globalmoto_kveten





Téma: Nastavení tlumičů
 
13.11.2006 v 13:08
Než začnete cokoliv "ladit" na tlumičích, ujistěte se, že máte
a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...


Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

14.5.2007 v 15:23 | Nahoru | #121
Jakub od X-bikers> diky moc, nastaveni na silnici bys asi nemel ze :shy:

(reakce na) Nastavení tlumičů

16.5.2007 v 10:54 | Nahoru | #122
firebladef> Ono je to na silnici, jenže já mám většinou první nastavení na okruh a tak jsem opsal i ty gumy... :shy:

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

22.5.2007 v 16:37 | Nahoru | #123
pecouldek>
př. předpětí: 3 čárky viditelné
př. odskok: povolit o 1.75 otáčky z utaženého
př. komprese: povolit o 1.25 otáčky z utaženého
zad. předpětí: 18mm závitu viditelného
zad. odskok: povolit o 26 kliknutí z utaženého
zad. komprese: povolit o 7 kliknutí
předek popustit na 4 viditelné čárky nad brýlemi a zadek na minimální délku tlumiče
Z toho můžeš vycházet...

(reakce na) Nastavení tlumičů

23.5.2007 v 08:28 | Nahoru | #124
pecouldek> Jak už jsem psal víckrát, universální nastavení neexistuje. Základ je správně nastavit předpětí obou pružin a to záleží na Tvé váze. Potom už musíš jen uhlídat, aby předek i zadek tlumil přibližně stejně a motorka se nehoupala...

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

26.5.2007 v 15:40 | Nahoru | #125
Nemate nekdo nastaveni tlumicu pro R6 rok 2000?

(reakce na) Nastavení tlumičů

29.5.2007 v 14:07 | Nahoru | #126
tomas2210> Modely 2000 byly shodné s 1999 takže ještě jednou:
Předek
Statické zatížení 24mm
Předpětí 4 čárky
Komprese 6 otáček
Odskok 3 otáčky
Tlak v pneu 30 psi
Vidlice popustit na 10mm nad brýlemi
Zadek
Statické zatížení 5mm
Předpětí 2 poloha z maxima
Komprese 1 a 1/2 otáčky
Odskok 13 kliknutí z maxima
Tlak v pneu 28 psi

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

29.5.2007 v 14:20 | Nahoru | #127
ahoj Jakube, nenašlo by se tam nastavení CBR 600F 1/1997? *yes* předem dííííky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

29.5.2007 v 16:23 | Nahoru | #128
keymaker> Chceš okruhové nastavení? U těchhle modelů (V/W) byla bolístka v zadní jednotce...
<strong>Předek</strong>
Předpětí 1 čárka viditelná
Odskok povolit o 1/4 otáčky z utaženého
<strong>Zadek</strong>
Předpětí 3 pozice
Odskok povolit o 1/4 otáčky z utaženého
Komprese povolit o 1/2 otáčky z utaženého
Na silnici zkus potom předek povolit na 2 viditelné čárky a odskok o půl otáčky z maximálně zašroubovaného.
Jen to zašroubování neber moc silou! ;o)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

30.5.2007 v 10:00 | Nahoru | #129

Jakub od X-bikers píše: keymaker> Chceš okruhové nastavení? U těchhle modelů (V/W) byla bolístka v zadní jednotce...
<strong>Předek</strong>
Předpětí 1 čárka viditelná
Odskok povolit o 1/4 otáčky z utaženého
<strong>Zadek</strong>
Předpětí 3 pozice
Odskok povolit o 1/4 otáčky z utaženého
Komprese povolit o 1/2 otáčky z utaženého
Na silnici zkus potom předek povolit na 2 viditelné čárky a odskok o půl otáčky z maximálně zašroubovaného.
Jen to zašroubování neber moc silou! ;o)


služebníček téměř otrok *yes* :)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

30.5.2007 v 11:11 | Nahoru | #130
Jakub od X-bikers> Výborný Informace!*yes*! Kdybys měl nějakou radu, jak vylepšit origo nastavení u SV1000s Byl bych ti vděčen. Jak píšeš v úvodu, rovná se mi to při přibrždění v zatáčce, tak jestli sem to dobře pochopil, měl bych přitvrdit na předních pružinách? Je třeba dělat pak něco s těma ostatníma šroubkama v těch mam docela hokej :shy: . Taky se mi zdá, že se to dos přizvedává z předních tlumičů,při přidání plynu.

(reakce na) Nastavení tlumičů

30.5.2007 v 11:13 | Nahoru | #131
Jo, je to ročník 06

(reakce na) Nastavení tlumičů

30.5.2007 v 12:13 | Nahoru | #132
keymaker> Nepřeháněj! :shy:

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

30.5.2007 v 12:29 | Nahoru | #133
Jakube , mohl bych taky otravovat?
Mám Ducati 900SSie rv 1999 (což není vyloženě okruhový náčiní , teda na dnešní poměry v 70tých letech to bylo jinak ). Origoš mám , na dobrou silnici bomba, na špatnou sadomaso a na okruhu je to sice dobrý , ale myslím že by mohlo bejt ještě lepší.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

30.5.2007 v 12:39 | Nahoru | #134
Lumberjack> Nějaké nastavení kolegů z JůEsEj jsem našel:
Předpětí vpředu 3 čárky viditelné
Odskok vpředu 1/4 otáčky povolit z utaženého
Komprese vpředu 1 otáčku povolit z utaženého
Předpětí vzadu 23mm závitu mezi vrcholem pružiny a vrcholem závitu
Odskok vzadu 1/4 otáčky povolit z utaženého
Komprese vzadu 1/2 otáčky povolit z utaženého

To narovnávání může dělat různá intenzita brždění kotoučů a potápění zadku při akceleraci řeší větší předpětí pružiny... Celé nastavení je kompromis mezi Tvými pocity, požadavky na ten podvozek a jeho technickými možnostmi. Hodně informací najdeš na Netu, ale správné nastavení člověk obvykle hledá celkem dlouho, pokud nemá dost času na to aby každou změnu okamžitě posoudil na identické trati. A pak přijede jinam a motorka se zase chová jak splašená koza... :/

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

30.5.2007 v 12:51 | Nahoru | #135
David 900SS> Zkus třeba tohle:
Předpětí vpředu 4 čárky viditelné
Odskok vpředu 10 kliknutí povolit z utaženého
Komprese vpředu 12 kliknutí povolit z utaženého
Předpětí vzadu 16mm mezi pružinou a koncem závitu
Odskok vzadu 1 a 1/4 otáčky povolit z utaženého
Komprese vzadu 1 a1/4 otáčky povolit z utaženého
Záleží samozřejmě, jak jsi těžký, jaký máš jízdní styl apod.
Motorka musí dobře pohltit nerovnosti, ale rychle se vrátit do původní polohy, nesmí se houpat dopředu dozadu. Nejlépe o nastavení podvozku vypovídají vždycky gumy, které by měly být sjety stejnoměrně a bez známek vlnkovatění, nebo nasekání...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

30.5.2007 v 12:56 | Nahoru | #136
Jakub od X-bikers> *yes* Super!!! Alespoň je seod čeho odrazit! To origoš nastavení je ve předu fakt dost měký, tohle by mělo pomoct. Ohledně předních brzd by tam problém bejt neměl, jde o novou mototrku, mam najeto 4500km. Dík jak sviňa!!! :thmubup: Se cení tohleto, myslim lidi jako seš ty. *yes* Nás není mnoho ;)

(reakce na) Nastavení tlumičů

30.5.2007 v 13:04 | Nahoru | #137
Lumberjack> Sám se to pořád učím a protože je docela těžký přijít na něco sám a nenechat v tom zkoušení všechny prachy, rád se podělím...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

30.5.2007 v 13:16 | Nahoru | #138
Jakub od X-bikers>

díky moc , naposledy jsem je měl z okruhu jak sežraný (žmolky jak blázen a ještě mě na CEC jak přezovali na podzim ten dotyčnej říkal , že je to tvrdý jak puk ať si nenamelu kokos(v uvozovkách , byla kosa a gumy BT002 se žlutým punťou rok 2006)

na silnici bez žmolků , tam si tolik netroufám

edit:
teď jsem kokal , tak pružina vzadu utáhnout , stlačení a odskok povolit, předek pružiny nechat, stlačení a odskok taky povolit

to mě překvapilo

zadek jsem měl trošku utaženější , když jsem jezdil ve dvou , a když jsem jel sám tak mě "nakopával" a ponořoval vidlici , po povolení na tovární nastavení zase ok

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

31.5.2007 v 10:06 | Nahoru | #139
David 900SS> To nastavení je na určitou trať, s určitým profilem, typem zatáček atd. není to univerzálně fungující nastavení - takové prostě neexistuje. Na ježdění po silnici je třeba zvolit veliký kompromis. Podvozky Ducati bývají spíš tvrdé a to se na našich silnicích moc nehodí.
Já jsem v Hořicích nastoupil do prvního tréninku s podvozkem "z Mostu" a připadal jsem si jak na splašeném klokanovi. Zvětšit předpětí vpředu, trochu přitáhnout kompresi a povolit všechny odskoky znamenalo rapidní zlepšení...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

31.5.2007 v 11:28 | Nahoru | #140
Jakub od X-bikers>

jo to je mě jasný že univerzál neexistuje , mě šlo spíše o to co tam budeš mít , a koukám že na okruh byly útlumy menší.

mě jde hlavně o tu gumu , když se mě žkmolkovatí až moc (mě tak napadá že to stejný jsem zpáchal i s monsterem 600 s D207 a vzadu turistika) , je to :
a) jezdec - hovado co to mele hlava nehlava
b) gumy - moc měký (nebo ...)
c) může to být i nastavením podvozku , tlumičů (např moc tvrdý)
(závodník ze mě nebude ale zase si nemusím namlet kokos)

tu je obrázek , asi takle nějak vypadaj , možná o něco hůř

http://album.volny.c...mp;browse_page=0#img

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

31.5.2007 v 13:00 | Nahoru | #141
David 900SS> Ty žmolky uprostřed jsou jen guma nasbíraná během jízdy, z toho nemusíš mít strach a kraje jsou celkem v pořádku, nejsou ani "oskákané" ani nasekané nebo dokonce vytrhané. Jsou jen lehce sežmoulané, takže by to podle mě chtělo povolit útlumy.
Ty se povolují kvůli tomu, aby péro rychleji tlačilo kolo zpět na silnici a kolo neztrácelo kontakt, ale zase všeho moc škodí... Bude-li se vracet příliš rychle, bude se Ti motorka pod rukama houpat a kopat.
Ladění podvozku je prostě o věčném zkoušení. Navíc to nastavení je obvykle jiné pro různé druhy a typy gum a důležité je taky jak jsou gumy nafoukané a rozložení váhy na motorce a asi milion dalších věcí... ;)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

31.5.2007 v 13:14 | Nahoru | #142
Jakub od X-bikers>

ok díky moc (já měl na mysly kraje ten střed je mě jasnej a to tam ani nemám)

zkusim povolit útlumy dle toho co jsi tu dal a pak kdyžtak malinko ufouknout gumy

díky moc za rady

(reakce na) Nastavení tlumičů

31.5.2007 v 13:41 | Nahoru | #143
David 900SS> není zač! Na okruhu se gumy upouští přibližně 2,0 předek a 1,9 zadek, protože se hodně zahřívají a tím pádem v nich stoupá tlak...

Nastavení tlumičů

29.6.2007 v 18:17 | Nahoru | #144
Ahoj chtěl bych poprosit jestli nikdo nemá nastavení na okruh ( Most ) na gsx-r 750 05.
Dík Tom

(reakce na) Nastavení tlumičů

30.6.2007 v 09:41 | Nahoru | #145
JohnyRR>nazdaaar johny,tak uz viem,odkial beres tie drahocenne informacie,hehe :thmubup: .ides dnes na makov?musim cosi potrenovat ;)

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

25.7.2007 v 10:40 | Nahoru | #146
čuzky..nebylo by něco pro CBR600F SPORT 2001 ?? Dííky :thmubup:

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

30.7.2007 v 10:48 | Nahoru | #147
zil> Zkus vycházet z tohoto nastavení:
Předpětí vpředu 1 čárka viditelná
Odskok vpředu 1/2 otáčky povolit z utaženého
Komprese vpředu 3/4 otáčky povolit z utaženého
Předpětí vzadu 6 posice ze 7
Odskok vzadu 1/2 otáčky povolit z utaženého
Komprese vzadu 1/2 otáčky povolit z utaženého
Nastavení pro pneu Michelin Pilot Sport Cup s tlakem 31PSI vpředu a 29PSI vzadu
Originální vidlice jsou trochu moc měkké. Já jsem na téhle motorce jezdil jednu sezonu, ale měl jsem podvozek WP, takže Ti lépe neporadím...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

30.7.2007 v 11:08 | Nahoru | #148
Jakub od X-bikers> Ahoj Jakube, našlo by se něco i pro 999 (04) - základ bez öhlins ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

30.7.2007 v 11:13 | Nahoru | #149
Michal_F6> Celé označení je 999S?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

30.7.2007 v 11:19 | Nahoru | #150
Jakub od X-bikers> ee, jenom 999. 999 S má komplet öhlins, kdežto já mám jenom základ se showa.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist