Tak 1 měsíc po záruce a 1. problém z ničeho nic má skútr velmi špatné studené starty, nelze nastartovat a když už chytne, tak má velmi nepravidelný a těžký chod, po lehkém přidání plynu chcípne. Když už ale nastartuje, tak jízda je úplně normální a další starty ten den jsou už lepší až skoro do obvyklého stavu kdy nastartuje na drcnuti a má stabilní volnoběh. Klidové napětí baterky je 13 až 13,1V, napětí na volnoběh něco přes 14V, takže se zdá že dobíjení funguje správně. Při pouhém otočení klíčku do polohy pro start (rozběhne se palivové čerpadlo atd) napětí padá někde k 12,6V a při studeném startu pod 12V, po nastartování se pak objeví na svorkách baterie 14V, ale stejně se to chová velmi neklidně.
Samotnou baterku jsem mimo skútr zatížil 220W zátěží a z 13V spadne ihned na 11.9V a po odpojení se pomalu vyšplhá zpět na 13V - dle mého názoru je sice baterka už asi slabší, ale napětí se zase nepropadá tak hluboko až někde k 10V, to už bych neřešil a vzal novou baterku hned, ale takhle mám brouka v hlavě, jestli nemůže být příčina problémů jinde. Je možné, že motorka, stříkačka s ABS, kde ty odběry jsou docela veliké, může být náchylná na velikost napětí do takové míry, že už při napeti v rozmezí 11,5 až 12V pro startu začne stávkovat?
1 reakcí na tento příspěvek špatná baterka
1 reakcí na tento příspěvek špatná baterka
Pro baterku hovoří, že se to stalo z ničeho nic a když jsem k motorce paralelně připojil lodní akupack 12V/60Ah, tak se to chovalo mnohem lépe. Na svíčku chci ještě kouknout a jinak úplně poprvé v životě jsem zrovna než ten problém nastal natankoval u jiné benzínky než obvykle, takové lehce pochybné (žádná zavedená značka) a ačkoliv na problémy s benzínem obecně nevěřím, vyloučit se to nedá.
Než půjdu pro novou baterku, tak ještě poresim ten benzín
Jinak to má najeto celkem 14 000km, každé 4 tisíce měním olej a v 10 tisících jsem vyměnil svíčku a vzduchac, takže údržbu to má o něco lepší než je předepsaná. Spíš mě zajímalo, jestli se někdo setkal s tím že už při poklesu těsně pod 12V můžou začít tyto problémy
1 reakcí na tento příspěvek špatná baterka
1 reakcí na tento příspěvek špatná baterka
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) špatná baterka
Ze starší diskuze.
Něco málo o normách co jsou na aku.
Startovací kapacita za studena – CCA (Cold Cranking Amps) definuje schopnosti startovacího akumulátoru při startování motoru za studena. Udává se v různých
normách, zejména podle EC, IEC, SAE a DIN, přičemž každá z nich má jinou metodiku. Například podle normy EN se akumulátor ochladí na – 18 ° a poté je
zatížen vybíjecím proudem po dobu 10 sekund. Na konci testu nesmí napětí při daném vybíjecím proudu klesnout pod 7,5 V. Potom se odběr proudu na 10 sekund přeruší
a následně se akumulátor zatíží proudem o velikosti 60% původní hodnoty do poklesu napětí na 6 V. Podle normy IEC se vybíjí 60 sekund do poklesu napětí na
8,4 V, SAE zatěžuje 30 sekund do poklesu napětí na 7,2 V a norma DIN zatěžuje akumulátor 30 sekund a koncové napětí nesmí klesnout pod 9 V.
Výsledky těchto metodik mezi sebou liší a porovnávat je lze pomocí převodních tabulek.
Pokles napětí by nemusel vadit, měřit na aku asi nestačí,možná se to strácí někde na vedení ,konektorech k zapalování.
A co nehořlavej benzín nebo přicpaný vedení benzínu, případně filtr paliva, je možný žes natankoval nějaký sračky.
Naposledy editováno 20.08.2022 19:21:12
Takže resumé. Baterka určitě není v nejlepší kondici. Místo 6,3Ah má reálně tak 4,8Ah, takže přišla už o nějakých 25% své kapacity. Škoda že ted nemám k dispozici zátěžový tester, ten by mě napověděl víc, ale jinak to vypadá, že baterka se chová jako celkem tvrdý zdroj, ale jenom chviličku.
No nic. ještě ji vrátím do skútru a vyměním ten podezřelý benzín. Pokud se to spraví, tak budu sledovat co dál a pokud ne, tak to bude na 99% baterkou, která se sice na venek tváří že je OK, ale uvnitř je něco špatně
EDIT: A to jsem se o tu baterku hezký staral, tj. po sezoně šla vždy ven ze skútru na nabíječku, celou zimu přečkala v technické místnosti a před vrácením šla opět na nabíječku
Naposledy editováno 20.08.2022 21:15:30
Jako elektronickou zátěž mám tohle. Sice jen do deseti ampér, na běžný měření vyhovující.
150W Digital Battery Capacity Tester Voltmeter Adjustable Constant Current Electronic Load Charger Indicator
https://a.aliexpress.com/_mMgV4u4
Start je pořád stejně špatný, ale venku už pršelo, tak jsem to nemohl projet, abych se zbavil zbytku podezřelého benzínu z palivového vedení, tak uvidím zítra. Každopádně přechodovými odpory v elektrice to asi nebylo.
Naposledy editováno 22.08.2022 00:43:06
1 reakcí na tento příspěvek špatná baterka
Preventívně bych vyměnil svíčku.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) špatná baterka
Nová svíčka a jiná baterka už je na cestě, pokud se to neopraví druhou baterkou, tak další bude svíčka. Pak už jen diagnostika a koukat co vlastně jednotlivá čidla měří
Naposledy editováno 22.08.2022 10:32:51
1 reakcí na tento příspěvek špatná baterka
Plynou z toho dvě poučení
1. Zdá se, ačkoliv je nmax primárně pro země 3. světa, tak to vypadá že i v Bangladéši mají zjevně lepší benzín než my tady ty eko sráče a nmax prostě chce alespoň přiměřeně kvalitní fuel
2. tankoval jsem na "noname" benzínce poprvé a tím pádem i naposled v životě. Na shellkach, OMV, Benzinach atd. nikdy žádný problém, ale vesnické pumpy nikdy více i kdyby byla cena sebelepší
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Vyšší výkon pro xmaxe Yamaha NMAX 125 | Bo_bi_ka | 9 | 4.8.2024 v 07:43 Bo_bi_ka |
Na skútru po České Kanadě Yamaha NMAX 125 | Bo_bi_ka | 8 | 28.7.2024 v 20:00 Bo_bi_ka |
Srazy skútrů Yamaha NMAX 125 Yamaha xmax 300 | Bo_bi_ka | 9 | 17.7.2024 v 11:26 Bo_bi_ka |
Jakou 125 CCM vybrat Honda CBR 125R, Honda PCX 125, Yamaha NMAX 125 | Giant13 | 18 | 12.7.2024 v 15:24 Bo_bi_ka |
Variátor Malossi Multivar, Yamaha N... Yamaha NMAX 125 | Wolf33 | 18 | 10.7.2024 v 11:31 Meart |