globalmoto_kveten





Téma: Nastavení tlumičů
 
13.11.2006 v 13:08
Než začnete cokoliv "ladit" na tlumičích, ujistěte se, že máte
a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...


Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42

(reakce na) Nastavení tlumičů

6.12.2007 v 13:03 | Nahoru | #181
MAR.C.> To je naprostá šílenost! Fungování podvozku ovlivňuje poměrně hodně věcí a jediné správné měřítko jsou Tvé vlastní pocity z jízdy a v případě okruhového ježdění také zlepšující se čas...

Nastavení tlumičů

6.12.2007 v 15:19 | Nahoru | #182
Jakub od X-bikers> Dík, rád bych tomu přišel výc na kloub, tak dáme někdy debatu. Zatím, R6 zdar!

Nastavení tlumičů

28.4.2008 v 22:48 | Nahoru | #183
Mrkněte na nastavení před sezónou než začnete špekulovat, kde je problém

Nastavení tlumičů

29.4.2008 v 09:53 | Nahoru | #184
čéče Jakube-supr.

Nastavení tlumičů

29.4.2008 v 13:30 | Nahoru | #185
...a co třeba Honda VFR800 rok 2001 ?? nějaký optimum na silnici...Dííky

Nastavení tlumičů

7.5.2008 v 22:05 | Nahoru | #186
nemate nekdo nejaky vyzkouseny nastaveni na R6 2003-2004? mam tam standartni nastaveni podle manualu a prijde mi to docela mekky (mam cca 80kg komplet oblecenej). dik za rady

Nastavení tlumičů

12.5.2008 v 13:41 | Nahoru | #187
Jakub od X-bikers>
Zdravím, chtěl jsem se zaptat, zda nemáš náhodou nastavení podvozku na Suzuki GSXR 1000 modelový rok 2003-2004 tedy K3-K4. Mám jí trochu upravenou na okruh, ale jezdím i po silnici, takže by mě zajímalo nastavení standart i race. Mockrát děkuji.

Nastavení tlumičů

13.5.2008 v 13:19 | Nahoru | #188
Zil>
Na silnici bych zkusil tohle:
Nafoukat gumy na 2,48 bar vpředu a 2,76 bar vzadu
Předpětí vpředu: úplně utáhnout
Předpětí vzadu: 15 kliknutí z plně utaženého
Odskok vzadu: povolit o 3/4 otáčky z plně utaženého
Jak už jsem několikrát psal, ber to jako jednu z možností. Žádné univerzální nastavení bohužel neexistuje...

Nastavení tlumičů

13.5.2008 v 13:31 | Nahoru | #189
véna> Věděl bys ještě měsíc, v kterém byla vyrobena? Bohužel v letech 03 - 04 se dělaly asi 3 verze tlumení... A taky záleží na rozměrech gum.
Pokud Ti motorka přijde docela měkká a máš správně nastavené předpětí utáhni o dvě kliknutí nebo půl otáčku kompresi vpředu a vyzkoušej jestli změnu poznáš. Záleží jestli je motorka "měkká" při brzdění nebo akceleraci...
Když si s tím budeš hrát, udělěj vždy jen jednu změnu a hlavně si dělej poznámky, ať se můžeš vrátit zpět!

Nastavení tlumičů

13.5.2008 v 13:35 | Nahoru | #190
foot> Pro Tebe platí to co pro Vénu - v letech 03-04 se dělaly tři různé verze podvozku...
Nebojte se sami zkusit někam kliknout podle svých pocitů s využitím informací z úvodního příspěvku, ale hlavně si to pište!

Nastavení tlumičů

13.5.2008 v 14:19 | Nahoru | #191
Kubo pokud tady nebylo SP2 nevsim sem si... tak na okruh ?

Nastavení tlumičů

13.5.2008 v 21:03 | Nahoru | #192
Jakub od X-bikers> je to unor 2003. pri brzdeni se mi to zda v pohode - zadny extra potapeni, takze bych to potreboval vyresit pri akceleraci. rozmery pneu sou podle vyrobce, takze 120/60 a 180/55

Nastavení tlumičů

14.5.2008 v 06:00 | Nahoru | #193
véna> Uvědom si, že na nastavení má vliv i to, jestli byl někdy vyměněn olej v tlumičích. Olej časem řídne a tlumení je nutné pro stejný tlumící efekt přitáhnout. Na silniční použití výměna oleje, gufer, vyčištění atd., tzn. repase alespoň jednou za 2 roky (pro závody každý rok). Většina lidí to nedělá: "k čemu, když motorku stejně prodám" apod. názory.

Nastavení tlumičů

14.5.2008 v 10:49 | Nahoru | #194
Krajinkář> Zdar! Tak přeci jen jsi skočil do dvouválce? Když jsem jezdil volnou nad sváděl jsem velké souboje s kamarádem Martinem Holubem a jeho SP2... Jaký máš rok?

Nastavení tlumičů

14.5.2008 v 11:06 | Nahoru | #195
véna> Při potápění zadku při akceleraci je potřeba přitáhnout útlum stlačení... Zkus to vždy o dvě kliknutí. Každopádně by mělo platit, že předek i zadek jdou nahoru a dolů více méně stejně, což ale neznamená stejný počet kliknutí!!!
Můžeš zkusit tohle nastavení:
Předpětí vpředu: 6 čárek viditelných
Odskok vpředu: povolit o 2 kliknutí z plně utaženého
Komprese vpředu: povolit o 6 kliknutí z plně utaženého
Předpětí vzadu: pozice 4 od nejměkčího
Odskok vzadu: povolit o 11 kliknutí z plně utaženého
Komprese vzadu: povolit o 9 kliknutí z plně utaženého
Pokud jezdíš na Supercorsách popusť předek tak, aby vidlice bez zátky vykukovala 10mm nad horní brýle a 0mm s původními Dunlop D208ZR.
Každopádně si zapiš současné nastavení, než zkusíš tohle, ať se můžeš vrátit zpět, pokud Ti to nebude vyhovovat...

Nastavení tlumičů

14.5.2008 v 11:09 | Nahoru | #196
R1 Martin> A samozřejmě platí to, o čem píše Martin: motorka musí být v perfektním technickém stavu, včetně správně nafoukaných pneumatik!

Nastavení tlumičů

14.5.2008 v 13:59 | Nahoru | #197
Jakub od X-bikers> JJ ta 6-tka mi vubec nesedi... ma to proste 2 valce navic . Takze jsem hned vedel, ze pujdu zpet k V2.... Honda je pro nej volba. A na cem jsi lital ?
Je to rok 2003.

Nastavení tlumičů

15.5.2008 v 13:49 | Nahoru | #198
Krajinkář> Tehdy jsem jezdil na GSX-R 750, což pro Tebe asi nebude úplně dobrá zpráva. SP2 je proti dnešním motorkám výkonově i podvozkově přeci jen trochu pozadu, ale ve volné to nehraje až takovou roli. Důležité je srdce, hlava a ruce!
Co se nastavení originálního podvozku týče, můžeš zkusit tohle:
Předpětí vpředu povolit o 4 otáčky z plně utaženého
Odskok vpředu povolit o 2 otáčky z plně utaženého
Kompresi vpředu povolit o 8 kliknutí z plně utaženého
Předpětí vzadu 5 nejtvrdší pozice z 8
Odskok vzadu povolit o 1 otáčku z plně utaženého
Komprese vzadu povolit o 6 kliknutí z plně utaženého.
A přední vidlice popusť v brýlích tak aby nad horní brýle vykukoval jeden zářez na trubce vidlic...
Pokud máš ovšem vylepšený podvozek, budeš muset laborovat sám... Nebudeš v Hořicích?

Nastavení tlumičů

15.5.2008 v 14:16 | Nahoru | #199
Jakub od X-bikers> Vsak to je pochopoitelne. Js di to nepletu s necim jinym , beru to jako zabavu, nemam zadne ambice nebo cile.
V horicich budu, ale jako divak mam polamane zapesti a prst z Trencina .

Jinak to SP ma na slusne casy, jen jak rikas ruce ruce .
Co se tyce tech vidlic, org. to ma jak? Ja si to vzdy rad popustim, lepe se mi to potom ovlada a vyhovuje mi to tak.

Nastavení tlumičů

16.5.2008 v 21:10 | Nahoru | #200
Ahoj nenašlo by se tam něco na Ducati 748?
Díky

Nastavení tlumičů

17.5.2008 v 11:38 | Nahoru | #201
já tě zdravim před rokem jsem ti psal o nastavení na MT-01 a samo ,že nebylo tak jen pro kontrolu ,nezměnilo se to
Jinak se měj a přeju mnoho bezpečnych km

Nastavení tlumičů

19.5.2008 v 15:52 | Nahoru | #202
schejn> Kdepak, pořád nic. MT-01 není závodní motorka... Sorry

Nastavení tlumičů

21.5.2008 v 10:25 | Nahoru | #203
Vitek21> Mám jen na 748 SP r.v. 95-98...

Nastavení tlumičů

24.5.2008 v 10:51 | Nahoru | #204

Jakub od X-bikers>Vitek21> Mám jen na 748 SP r.v. 95-98...



To beru taky
Písni mi to sem prosím.
Moc díky

Nastavení tlumičů

24.5.2008 v 15:31 | Nahoru | #205
Jakub od X-bikers> tak sem to zkusil nastavit podle toho co si psal a je to fakt lepsi neveril sem ze to vubec bude znat, kdyz je to jen par kliknuti od seriovyho nastaveni, ale funguje to skvele. dost se zlepsil pocit z predniho kola. jeste jednou dik

Nastavení tlumičů

25.5.2008 v 14:26 | Nahoru | #206
Jakub od X-bikers>
Caves,nemas nahodou nastavenia na CBR600RR 2007?
Dikes

Nastavení tlumičů

25.5.2008 v 15:13 | Nahoru | #207
FZ1???

Nastavení tlumičů

26.5.2008 v 11:45 | Nahoru | #208
véna> Je fajn, že máš lepší pocit, jen Ty ani ostatní nezapomeňte, že jedno nastavení funguje pro určitou trať a pro jinou trať je dobré zas něco jiného. Záleží na tom, jakým jezdíš stylem a jak kvalitní je povrch...

Nastavení tlumičů

26.5.2008 v 11:50 | Nahoru | #209
Jajinko> Ahoj! Bohužel na motorky z roku 2007 nemám žádné údaje k dispozici...

Nastavení tlumičů

26.5.2008 v 11:52 | Nahoru | #210
Indigo> FZ1 není sportovní náčiní, takže nemohu sloužit...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist