Ve vidlicí má olej jinou funkci jako případně vzduch.
V základní škole se učí poučka o nestlačitelnosti kapalin, proto se kapalina nepoužívá na pérování ( jen v letectví při obrovském tlaku je kapalina mírně stlačitelná, )
Naopak molekuly plynu jsou stlačitelné (rozpínavost plynu jste se ve škole určitě učili) až do chvíle kdy se plyn změní v kapalinu.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vzduchové- správně plynové pérování má proti klasickým pružinám výhodu, že je progresivní. Pokud bychom chtěli vyměnit pružiny za pérování plynem, museli bychom změni konstrukci povozku. proto mají MX motorky přepákovíní pérování zadního kola, aby se dosáhla progresivita. Navíc jde tímto způsobem i nastavovat. Klasický vzduch se při stlačování ohřívá a tím roste tlak , proto se používají jiné plyny, například dusík. Ten se při stlačování neohřívá a tím neroste tlak plynu ( tvrdne pérování)
V tlumiči běhá píst v tlumcím oleji. Píst má v sobě různé otvory pro prodění oleje a tím se dělá tlumení. Při pohybu pístu, se před pístem tvoří tlak který zpomaluje pohyb pístu a za pístem zase podtlak. Při podtlaku se v oleji dělají plynové bublinky. při náhlé změně směru pohybu pístu by malou část dráhy tlumič netlumi kvůli těm bublinkám. Proto je olej v tlumiči stále pod tlakem aby se zabraňovalo vzniku bublinek za pístem.
Závěrem u nás se vzduchovým pérováním zabýval Franta Krňávek. Frantu jsem znal, jezdil motokros a v Unex Uničov dělal konstruktéra. Bohužel sám nemohl dlouhodobě obstát proti japonským továrnám. Jeho slavné krňávky překonala brzo
Yamaha systémem cantilever a z něj se postupně vyvinulo dnešní odpružení kde se dá nastavit a doladit vše.
Takže asi tak, ale hoooodně na hrubo.