1 reakcí na tento příspěvek tyristor
Dá se to přirovnat ke klapce v potrubí, která je v zavřené poloze jištěna západkou. Tedy se neotevře bez ohledu na tlak v potrubí (pokud tedy tlak nepřekročí hodnotu, při které klapku prolomí = překročení max. přípustného napětí mezi A a K). Vysunutím zarážky (impulsem do řídicí elektrody) se klapka uvolní a otevře, pustí tak proud vody, ovšem v této poloze je mimo dosah zarážky, takže i když je zarážka vrácena zpět (impuls pominul), klapka vlivem tlaku v potrubí zůstává otevřena, dokud tlak neklesne natolik, že se klapka vlastní vahou, nebo silou vratné pružiny nevrátí zpět do uzavřené polohy, kde ji opět "zacvakne" západka (napětí mezi A a K klesne na hodnotu, při které tyristor rozepne).
Na Simsonu je to sice trochu jinak, ale tyristor je jinak jedním z hlavních komponentů zapalování CDI (Capacitor Discharge Ignition). Tam je pomocí měniče nabíjen kondenzátor na napětí až 400V, načež v okamžiku zážehu sepne tyristor a kondenzátor se prudce vybije přes něj a přes primární vinutí cívky. Cívka proto pracuje s vyšším primárním napětím a může být tak menší a přitom účinnější, než u klasického kladívkověho, nebo tranzistorového (TCI = Transistor Controlled Ignition) zapalování, kde je na primár cívky spínáno jen napětí baterky. Proto je třeba při práci se zapalováním CDI (zvaným též kondenzátorové, nebo tyristorové) být opatrný, je tam dost vysoké riziko úrazu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) tyristor
J.M.K. píše: Jen upřesním, že tyristor se nechová čistě jako klasický spínač - impulsem do řídicí elektrody jej jde kdykoliv sepnout (pokud mezi katodou a anodou je napětí větší, než napětí rozpínací), ale poté jej již nejde ovládat, dokud napětí mezi hlavními elektrodami neklesne pod minimální (rozpínací) úroveň.
Dá se to přirovnat ke klapce v potrubí, která je v zavřené poloze jištěna západkou. Tedy se neotevře bez ohledu na tlak v potrubí (pokud tedy tlak nepřekročí hodnotu, při které klapku prolomí = překročení max. přípustného napětí mezi A a K). Vysunutím zarážky (impulsem do řídicí elektrody) se klapka uvolní a otevře, pustí tak proud vody, ovšem v této poloze je mimo dosah zarážky, takže i když je zarážka vrácena zpět (impuls pominul), klapka vlivem tlaku v potrubí zůstává otevřena, dokud tlak neklesne natolik, že se klapka vlastní vahou, nebo silou vratné pružiny nevrátí zpět do uzavřené polohy, kde ji opět "zacvakne" západka (napětí mezi A a K klesne na hodnotu, při které tyristor rozepne).
Na Simsonu je to sice trochu jinak, ale tyristor je jinak jedním z hlavních komponentů zapalování CDI (Capacitor Discharge Ignition). Tam je pomocí měniče nabíjen kondenzátor na napětí až 400V, načež v okamžiku zážehu sepne tyristor a kondenzátor se prudce vybije přes něj a přes primární vinutí cívky. Cívka proto pracuje s vyšším primárním napětím a může být tak menší a přitom účinnější, než u klasického kladívkověho, nebo tranzistorového (TCI = Transistor Controlled Ignition) zapalování, kde je na primár cívky spínáno jen napětí baterky. Proto je třeba při práci se zapalováním CDI (zvaným též kondenzátorové, nebo tyristorové) být opatrný, je tam dost vysoké riziko úrazu.
inu vidím že jsi zasvěcen lépe než já tak se omlouvám za nepřesnosti mého výkladu
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Simson jake pneu Simson S 51 Enduro | Bluecz98 | 13 | 5.1.2024 v 17:05 Ozzy_ |
Nové moto do 50 kubíků na skupinu A... [1, 2] Simson S 51 Enduro, Derbi Senda 50 | pozdnímíza | 34 | 11.12.2023 v 05:11 mildanek72 |
Karburátor nefunguje Simson S 51 Enduro | Endiiis | 8 | 29.11.2023 v 12:57 vit51 |
Simson ztratil výkon z ničeho nic Simson S 51 Enduro | Endiiis | 9 | 28.11.2023 v 19:40 Kohlstein |
Simson, jak narovnat podsedlovku Simson S 51 Enduro | Bluecz98 | 11 | 24.10.2023 v 20:18 maku100 |