Téma: Fyzikalni otazka...
 
25.3.2008 v 15:40
Parkrat uz me napadlo takove zamysleni:
Modelova situace:
Osobni automobil najizdi vysokou rychlosti do ostre zatacky.
V pripade A je automobil obsazen pouze ridicem => mensi hmotnost => mensi odstrediva sila
Pripad B: automobil obsazen 5ti lidmi vcetne ridice => vyssi hmotnost => vyssi odstrediva sila, ale take vyssi gravitacni sila tlacici na gumy => vetsi treni.
Ted by me zajimalo ciste TEORETICKY v jakym pripade spis auto vyleti ze zatacky?

(rychlost, zatacka, hmotnost osob i poryv vetru jsou konstantni)

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 11:10 | Nahoru | #31

Horneťák>Ehm - a ty budeš jednou navrhovat baráky?
lol


A to v nich budu jezdit autem ci co?

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 12:06 | Nahoru | #32

PavelER-5>Na hmotnosti by skutečně záležet nemělo. Podmínka ztráty stability (překlopení): Záleží na relativní výšce těžiště, pokud se tato s jinou hnotností nákladu změní. Lidově řečeno Vmez = odmocnina[(b*g*r)/(2*h)] z čehož plyne, že pokud má prázdné vozidlo těžiště níže než řidič v něm sedící, čtyři další osoby v autě situaci zhorší. Mezní rychlost ve stejné zatáčce bude nižší.

b = rozchod kol
g = 9,81 - gravitační zrychlení
h = aktuální výška těžiště ( celkového )
r = poloměr zatáčení

Při podmínce bočního smyku platí že

Vmez = odmocnina(f.g.r) kde

f = součinitel tření pneu-povrch silnice
r = poloměr zatáčení
g = 9,81

Zde si všimněme, že nevystupuje ani výška těžiště ! Tj.
větší setrvačná síla působící ven ze zatáčky způsobená pěti člověky ve autě je plně kompenzovaná vyšší mezí přilnavosti (díky vyššímu přítlaku na kola)

Která situace nastane dřív, zda překlopení ( náklon - dvě kola - bok - střecha - příkop ) anebo smyk ( zahvízdání gum - smyk - příkop ), to záleží na konkrétních číslech.

A pak ještě jde o to, jak se mění součinitel f v průběhu toho všeho. Přitížená guma se může lokálně zahřát či přehřát, její třecí vlastnosti příp. mechanické (uvnitř materiálu) se můžou změnit.. a výpočet toho nekonstantního součinitele tření o hodně překračuje jednoduchou vzorečkovou fyziku. Pokud to jde vůbec spočítat...

týýý jo to je román to jsme v pomocné skole nebraly

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 12:42 | Nahoru | #33

PavelER-5>...
Vmez = odmocnina(f.g.r) ..



Tak nasadit na tohle model HB je rekneme "trosku naivni", coz sam asi vis... lol lol

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 12:47 | Nahoru | #34

Fidži>Pokud řídí žena, tak je to jedno.



no konecne nejakej kvalifikovanej nazor podporenej lety praxe lol lol lol

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 12:49 | Nahoru | #35
zalezi taky na posadce. manzelka, tchyne atd. lol lol

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 12:50 | Nahoru | #36
teoreticky by to mělo být jedno stejně jako u brzdné dráhy. větší hmotnost -> větší třecí síla...

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 13:24 | Nahoru | #37

Dawe02>PavelER-5>...
Vmez = odmocnina(f.g.r) ..

Tak nasadit na tohle model HB je rekneme "trosku naivni", coz sam asi vis... lol lol



No jasně, však to tam dole píšu. Ale takle se to učí na vozidlech . Řekl bych že to je proto, že spočítat nějakou nelineární šílenost je sice možný, ale co se pod tou pneumatikou děje stejně nikdo pořádně neví. Dotek mezi silnicí a pneu je plocha, navíc s nesrovnoměrně rozloženým tlakem, kam tam přesně působí ty síly ? na každý gumě to bude jinak .. atd atd atd.

Navíc jako bonus - spočítáš to, za mnoho hodin pochopitelně, ale další zatáčka má o rok starší asfalt, zítra bude o trochu chladněji, a můžeš začít znova. lol

Trochu přesnější by mohl být výpočet HB ve 3D, aby se zjistil vliv změny polohy těžiště na pře/ nedotáčivost atd.. a pak ti tam vstoupí samosvorný diferenciály, torque vectoring a je to zase úplně jinak :)

Ale to asi Icing slyšet nechtěl :)

Stejně, já místo toho abych několik mnoho večerů počítal něco takovýho, vemu auto a pojedu do školy smyku kde si to chování na mezních situacích raděj "osahám". Za srovnatelnou dobu - 100x větší přínos.

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 13:33 | Nahoru | #38
a co na to teprv ESP:)

jinak u vetsiny beznejch aut bude hmotnost navic vzdy minus... leda u nakejch paskvilu kde by se posadkou snizovalo teziste... nebo neco s extremne lehkym predkem/zadkem .. jako byla zminena S100... ale takovejch aut uz asi moc nebude.

jinak kdyby tohle slo jednoduse namodelovat teoreticky tak se nebudou jeste stale na autech/motorkach pouzivat drahe telemetrie atd.

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 13:57 | Nahoru | #39

assassin>a co na to teprv ESP:) . .jinak kdyby tohle slo jednoduse namodelovat teoreticky tak se nebudou jeste stale na autech/motorkach pouzivat drahe telemetrie atd.



Má pravdu předseda !

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 16:42 | Nahoru | #40
wau, necekal jsem, ze se do toho oprete natolik zapalene

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 17:26 | Nahoru | #41

Fidži>Pokud řídí žena, tak je to jedno.

lol

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 19:39 | Nahoru | #42
Když to vezmu selským rozumem, tak ten zvýšený přítlak na pneumatiky nemůže vykompenzovat zvýšenou setrvačnou sílu.
Pokud např. vozidlo bude mít do zatáčky 2G, tak posádka uvnitř vozu bude působit dvojnásobnou silou ven ze zatáčky, než bude působit na pneumatiky, pač na pneumatiky to bude za všech okolností jen 1G. Ale to je jen selský rozum, fyzikové mne teď jistě rozcupují...

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 19:43 | Nahoru | #43

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 19:44 | Nahoru | #44
Tak to už mám odskoušený s favoritem

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 21:51 | Nahoru | #45
PremeT> A vysledek?
At se porad nedrzime teorie

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 21:54 | Nahoru | #46

Icing>PremeT> A vysledek?
At se porad nedrzime teorie



4 mrtvý

Fyzikalni otazka...

26.3.2008 v 22:05 | Nahoru | #47

Pokud např. vozidlo bude mít do zatáčky 2G, tak posádka uvnitř vozu bude působit dvojnásobnou silou ven ze zatáčky, než bude působit na pneumatiky, pač na pneumatiky to bude za všech okolností jen 1G. Ale to je jen selský rozum, fyzikové mne teď jistě rozcupují...



Tohle si rikam taky, ale zase nemam tucha, jaky pretizeni vlastne v zatacce v beznym aute muzou gumy udrzet. Logicky si rikam, ze pokud je svisle 1G, tak kdyz se mi v zatacce vychyli "letadylko s pilotem" zavesene na zrcatku do uhlu 45 stupnu, bude to 1G i do strany. Jenze takovym stylem riznutou zatacku gumy asi tezko udrzej - aspon ja mam pocit, ze to utika mnohem driv.

Takze pokud by to utikalo driv, nez bocni pretizeni presahne svisle, mohlo by vetsi zatizeni pomoct, to by moh bejt prave pripad toho embecka - ale jak to obhajit matematicky, netusim.

Fyzikalni otazka...

27.3.2008 v 08:13 | Nahoru | #48
Sim> To je docela podstatný problém. Moje úvaha tedy platí pouze za předpokladu, že stranové přetížení bude větší než svislé...

Fyzikalni otazka...

27.3.2008 v 08:33 | Nahoru | #49
rizla,sim: neposlouchate dawa... odstrediva sila neexistuje... je tam pouze setvacna sila ... ktera se snazi auto udrzet v pohybu rovnomernem,primocarem... a treci sila od pneu... kdyz je slozim a ziskam vyslednici.. tak ty se obvykle rika "odstrediva sila" ale jak je patrne, je to jen virtualni secteni dvou na auto pusobicich sil... je zcela evidentni ze tahle odstrediva sila je zavisla na tech dvou ze kterejch sem ji slozil... tzn tezko muze bejt odstrediva sila sila 2krat vetsi nez treci.

v zatacce se da na slusnym povrchu a dobrejch gumach udelat cca 1G ... da se koupit i budik a akcelerometrem kterej to meri... sportovni auta dokazou i neco vic. ve vetsich rychlostech s aerodynamickym pritlakem se myslim da dostat i ke 2G.

diky nelinearni zavislosti koeficientu treni na pritlacne sile a kdovi cemu jeste... se i s obsazenim vozu to chavani meni podle celkem sloziteho modelu... takze nejde na zaklade nakeho F=m.a rict co to bude delat ... ale z realu je namerene ze s vetsi hmotnosti to bude horsi.

Fyzikalni otazka...

27.3.2008 v 11:58 | Nahoru | #50
assassin> možná ve fyzice neexistuje, ale v mým autě existuje určitě, a v pračce taky...

Fyzikalni otazka...

27.3.2008 v 12:11 | Nahoru | #51
Rizla Tele 5:05> taky nemam s odstredivou silou problem, hlavne kdyz uz je ctvrtek...

Fyzikalni otazka...

30.3.2008 v 03:09 | Nahoru | #52

Rizla Tele 5:05>assassin> možná ve fyzice neexistuje, ale v mým autě existuje určitě, a v pračce taky...



No kdyz myslis :o

Fyzikalni otazka...

30.3.2008 v 10:08 | Nahoru | #53
volim Béčko. co sme naposled byli na motokarách, tak nám tam vytřela zraky jedna drobná borka (radotínský asi znaj) - takový tintítko, ale lítalo jí to neskutečně a vyhazovala nás vnitřkem jako po másle. krom toho měla časy nejrychlejší jaký sme tam kdy viděli. analogicky to vidim v autě, my sme byli všichni těžší než ona

btw, když vám to tak de, zkuste si tohle ...
http://technet.idnes...822_tec_technika_pka

Fyzikalni otazka...

30.3.2008 v 10:13 | Nahoru | #54
... jo, a nevzlétne

edit: oprava - asi jo, tření asi nebude moc vadit

Naposledy editováno 30.03.2008 11:06:17

Fyzikalni otazka...

30.3.2008 v 10:14 | Nahoru | #55
Icing> PremeT> A vysledek?
At se porad nedrzime teorie

Vylít sem s tim na pole. A to v 5lidech. Načtestí se nikomu nic vážného nestalo.

Fyzikalni otazka...

30.3.2008 v 13:09 | Nahoru | #56
Ještě bych k těm gumám zmínil toto.
Existuje "adhezní elipsa", kratší délka elipsy určuje maximální přenesitelnou adhezní sílu pneumatiky na vozovku v příčném směru a ta delší délka sílu v podélném směru. Elipsa určuje maximální poměry těchto sil.

Z toho vyplývá, že pokud někdo jede na hranici přenesitelné příčné síly, nezbývá mu na akceleraci již žádná možnost přenosu podélné síly z kola na vozovku a pokud zaakceleruje, vede to ke smyku. To samé i naopak.

Proto si i myslím, že pokud pojede vozidlo zatáčkou na mezi adhezní alipsy, tak pneumatiky i v případě většího zatížení vozidla stejně nejsou schopny přenést větší adhezní síly na vozovku a vozidlo B vyletí ze zatáčky, pokud pojede stejnou rychlostí jako A.

Samozřejmě tohle je zjednodušený model, nepočítám se zněnou klopných momentů při průjezdu těžšího vozidla atd. Ale tohle je velmi podstatné kritérium, treté je potřeba si uvědomovat.

Fyzikalni otazka...

30.3.2008 v 17:45 | Nahoru | #57
nacen> Letadlo vzlitne ne? Pohani ho proudovy motory kterym je fuk ze se pod tim pohybuje pas kterej toci jen kolama... Tedy aspon tak uvazuju ja
Ale z fyziky jsem měl vždycky za 3 s odrenyma ušiskama lol

Fyzikalni otazka...

30.3.2008 v 17:56 | Nahoru | #58

abcman>nacen> Letadlo vzlitne ne


souhlasím. i když bych ty slova dal spíš "letadlo ne vzlítne".

Mark> ta elipsa určuje sílu nebo součinitel tření? obdoba "frikčního kuželu"

Naposledy editováno 30.03.2008 17:57:51

Fyzikalni otazka...

30.3.2008 v 18:20 | Nahoru | #59
abcman> acen> Letadlo vzlitne ne? Pohani ho proudovy motory kterym je fuk ze se pod tim pohybuje pas kterej toci jen kolama... Tedy aspon tak uvazuju ja

Mělo by, ale taky si nejsem jist

Fyzikalni otazka...

30.3.2008 v 18:29 | Nahoru | #60
karf> možná sem to napsal zmateně, ale myslel sem to takto:
[img] to z Bradáce - Soudní inženýrství

Naposledy editováno 30.03.2008 19:02:40
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist