S firmou VM MOTO jsem rozjednal obchodní zastoupení motocyklů VM pro severní a jižní Moravu. Už velmi dlouho jsem byl zván na test nového českého motocyklu pod názvem VM. Sezóna byla velmi nabitá, takže jsme se s majitelem firmy, panem Vladimírem Váchou, míjeli a neměli čas dohodnout si termín testu. V polovině srpna mi pípla SMS od tvůrce motocyklu Bohouše Staši a konkrétní termín byl dohodnut.
Byl jsem na tento motocykl šíleně zvědavý. Domluvil jsem se se svým teamovým jezdcem Ondřejem Liškou, že se testu zúčastní taky. A zvědavost začala hlodat v nás obou. VM-ka pro nás byla velkou neznámou, pouze jsme věděli, že její obsah je 610 cm3, váha 109 kg, má bílou barvu, nemá startér, přední tlumiče jsou Paoli-Kayaba, zadní Öhlins a brzdy Brembo. Tato skutečnost nás nutila si při dlouhé cestě pokládat navzájem spoustu otázek:…jak je motorka vyvážená …s výkonem přes 60 koní nebude asi žádný beránek, …jak půjde startovat, když jsme v dnešní době zvyklí jen mačkat tlačítka startéru, …jak si konstrukce pohrála s gyroskopickým momentem, …jak zvládnou brzdy zastavit to stádo koní? A hlavní otázka zněla, jak padne do ruky.
Než jsme tyto otazníky stačili probrat, objevila se cedule Jinín. Tam nás již očekával pan Bohouš Staša se svým karavanem v barvách VM MOTOR a na první dojem krásná, bílá VM-ka. Seznámili jsme se s Bohoušem a vyslechli základní informace ohledně motocyklu. Při podrobném shlédnutí mota mě zaujalo mnoho detailů: středy kol velmi robustní a přitom lehké, racingové stupačky, sedlo Acerbis, velmi pevné brýle tlumičů, ale nejvíc mi padly do oka velké chladiče a dovoluji si říct, že jsou pevnější než všechny megasystémy. Zkrátka na motocyklu bylo odvedeno kus dobré práce.
O půl druhé otevřeli v Jiníně areál. Bohouš nastartoval stroj, nechal ho prohřát a my si zatím oblékli výstroj a šli se seznámit s tratí i motocyklem. VM mě překvapila ohromným výkonem, který v nízkých otáčkách naháněl strach. Udělali jsme pár koleček a VM-ka, i my dva s Lišákem, byli dostatečně prohřátí. Přestavil jsem ještě nastavení podvozku, řídítek a páček. A konečně nastal čas vyzkoušet moto naplno. Po rozbité trati VM-ka uháněla jako šutr a tuto trať krásně pohlcovala, před zatáčkama ukázala své předimenzované brzdy a poslušně zatočila tam, kam jsem chtěl. V zatáčce poslouchala na jedničku, při výjezdu si musí člověk dávat pozor na akceleraci. Stádo koní se o slovo hlásilo každou chvíli. Rukojeť plynu je dlouhá a tak dávkování výkonu nebylo tak hrozné. Motocykl VM na mě zapůsobil velmi dobrým dojmem, výtky, které jsem přednesl Bohoušovi, se budou určitě řešit.
A nyní převzal štafetu Lišák. Prvotní respekt, který k VM-ce měl, byl rychle pryč, kroutil plynem, co to šlo a neustále zrychloval. Potom si vyzkoušel několik startů a s velkým údivem konstatoval: “Tak tohle jsem nikdy nezažil, motorka má tolik výkonu, že jsem nestačil řadit!”
Odpoledne pomalu uběhlo a byl čas opustit trať. Na mou otázku, jaký pocit v něm VM-ka zanechala, odpověděl: “Na ničem tak silném jsem v životě neseděl, natož jezdil, motorka se mi fakt líbí, asi bych si zvykl. Při nájezdu na skoky mi chyběla jistota, špatně se odhadovala rychlost, protože motorka dopředu žene na jakoukoliv rychlost.” Tyto dojmy odhaduju podle toho, že Ondřej jezdí na novém Husarovi a ten se chová jinak, než konvenční motocykly, ale to je taky vše, co asi umí.
Své hodnocení motocyklu bych vyjádřil stupnicí od 1 do 5, kde 5 znamená nejlepší a 1 nejhorší:
Motor: výkon…………..5
průběh…………3
startování……..3
Podvozek: tlumení………….4
geometrie……….5
vyvážení…………4
Brzdy: citlivost…………4
účinnost………..5
Zpracování: ……………..5
Areál v Jiníně byl uzavřen a my vyrazili na místo, kde se VM-ky rodí. Bohouš otevřel dílnu a my viděli rozpracované motocykly. Nejvíc mě zajímalo právě zpracování a kvalita dílů, které jsou použity v motocyklu a zvenčí nejsou vidět. Bohouš začal vytahovat bedny plné velmi dobře zpracovaných dílů a já se začal ujišťovat, že se nejedná o žádný velký boom, jako to předvedla Praga, která jak rychle začala, tak ještě rychleji skončila. Nezbývalo mi nic jiného, než složit poklonu. A Bohouš s úsměvem dodal, že tady skoro nic není a že uvidíme teprve zítra v továrně, kde jsou ve skladech veškeré komponenty.
Druhý den jsme osobně navštívili pana Vladimíra Váchu v jeho podniku, nesoucí název VM MOTOR. Po několika hodinovém rozhovoru a exkurzi firmy padla dohoda a Faryn moto se stal oficiálním prodejcem pro celou Moravu a Slezsko a pro zlepšení služeb také prodejcem veškerého sortimentu firmy Öhlins.
Jsem velmi rád, že došlo k naší oboustranné dohodě. Tím, že je VM-ka kusová výroba, jsem schopen po vzájemné konzultaci objednat zákazníkům motocykl přímo na míru. Například dle jeho váhy bude moto osazené pružinami, dále např. výška řídítek, typ výfuku, velikost nádrže (8-11 litrů), typ nádrže (karbonová nebo hliníková). Takže po závazné objednávce dodám motocykl přesně podle zákazníkova přání a představy. Dále budu nabízet omezenou edici Cross country.
Možná se budu opakovat, ale nejvíce mě těší, že se jedná o ryze český motocykl, pánové Vladimír Vácha a Bohouš Staša odvedli v dnešní konkurenční době kus skvělé práce.
Cena motocyklu je stanovena na 136000,- Kč vč. DPH.
Veškeré dotazy velmi rád zodpovím.
Pavel Fárek
Naposledy editováno 03.10.2010 11:53:42
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Lukasisko>Faryn> A mám ten dojem, že KYB používá i Yamaha A Kawasaki na svých motorkách..
Lukašisko seš trochu vedle Husq- VM ma tlumicě Paoli-Kayaba,o tlumičích ktere máš na myslí jsou jiné jsou tvych vyjmenovaných značkách
Navrc.TT-R Doufam co nejdřív ale chci mít cantry cross
Naposledy editováno 08.09.2010 01:20:20
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
http://josek.rajce.i...cz/Detaily_VM_610_F/
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Já se ale bavil o tom, že VM motor cpe peníze do vývoje, aby ta motorka byla super.Potom bude zahájen prodej na plno. A hlavně mi připadá velmi nemístné nečíst fakta, dělat si své závěry, bezmyšlenkovitě tu potit nesmysly. Na tvou šikmookou techniku jsem velmi zvědav!?! Bude to Čína jak vyšitá!!! Každý normální motorkář koupí třeba Japonce.
Naposledy editováno 13.09.2010 22:00:49
Tom_TE450>možná by bylo skoro lepší tuhle debatu ukončit tady, bo takovejch přizdisráčů nepřejících je plno a ničemu nepomůžou. a to je to poslední co by VM potřebovala
Maš celkem pravdu ale je tady spousta lidí které Vmka do opravdy zajímá.
Ukončit debatu to by znamenalo konec pravdivých informaci a vznik dohadu a nesmyslu.
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
delphine>Tak nějak nechápu proč v roce 2010 ztrácí čas s tak vysokoobjemovou jednovačkou na tak velkým kartru typu Husqvarna 1998. Motor je poměrně muzeální koncepce.
Pokud by jsi na stránce výrobce četl pozorně,je to tam vše vysvětleno....Tady vůbec nejde o to, být za každou cenu progresivní a inovativní vývojem počínaje,ale vůbec nějak začít...!!!Ve VM dali p.Stašovi důvěru a vymezili prostor...P.Staša pro začátek zinovoval zbytky po zkrachovalé Pragovce ,tím byla nalajnována jasně dopředu koncepce...a vzniklo z toho něco o čem se tady teď bavíme,VM610F.Po dlouhé době něco z české provenience ,fungujícího a za rozumné peníze. Je to hodně zjednodušeně a selsky řečeno,ale já osobně jsem tímto počinem nadšený.Navíc jak se ukázalo,tak to vůbec není špatný stroj...a další verze jsou na cestě.Pokud nadšení lidí z VM-moto pro tuto věc vydrží,určitě se do budoucna dočkáme i řady inovací poplatných době a poptávce...viz první zmínky o VM450....
E:....rychlé prsty na klávesnici...
Naposledy editováno 14.09.2010 11:32:50
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Takže se nenechte otrávit závistivci typu Pedála, kteří stejně jen kecají a enduro nejezdí a udělejte pro české enduráky bytelné české neduro...
Hodně štětstí, držím palce...
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Naposledy editováno 14.09.2010 21:30:58
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Joraell>delphine> Je videt ze ty se opravdu vyznas :) Husaberg fe 390 je treba taky jednovacka i takove CRF pokud se nepletu ma jednu vacku. Tady nejde vubec o pocet vacek.
Ale no tak, ten motor je prostě opravdu 10 let pozadu, proč to je jiná věc. Tak co jsi hned poštípanej.
A hondí jednovačka je řešena už sakra moderněji a chytřeji a celej motor je poloviční.
Jen mně nejni jasný jak se s Öhlinsama ap. chcou dostat na tuto cenu, když česko/italská Blata stojí skoro 90.000,-.
Taky vím, že můj Husar nemůže konkurovat těm nejmodernějším strojům současnosti, ale já ho nekupoval kvůli tomu, ale jako hobík jsem ho kupoval z důvodu jednoduchosti, spolehlivosti a snadnému servisu za co nejméně peněz. Ty "horší" jízdní či technické vlastnosti stejně jako hobík nepoznám...
Takže tady vidím i budoucnost VM-ky, pokud bude spolehlivá, bytelná, jednoduše a dobře servisovatelná za rozumný peníz, tak má podle mne právě největší šanci právě u hobíků, potažmo amatérských závodníků. U profíků asi ne, tam se zase až tak tyhle věci neřeší, sponzor to prostě zaplatí...
Dle mého není zase tak nereálné masové rozšíření VM-ky, za výše uvedeného předpokladu...
1 reakcí na tento příspěvek VM- česká motorka na míru, za 130 papírů
Tak myslím, že ceny dilů jsou skutečně české
Na otázku Ohlins jsem už odpovídal, ale pro ty, kterým se to tady nechce pročítat:
přední tlumiče Ohlins nejdou koupit, protože se nevyrábí!U centrálu je dobrá cena, VM MOTOR je dovozce a taky diskutovaných karburátorů Dell-Orto.
A to cenové srovnání s Blatou, pokud se postaví malý motocykl, jeho cena se už moc nezvýší tím, že se použijou silnější brzdy, větší obsah, práce je to úplně stejná, jenom je vše o něco větší.
Naposledy editováno 14.09.2010 21:41:05
Faryn>Na otázku ceny dílů: Píst 4000 Kč, ojnice 2500-3500 Kč, chladič 4000 Kč, spojkový koš je železný, životnost-je nesmrtelný, spojková sada, plechy, lamely, pružiny 2000 Kč.
Tak myslím, že ceny dilů jsou skutečně české
Na otázku Ohlins jsem už odpovídal, ale pro ty, kterým se to tady nechce pročítat:
přední tlumiče Ohlins nejdou koupit, protože se nevyrábí!U centrálu je dobrá cena, VM MOTOR je dovozce a taky diskutovaných karburátorů Dell-Orto.
A to cenové srovnání s Blatou, pokud se postaví malý motocykl, jeho cena se už moc nezvýší tím, že se použijou silnější brzdy, větší obsah, práce je to úplně stejná, jenom je vše o něco větší.
nechci být rýpala,ale ty ceny se mi zdají podobné jako u jiných motorek-žádný důvod k jásání z "ceny dílů jsou skutečně české " (teda pokud to nebylo myšleno jako ironie)