paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Chlazení brzdových bubnu
Zdravím. Chtěl bych se zeptat, jestli někdo už řešil dodatečné chlazení bubnu na staré motorce. Jedná se o Harleye, motorka ze začátku brzdí "dobře" ale po chvíli, kdy se bubny ohřeji brzdit přestává, až je to nebezpečné. Uvažuji nad dvoukličem, ale teď jsem našel dodatečné hliníkové kroužky, které se namontuji na buben a teoreticky to teplo můžou odebírat. Má s tím někdo zkušenost? Děkuji za případnou radu :)

Chlazení brzdových bubnu

12.2.2021 v 18:49 | Nahoru | #1
nevím jak dalece to pomuže ale styčná plocha by měla mít co největší těsný kontakt mezi bubnem a tímto pro lepší odvod tepla,na foto se to jeví jako polotovar k obrobení

Chlazení brzdových bubnu

12.2.2021 v 18:58 | Nahoru | #2
Ta fotka je už hotový výrobek, ale nechal bych si to vytočit.

Chlazení brzdových bubnu

12.2.2021 v 19:42 | Nahoru | #3
Určitě záleží na směsi obložení. Některé brzdí dobře studené a jiné zase teplé, takže bych se spíše zajímal o tuto problematiku, než o chlazení.

Chlazení brzdových bubnu

12.2.2021 v 20:08 | Nahoru | #4
No to nevím. Jde mi spíš o to, že při např dlouhé jízdě z kopce s občasným pribrzdenim začíná pedál zadní brzdy zabírat hned nahoře, za chvíli se propadne do půlky, až ho potom nemám kde zmáčknout, protože se pomalu propadne až k té stupně. Pedál se moc nastavit nedá, a táhlo zadní brzdy je nastavené tak, aby kolo šlo co nejlepe bez pribrzdovani. A mezi tím vším je celkem malý hup. Jsou to malé bubny, montované z boku kola, tak mám spíš podezření na to, že se roztahnou tak, že pak se obložení bubnu skoro nedotýká, prostě slapneš na pedál brzdy, pedál se propadne a brzda se tváří že tam není. Přitom za studena při lehkém dotyku kolo zablokuje.

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení brzdových bubnu

12.2.2021 v 20:11 | Nahoru | #5
kdyz uz chces obrabet, a kdyz ti "vykonove" buben nestaci (predpokladam ze na takove motorce se bezne tolik a tak drasticky nebrzdi) - nestalo by teda za to tam misto komplikovanyh chlazeni dodelat rovnou kotouc ? napasovat na stavajici konstrukci upnuti kotouce i trmenu by mozna nemusel byt az takovy problem ?

E: jinak ten krouzek, tak jak je vyfocenej, je odlitek, to se bude soustruzit blbe...

Naposledy editováno 12.02.2021 20:14:17

2 reakcí na tento příspěvek Chlazení brzdových bubnu

12.2.2021 v 20:25 | Nahoru | #6
Kotouč určitě ne, to by vypadalo hrozně, už ten dvouklič s tím chladičem bude jako pěst na oko na moto z roku 42. Buben možná stačil v roce 42, ale dneska v tom provozu nestačí. Kdyby to brzdilo třeba jako panelka, tak to neřeším. Neřeším to ani Arielu 350, ty motorky brzdí mizerně, ale brzdí. Ale na tom HD je to opravdu mizerie, která po chvíli tu motorku nezastavi. Neříkám, že by nepomohly nějaké jiné pakny, ale stejně si myslím že se ten buben roztáhne a já pak s pedalem na stupně nezastavím moto ani v kopci na křižovatce (což se mi stalo)

Chlazení brzdových bubnu

12.2.2021 v 20:36 | Nahoru | #7
A co jinou brzdu , třeba z novějšího modelu.

Chlazení brzdových bubnu

12.2.2021 v 20:43 | Nahoru | #8
To by možná bylo nejlepší, ještě se podívat na pozdější modely, jestli ty bubny nejsou třeba větší. Ale zase aby to pasovalo na ty středy. V Americe to většinou řeší aspoň tim dvoukličem. Anglicky neumím, tak se na cizích fórech moc nedumluvím.

(reakce na) Chlazení brzdových bubnu

12.2.2021 v 22:28 | Nahoru | #9
8632> ja myslel samozrejme vymyslet a rozume schovat za ten z venku "jakoby buben", ne namontovat tam 310 kotouc z R1 s radialnim trmenem
no pripadne viz dalsi reakce, buben z jinyho modelu,.. buben proste bude brzdit jako buben, velka slava to nebude nikdy

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení brzdových bubnu

12.2.2021 v 23:17 | Nahoru | #10

kerut píše: kdyz uz chces obrabet, a kdyz ti "vykonove" buben nestaci (predpokladam ze na takove motorce se bezne tolik a tak drasticky nebrzdi) - nestalo by teda za to tam misto komplikovanyh chlazeni dodelat rovnou kotouc ? napasovat na stavajici konstrukci upnuti kotouce i trmenu by mozna nemusel byt az takovy problem ?


Dokud nepojede na stk, nebo se nestane nehoda.

(reakce na) Chlazení brzdových bubnu

12.2.2021 v 23:29 | Nahoru | #11
petruMRD> podle toho co popisuje to k nehode spis nema moc daleko v origo stavu

Chlazení brzdových bubnu

13.2.2021 v 11:44 | Nahoru | #12
Tady by možná pomoho zkrátit páčku na klíči brzdy, zkrátil by se krok pedálu, sice by se zvýšila ovládací síla na pedál, pro stejný účinek, ale v noze máš asi sílu dostatečnou, možná ještě zkusit jinou směs obložení a trochu zkrátit obložení na úbežný čelisti. A pak možná udělat klapku do vejfuku https://cs.wikipedi...%BDfukov%C3%A1_brzda

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení brzdových bubnu

13.2.2021 v 11:58 | Nahoru | #13
A co vybourat díru z boku jako se to dělá na závodních moto?

Chlazení brzdových bubnu

13.2.2021 v 12:06 | Nahoru | #14
To dodatečný chlazení by určitě taky nebylo k zahození. Jinak co jsem koukal tady victorylibrary.com/tech/harley-2LS-c.htm tak by měli jít snadno ty brzdy předělat na dvouklíč, to by určitě aspoň na předku nebylo vůbec na škodu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení brzdových bubnu

13.2.2021 v 12:13 | Nahoru | #15

kratkej01 píše: A co vybourat díru z boku jako se to dělá na závodních moto?

No to bude dobrý možná tak na závdní stroj, kde je ta bzda furt rozpálená, ne na stroj se kterým vejletíš v pohodovým tempu, bo když ti tam za deště nacáká voda, tak to vůbec nebrzdí.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení brzdových bubnu

13.2.2021 v 13:16 | Nahoru | #16

8632 píše: Kotouč určitě ne, to by vypadalo hrozně, už ten dvouklič s tím chladičem bude jako pěst na oko na moto z roku 42. Buben možná stačil v roce 42, ale dneska v tom provozu nestačí. Kdyby to brzdilo třeba jako panelka, tak to neřeším. Neřeším to ani Arielu 350, ty motorky brzdí mizerně, ale brzdí. Ale na tom HD je to opravdu mizerie, která po chvíli tu motorku nezastavi. Neříkám, že by nepomohly nějaké jiné pakny, ale stejně si myslím že se ten buben roztáhne a já pak s pedalem na stupně nezastavím moto ani v kopci na křižovatce (což se mi stalo)



Předpokládám, že se jedná o nějaký WLCčko. Teda, zas až tak se o tyhle stroje nezajímám, ale nevzpomínám si, že bych někdy slyšel, že by to někomu takhle mizerně brzdilo. To už můj "špalík" je na tom líp. Čistě teoreticky, nemůže být chyba v materiálu? Třeba že ten buben prošel požárem někde na frontě a je vyžíhanej? Nestálo by za pokus prostě zkusit jiný kolo (buben)?

E: blbě koukám, WLC, WLA, ono je to hned v úvodu.
E2: myslím jako než začít překopávat veterána zkusit si napřed u někoho půjčit jiný kolo z WLC a testnout, jestli se bude chovat stejně. Zkrátka, jestli soudruzi v USA udělali někde chybu v konstruci, nebo jestli je to problém pouze tohohle jednoho kusu.

Naposledy editováno 13.02.2021 16:34:19

Chlazení brzdových bubnu

13.2.2021 v 16:03 | Nahoru | #17
Bohužel brzdí strašně, máme přímé porovnání s BSA M20a Arielem NG a ten HD je prostě nebezpečný. To s tím bubnem je zajímavé. Zkusím objednat ten dvouklič s novým bubnem na předek a přinejhorším tam pak ještě dáme ten chladič. Díky za rady. Dám pak vědět, jak to dopadlo ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení brzdových bubnu

13.2.2021 v 17:28 | Nahoru | #18
petruMRD>
No to bude dobrý možná tak na závdní stroj, kde je ta bzda furt rozpálená, ne na stroj se kterým vejletíš v pohodovým tempu, bo když ti tam za deště nacáká voda, tak to vůbec nebrzdí.
Ještě se dělají náfuky.

A proti vodě se řezaly šikmé drážky do obložení aby odváděly vodu.
Možná jenom pořádně nedosedají pakny nebo nevhodné obložení.

(reakce na) Chlazení brzdových bubnu

14.2.2021 v 09:12 | Nahoru | #19
kratkej01> Vidíš, vyřezat drážky do obložení mě nenapadlo a přitom jsem je na jedný motorce měl vyřezaný od předchozí majitele, to by asi pomohlo.

Chlazení brzdových bubnu

14.2.2021 v 14:12 | Nahoru | #20
Moc brzdíš s kopce!!Brzdi víc motorem!!

Chlazení brzdových bubnu

14.2.2021 v 14:15 | Nahoru | #21
to přídavný žebrování je docela zajímavý. Asi by bylo dobrý to podmáznout nějakou teplovodnou pastou, co se dává třeba na chipsety, aby byl přenos z bubnu co největší.

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení brzdových bubnu

Skvělá odpověď, děkuji! 14.2.2021 v 18:12 | Nahoru | #22
Buben nebrzdí - nevhodný materiál bubnu (ocel) nebo obložení.
Dost často se ocelový buben oleští tak, že až nefunguje. Zkušenost s půlbubny na ČZ...
Řešení jsou dvě - buďto jiný materiál bubnu a nebo si zvyknout...
To, že buben přestane brzdit, když se zahřeje je normální. Zvětší se totiž teplem jeho průměr a silové poměry brzdy se výrazně změní.
Dodatečná montáž chladicích žeber je funkční, dělávalo se to třebas aj na autech.
Zvýšení chladicího účinku na bubnech se dělávalo aj tak, že do drážek bubnů se natahla pružina - jako na gufero. Trochu to pomohlo...
Taky je dobré se podívat, jak moc je pootočený klíč při začátku brzdění - když hodně, tak je účinek brzd menší.
Opravuje se to tak, že se podloží pakny plechem.
Nejúčinější oprava tohoto problému je nové obložení. Dá se takové, aby bylo silnější a na aktuální průměr bubnu se následně osoustruží.
Dělá se to tak, že nové pakny se namontujů na štít, mezi klíč a pakny se dá plech (u Jawy s průměrem bubnu 180-160mm se dává asi 0,5 mm - plech z rýny) a takto mírně rozevřené pakny se osoustruží na změřený průměr bubnu...
Další zvýšení brzdného účinku bubnové brzdy lze dosáhnout posunutím začátku obložení úběžné čelisti k otočnému čepu.
Doporučuju to dělat opatrně a po kůskách, protože se može stat, že při opačném smyslu otáčení se z úběžné čelisti stane náběžná a když se to moc přežene, tak se brzda stane samosvornou...
Takže bych napřed vyzkoušel jednodušší úpravy a náročné rekonstrukce nechal napotom .

Naposledy editováno 14.02.2021 18:41:22

(reakce na) Chlazení brzdových bubnu

14.2.2021 v 21:06 | Nahoru | #23
sardel> Dám ten buben nový, horší to už snad nebude. Naštěstí dílů na WL je dost i nových :) A ten dvouklič taková brutální prekopavka není.

(reakce na) Chlazení brzdových bubnu

14.2.2021 v 21:08 | Nahoru | #24
Zdenalbenal> Díky, inspirace i na další 'lépe' brzdící veterány :)

Naposledy editováno 14.02.2021 21:08:27

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení brzdových bubnu

Skvělá odpověď, děkuji! 15.2.2021 v 17:35 | Nahoru | #25
Já sem to enom tak vysypal z rukávu...ale měl sem takový pocit, že sem lehce kecal.
Takže sem našel Husáka a věci uvádím na pravou míru, že abys nefůkl do křa .
Takže:
- je dobré, pokud se dává nové obložení, toto namontovat nesymetricky - na náběžné čelisti blíž ke klíči a na úběžné blíž k otočnému čepu.
- dalšího zlepšení lze dosáhnout zkrácením obložení - na náběžné ubrat od otočného čepu a na úběžné od klíče.
Ale bacha u náběžné, páč když se to přežene, tak se napřed z brzdy stane jedovatá obtížně dávkovatelná věc a nebo se brzda zesamosvorní (to se podařilo mě .
Autor uvádí, že takto se dá zvýšit brzdný účinek až o 40%. Použitím dvojnáběžky až o 60%...
Dalšího mírného zlepšení se dá dosáhnout správným smyslem otáčení klíče - když rozevírá čelisti, měl by jeho horní konec roztahovat náběžnou čelist.
Tož tak.
Jak sem napsal minule, základem je ale správná vůle mezi bubnem, čelistmi a aby se klíč k vyvození brzdného účinku nemusel otočit skoro dokola...
Držím palce.

Naposledy editováno 15.02.2021 17:37:21

(reakce na) Chlazení brzdových bubnu

15.2.2021 v 18:19 | Nahoru | #26
Zdenalbenal> Jaja, mě se teď po takové úpravě lehce kouše babetta. Ale je to jenom takový škubanec na začátku, než se to v té brzdě nějak přeskládá, a pak už můžu normálně vší silou. Stačilo úběžnou čelist lehce opilovat v délce asi 1/3 od klíče, aby tam obložení ztratilo kontakt s bubnem. Ovšem bavíme se o 85mm bubínkách.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Měření výkonu - předválečné moto... Harley Davidson WLC 750 OnluCBR 9 12.8.2020 v 19:03 Destroyer

TOPlist