Dal jsem se po letech do staré enduro babči , měl jsem jí nějakou dobu opřenou v dřevníku.
Je velice zachovalá s doklady na původním obutí.
Vím proč je zachovalá, je to první typ PD01 s obrácenou maskou a pálí žárovky. Takže nesvítí ale hezky jede.
vyměnil jsem kruhy, udělal ventily , jinak je v kondici až na tu elektriku.
Je to 6 Volt a měřím celkem velké napětí až 28V na napájení přední lampy a to je dost. je tam diodový můstek a regulátor na dobíjení baterečky která tam je jen na obrysovky a jinak to jde nakopnout i bez ní. Potom tam je další dvoupinová patice a jeden káblík jde na ten tuším velký odpor co je pod sedlem jestli to nebude tím, ve schématu to jde přes ten rezistor na frame groud.na kostru.
Nesetkal se někdo tu s takovou závadou???
Děkuji moc za každou radu ..
S pozdravem Petr Hylas
Děkuji za re
1) Máš tam všechny žárovky jak maj bejt? 35W v hlavní, parkovačka 4W, 2x3W na podsvětlení budíků a dvojvlákno 21/5 nebo 17/5,3W v zadní lampě?
2) 12V žárovkama ani odmotáváním si nepomůžeš. Výkon tý cívky je danej jhem, intenzitou a rychlostí změny magnetickýho pole (takže železem, otáčkama a silou magnetů v rotoru). Odmotáním vinutí akorát snížíš napětí na volnoběh ale v otáčkách to tam stejnak dodá ten výkon (s vyšším napětím to paradoxne dá ještě vyšší) .
3) Kostra - zelená je všude stejný potenciál. Pokud tam není něco zlomenýho/přerušenýho tak je v celku jedno kam ten zelenej vede. Ten hlavní světelnej okruh má jako kostřící bod motor. Tam je připojenej opačnej vývod z cívky co to krmí.
4) Odpoj žlutobílej a připoj tam namísto cívky ve statoru zdroj 6V (např. tu baterku a změř si na všech žárovkách napětí. Jestli není stejný tak je tam někde přechodovej odpor a pak to nebude zatěžovat vinutí tak jak má (takže to dřív nebo později odpraví tu na který je největší napětí a pak je to jak domino).
Naposledy editováno 11.04.2023 13:06:42
Jsou dvě varianty:
Buďto je cívka dimenzovaná tak, aby žárovka bezpečně spotřebovala všechen proud/výkon co cívka vyrobí. Pak se svítivost dost mění s otáčkama. Takto to má např Simson a nejspíš tvá PD01.
Nebo je cívka dimenzovaná na větší výkon, aby svítivost žárovky tolik nekolísala. Ale pak je tam potřeba regulátor, co požere nadměrný výkon v okamžiku kdy napětí překročí určitou mez. Dá se postavit např jako antiparalelní zapojení tyristorů a zenerek.
To je nejspíš případ PD02.
Pokud jsi si jistý, že máš PD01, že žárovka je správného výkonu a že tam žádný regulátor nemá být. tak si zkontroluj, že ten alternátor a cívka jsou opravdu z PD01. Někdo tam v minulosti mohl namontovat nesprávný náhradní díl a nikdy mu to nefungovalo.
Pozor také na žárovky. Např eshopy s díly na Jawy prodávají čínské 6V žárovky o výkonech 15W, 25W a 35W, které mají všechny stejné vlákno o stejném výkonu a liší se jen číslem na potisku. Prostě unifikace pro zlevnění výroby.
1 reakcí na tento příspěvek Pálí žárovky
Za mě OK.
Ale: Pokud tam ta 6V baterka je, ať je magneto jakýkoli, jak dokážeš, proti 6V baterce trvale v palubní síti udržet 28V? To předse musí tomu aku vyrazit všechny zátky jak kyslíkovodíková bomba (? )
Není, náhodou ten , regler' pouze usměrňovač a napětí palubní síťe je drženo v provozních mezích pouze nelienaritou předpokládané zátěže?
Prostě zdroj, magnetodynamo, je natolik měkké, že ho v přiměřeně rozumných napěťových mezích drží pouze připojená, konstrukcí vozidla daná, kapacitněodporová zátěž?
No a ty to týráš bez připojeného aku ?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky
Julip2 píše: Nějak nechápu. Bez baterky ty magneta natočíš, a svíčky bálí jako hrom a blesk, tomuhle rozumím.
Za mě OK.
Ale: Pokud tam ta 6V baterka je, ať je magneto jakýkoli, jak dokážeš, proti 6V baterce trvale v palubní síti udržet 28V? To předse musí tomu aku vyrazit všechny zátky jak kyslíkovodíková bomba (? )
Není, náhodou ten , regler' pouze usměrňovač a napětí palubní síťe je drženo v provozních mezích pouze nelienaritou předpokládané zátěže?
Prostě zdroj, magnetodynamo, je natolik měkké, že ho v přiměřeně rozumných napěťových mezích drží pouze připojená, konstrukcí vozidla daná, kapacitněodporová zátěž?
No a ty to týráš bez připojeného aku ?
Jestli nechápeš co je na schématech v příspěvku 1 a 10 tak to potom teoretizuješ o vybuchování baterky marně.
1 reakcí na tento příspěvek Pálí žárovky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky
Naposledy editováno 13.04.2023 23:22:31
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky
Julip2 píše: ožná. Ale stejně by mě zajímalo, jak tam vybudíš 28V. To jako ten regler má požírat ten rozdíl 28V na 6V? Čekal bych nějakejch 10V. U běžnej 12V to s vyřazemý přemostěným reglerem dává něco do 20V, u 6V bych čakal tak 15V max.
Bezny 12V altiky davaji 20V na volnobeh, kolem 5tis uz klidne pres 60V… jak psal deadman, je to mekkej zdroj, zapojis zatez a napeti vyrazne spadne.
assassin píše: Bezny 12V altiky davaji 20V na volnobeh, kolem 5tis uz klidne pres 60V… jak psal deadman, je to mekkej zdroj, zapojis zatez a napeti vyrazne spadne.
Jasně, ty hodnoty jsem myslel se žárovkama. Týrat altík bez regleru a zátěže bych se bál, že v něm nebo v zapalování něco prorazím.
1 reakcí na tento příspěvek Pálí žárovky
... levné elektronické občas zaznamenávaji 'piky' takže chytneš chinu za 200Kč v Lidlu za banánanek, nohu položíš na radiátor a máš pocit že trochu tréninku a bude tebe Svěrákův mistr Akumulátor.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky
Fullnull píše: combust> No a z 10 udělat 1 pomocí třeba 600 Kč ale to asi moc rozhodí kvalitní debaty v tomto vlákně
To by pochopitelně byla cesta jenže - musel by vyměnit přepínače na řidítkách a přepojit to na spínačce atd. PD02 nemá obrysovku a hlavní světlo je vlastně pořád "on". Pak je taky otázka jestli zrovna ten tyristorovej zkratovej regler za 0,6kkč je vhodnej protože u toho PD02 se evidentně rozhodli při vypnutejh světlech zatížit tu cívku přes obě vlákna žárovky spíš než aby to šlusli na kostru jako je obvyklý u podobnejch zapojení. To naznačuje že tý cívce v altíku by se to nemuselo líbit a pokud by makala do zkratu tak by se možná přehřívalo vinutí. Takže spíš než zkratovej je ten originál regulátor udělanej jako omezovač (nic složitýho, namísto antiparalelních tyristorů se zenerkama jsou tam PNP se zenerkama + případně diody).
1 reakcí na tento příspěvek Pálí žárovky
Naposledy editováno 14.04.2023 11:41:40
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky
combust píše: To by pochopitelně byla cesta jenže - musel by vyměnit přepínače na řidítkách a přepojit to na spínačce atd. PD02 nemá obrysovku a hlavní světlo je vlastně pořád "on". Pak je taky otázka jestli zrovna ten tyristorovej zkratovej regler za 0,6kkč je vhodnej protože u toho PD02 se evidentně rozhodli při vypnutejh světlech zatížit tu cívku přes obě vlákna žárovky spíš než aby to šlusli na kostru jako je obvyklý u podobnejch zapojení. To naznačuje že tý cívce v altíku by se to nemuselo líbit a pokud by makala do zkratu tak by se možná přehřívalo vinutí. Takže spíš než zkratovej je ten originál regulátor udělanej jako omezovač (nic složitýho, namísto antiparalelních tyristorů se zenerkama jsou tam PNP se zenerkama + případně diody).
Zapojil bych to tak jak je zapojen ten ,,volitelný'' v tom starším schématu,jestli to rozmazaný čtu dobře tak jsou tam dvě varianty zapojení, pro vypnutí světel, odpojení cívky, nebo zatížení dalším vláknem. O cívku bych se tedy tak nebál, když snese trvalé dvojnásobné zatížení při vyp. světlech,blikání, při frekvenci kdy bude zasahovat, je vzhledem k principu funkce žárovky nepodstatné.
Naposledy editováno 14.04.2023 23:33:22
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky
Ale ten přepínač (ve žlutým kruhu) si vysvětluju tak že to není třípolohovej ale jde o klasickej dvoupolohovej s tím že během přepínání se nejdřív sepnou obě vlákna a pak se teprve odpojí to z kterýho se přepíná na druhý - prostě tam není mrtvá poloha ve který by nebyl ani jeden vývod připojenej aby byl zabezpečenej odběr a napětí nelítalo (kohlstein to zmiňoval v #8).
Promiňte že reaguji až teď. Dal jsem tam ledky které snesou taky 60V a nějak mi to svítí a blinkruje.
Zase dlouhé noci a já zase bastlím. teď zrovna sněžného skůtra , mám tam motor na kterém lítám na motorovém padáku. Je to malé prase Rotax 503 mezi piloty se mu tak říká. Sežere ale vydrží a má přes 50koníků .
No a právě jsem ho vyndal jednomu co si ho nezasloužil a udělal jsem ho no a začíná sněžit , tak snad ho projedu.
Hezký nový rok přeju a pokud nejde o život , opravdu jde o hovno.
Věřte že vím co píšu.
S pozdravem Petr Hylas
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Vyroba ventilovych pruzin Honda XL 500 | spilmik | 7 | 12.4.2024 v 11:16 spilmik |
Není olej jako olej ? [1 ... 7, 8] Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa, Honda XL 500, Honda VFR 400 | Orgovany | 229 | 24.12.2023 v 14:02 SuperSic58 |
Honda PC 06 zná někdo Honda XL 500 | Adamossss | 19 | 19.3.2023 v 09:46 Kohlstein |
Honda xl500r Honda XL 500 | enduro600 | 1 | 7.2.2022 v 19:26 JiriBN |
Honda xl 600 r Honda XL 600, Honda XL 650V Transalp, Honda XL 500, ... | N.I.C.K. | 2 | 25.12.2021 v 18:11 N.I.C.K. |