A slabší (ne úplně vybitá) baterka může klamat i tím způsobem, že starter ještě točí zdánlivě normálně, ale napětí už na pořádnou jiskru nestačí. To poznáš dle toho, že při spouštění starterem motor ani neblafne, zatímco při roztlačení chytne hned. A pozor na to, že slabá baterka dokáže i zničit startovací volnoběžku (tím, že starter nemá takový záběrný moment, takže volnoběžku pořádně "nezasekne" do záběru a ta se pak snáze protočí).
Měření třífázového magneta
Měření třífázového zkratového regulátoru
Trochu se dá orientovat podle chování:
1. Napětí je trvale nízké, nemění se s otáčkami motoru, nebo po nějaké době (ohřátí regleru) regulovaná hodnota klesne, nebo dobíjení vysadí úplně - chyba v řídicí části regleru - regler vyměnit.
2. Napětí na volnoběhu je na správné hodnotě, při zapnutí světel, nebo zvyšování otáček motoru začíná klesat - nízký výkon alternátoru (magneta), typicky se takto projeví výpadek jedné fáze (může být závada vinutí, závada kabeláže (konektor), nebo proražené diody, či tyristor v dané fázi - fáze je trvale ve zkratu), tím pádem je třetina výkonu pryč.
Na první pohled paradoxní jev, kdy napětí při zvyšování otáček klesá (výkon magneta přitom s otáčkami roste) je způsoben vzrůstem příkonu zapalování při vzrůstu otáček.
3. Chování dle bodu 2 může způsobit i vada ve vedení mezi výstupem regleru a baterkou - tam je (snad vždy) vřazena 30A, nebo 40A pojistka (zpravidla značená "MAIN), chránící baterku při zkratu v regleru. Pojistka může být poškozená, mít zoxidované kontakty apod. a tam všude vznikají přechodové odpory, na kterých se výkon "ztrácí". A přerušení pojistky za běhu motoru je nebezpečné i proto, že se tím de facto odpojí baterka (která jinak funguje i jako silný filtrační kondenzátor) a vzniklými napěťovými špičkami je může zničit nejen regler, ale i zapalovací jednotka a další elektronika na motorce.
1 reakcí na tento příspěvek Problém se startem
1. Nevíš-li, jak dál - vem si manuál.
2. Správné měření - toť Tvé spasení.
Ovšem je-li pro Tebe elektrika španělskou vesnicí, raději to dej někomu, kdo tomu rozumí. Ono na motorce sice není 220V, ale baterka je schopná dát proudy větší, jak svářečka, takže při nechtěném zkratu to dokáže udělat efekty, před kterými se novoroční třískání petard může zahrabat.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Chpper není pro dědka!!! [1 ... 10, 11] Suzuki VS 1400 Intruder, Suzuki VS 800 Intruder, Hon... | Slezy28 | 326 | 29.9.2023 v 00:19 kudla009 |
Choppery 125ccm Yamaha XV 125 Virago, Yamaha XVS 125 DragStar, Suzuk... | Danda01 | 4 | 13.9.2023 v 12:39 Romansan |
Suzuki Intruder 125 alebo Marauder 125 Suzuki VL 125 Intruder | Bella111 | 1 | 19.10.2021 v 14:27 callowsick |
Rozmazlená motorka Suzuki VL 125 Intruder | Ludo444 | 3 | 30.7.2021 v 20:12 kerut |
Suzuki Intruder 125 nechce nastartovat Suzuki VL 125 Intruder | Ludo444 | 3 | 9.5.2021 v 21:25 FKoudelka |