Tento záběr jsem našel náhodou při přípravě videa z letošní cesty po Německu, Dánsku a Švédsku. Nemohl jsem se nepodělit a proto jsem udělal krátký "vstup" už teď
Mějte se a užívejte sezóny.
1 reakcí na tento příspěvek Náhodné záběry blesku během jízdy
Naposledy editováno 06.08.2012 23:03:48
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náhodné záběry blesku během jízdy
1 reakcí na tento příspěvek Náhodné záběry blesku během jízdy
1 reakcí na tento příspěvek Náhodné záběry blesku během jízdy
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náhodné záběry blesku během jízdy
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náhodné záběry blesku během jízdy
Eagle píše: Když už jsme u těch blesků, jak moc nebezpečné je jezdit v bouřce na motorce, kde se to blesky jen hemží? Ve fyzice jsme se učili, že auto je jako Faradayova klec, tudíž po zásahu blesku se posádce nic nestane. Není jízda na motorce v bouřce téměř shodná s tím, když člověk běhá v bouřce po poli? Nebo je to jiné tím, že není v přímém kontaktu se zemí?
Zapomeň na schopnost pneu izolovat od země, blesk má tolik energie že si nějaké pneu ani nevšimne
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Náhodné záběry blesku během jízdy
_zdenda_ píše: Zapomeň na schopnost pneu izolovat od země, blesk má tolik energie že si nějaké pneu ani nevšimne
Co mají pneumatiky společného se zmíněnou Faradayovou klecí ??
1 reakcí na tento příspěvek Náhodné záběry blesku během jízdy
2 reakcí na tento příspěvek Náhodné záběry blesku během jízdy
1. Motocykl je téměř celý kovový - vodič.
2. Motor je rozehřátý a teplo také do určité míry blesky přitahuje.
3. Motocykl vyčnívá nad povrch vozovky - blesk hledá nejkratší cestu.
Že by byla motorka izolována od země pneumatikami, je nesmyl:
Blesk je vlastně projevem průrazu izolace (kterou v tomto případě tvoří vzduchová masa) a bude-li rozdíl napětí mezi nabitým mrakem a zemským povrchem dostatečně vysoký (obvykle 25 - 100MV), aby blesk prorazil dráhu dlouhou několik kilometrů, pak těch několik cm mezi ráfky a vozovkou pro něj není žádnou překážkou. Navíc za deště, kdy je guma mokrá, by po ní šel povrchový (plíživý) výboj, kterému stačí napětí ještě mnohem nižší, než pro průraz vrstvy vzduchu.
!!! Jet na motocyklu v bouřce je SMRTELNĚ nebezpečné!!! Je to prakticky totéž, jako si stoupnout na kopec s dvacetimetrovou kovovou tyčí v rukou.
POKUD UŽ VÁS CESTOU BOUŘKA ZASTIHNE... a není kam se schovat (do uzavřeného objektu, ne pod strom!!!) pak jedině motocykl odstavit (lépe zajet s ním do příkopu, aby nevyčníval moc nad okolní terén) a vzdálit se od něho alespoň na 70m (pro případ, že by byl přesto zasažen).
Sami buď zalezte do příkopu, nebo pokud není, pak dál od stromů zadřepnout a chodidla mít co nejblíže u sebe, aby se minimalizoval vliv tzv. krokového napětí, vznikajícího v okolí úderu blesku. Pokud byste LEŽELI na zemi (velká vzdálenost rukou od nohou), pak vás spíše ohrozí krokové napětí než přímý úder.
Přirovnávat motorku k Faradayově kleci je nesmysl, jelikož při sezení na motorce není jezdec obklopen kovovým objektem, motorka naopak působí jako bleskosvod.
Naposledy editováno 07.08.2012 11:30:04
ale i tak:
1) souhlas
2) teplota motocyklu nemá na přitahování blesků vliv. na to aby měla, musela by být tak vysoká, aby začlo docházet k ionizaci okolního prostředí, které už nějaký ten vliv na blesky má
3) blesk nehledá nejkratší cestu, ale cestu nejmenšího elektrického odporu
Naposledy editováno 07.08.2012 13:54:20
PEPAFJR píše: Co mají pneumatiky společného se zmíněnou Faradayovou klecí ??
Reagoval jsem na jeho poslední větu "Není jízda na motorce v bouřce téměř shodná s tím, když člověk běhá v bouřce po poli? Nebo je to jiné tím, že není v přímém kontaktu se zemí?"
Naposledy editováno 07.08.2012 17:56:05
Naposledy editováno 07.08.2012 20:39:18