Dá se tomu pomoct výměnou oleje za hustější - 5W vs 10W a ideálně progresivní pružiny.
Zadek jedině vyměnit za "kvalitnější" komponent.
...jinak sem řešil také problém s vymačkaným horním uložením zadního tlumiče.Po rozebrání,opucování a optické kontrole žádný nález,takže jsem to dal zase dohromady a už se to v uložení viditelně nehýbe,asi to chtělo jen dotáhnout .
Předek jsem akorát vymontoval, a odvezl odborníkovi, sám bych si na to asi netroufnul
tak asi totok,ale asi né za ty prachy!
Předpětí pružiny - nastavuje rozsah, ve kterém bude tlumič působit. Ideálně během jízdy bude v polovině tak, aby se využily oba dva směry. K tomu slouží tzv. static sag. Když sedíš na motorce (aktuální zatížení vč. oblečení, kufrů, manželky atd.), tlumič by od plného vyvěšení měl klesnout o cca 25-33%. U V to znamená zhruba 37-50mm. Problém, jak píšu výše, je ve skokovém nastavení centrálu, to je potřeba dělat první. Vždy po změně přeměřit oba konce, neboť se navzájem ovlivňují.
Idea je ta, aby to nebylo ani moc rychle, ani moc pomalu. A hlavně oba konce motorky stejně rychle.
Dá se to poznat stlačením, ale to chce praxi. Nebo čtením pneu, což chce ještě větší praxi.
Navíc toto nastavení je ovlivněno mnoha faktory, především jízdním stylem, teplotou okolí a servisem, který tlumičům věnujeme.
Všechno vychází z toho, jak máš zatíženou motorku, resp. kolik váhy na předním a kolik na zadním kole. To se samozřejmě mění - náklad, únava tlumících prvků atd. Ale to nejzákladnější - aktuální zatížení kol máš na svědomí ty jako pilot během jízdy ve své pravé ruce - Plynovou rukojěť.
Řekněme, že V má zdvihy 150/145 mm př./z. kolo. Aby ti tlumič fungoval nejlépe a v největším rozsahu, je potřeba, aby největší čas trávil ve své prostřední třetině, zde 50-100 mm, a oba extrémy (dorazy 0 a 150mm) navštěvoval co nejméně. Toto nastavení se jmenuje Předpětí pružiny, viz. pár příspěvků výše, co se týče jeho nastavení. Toto nastavení je nezávislé na následujích dvou a pouze určuje, kolik zdvihu z tlumiče budeš využívat.
Dále jsou zde dvě nastavení - Rebound (odskok) a Komprese (stlačení). Obojí mohou mít ještě rozdělení na pomalé a rychlé, ale to už bývá jen u kvalitních vyšších řad, obvykle závodní mašiny.
Komprese určuje, jak rychle se tlumič stlačí a Rebound zase, jak rychle se po stlačení roztáhne do své původní pozice. Vzhledem k tomu, že V má pouze rebound a to vzadu ještě skokově, moc nastavit se to nedá.
Dále do nastavení promlouvá olej, správná tuhost pružiny a planžety, přes které ten olej teče. Ale toto je věc odservisování tlumiče a jeho naladění na potřeby pilota.
Fakt je ten, že i se špatně nastaveným podvozkem jsi schopen jezdit a naučit se s ním jezdit tak, že budeš hodně jeho chyb a omezení eliminovat jezdeckým stylem.