Po vyzkoušení motorek různých značek a typů (v mládí Jawa Stadion S11 a S22 a Pionýr 50/20, na stará kolena pak 4T padesátka TMEC Betka, Honda CBF125, BMW F650GS, Honda VT750C4 Shadow, BMW R1100GS, BMW R65, BMW R1200ST) jsem si začal víc a víc uvědomovat, že netřeba mi už nadlitrových čtvrttunových silničních korábů s maximálkama až přes 200 km/h a s potenciálem cestování ve dvou (a ještě obtěžkaný bagáží) skrzevá alpské průsmyky, a když je dost benzínu a času, tak i dál...
A že pro moje potřeby relaxace na dvou kolech mi mírou vrchovatou a vlastně i mnohem lépe vyhovují menší, lehčí a obratnější stroje.
Takže po redukci vozového parku v poslední době jsem se rozhodnul udělal si velkou radost a poprvé v životě jsem si dopřál ten luxus pořídit si úplně novou a ještě nikým neježděnou motorku (zatím všechny moje předchozí byly z druhé ruky), a proto jsem si taky dovolil toto vlákno tematicky zařadit do rubriky "Moje první motorka"...
EDIT 10.4.2013:
Aktualizace z původního názvu "Jak si dobře vybrat a koupit funglovku WR250X" na název dnes už lépe vystihující diskutovaná témata.
Naposledy editováno 10.04.2013 21:32:25
Další možností i několik uživatelských návodů k Yamaze WR250R/X zde na Motorkářích v sekci Motokatalog:
http://www.motorkari...250r-2008-u32de0.pdf
http://www.motorkari...250r-2009-u32de2.pdf
http://www.motorkari...250r-2010-u32de4.pdf
http://www.motorkari...250r-2011-u32de6.pdf
Nejcennější je asi rozsáhlý servisní manuál k WR250R/X včetně např. podrobné dokumentace k zabudované uživatelsky přístupné diagnostice a servisnímu modu:
http://www.motorkari...ice_manual_wr250.pdf
Ukázka stránky elektrického schématu ze servisního manuálu k Yamaze WR250R/X
Výřez ze stránky elektrického schématu ze servisního manuálu k Yamaze WR250R/X
Detail stránky elektrického schématu ze servisního manuálu k Yamaze WR250R/X
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
SuperSic58 píše: Určitě nesplet Beru tě jako fundovaného člověka přes tyhle záležitosti.
No, nebudu Ti to vyvracet, předstíraje skromnost...
Tak jen ve stručnosti úvodem - pro jistotu Tě upozorňuju, že jako "gelovky" se často (ale nepřesně) označují vlastně všechny ostatní varianty olověných akumulátorů, kde není elektrolyt (kyselina sírová) volně nalitý mezi elektrodama, ale je v článcích "zahuštěn" ve formě jakéhosi netekutého gelu, což má své výhody, ale i nevýhody.
Čili pro naše (motorkářské) účely asi bude stačit následující hrubé rozlišení:
Zjednosušeně řečeno, klasické "kyselinové" baterie poznáš snadno podle toho, že nahoře má každý článek šroubovací víčko umožňující přístup dovnitř článku, takže tím otvorem lze měřit hustotou elektrolytu a případně dolévat destilovanou vodu.
A tyto "kyselinové" baterie, které musí být provozovány v té své jedině možná poloze, kdy jsou elektrody zcela zaplaveny tekutým elektrolytem, se tedy hodí pouze do běžných automobilů a "usedlejších" motorek, např. do staré dobré Jawy a čoprkrujzrů, kde se nepředpokládá, že by se baterka moc nakláněla.
Naopak třeba typicky u endura nebo u krosky, kde se v terénu motorka každou chvíli válí na boku nebo může být delší dobu dokonce i vzhůru nohama (po pádu na prudkém svahu), je nutno použít některý z typů "gelových" baterii. Tyto "bezúdržbové gelové" baterie poznáš opět snadno podle toho, že u nich jsou jednotlivé články zaslepeny a taky že na nich bývá výrazný nápis NON-SPILLABLE nebo něco podobného - mrkni se třeba zrovna v tomto vlákně na 4. stranu na příspěvek z 16.02.2013 18:01, kde je nafocema originální baterka YUASA YTZ7S osazovaná už z výroby do endura Yamaha WR250R a do motardu Yamaha WR250X.
Takovéto baterce pak nevadí, když se motorka položí na bok, žádný elektrolyt přitom nevyteče a nezpůsobí teda žádné škody na motocyklu, a navíc baterka je i dál schopna své funkce.
Kromě těchto základních rozpoznávacích znaků pro první hrubou orientaci - přítomnost nebo naopak absence šroubovacích víček jednotlivých článků baterie - se v případě pochybností můžeš podle typového názvu toho kterého akumulátoru detailně informovat v dostupných materiálech (a na stránkách) jeho výrobce nebo dodavatele.
Naposledy editováno 02.03.2013 13:36:16
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
SuperSic58 píše: A je možný, aby baterka bez špuntů, běžná v japan moto, když jsem s ní zatřás, bylo slyšet šplouchání elektrolytu. Do aut se taky dělaj ty bezúdržbový bez špuntů a je v nich kyselina, nebo ne?
Jasně že jo, je jich spousta, v autech možná většina, jsou to ty pseudo-bezúdržbový, a opravdu je v nich tekutý elektrolyt (kyselina). Mřížky elektrod mají legovány většinou dneska už vápníkem a to vede k minimálnímu odparu vody a tak po dobu životnosti takovéhoto akecu se zaplavenýma elektrodama se daří hladinu elektrolytu udržovat relativně hodně stabilní.
Laického uživatel možná trochu může mást, že nalévací otvory článků zdánlivě chybí, ale ony jsou ukryty pod celkovým víkem, kde je systém kanálků a těsnění zabraňující vylití elektrolytu při velkém naklonění nebo převrácení akumulátoru, a zároveň taky umožňují odvětrávání nahromaděných plynů. Takže když s takovýmto "bezúdržbovým" akecem zatřeseš, můžeš uslyšet "šplouchání".
Navenek se sice tento "kyselinový" akumulátor vzdáleně podobá "gelovce", ovšem uvnitř je to samozřejmě v principu stále ta původní a dneska už vlastně cca 150 let stará technologie.
Naproti tomu tlakové poměry u dnešních auto-motocyklových "nepravých gelových" AGM akumulátorů i u těch "pravých" gelových bývají už skoro výhradně řízeny ventilem - jde to poznat i podle označení VRLA (Valve Regulated Lead Acid batteries) na akumulátoru. Reguluje se tím běžně jednak normální pracovní (pře)tlak uvnitř "gelového" akecu a zároveň je to i bezpečnostní pojistka jako u papiňáku (přetlakový ventil).
Ale jestli chceš mít absolutní jistotu, jakou technologií je vyroben (jak vnitřně funguje) Tvůj akumulátor, tak podle typového označení by to měl výrobce mít jednoznačně ve svých materiálech zařazeno a definováno.
Pokud ale na nějaké to hledání a oficiální potvrzování nemáš čas a chuť a chceš to stanovit rychle sám na místě, tak základní orientace je taková, že pokud má daný akumulátor šroubovací víčka článků, jedná se o klasický "primitivní údržbový" akumulátor se zaplavenými elektrodami.
Jestli tam ale žádná víčka nevidíš a jsou tam jenom vývody plus a minus, a zároveň jestli najdeš na akecu nápisy NON SPILLABLE a VRLA, tak se jedná o "gelový" bezúdržbový akumulátor, a to buďto "pravý" gelový, nebo "nepravý gelový" AGM s vázaným elektrolytem (AGM = Absorbed Glass Mat).
A do třetice (poslední běžně se vyskytující možnost):
Pokud tam ale nevidíš ani víčka a ani ty nápisy (hlavně ten VRLA), tak se s velkou pravděpodobností jedná o ten Tvůj "bezúdržbový šplouchací" akec, čili se zaplavenými elektrodami a s "utajenými" (schovanými, překrytými) víčky.
Když tak k případnému studiu existuje množství i hodně podrobných prací o této problematice...
Např. zde http://www.cezeta48...ents/akumulatory.pdf máš tip na myslím moc pěkně sepsaný materiál, a dokonce přímo od našeho českého motorkáře:
Skoro vše o akumulátorech a nabíjení
Autorem je "Marconi" z čopráckého fora K1400
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
SuperSic58 píše:
Tak sem pořídil ten multimetr, za 170 v Elektro Viola.
Ahoj,
původně jsem Ti chtěl napsat NO COMMENT, ale nakonec ono to tu základní službu motorkáři taky udělá. Přesto bych si ale přesnost určitě ověřil porovnáním s lepším přístrojem (a stabilita se může samozřejmě časem zhoršovat), a taky ten otočný přepínač toho pravděpodobně tolik nevydrží.
P.S.
Chápu, že to bylo dostupný, bez objednávání a placení dopravy nebo bez navštívení specializovaného obchodu s kvalitní elektronikou... Ale vlastně proč ne. Není to zase taková částka, aby až to nebude vyhovovat, si člověk nemohl pořídit něco jinýho - třeba některý z těch semiprofi přístrojů za skoro srovnatelnou cenu (viz např. ty odkazy z minulé stránky).
Naposledy editováno 25.03.2013 10:17:14
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
SuperSic58 píše: Zkoušel sem měřit 2 baterky, v jednom osobáku mi ukázala 12,35V a v druhym 12,62V. Prakticky na nic jinýho to nepotřebuju, možná tak prosvítit sem tam nějakej kabel nebo tak.
Však jo, vždyť píšu, že to nakonec tu základní službu taky udélá.
Tak ať slouží ke spokojenosti...
1 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
SuperSic58 píše: Hlavně ale ať už je jaro
Copak, copak?
Těšíš se už na to nový honďácký endurko? Jdeš do něho?
Jinak to jaro podle kaledáře nastalo už před 6 dny, i když zatím to tak venku nevypadá.
Ale dočkáme se, Velikonoce jsou za dveřmi a to opravdové jaro už musí přijít co nevidět
2 reakcí na tento příspěvek Yamaha WR 250X + WR 250R a další 250 ccm DS
Hurá (pro WR250X) - Michelin prý v létě hodí na trh Anakee pro 17" přední kola:
http://wr250rforum.f...27-michelin-anakee-2
A Continental dělá on-off "TwinDuro" gumy TKC80 na 17 palcový ráfky nyní taky už i na přední kola.
Nabízí se např. bezdušová pneu (TL) 120/70-17 nebo dušová (TT) 120/90-17 - ta by byla na WR250X zřejmě vhodnější nejenom vzhledem k 110 mm ráfku.
http://wr250rforum.f...-120-70-17-available
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Honda CRF 250L a ostatní čtvrtinkov... [1 ... 277, 278] Honda CRF 250L, Yamaha WR 250R, Kawasaki KLX 250 | SuperSic58 | 8339 | Dnes v 08:38 mRKEF |
Jaké moto zvolit Enduro + silnice [1, 2] KTM EXC 450, KTM EXC 400, Yamaha WR 450F, KTM EXC 30... | KO_IN | 34 | 26.1.2024 v 08:08 Sally06 |
Offroad gumy pro Hondu CRF 250L Honda CRF 250L | jenda-pegaso | 23 | 12.1.2024 v 16:51 Kohlstein |
Co pořídit [1, 2, 3, 4] BMW F 650 GS, Yamaha SR 400, Honda CRF 250L, Suzuki ... | bumla | 92 | 11.9.2023 v 18:47 callowsick |
K&N filtr plus laděná koncovka bez... [1, 2] Honda CRF 250L, Honda CRF 250M | Švejdy45 | 39 | 25.7.2023 v 16:58 SuperSic58 |