Téma: Brzdy na lanovce
 
3.11.2021 v 19:15
Tak nám z Ještědu sjela lanovka, ale tak nějak neplánovaně a po trávě namísto po laně.
Jak to tak čtu, třeba tady , u toho verglu asi nebylo to, co má každý výtah, tedy automatická brzda. Klučina v utržené kabince se nejspíš v první vteřině ocitnul ve stavu beztíže a neměl moc šancí se dosápat k ovládání brzdy (to je to červené tlačítko na fotce?, nevím) a předpokládám, že to na něho nakonec hodí, že se v prázdné kabině coural a neseděl s rukou připravenou tu brzdu odjistit.
Předchozí
1 2 3
Následující

Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 19:23 | Nahoru | #1
taky bych to tak viděl. Navíc umřel, nemůže se bránit, takže byl mladej, určitě byl tím pádem nezkušenej, a nevěnoval se řízení. A vyšetřovat to budou 5 let, takže se na to zapomene.

Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 19:30 | Nahoru | #2
..nemohl se nevenovat rizeni, protoze nebyl ridic (v tomhle pripade strojvudce protoze jde o drazni provoz, byt atypicky), lanovku "ridi" strojnik na zemi, stejne jako tezni stroj v dole, ten kluk byl oficialne "pruvodci"

3 reakcí na tento příspěvek Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 19:35 | Nahoru | #3
Pochybujem,ze to tlacitko je nejaka "automaticka brzda"...
Neviem sa nejam stotoznit s tym,ze ktokolvek moze zastavit celu lanovku a nie len kabinku...
Stare transporty ( vytahy) mali tak robene zachytavace,ze Vaha kabinky na taznych lanach "roztahovala"zachytavace na voditkach kabinky....bolo to na principe mechanickeho ramena...
Ked sa teda napr.roztrhlo jedno lano zo styroch,tak proti kabinke posobila o stvrtinu mensia sila v tahu a pokial bola dost silna,tak uz sa zacali zachytavace supat o voditko...Keby praskli teda vsetky,paka zanikla( lebo ziadna sila neposobi) a v tom momente sa uz vytah kusol v zeleznych voditkach klietky...

A myslim si,ze lanovky maju podobny system....
Ze pokial tazne ( nie nosne) lano nie je napr.dostatocne natiahnute,tak su kabinly zakusnute v nosnych lanach...ked sa teda uplne roztrhne,tak sa ma lanovka okamzite zakusnut...
Ale samozrejme musi to fungovat...

Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 19:44 | Nahoru | #4
dyt jasne, neco jako sunt vod petzla.. , presne takova brzda tam byla, spodni kabinku zastavila, horni ne, takze dojela ke stozaru a v rycholsti vyskocila z kladek nosnyho lana..

1 reakcí na tento příspěvek Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 19:45 | Nahoru | #5
Mě je divný, jak může z ničeho nic prasknout 5cm tlustý lano, který se loni v listopadu údajně kontolovalo....
A taky jsem si myslel, že tyhle "systémy" jsou několikanásobně jištěný, aby nedošlo k takovému průseru....

2 reakcí na tento příspěvek Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 20:04 | Nahoru | #6
ono je to údajně ještě horší. jak to popisuje třeba tady, není to "čudlík", nýbrž klasika jako ve vlaku. akorát si personál musí tak půl metru poskočit. což když prdle lano a kabina se zhoupne musí být úplně triviální úkon.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 20:13 | Nahoru | #7
sardel>
No, jestli tohle je celé bezpečnostní zajištění k zabrždění , tak gott mit uns. V té dolní měli zřejmě z prd... kliku.

(reakce na) Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 20:16 | Nahoru | #8
Tank> tu druhou asi na chvíli podržel a zbrzdil celý ten zbytek lana. čili to jednak nebyla taková mrda, druhak získali čas si vesele poskočit k brzdě.

1 reakcí na tento příspěvek Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 20:21 | Nahoru | #9
Nevím, no... Dle mě příjde revizák Franta za provozovatelem lanovky Pepíkem, dají si kafčo a Franta říká, Pepíku to lano je tam od dob kdy byl Šemík hříbě a Žižka měl obě voči, kdy ho vyměníte? Ti to už nemůžu schválit.... Hele, Franto, doba je zlá, voe, Covid, lidi nikam nemohli, to lano stojí bambilion, voe, tady máš obálku, co Franto... Pepíku, máš recht voe, Taky jsem hovno vydělal co řádí ta mrcha Koronavirová, hmmm, obálka tlusťoučká, no dobře Pepíku, tak to dáme ještě na rok, co??? Jasně Franto, díky...

(reakce na) Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 20:31 | Nahoru | #10
sardel> No ty vole .... to snad ani není možné. A ještě pod tím táhlem poskakují a baví se, co by se stalo, kdyby to bylo jako (loni) v Itálii. Vůbec žádná snaha udělat to samočinné, jako to musí být na každém výtahu. Hnít do basy by měl jít snad každý, kdo o tom věděl.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 20:45 | Nahoru | #11
Juraj22> vnitrni koroze.. a neni to zdaleka po prve, na dolech bylo takovych havarii v historii vic..

Dewwil> vubec nepochybuju ze to tak nejak, jak pises, bylo

(reakce na) Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 20:53 | Nahoru | #12
kerut> znám pár revizáků a co mi vyprávěj za historky co chtějí někteří lidé za úplatek schválit... To mi hlava nebrala, bohužel prý skoro polovina revizních posudků je dělána "od stolu", protože jinak by to neschválil ani retard po lobotomii...

1 reakcí na tento příspěvek Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 20:56 | Nahoru | #13
Možná bylo na průser zaděláno tím, že předloni vyměnili stejnosměrný motor za asynchronní s měničem. S čertví jakou regulací a to tažné lano si postupně uškubli.

Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 21:05 | Nahoru | #14
Méně urostlý průvodčí nedosáhne ani na madlo nad hlavou, natož k brzdě.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 21:27 | Nahoru | #15

dewwil píše: Nevím, no... Dle mě příjde revizák Franta za provozovatelem lanovky Pepíkem, dají si kafčo a Franta říká, Pepíku to lano je tam od dob kdy byl Šemík hříbě a Žižka měl obě voči, kdy ho vyměníte? Ti to už nemůžu schválit.... Hele, Franto, doba je zlá, voe, Covid, lidi nikam nemohli, to lano stojí bambilion, voe, tady máš obálku, co Franto... Pepíku, máš recht voe, Taky jsem hovno vydělal co řádí ta mrcha Koronavirová, hmmm, obálka tlusťoučká, no dobře Pepíku, tak to dáme ještě na rok, co??? Jasně Franto, díky...


Teorie dobrá, ale dneska jsem někde četl, že to tažné lano bylo snad dva roky staré. To by toho Šemík ještě moc nezažil

edit: Tak ne, bylo staré tři roky.

Naposledy editováno 03.11.2021 21:29:26

1 reakcí na tento příspěvek Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 21:44 | Nahoru | #16
To je dobrá ironie, jak se tam ještě vysmívá, že jsou Italové kokoti, že jim by se to stát nemohlo, protože mají přece ve výšce 4 metrů ruční záchranou brzdu

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 21:46 | Nahoru | #17
1100Virago> semik je nadsazka, ale tri roky je na tazny lano docela duchodovej vek..

1 reakcí na tento příspěvek Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 22:03 | Nahoru | #18
Šemík a Žižka spolu s Mrtvým mořem, když bylo ještě živé, je nadsázka hlavně k těm kabinám s takovým zabezpečením, které sotva prošlo normami v době svého vzniku... To lano, no dobře, tři roky starý, ale co toho za blbej rok natahá? Kolikrát se naohýbá? Jakejm je vystaveno povětrnostním podmínkám? Teplo, zima, voda, led.... Kolikrát za rok ho mažou a kontrolují? Dobře vnitřní koroze, dejme tomu, že to nastane, je to u ocelových lan neobvyklé, vzhledem k jeho namáhání a vlivům viz. výše popsaným? Pokud se toto dá předpokládat, jak to, že to lano může po dobu 3. let tahat kabiny ( kurva zastaralé z hlediska bezpečnosti) plné lidí? Můžou být rádi, i když to zní kurva blbě, že to řachlo, když tam byl "pouze" zaměstnanec, takhle blbá smrt někoho kdo je rád za práci ojebem zaměstnavatele či revizního orgánu mě fakt vytáčí...

(reakce na) Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 22:20 | Nahoru | #19
dewwil> presne tak, na sachtach kde byla agresivnejsi vodas se menilo i mnohem drive..

Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 22:49 | Nahoru | #20
To lano se možná nepřetrhlo, ale jenom "vyškublo" z toho brka, ve kterém je ukotvené.

Fotka horní strany kabiny, tady z toho brka netrčí ani chlup lana, jenom ta průchodka

Při pohledu zespodu není ta část brka s napojeným přítažným lanem vidět, možná ji to namotalo a ohnulo na sloupě.

(reakce na) Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 23:22 | Nahoru | #21

Kohlstein píše: .....



to cervene tlacitko na zlute krabicce je eletricky vypinac. Teoreticky by to mohlo odpojit elektromagnetickou brzdu na pohonu lanovky a tim by doslo k zastaveni lanovky, ale neni to zadna mechanicka brzda. Doslo by pouze k zastaveni motoru, ktery resi pohyb kabiny taznym lanem.
Toto potrebujes pouzit v pripade, ze vidis prekazku na draze, nebo ja nevim co, nenapadaji me nejake moc dalsi relevatni duvody, ale to je vedlejsi.
Pokud se tazne lano pretrhne, tak se kabina da do pohybu smerem dolu a obsluha musi zareagovat a zatahnout za to cervene madlo. Tim mechanicky (nikoli eletricky) vybavi brzdu, ktera sevre nosne lano a dojde k zastaveni kabiny.

Osobne mi prijde, ze zaves kabiny neni nikterak jisteny proti "seskoceni" kabiny z nosneho lana. Nevidim na videu, ktere zde bylo dano zadnou dolni kladku nebo nejake voditko, ktere by tomu zabranovalo. Prijde mi, ze se hraje na to, ze se to nestane. Ale kdyz praskne tazne lano, kabina se brutalne zhoupne tak asi seskoci z toho lana a tim padem uz neni co resit a kabina proste spadne na zem. Nevim, neznam konstrukci zavesu a tak uplne zavery delat nechci, ale jelikoz jsem leta delal vytahare, tak do tohoto nesmyslu jsem nikdy nevlezl.
Osobni vytah je oproti tomu super mega giga bezpecny.

(reakce na) Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 23:27 | Nahoru | #22

Redguy píše: To je dobrá ironie, jak se tam ještě vysmívá, že jsou Italové kokoti, že jim by se to stát nemohlo, protože mají přece ve výšce 4 metrů ruční záchranou brzdu


Když vidím, jak je to táhlo brzdy omlácené, tak bych řekl, že původně trčelo ze stropu na metrové tyči.
Ale lidi se na to věšeli a mlátili do toho lyžema, tak jsme to radši dali výš ....

(Teď je ten správný okamžik, aby někdo přisadil, že za to vlastně můžou komunisti, protože ti to blbě vymysleli a kvůli nim se to muselo zvednout.)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 23:37 | Nahoru | #23

Rick_James píše: ....
Stare transporty ( vytahy) mali tak robene zachytavace,ze Vaha kabinky na taznych lanach "roztahovala"zachytavace na voditkach kabinky....bolo to na principe mechanickeho ramena...
Ked sa teda napr.roztrhlo jedno lano zo styroch,tak proti kabinke posobila o stvrtinu mensia sila v tahu a pokial bola dost silna,tak uz sa zacali zachytavace supat o voditko...Keby praskli teda vsetky,paka zanikla( lebo ziadna sila neposobi) a v tom momente sa uz vytah kusol v zeleznych voditkach klietky...

A myslim si,ze lanovky maju podobny system....
Ze pokial tazne ( nie nosne) lano nie je napr.dostatocne natiahnute,tak su kabinly zakusnute v nosnych lanach...ked sa teda uplne roztrhne,tak sa ma lanovka okamzite zakusnut...
Ale samozrejme musi to fungovat...



lanovka takto nefunguje uz jen z principu toho jakou vzdalenost prekovana.

u vytahu to neni uplne tak jak popisujes. Jako mozna to tak nekdy bylo, mozna se to co popisujes pouziva treba u stavebnich vytahu, nevim, s tim nemam takovou zkusenost, ale u klasickych ocobnich vytahu, ktere jsem kdy potkal to tak jak popisujes nefunguje.
Mechanicke zachytavace, ktere se zakousnou do voditek se vybavi pouze tehdy, kdyz vytah prekroci maximalni povolenou rychlost.

To co popisujes ty, ze praskne jedno lano treba ze dvou na osobnim vytahu a dojde k zachyceni do mechanickych zachytavacu neni presny popis.
Pokud praskne jedno nosne lano vytahu,ktere je v zavesu, tak hruska ve kterem je lano ukotveno je pomoci pruziny vytlaceno proti kovovemu taliri pod zavesem ke kteremu je napojen eletricky bezpecnostni spinac (vypinac). Takto praskle lano tento kontakt rozpoji a dojde k zastaveni motoru a uvede se v cinost elektromagneticy mechanicka brzda ktera je ve strojovne vytahu na spojce mezi motorem a prevodovkou. Vytah se lehce na brzde sklouzne a zustane stat. Tato brzda bezne vytah drzi ve stanici a dobrzduje vytah do stanice. (nebavim se o rizeni frekvencnim menicem)
To co popisujes ty je u beznych vytahu nazyvano "omezovac rychlosti" Je to mechanicke zarizeni pripojene tensim lankem ke kabine a v pripade ze by naraz praskla vsechna lana vytahu a vytah zacal padat , tak dojde pri prekroceni rychlosti k okamzitemu a mechanickemu zaseknuti zapadky v omezovaci rychlosti. Tim jak je omezovac rychlosti mechanicky seknuty, ale kabina stale pada dolu, tak svoji vahou diky pripojenemu lanku od omezovace rychlosti vytrhne zajisteni excentrickych zachytavacu a ty se zakousnou do voditek a kabina okamzite zastavi.

Takze jedno praskle nosne lano vytahu nevybavi tyto mechnicke zachytavace.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

3.11.2021 v 23:53 | Nahoru | #24

kerut píše: 1100Virago> semik je nadsazka, ale tri roky je na tazny lano docela duchodovej vek..



Vazne? Jak jsi k tomu nazoru prosim dospel?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 00:02 | Nahoru | #25
Dawe02> to neni nazor, nybrz vedomost.. a jak jsem k teto vedomosti prisel je myslim celkem jasne patrne z predchozich prispevku

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 01:01 | Nahoru | #26

kerut píše: Dawe02> to neni nazor, nybrz vedomost..



Ja se trochu rozepisu, protoze jsem se o to kdysi profesne zajimal.
Ty "kilometrove" segmenty lan se obvykle u podobnych lanovek opravdu co tri roky nevymenuji. Z duvodu ekonomickych se vymenuji (celkem pochpitelne) jen pokud k tomu je objektivni technicky duvod. A prestoze o tom nevim moc, tak jsem si vedom toho, ze technicke/bezpecnostni aspekty veci jsou velmi detailne popsane legislativne.

Aplikovatelna je na tuhle problematiku, podle meho soudu porad, vyhlaska 177/1995 sb. verze 11, stavebni a technicky rad drah, ta v § 73a upravuje Technické požadavky na použitá ocelová lana.
Mimo jine v odst. 4 definuje opetovne pouziti lan v souladu s harmonizovanou technickou normou bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy nebo jejich části .

A tou je v souladu s § 4a zakona c. 22/1997 Sb. ve zneni zakona c. 205/2002 Sb. harmonizovana norma EN 13796 (-1 az -3). Ta predstavuje jednu soucast systemu norem "CEN Technical Board on safety requirements for cableway installations designed to carry persons.". Ten jako celek poskytuje detailni voditka k tomu jak zkonstruovat lanove drahy ruznych typu a v ramci toho odkazuje m.j. na normu EN 12927 "Safety requirements for cableway installations designed to carry persons – Ropes".
Ta definuje bezpecnostni pozadavky na lana lanovych drah a jejich kotvicich a napinacich prvku. V ni se clovek dozvi do detailu jake jsou pro dane typy lanovek pripustna provedeni kotevnich lanovych prvku a lan, predepsane metodiky zkouseni lan, periodicke zkusebni plany lan, kriteria vyhodnoceni lanovych zkousek, zivotnosti ruznych druhu lan a jejich kotveni atd. atd.


Ale tam se tedy o 3 lete zivotnosti taznych lan, nebo jejich duchodovem veku nepise vubec nic. Naopak, pise se tam treba o trilete periodicke kontrole taznych lan pomoci MRT, ktera pokracuje dal a dal, pricemz lano jako takove zustava, dokud neni naplnena nektera z taxativne vyjmenovanych podminek pro vymenu (ci opravu) segmentu lana, nebo jeho ukotveni - jako je zmenseni "pricneho prurezu zeleza" vlivem trhlin ci lomu dratu, koroze ci opotrebeni o dane procento pres danou delku apod. A to se skutecne nedeje pri kazde MRT kontrole.
Na lano se saha taky v pripade, ze se naplni zivotnost kotviciho prvku (lisi se velmi podle provedeni kotviciho prvku, zpusobu napinani a pouziti lana - tzv. filled socket treba v rozmezi 4-15let), v tom pripade se ale lano jen prislusne zakrati a nevymenuje cele (opet z pochopitelnych duvodu).
edit> asi jedine casove kriterium, shora omezujici obecnou zivotnost lan lanovek, ktere si vybavim je 30let coz predstavuje navrhovou zivotnost z hlediska unavy, se kterou se pracuje ve vypoctech a zminuje ji myslim 13796-1.

Naposledy editováno 04.11.2021 01:25:55

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 01:30 | Nahoru | #27
Dawe02> a hele, vono staci mnohem mene nez tri roky,.. .. a takovych nehod byly desitky, nemluve o dalsich stovkach lan ruznych mensich jerabu a vytahu... kazde lano ma presepsanou zivotnost, ktera je stanovena s ohledem na prostredi a porminky kde pracuje,.. nevim zda je legislativne mozne tuto zivotnost na zaklade revize a posudku prodluzovat do nekonecna, nicmene zakladni zivotnost lana tak tezke a strme lanovky je rozhodne v jednotkach roku.. BTW v tom dole je sice agresivnejsi prostredi co do koroze (nizsi PH, obcas az brutalne, kdyz ti to kapne do voka, brr. fuj.. ), ale zas je tam celkem konstantni teplota, lano na jestedu ma rocni vykyv od vic nez desiti pod nulou do vic nez triciti nad nulou, promennou vlhkost, atd.. jinak vnitrni koroze u taznych lan je celkem bezny ucivo kazdy strojarny, asi krome brna holt

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 01:38 | Nahoru | #28
kerut>O korozi jsem se zminoval (slysel jsem o ni, pry se vyucuje jen na CVUT!!!), ale neni to ani nahodou v diskutovane aplikaci duvod k vymene celeho lana co tri roky.
Pokud ovsem Jested porad jeste je horou a neni dolem. A taky pokud jde porad o ten typ dvoulanove lanovky, ktery je videt na fotkach a nikoliv o jerab nebo vytah.

Naposledy editováno 04.11.2021 02:00:44

(reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 02:56 | Nahoru | #29
Dawe02> prave proto ze je to dvoulanovej system, a tazny lano je "relativne" tenky, tak to duvod je..
BTW vytah nebo tezni klec je prakticky taky "dvoulanovej" system, ma pruvodnice a tazny lano, stejne tak lanovka na petrin, ta ma zas kolejnice..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Brzdy na lanovce

4.11.2021 v 06:05 | Nahoru | #30
cuir> ale ja som pisal o starych vytahoch,ktore maju prekladkovanie jedna ku jednej,takze nemaju zaves lan mimo kabibku,alebo mimo protivahu...
To co ty pises su nove vytahy...
Navyse to pises o dvoch roznych veciach...
Ked vytah akykolvek prekroci max dovolenu rychlost,tak do toho vstupuje obmedzovac rychlosti a ten zaucinkuje na zachytavace..A obmedzovac rychlosi tie maju jak stare tak nove vytahy...
Ja som primarne pisal o zavese kabinky...
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist