a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...
Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
př. předpětí: 3 čárky viditelné
př. odskok: povolit o 1.75 otáčky z utaženého
př. komprese: povolit o 1.25 otáčky z utaženého
zad. předpětí: 18mm závitu viditelného
zad. odskok: povolit o 26 kliknutí z utaženého
zad. komprese: povolit o 7 kliknutí
předek popustit na 4 viditelné čárky nad brýlemi a zadek na minimální délku tlumiče
Z toho můžeš vycházet...
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Předek
Statické zatížení 24mm
Předpětí 4 čárky
Komprese 6 otáček
Odskok 3 otáčky
Tlak v pneu 30 psi
Vidlice popustit na 10mm nad brýlemi
Zadek
Statické zatížení 5mm
Předpětí 2 poloha z maxima
Komprese 1 a 1/2 otáčky
Odskok 13 kliknutí z maxima
Tlak v pneu 28 psi
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
<strong>Předek</strong>
Předpětí 1 čárka viditelná
Odskok povolit o 1/4 otáčky z utaženého
<strong>Zadek</strong>
Předpětí 3 pozice
Odskok povolit o 1/4 otáčky z utaženého
Komprese povolit o 1/2 otáčky z utaženého
Na silnici zkus potom předek povolit na 2 viditelné čárky a odskok o půl otáčky z maximálně zašroubovaného.
Jen to zašroubování neber moc silou! ;o)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Jakub od X-bikers píše: keymaker> Chceš okruhové nastavení? U těchhle modelů (V/W) byla bolístka v zadní jednotce...
<strong>Předek</strong>
Předpětí 1 čárka viditelná
Odskok povolit o 1/4 otáčky z utaženého
<strong>Zadek</strong>
Předpětí 3 pozice
Odskok povolit o 1/4 otáčky z utaženého
Komprese povolit o 1/2 otáčky z utaženého
Na silnici zkus potom předek povolit na 2 viditelné čárky a odskok o půl otáčky z maximálně zašroubovaného.
Jen to zašroubování neber moc silou! ;o)
služebníček téměř otrok *yes* :)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Mám Ducati 900SSie rv 1999 (což není vyloženě okruhový náčiní , teda na dnešní poměry v 70tých letech to bylo jinak ). Origoš mám , na dobrou silnici bomba, na špatnou sadomaso a na okruhu je to sice dobrý , ale myslím že by mohlo bejt ještě lepší.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Předpětí vpředu 3 čárky viditelné
Odskok vpředu 1/4 otáčky povolit z utaženého
Komprese vpředu 1 otáčku povolit z utaženého
Předpětí vzadu 23mm závitu mezi vrcholem pružiny a vrcholem závitu
Odskok vzadu 1/4 otáčky povolit z utaženého
Komprese vzadu 1/2 otáčky povolit z utaženého
To narovnávání může dělat různá intenzita brždění kotoučů a potápění zadku při akceleraci řeší větší předpětí pružiny... Celé nastavení je kompromis mezi Tvými pocity, požadavky na ten podvozek a jeho technickými možnostmi. Hodně informací najdeš na Netu, ale správné nastavení člověk obvykle hledá celkem dlouho, pokud nemá dost času na to aby každou změnu okamžitě posoudil na identické trati. A pak přijede jinam a motorka se zase chová jak splašená koza... :/
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Předpětí vpředu 4 čárky viditelné
Odskok vpředu 10 kliknutí povolit z utaženého
Komprese vpředu 12 kliknutí povolit z utaženého
Předpětí vzadu 16mm mezi pružinou a koncem závitu
Odskok vzadu 1 a 1/4 otáčky povolit z utaženého
Komprese vzadu 1 a1/4 otáčky povolit z utaženého
Záleží samozřejmě, jak jsi těžký, jaký máš jízdní styl apod.
Motorka musí dobře pohltit nerovnosti, ale rychle se vrátit do původní polohy, nesmí se houpat dopředu dozadu. Nejlépe o nastavení podvozku vypovídají vždycky gumy, které by měly být sjety stejnoměrně a bez známek vlnkovatění, nebo nasekání...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
díky moc , naposledy jsem je měl z okruhu jak sežraný (žmolky jak blázen a ještě mě na CEC jak přezovali na podzim ten dotyčnej říkal , že je to tvrdý jak puk ať si nenamelu kokos(v uvozovkách , byla kosa a gumy BT002 se žlutým punťou rok 2006)
na silnici bez žmolků , tam si tolik netroufám
edit:
teď jsem kokal , tak pružina vzadu utáhnout , stlačení a odskok povolit, předek pružiny nechat, stlačení a odskok taky povolit
to mě překvapilo
zadek jsem měl trošku utaženější , když jsem jezdil ve dvou , a když jsem jel sám tak mě "nakopával" a ponořoval vidlici , po povolení na tovární nastavení zase ok
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Já jsem v Hořicích nastoupil do prvního tréninku s podvozkem "z Mostu" a připadal jsem si jak na splašeném klokanovi. Zvětšit předpětí vpředu, trochu přitáhnout kompresi a povolit všechny odskoky znamenalo rapidní zlepšení...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
jo to je mě jasný že univerzál neexistuje , mě šlo spíše o to co tam budeš mít , a koukám že na okruh byly útlumy menší.
mě jde hlavně o tu gumu , když se mě žkmolkovatí až moc (mě tak napadá že to stejný jsem zpáchal i s monsterem 600 s D207 a vzadu turistika) , je to :
a) jezdec - hovado co to mele hlava nehlava
b) gumy - moc měký (nebo ...)
c) může to být i nastavením podvozku , tlumičů (např moc tvrdý)
(závodník ze mě nebude ale zase si nemusím namlet kokos)
tu je obrázek , asi takle nějak vypadaj , možná o něco hůř
http://album.volny.c...mp;browse_page=0#img
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Ty se povolují kvůli tomu, aby péro rychleji tlačilo kolo zpět na silnici a kolo neztrácelo kontakt, ale zase všeho moc škodí... Bude-li se vracet příliš rychle, bude se Ti motorka pod rukama houpat a kopat.
Ladění podvozku je prostě o věčném zkoušení. Navíc to nastavení je obvykle jiné pro různé druhy a typy gum a důležité je taky jak jsou gumy nafoukané a rozložení váhy na motorce a asi milion dalších věcí... ;)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
ok díky moc (já měl na mysly kraje ten střed je mě jasnej a to tam ani nemám)
zkusim povolit útlumy dle toho co jsi tu dal a pak kdyžtak malinko ufouknout gumy
díky moc za rady
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Předpětí vpředu 1 čárka viditelná
Odskok vpředu 1/2 otáčky povolit z utaženého
Komprese vpředu 3/4 otáčky povolit z utaženého
Předpětí vzadu 6 posice ze 7
Odskok vzadu 1/2 otáčky povolit z utaženého
Komprese vzadu 1/2 otáčky povolit z utaženého
Nastavení pro pneu Michelin Pilot Sport Cup s tlakem 31PSI vpředu a 29PSI vzadu
Originální vidlice jsou trochu moc měkké. Já jsem na téhle motorce jezdil jednu sezonu, ale měl jsem podvozek WP, takže Ti lépe neporadím...