Dne 4.10. jsem měl menší nehodu na svém skútru Honda PCX. Pro zajímavost zde uvádím popis nehody a návodné otázky pro diskusi.
Stroj: Skútr Honda PCX (model 2017) zakoupený na jaře roku 2017, pneumatiky Michelin City Grip. Momentálně najeto 18 tis. km. Poslední servisní prohlídka byla provedena ve 12 tis. kilometrech. Penumatiky na stroji jsou původní - ve 12 tis. při servisní prohlídce byly pneumatiky vyhodnoceny jako vyhovující. Stav nyní v 18 tis (tedy těsně před servisní prohlídkou) je takový, že dle mého názoru je vzorek hluboký dostatečně, ale značky pro kontrolu sjetí pneumatik (dle návodu) jsem nikdy nenašel.
Jízdy: většinou 25 km do práce a zpět po Praze, v létě někdy i delší cesty (nejdelší v kuse jsem ujel asi 350km). Jezdím za každého počasí (včetně vytrvalého deště) až do teploty asi 0 st.C (za sucha). Na každou jízdu oblékám motocyklový oděv s plastovými výztuhami, samozřejmě přilbu a řekněme letní rukavice, které mají výztuhy o oblasti kloubů. Kolony projíždím nejpomalejc ze všech (všichni mě předjíždí) a to jen když je to skutečně bezpečné. Nekličkuji mezi auty, snažím se jezdit klidně a předvídavě (předvídavě pro ostatní). Dodržuji předepsané rychlosti a celkově se snažím o bezpečnou jízdu pro sebe i ostatní.
Popis nehody: 4.10 jsem byl slunný den, teplota 5 st.C, suchá silnice. Když jsem se dostal do Hostivaře, všiml jsem si, že ulice K Horkám je čerstvě pokropená kropícím vozem. Kropicí vůz jsem též zahlédl a sice v protisměru. Dojížděl jsem kolonu aut, rychlost jsem měl asi 20-30 km/h. Zatáhl jsem obě brzdy (a to asi příliš prudce), skútr se pode mnou začal sunout k zemi, zadní část motocyklu by šla dopředu trochu rychleji - motocykl skluzl po silinici dopředu vpravo od osy jízdy (asi 30 stupňů od osy jízdy). Já jsem při pádu sklouzl na silnici tak, že jsem byl asi 5-10m od motocyklu uprostřed silnice. Okamžitě jsem se zvedl ze země a s bolavým levým kolenem jsem se dobelhal ke skútru - když jsem byl skoro u něj, slyšel jsem, jak systém "Stop idling" akorát vypnul motor. Hlavní stojan motocyklu byl otevřený. Vzal jsem za řidítka a podařilo se mi skútr postavit na kola a zároveň na hlavní stojan. Všiml jsem si, že mám prasklou levou horní část kapotáže (část se schránkou a přední část) a dále, že je odřená spodní část se stupačkou na nohu. Zpětná zrcátka, brzdové páčky i vše ostatní se zdálo být v pořádku.
Zranění:
- drobné poranění kloubu levého kolene - fixace pomocí ortézy, 6-8 týdnů nesmím stoupat na levou nohu
- tříštivá vnitrokloubní zlomenina palce pravé ruky - operačně kost zafixována (osteosyntéza), zatím nevím, jak dlouho bude trvat léčení a rekonvalescence, ale předpokládám, že asi za 2 měsíce by mohl začít rehabilitace
- ještě eviduji drobné pohmoždění levého ramene, ale kromě výše zmíněného jsem již neutrpěl ani škrábanec
Možné příčiny nehody: Myslím, že jsem udělal chybu, když jsem příliš prudce stiskl brzdy. Nicméně mě reakce skútru dost překvapila, jelikož jsem již mnohokrát jel v dešti. Nebylo ani moc chladno (+5 st.C).
Přesto mám tyto otázky (kdo má nějaký užitečný názor, sem s ním ):
- je možné, že pneumatiky mají ojetou nějakou vrchní protiskluzovou vrstvu? Má smysl měnit pneumatiky třeba častěji?
- pomůže v takovýchto situacích ABS (v provedení jako má nejnovější verze Hondy PCX)? Pokud ne, pomohla by nějaká obdoba ESP z automobilů?
- máte nějaké doporučení, jak v takovýchto situacích vlastně brzdit (s ohledem na systém propojených brzd v Hondě PCX)?
- nevím, proč došlo ke zlomení palce - je možné, že zatnuté svaly při brždění + síla vyvolaná skluzem udělala svoji práci. Existují nějaké rukavice, které jsou v tomto ohledu nějak odolnější? Tzn. pomohou udržet prsty ve směru, ve kterém mají být (možná to nelze, ale třeba bude mít někdo nějaký tip).
Pokud jsem zapoměl zmínit nějaký důležitý detail nebo mě napadne další návodná otázka, doplním původní popis.
Děkuji za případné užitečné rady a komentáře
1 reakcí na tento příspěvek Moje nehoda na Honda PCX
Kdybys jel na enduru s normalni gumou tak to mozna ustojis.
1 reakcí na tento příspěvek Moje nehoda na Honda PCX
Prostě to na morku klouže, no. Některé povrchy méně (hrubý asfalt), některé více (hladký asfalt, hladký beton, dlažba, kanály, bílé čáry...). Tedy prudší brzda na mokru v kombinaci s nízkými teplotami a ojetými pneumatikami, které už nebyly v nejlepší kondici (ale fakt to nemá co dělat s nějakou protiskluzovou vrstvou nebo co ) a to všechno na malá kola skútru, tak to takhle dopadlo.
Tenhle komentář neber jako nějaký hate, ale prostě nějak nevidím smysl v takovém rozboru a ty otázky mi přijdou... bez urážky... hloupé či zbytečné
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Moje nehoda na Honda PCX
Zabrzdil jsi prostě víc, než to klouzavá cesta, studený asfalt a nepříliš ohřáté gumy pobrali.
Plus skůtr je takové nestabilní vozidlo samo o sobě.
ABS by určitě pomohlo.
Staré, dost ojeté pneu bývají různě nestejnoměrně ojeté.
Někdy se tvoří jakoby zuby po obvodě, předek se sjíždí často do špičky, zadek do placky.
To může hrát roli v kontaktu s cestou, nějaké procentíčko to udělá...
Hlavní příčina určitě ta prašná, mastná cesta jen pokropená, navlhčená. Nebylo to úplně spláchnuté.
1 reakcí na tento příspěvek Moje nehoda na Honda PCX
Loni jsem měl podobnou nehodu z přebrždění, jenže v osmdesátce. Na dvouproudé silnici byla uzavírka jednoho pruhu, řidič auta přede mnou před vjezdem do volného pruhu zcela nepochopitelně zastavil, čímž jej zablokoval (ačkoli bylo volno a mohl jet). Lekl jsem se a zpanikařil - vymáčkl jsem spojku a křečovitě zabrzdil oběma brzdami tak, že stará motorka bez ABS šla do smyku. Tím se nejspíš snížila dopředná rychlost z 80 zhruba na polovinu, poté následoval pád a dojezd několik metrů po asfaltu.
Na době jsem měl přilbu, koženou bundu s obvyklými chrániči na exponovaných místech, kevlarové džíny, rukavice a motoboty. Bunda a rukavice byly rozervané, boty odřené, přibla se nedotkla země. Motorka padla na levý bok, měla padáky (ten levý byl zkrácen na polovinu), měla odřenou nádrž a chladič, v půlce přelomenou řadičku a uražené balanční závažíčko, ale jinak zůstala pojízdná.
Pár lidí mi pomohlo; po posbírání uražených dílů jsem pahýlem řadičky zařadil dvojku, nasedl a dojel pomalu domů.
Jediným úrazem byla obrovská modřina na břiše (nejspíš kontakt s řídítkem).
1 reakcí na tento příspěvek Moje nehoda na Honda PCX
HornisGSX píše: Spadl jsem v sobotu na enduru nezvladl jsem doskok chcete rozborku fotku mich zraneni( nejlepsi bude asi foto narazene kostrce a pekny modrak na me sedince)
Hlavně nám ten zadek proboha nefoť!
Naposledy editováno 17.10.2018 10:06:55
1 reakcí na tento příspěvek Moje nehoda na Honda PCX
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Moje nehoda na Honda PCX
vybouřená_mrkev píše: Tak to je dobré slohové cvičení. Normální člověk by napsal: "Na kluzku jsem přebrzdil předek a jebl jsem s tím jak kokod."
normální člověk by napsal na konci tvé věty " .. kokot ."