paolo_novy Přidat reklamu

Téma: špatná baterka
20.8.2022 v 12:06
ahoj
Tak 1 měsíc po záruce a 1. problém z ničeho nic má skútr velmi špatné studené starty, nelze nastartovat a když už chytne, tak má velmi nepravidelný a těžký chod, po lehkém přidání plynu chcípne. Když už ale nastartuje, tak jízda je úplně normální a další starty ten den jsou už lepší až skoro do obvyklého stavu kdy nastartuje na drcnuti a má stabilní volnoběh. Klidové napětí baterky je 13 až 13,1V, napětí na volnoběh něco přes 14V, takže se zdá že dobíjení funguje správně. Při pouhém otočení klíčku do polohy pro start (rozběhne se palivové čerpadlo atd) napětí padá někde k 12,6V a při studeném startu pod 12V, po nastartování se pak objeví na svorkách baterie 14V, ale stejně se to chová velmi neklidně.
Samotnou baterku jsem mimo skútr zatížil 220W zátěží a z 13V spadne ihned na 11.9V a po odpojení se pomalu vyšplhá zpět na 13V - dle mého názoru je sice baterka už asi slabší, ale napětí se zase nepropadá tak hluboko až někde k 10V, to už bych neřešil a vzal novou baterku hned, ale takhle mám brouka v hlavě, jestli nemůže být příčina problémů jinde. Je možné, že motorka, stříkačka s ABS, kde ty odběry jsou docela veliké, může být náchylná na velikost napětí do takové míry, že už při napeti v rozmezí 11,5 až 12V pro startu začne stávkovat?

1 reakcí na tento příspěvek špatná baterka

20.8.2022 v 12:21 | Nahoru | #1
Někdy jsou věci mezi nebem a zemí, že tomu člověk nerozumí a výměna baterky pomůže. Logicky to však nedává smysl, protože ty měření a zátěže jsou OK a nenasvědčují žádnému problému. Nepravidelný chod po nastartování - však tam už pomáhá alternátor... Na baterku bych to netipoval. Co svíčka???

1 reakcí na tento příspěvek špatná baterka

20.8.2022 v 12:24 | Nahoru | #2
Co to má za baterku? to asi nebude olověná. Protože na st. baterii máš ty hodnoty trochu vyší.

(reakce na) špatná baterka

20.8.2022 v 13:00 | Nahoru | #3
Vladimir> obyč Yuasa YTZ7V, bezúdržbové olovo 6,3 Ah, stará jak ten skútr, tj. 2 roky.

Pro baterku hovoří, že se to stalo z ničeho nic a když jsem k motorce paralelně připojil lodní akupack 12V/60Ah, tak se to chovalo mnohem lépe. Na svíčku chci ještě kouknout a jinak úplně poprvé v životě jsem zrovna než ten problém nastal natankoval u jiné benzínky než obvykle, takové lehce pochybné (žádná zavedená značka) a ačkoliv na problémy s benzínem obecně nevěřím, vyloučit se to nedá.

Než půjdu pro novou baterku, tak ještě poresim ten benzín

Jinak to má najeto celkem 14 000km, každé 4 tisíce měním olej a v 10 tisících jsem vyměnil svíčku a vzduchac, takže údržbu to má o něco lepší než je předepsaná. Spíš mě zajímalo, jestli se někdo setkal s tím že už při poklesu těsně pod 12V můžou začít tyto problémy

(reakce na) špatná baterka

20.8.2022 v 13:01 | Nahoru | #4
rousini> Taky si myslím, že to nebude baterkou...diagnostika by podle hodnot napověděla víc...

1 reakcí na tento příspěvek špatná baterka

20.8.2022 v 13:15 | Nahoru | #5
jinak chybová kontrolka nesvítí, diagnostiku poresim (stejně si ji chci koupit i na budoucí problémy), koukám že se prodávají redukce z toho zvláštního Yamaha konektoru na standardní OBD. Bude to fungovat? Má s tím někdo zkušenosti?

špatná baterka

20.8.2022 v 13:36 | Nahoru | #6
Tak plně nabitá nová baterie má cca 12.8 V. Pokles při odběru je normální a po startu drží alternátor kolem 14 V. Jestli na chod motoru má vliv napětí, tak to nebude baterií ale spíš zapalováním. Cívka , fajfka, kabel, kostra atd.

(reakce na) špatná baterka

20.8.2022 v 14:03 | Nahoru | #7
Johny_Servis> Jo, funguje to, používají to někteří mí zákazníci, ale je to jen na chyby, nic s tím pořádnýho neuděláš...pokud bys chtěl něco profesionálního za hodně dobrej peníz, vím o něčem...

1 reakcí na tento příspěvek špatná baterka

20.8.2022 v 17:32 | Nahoru | #8
obecně platí, že napětí během startu nemá klesnout pod 10V, pokud klesá, tak je baterie na výměnu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) špatná baterka

20.8.2022 v 17:56 | Nahoru | #9
keto> samozřejmě, ale když si to přečteš pořádně, tak pod 10V nejde (jde nejméně k 11,5V) a zlobí to. Kdyby to bylo jednoduché, tak to sem nepíšu přeci

(reakce na) špatná baterka

20.8.2022 v 19:08 | Nahoru | #10
Johny_Servis>
Ze starší diskuze.
Něco málo o normách co jsou na aku.
Startovací kapacita za studena – CCA (Cold Cranking Amps) definuje schopnosti startovacího akumulátoru při startování motoru za studena. Udává se v různých
normách, zejména podle EC, IEC, SAE a DIN, přičemž každá z nich má jinou metodiku. Například podle normy EN se akumulátor ochladí na – 18 ° a poté je
zatížen vybíjecím proudem po dobu 10 sekund. Na konci testu nesmí napětí při daném vybíjecím proudu klesnout pod 7,5 V. Potom se odběr proudu na 10 sekund přeruší
a následně se akumulátor zatíží proudem o velikosti 60% původní hodnoty do poklesu napětí na 6 V. Podle normy IEC se vybíjí 60 sekund do poklesu napětí na
8,4 V, SAE zatěžuje 30 sekund do poklesu napětí na 7,2 V a norma DIN zatěžuje akumulátor 30 sekund a koncové napětí nesmí klesnout pod 9 V.
Výsledky těchto metodik mezi sebou liší a porovnávat je lze pomocí převodních tabulek.

Pokles napětí by nemusel vadit, měřit na aku asi nestačí,možná se to strácí někde na vedení ,konektorech k zapalování.
A co nehořlavej benzín nebo přicpaný vedení benzínu, případně filtr paliva, je možný žes natankoval nějaký sračky.

Naposledy editováno 20.08.2022 19:21:12

špatná baterka

20.8.2022 v 21:13 | Nahoru | #11
takže baterku jsem plně dobil a zatížil 250W zátěží s tím že ji budu vybíjet k 10V při zátěži. Teoreticky jsem tak měl z baterky o 6,3Ah vycucnout nějakých 5Ah (80%), což mělo trvat nějakých 15 minut. Už po 11 minutách spadlo napětí pod 10V a docela rychle začalo padat ještě níž, takže jsem to na nějakých 9,7 V ukončil, následně se klidové napětí zvedlo na 11,4V, což by skutečně odpovídalo zbývající kapacitě do 20%. Hodil jsem to pak na nabíječku 1/10 proudem, která ukazuje i dodaný náboj a napsala mě že dodala jen 3,8Ah.

Takže resumé. Baterka určitě není v nejlepší kondici. Místo 6,3Ah má reálně tak 4,8Ah, takže přišla už o nějakých 25% své kapacity. Škoda že ted nemám k dispozici zátěžový tester, ten by mě napověděl víc, ale jinak to vypadá, že baterka se chová jako celkem tvrdý zdroj, ale jenom chviličku.

No nic. ještě ji vrátím do skútru a vyměním ten podezřelý benzín. Pokud se to spraví, tak budu sledovat co dál a pokud ne, tak to bude na 99% baterkou, která se sice na venek tváří že je OK, ale uvnitř je něco špatně

EDIT: A to jsem se o tu baterku hezký staral, tj. po sezoně šla vždy ven ze skútru na nabíječku, celou zimu přečkala v technické místnosti a před vrácením šla opět na nabíječku

Naposledy editováno 20.08.2022 21:15:30

špatná baterka

21.8.2022 v 11:02 | Nahoru | #12
Ono bys neco podobneho nameril i u nove baterky, 6,3Ah neda ani nova… a hlavne tohle hluboke vybijeni ji nedela dobre…

Naposledy editováno 21.08.2022 11:02:47

špatná baterka

21.8.2022 v 11:19 | Nahoru | #13
Kapacita akumulátoru se měří při odběru 0,2C. Při výrazně vyšším vybíjecím proudu kapacita dost klesá. Takže ta baterka bude asi v pořádku.

Jako elektronickou zátěž mám tohle. Sice jen do deseti ampér, na běžný měření vyhovující.

150W Digital Battery Capacity Tester Voltmeter Adjustable Constant Current Electronic Load Charger Indicator

https://a.aliexpress.com/_mMgV4u4

špatná baterka

21.8.2022 v 11:40 | Nahoru | #14
Baterií to nejspíš tedy nebude. Pokud to blbne už při tak vysokém napětí na baterií, tak bych spíše hledal někde přechodový odpor - špatný spoj nebo studený spoj, na kterém vzniká úbytek napětí pro zařízení v daném obvodu, což se dobře radí, ale špatně hledá.

špatná baterka

22.8.2022 v 00:33 | Nahoru | #15
tak jsem vycucnul podezřelý benzín a dotankoval čerstvý OMV Maxxx motion, zkontroloval svíčku (OK) a rozebral a vyčistil kostřící body (ale vypadaly naprosto čistě) a konektory co jsem našel a zkontroloval odpor snímače teploty chladící kapaliny (odpor sedí se servisním manuálem). Vrátil nabitou baterku zpět.
Start je pořád stejně špatný, ale venku už pršelo, tak jsem to nemohl projet, abych se zbavil zbytku podezřelého benzínu z palivového vedení, tak uvidím zítra. Každopádně přechodovými odpory v elektrice to asi nebylo.

Naposledy editováno 22.08.2022 00:43:06

1 reakcí na tento příspěvek špatná baterka

22.8.2022 v 08:20 | Nahoru | #16
Co máš za nabíječku?, nemohl se ti dostat nějakej bordel do benzínu a přicpat dodávku paliva.
Preventívně bych vyměnil svíčku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) špatná baterka

22.8.2022 v 10:30 | Nahoru | #17
kratkej01> nabíjel jsem to modelářskou nabíječku equilibrium, tady problém není (nabijim s ní fsechno). Pricpanej benzín také podle mě není, protože když už to pak běží, tak jízda je úplně normální a další (i studené) starty ten den také
Nová svíčka a jiná baterka už je na cestě, pokud se to neopraví druhou baterkou, tak další bude svíčka. Pak už jen diagnostika a koukat co vlastně jednotlivá čidla měří

Naposledy editováno 22.08.2022 10:32:51

špatná baterka

22.8.2022 v 15:09 | Nahoru | #18
ahoj, na zkoušku můžeš použít baterku z auta.

(reakce na) špatná baterka

23.8.2022 v 10:16 | Nahoru | #19
Johny_Servis>
Nemá to ventil na volnoběhu při startu,nezasekává se?

1 reakcí na tento příspěvek špatná baterka

24.8.2022 v 19:11 | Nahoru | #20
tak a máme tu rozuzlení. Ačkoliv to původně vypadalo na baterku (po připojení silnější baterky se volnoběh vždy okamžitě stabilizoval), tak nakonec to bylo skutečně špatným benzínem. Teď je tam OMV Maxxx a už druhý den po sobě, studené starty na brnknutí, jízda - vše jako dřív, úplně bez potíží.

Plynou z toho dvě poučení
1. Zdá se, ačkoliv je nmax primárně pro země 3. světa, tak to vypadá že i v Bangladéši mají zjevně lepší benzín než my tady ty eko sráče a nmax prostě chce alespoň přiměřeně kvalitní fuel
2. tankoval jsem na "noname" benzínce poprvé a tím pádem i naposled v životě. Na shellkach, OMV, Benzinach atd. nikdy žádný problém, ale vesnické pumpy nikdy více i kdyby byla cena sebelepší

(reakce na) špatná baterka

24.8.2022 v 20:35 | Nahoru | #21
Johny_Servis>
Nechci slevu zadarmo

Naposledy editováno 24.08.2022 20:37:05
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Vyšší výkon pro xmaxe Yamaha NMAX 125 Bo_bi_ka 9 4.8.2024 v 07:43 Bo_bi_ka
Na skútru po České Kanadě Yamaha NMAX 125 Bo_bi_ka 8 28.7.2024 v 20:00 Bo_bi_ka
Srazy skútrů Yamaha NMAX 125 Yamaha xmax 300 Bo_bi_ka 9 17.7.2024 v 11:26 Bo_bi_ka
Jakou 125 CCM vybrat Honda CBR 125R, Honda PCX 125, Yamaha NMAX 125 Giant13 18 12.7.2024 v 15:24 Bo_bi_ka
Variátor Malossi Multivar, Yamaha N... Yamaha NMAX 125 Wolf33 18 10.7.2024 v 11:31 Meart


TOPlist