globalmoto_kveten





Téma: Nerovnoměrné natažení řetězu
 
14.8.2012 v 09:28
Tak jsem včera řešil nerovnoměrné natažení nového řetězu + nové ozubené kola.
Modelový příklad: spojka je na spodku, v půlce mezi rozetou a př. kolečkem, průvěs je cirka kolem 2 cm při lehkém zatlačení na řetěz odspoda nahoru, pak protočím kolem aby se celý řetěz protočil o celou otáčku a je zase na spodu tak co předtím, akorát s tím problémem, že průvěs už je max. do 1cm. Takže když ho chci natáhnout, tak to zvolím tak nějak akorát, kompromis mezi volnou a nataženou částí. Dělalo mi to už od nové moto, tak jsem si toho nejdříve tak moc nevšímal, ovšem teď při výměně jsem se na to zaměřil.
Sundal jsem kolečka, rozetu, kolo, všechno přeměřil, nic neháže, nic nešmajdá, vše je úplně přesné.
Nedalo mi to, tak jsem kouknul na kamarádovo osmikilo suzuki, a ten to tak má čerstvě po výměně to samé.
Zajel jsem i do Hondy, co mi o tomto jevu řeknou, zda neví víc jak já, ale byli z toho rozčarování, že to vidí poprvé u Hondy takovýto problém. (Prohlédli, konzultovali, vymýšleli, ale závěr také nevěděli, a když jsem jim řekl, že to dělalo už od nové moto, tak ze mě byli úplně paf )

Z toho mi plyne jediný závěr: při různém natočení a poloze zubů obou ozubených kol prostě dochází k tomu, že v nějakých vzájemných polohách k nerovnoměrnému natažení dochází. I když mě to trochu štve, protože si myslím, že tímto řetězu zrovna na životnosti moc nepřidám, ale asi s tím nic nenadělám.

Dělá vám to taky? U mě namátkou dvě moto, dvakrát nové komplet řetězovky, dvakrát stejný problém. A i tady jsem na pár otázek tohoto typu a problému narazil, tak se ptám:
Anketa: Dělá vám to také?
Ano
86%
12
Ne
7%
1
Není možné, aby to dělalo
0%
0
Zákonnitě to dělat musí
0%
0
Nevím, nevšiml jsem si
7%
1

1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrné natažení řetězu

14.8.2012 v 09:37 | Nahoru | #1
Pokud měříš průvěs se spojkou na stejném místě (dole mezi kolečkem a rozetou) tak nemůže být jiný. Je to nejspíš tím, že nahoře máš řetěz jinak "napnutý"...zkus otočit kolem proti směru jízdy a uvidíš, že se ti průvěs dole zvětší na ty 2cm.
Nerovnoměrný vytahání řetězu je, když s ním otáčíš a průvěs se ti mění tj. spojku bys měl dole uprostřed, na kolečku, nahoře uprostřed, na rozetě...

btw: nejlepší je zatáhnout za článek řetězu na rozetě. pokud je řetěz v cajku, tak by se neměl od rozety výrazně oddálit...a nebo vzít dlouhou šupleru a změřit vzdálenost přes čepy...podle manuálu se to měří asi přes 20 článků a teoreticky by měla být 15,875*20=317,5.

Naposledy editováno 14.08.2012 09:40:25

Nerovnoměrné natažení řetězu

14.8.2012 v 09:37 | Nahoru | #2
Měl jsem to na všech moto....někdy víc někdy míň...

(reakce na) Nerovnoměrné natažení řetězu

14.8.2012 v 09:53 | Nahoru | #3
karf> To jsem všechno dělal, není to řetězem, tím sem si jist. Ale pro jistotu jsem ho také měřil. Je naprosto přesný. A ať točím sem nebo tam, je to pořád stejný, postupně se to s přibývajícími otáčkami zadního kola (ať ve směru, nebo v protisměru jízdy) přesouvá do jiným míst řetězu, je to nepravidelné a nezměřitelné, a nedoměřil jsem se proto, kde to udělá při dalším otočení zadního kola.
Proto si myslím, že s tím udělat nic nepůjde a jak píše Sefo, tak se mi to jenom potvzuje a je dost velká pravděpodobnost, že to bude dělat většině motorek.

1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrné natažení řetězu

14.8.2012 v 10:09 | Nahoru | #4
Nesouosost unasece rozety, rozety a kolecka... U vseho jsou vyrobni tolerance, nektery motorky maji tohle presnejsi, nektere min... To same plati i pro retezove sady, rozety frezovane na cnc jsou hodne presne, naopak ty co jsou vystrizene...tzn ty levnejsi vyrabene ve velkem.. Sunstar atd. Muzou mit docela velky odchylky.

Jasne patrnou odchylku na pruvesu dokaze udelat i okem nezaznametalna souosost, ostatne ono na tech zubech se to bude i blbe merit...

(reakce na) Nerovnoměrné natažení řetězu

14.8.2012 v 10:17 | Nahoru | #5
assassin> měřil jsem jenom vnější rozměr rozet (tzn. konec zubů) mám tam kalená ozubená kola CHIARAVALLI, a dovolím si tvrdit, te jsem nazaznamenal větší rozptyl než do 0,1 mm v házivosti na obou ozubených kolech.
Rozetu i kolečko jsem si označil fixem, a po otáčení kolem, jednou to bylo napnutý, když označení bylo nahoře, když to bylo po dvou otáčkách zase označením nahoře, tak to bylo pro změnu zase volnější.
Takže podle mě, tomu nejde jakkoliv zabránit, žádným měřením jsem nezaznamenal jakoukoliv házivost, ani tu nejmenší a pokaždý to dělá jinde a v jiné poloze...

1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrné natažení řetězu

14.8.2012 v 10:18 | Nahoru | #6
Úplně to stejný jsem měl i já na CBR900RR a teď i na VFR800Fi. U obou nová řetězovka (řetěz EK Gold+kolečka JT) a dělá mi to stejný. Takže to ber jako normální stav.

(reakce na) Nerovnoměrné natažení řetězu

14.8.2012 v 10:24 | Nahoru | #7
Kajx> dík za potvrzení mojí domněnky, měřením, bádáním a zkoušením jsem se dostal do stádia zjištění , že když už to dělá, tak navěky věků

Ale v tom případě mě teda dostali v Hondě, protože jsem byl první na světě, co má tento problém.... pak věř servisu

Nerovnoměrné natažení řetězu

14.8.2012 v 10:45 | Nahoru | #8
taky mě to dělá na podzim jsem dával nový řetěz ČZ 520 x kroužek a je taky v jednom místě volnej a v jiným zas dost našponovanej, nedalo mě to a na stojanu jsem tam kopl jedničku a kolečko na motoru házelo 1-2mm od pohledu, hřídel ta běží. Takže ta "díra" neběží s ozubením kola, rozetu jsem nezkoumal, ale myslím že tam to bude beztak podobný. Z hlavy teď nevím co tam mám za rozety jen vím že frétovaný to nejsou.

Nerovnoměrné natažení řetězu

14.8.2012 v 11:00 | Nahoru | #9
Macek: no jestli ve stejny poloze se to lisilo, tak leda retez... Nebo na honde nejak divne pajdaj kola, zatim tu mame varana, vfr a cbr

1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrné natažení řetězu

14.8.2012 v 11:03 | Nahoru | #10
Btw chiaravalli je nejlevnejsi italie co se da najit, my od nich berem ruzny prumyslovy prevody, delaj to za prachy ze ja za to na freze ani nerozsvitim lampicku

(reakce na) Nerovnoměrné natažení řetězu

14.8.2012 v 11:09 | Nahoru | #11
assassin> dělají to v Čechách a mělo by to být poměrně kvalitní + kalený. Nevím co do Hondy dávají za ozubení jako nové, ale po 22 tis.km rozeta byla z 95% netknutá přední 85%. Známky ojetí už trošku byli vidět ale žádná hrůza. A nerovnoměrně jsem ho měl celou dobu, pak ke konci se to víc prohlubovalo a bylo to víc slyšet.

Jinak jsi mě pobavil s těma pajdavýma kolama
Akorát Sefo, ten má Duknu a Aprilku

1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrné natažení řetězu

14.8.2012 v 11:11 | Nahoru | #12
Není špatný jednou za čas vyměnit i takový ty gumový věci pod rozetou, nemůžu si vzpomenout na českej odbornej název. Pokud nejsou v dobrym stavu, tak můžou bejt rozeta i řetěz sebelepší a nepomůže to.

(reakce na) Nerovnoměrné natažení řetězu

14.8.2012 v 11:46 | Nahoru | #13
Stev> u MZty se to jmenovalo jednoduše TLUMIČ ZÁBĚRU

Nerovnoměrné natažení řetězu

14.8.2012 v 16:47 | Nahoru | #14
Tak tak přemýšlím, že až pojedu okolo Hondy, tak jim to tam ukážu na nějakém novém stroji, to jim teprve spadne brada

1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrné natažení řetězu

18.8.2012 v 11:50 | Nahoru | #15
Tak jsem navštívil servis Honda a vše se vysvětlilo, je to úplně normální jev u motorek s řetězem
Ale to už jsem měl v ruce výsledky měření a plno otázek, takže mi tentokrát odpovídal přímo technik a né vedoucí

Výsledek zní: neřešit

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nerovnoměrné natažení řetězu

18.8.2012 v 14:32 | Nahoru | #16
Macek NX> koukam ty mas porad nejakej problem s tim retezem..jednou koupis sracku co se ti hned vytaha a ted ti SMAJDA.
Pastorek samo kalenej nemas max rozetu

Ja mam afam a retez mam vytahanej uplne stejne na cele delce.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nerovnoměrné natažení řetězu

18.8.2012 v 15:14 | Nahoru | #17
z-x-r> Jo jo, povídali, že mu hráli

(reakce na) Nerovnoměrné natažení řetězu

18.8.2012 v 15:37 | Nahoru | #18
Macek NX> casem na to dojdes mozna.

Nerovnoměrné natažení řetězu

18.8.2012 v 16:51 | Nahoru | #19
Koukám že to bude asi nemoc japonskejch motorek

Nerovnoměrné natažení řetězu

19.8.2012 v 07:35 | Nahoru | #20
Včera jsem kouknul na sousedovic litrovýho Fejzra, a co myslíte? Měl ho tam
Tak nevím, jestli jen japonských, ale logicky to bude u všech, nebo by být mělo.
ZXR-> neser, nebo se půjdu mrknou na kámošovu kawu, nikdy nic jiného neměl, je to takovej Bubrák + zxr v jednom a ten si jistě vzpomene na kolika strojích to s Afamem měl taky

1 reakcí na tento příspěvek Nerovnoměrné natažení řetězu

12.4.2018 v 14:30 | Nahoru | #21
pridam aj ja nieco, hoc je to iz stara tema.

Skuste si to pani a damy na Jawe. Az mi niekto tvrdil, ze ma spravne nasponovanu retaz na Jawe, tak som ho nebral vazne. preco? odchylka hadzavosti 0,1mm na malom kolecku sa prejavi u Jawy 5mm na voli retaze. presne tymto som sa zaoberal jeden den PN-ky a retaz som nakoniec nenaspanoval podla navodu.

proste ci som spanoval Jawu, kde to ale bolo okom viditelne, ci Kawu, alebo kamosovu Suzuku, furt to same. nasral som sa, retaz z Jawy som vytiahol aj s kolesami, v labaku na TUKE vsetko premeral a mojpoznatok bol:
-co zub, to unikat
-co clanok retaze, to unikat
-pritom vsetko v tolerancii

... a fčúl buc múdry, keď celá dedina sprostá...

(reakce na) Nerovnoměrné natažení řetězu

12.4.2018 v 15:29 | Nahoru | #22
jawakain> nechces prestat tahat na svetlo bozi ty stolety vlakna?

Nerovnoměrné natažení řetězu

12.4.2018 v 16:23 | Nahoru | #23
Určitě je lepší vytáhnout zajímavé staré vlákno, než založit nové o ničem

Nerovnoměrné natažení řetězu

12.4.2018 v 16:32 | Nahoru | #24
OT-

Až založím novú tému o španovaní, ukameňujete ma s odkazom napríklad na toto vlákno, až komentujem vec starú, ako Európa, stále niekto gáni.
Inu nedá sa každému vyhovieť.
Môj názor (a verím aj adminov) je, že skôr, než založím niečo nové, pohrabem sa v starom, veď to tu už najskôr niekto riešil. Až nenájdem odpoveď na otázku svoju, až potom rukujem von.

Teda ak niekto chce, nájde a kto pozná preskočí.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist