globalmoto_kveten





Téma: Dotaz na elektrikáře
 
20.11.2020 v 22:07
Měl bych dotaz na lidi co se vyznají v elektrice, protože té absolutně nehovím.
Možná to bude pro někoho hloupý až debilní dotaz, ale stejně:

Mám krabičku se třemi vypínači. A chci se zeptat zda a případně za jakých podmínek by šlo vést přívod elektriky k vypínačům i následný přívod elektriky od vypínačů ke spotřebičům jedním vícežilovým vodičem.
Tedy jednoduše řečeno, 1 vodič, v něm 4 žíly, jedna tam a tři "zpět". Viz moje amatérské rádobyscháma níže.

Na netu jsem našel tabulku podle které jsem nějak spočítal průřez jádra, ale nemám jistotu jelikož se v tom nepohybuji. Viz. text dole na rádobyschématu. (je mi jasné, že ty tři žíly pak budou zbytečně naddimenzované s ohledem na zátěž)

Proto bych chtěl požádat zasvěcené aby mi napsali zda je možné to takto řešit s ohledem na teploty při zátěži a podobně a případně i doporučili (nejlépe rovnou odkazem) vodič který na to použít.

Část vodiče v celku, kde budou žíly u sebe bude o délce max 30 cm, následně se budou jednotivé žíly větvit k zařízením + ta přívodní k baterce.
Vodič by byl veden cca 5-10 cm od vzduchem chlazených hlav motoru, takže nějaký odolnější proti teplu.

Je mi jasné, že to můžu vést jako samostatné jednožilové vodiče, ale zajímá mně varianta jednoho vícežilového.
Nebo zda existuje nějaký extra vodič s různými průměry jader, který by šel použít s ohledem na uvedené zátěže.

Pokud jsou pro korektní stanovení vodiče potřeba nějaké další informace, pokusím se je poskytnout.
S pojistkami před každé zařízení počítám.

Díky za váš případný čas.

Předchozí
1 2
Následující

Dotaz na elektrikáře

20.11.2020 v 22:18 | Nahoru | #1
nechce se mi hledat v normach, ty 2mm2 na 25A je uz skoro malo... nicmene takhle dimensujes jeden vodic na 25A a dalsi budou zbytecne predimenzovane..
osobne bych vzal petizilovej, nebo sestizilovej, a + vedl dvema (trema) vodici.. cca 1,5mm2 by pak melo stacit v klidu..

Dotaz na elektrikáře

20.11.2020 v 22:48 | Nahoru | #2
Jestli jsem správně počítal, na 30cm drátu průřezu 2mm2 při 25A bys měl mít úbytek 60mV tj 1,6W . To bych neřešil.

Dotaz na elektrikáře

21.11.2020 v 00:17 | Nahoru | #3
jo, kdyby to byl holej drat tak urcite (pro ilustraci plocha je cca 15cm2 tzn 0,1W/cm2) jenze je to jaksi ctyrzilovej kabel.. jedna izolace na vodici, druha vokolo, + dalsi tri topici draty kolem tomu chlazeni asi moc neprospejou.. takze bud muzes si muzes zacit hrat s termodynamikou, a nebo vytahnout tabulku (kratkej ji urcite postne taxe nebudu namahat )..

Dotaz na elektrikáře

21.11.2020 v 00:31 | Nahoru | #4
Kerut v prvním příspěvku to napsal docela dobře,jsou zařízení za miliony kde se používá jeden slabý průřez dokonce jedna barva a podle zatížení se dává větší počet vodičů.

bob4n u toho červenýho drátu od baterky nejdřív POJISTKU a potom pokračovat s rozvodem po moto,pokud z toho nechceš mít pojízdný ohňostroj.

Naposledy editováno 21.11.2020 00:55:53

Dotaz na elektrikáře

21.11.2020 v 17:45 | Nahoru | #5
Jak tak přemýšlím, tak vodič o průřezu 2 mm neexistuje, buďto 1.5 mm a potom až 2.5 mm

1 reakcí na tento příspěvek Dotaz na elektrikáře

21.11.2020 v 18:20 | Nahoru | #6
Nemusíš nic hledat v tabulkách a nic počítat, existuje takové pravidlo ,že při normálních podmínkách může jedním mm2 CU téct max 10A. Tak že, červený vodič celkem 20 A - průřez vodiče 2,5mm2. Zelený vodič 10 A - 1,5 mm2. Fialový vodič 5 A - 0,75 mm2. Modrý vodič 5 A - 0,75 mm2.Jestli to povedeš kabelem, tak musí být cyky - pevný a nebo cysy ohebný 4x2,5 mm2.

2 reakcí na tento příspěvek Dotaz na elektrikáře

21.11.2020 v 19:09 | Nahoru | #7
CYKY na motorce ? jinak je to pitomost, zatizitelnost se odviji od ulozeni vodicu a pouziti ( tahle aplikace je teda zorvna z tech nejhorsich co se zatiozeni tyka) a rozdily jsou docela velky..

Dotaz na elektrikáře

21.11.2020 v 19:33 | Nahoru | #8
Já bych teda použil jednotlivé vodiče a je-li to třeba, strčit do bužírky.

(reakce na) Dotaz na elektrikáře

21.11.2020 v 19:56 | Nahoru | #9
kerut> ty máš vzdělání v oboru elektro?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dotaz na elektrikáře

21.11.2020 v 20:14 | Nahoru | #10
kerut> pokud jsi to nepochopil, tak já tady odpovídám všeobecně, proud v závislosti na průřezu vodičů. A proboha na 30 cm nebudu řešit úbytek napětí. A neřeším tady jestli je to instalace na motorce, nebo ve zdi k vypinači. A snažil jsem se to vysvětlit laikovi. Jestli je tam napětí 12V a nebo 230 V, tak tady je to úplně jedno. Tady je proud jasně daný a neděl s toho tady drama o uloženi vodičů a použití .Tečka.

Naposledy editováno 21.11.2020 20:28:05

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dotaz na elektrikáře

21.11.2020 v 21:24 | Nahoru | #11
ludmal> jenze vseobecne muze vodicem o prurezu 1mm2 tect docela rozdilnej proud podle toho jestli je holej, izolovanej, v zemi, v trubce, ve vzduchu, atd.. hadal bych vod voka rozpeti tak 5-20A... napeti laik ani nikdo dalsi pokud dobre vidim neresil... a tahat na motrce napeti cykynou je fakt hovadina

(reakce na) Dotaz na elektrikáře

21.11.2020 v 21:44 | Nahoru | #12
kerut>Třeba by pomohlo ten holej vodič dát do mrazáku a mohl by tam téct větší proud. Nebudu diskutovat s někým, kdo je úplně mimo.

Naposledy editováno 21.11.2020 21:59:39

1 reakcí na tento příspěvek Dotaz na elektrikáře

21.11.2020 v 22:26 | Nahoru | #13
http://www.ekoproud.wz.cz/v_prurez.htm mas odkaz na kalkulačku, jestli počítá správně nevím, ale rychlým okem vypadá OK. Nepoužívej pevný ale slaněný drát (licnu) a pokud možno nepájet ale lisovat.
Ale podle mne všichni počítají tloušťku kabelu na 30cm. což je špatně. Musí se počítat s celkovou délkou od baterie až k tomu větvení. Nevim jak je to daleko, ale tam už ta 2.5mm2 licna, vzhledem k blízkosti hlav a vedeni vice kabelu pohromadě může byt na hraně. Zalezi co tim budes spinat, jestli je zatez trvala, ... . Možná bych volil relé

Naposledy editováno 21.11.2020 22:29:04

(reakce na) Dotaz na elektrikáře

21.11.2020 v 22:34 | Nahoru | #14
david1>
Správná úvaha a ještě zohlednit teplotní odolnost izolace.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dotaz na elektrikáře

22.11.2020 v 07:38 | Nahoru | #15
ludmal> Značení ohebného kabelu CYSY již mnoho roků neexistuje, zrovna tak jako značení samotných drátů CY či CYA

Naposledy editováno 22.11.2020 07:51:19

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dotaz na elektrikáře

22.11.2020 v 07:52 | Nahoru | #16
FJRPEPA> Kabel H05VV-F 3Gx1,5 černá (CYSY 3Cx1,5 ) Silové KabelyCYSY a CYLY jsou jemně laněné vodiče opatřené měkkou izolací. Jsou ohebné, díky čemuž jsou vhodné pro poddajné a pohyblivé připojení a šňůry.

Konstrukce

1. Měděná lanovaná holá nebo pocínovaná jádra, třída 5 3

dle ČSN EN 60228

2. Izolace PVC typu TI 2

3. Plášť PVC typu TM 2

Dotaz na elektrikáře

22.11.2020 v 10:04 | Nahoru | #17
Označení vodičů FLRY je celkem vhodné.
Kamarád říká co shoří to neshnije.
www.autokabel.cz/autovodice-fly-a-flry

(reakce na) Dotaz na elektrikáře

22.11.2020 v 10:16 | Nahoru | #18
ludmal> Ano HO5VV-F je po novu a CYSY již nyní nepoužívané značení je po staru.

1 reakcí na tento příspěvek Dotaz na elektrikáře

22.11.2020 v 11:57 | Nahoru | #19
Pořád používám cyky a cysy,nový kousky starýmu psovi nenaučíš

(reakce na) Dotaz na elektrikáře

22.11.2020 v 14:07 | Nahoru | #20
[quote=535xv]Pořád používám cyky a cysy,nový kousky starýmu psovi nenaučíš [/quote

To máš pravdu, akorát když to řekneš mladýmu ve velkoobchodě tak neví co chceš.

Dotaz na elektrikáře

23.11.2020 v 10:10 | Nahoru | #21
Díky všem za info, nějak se tím prokoušu.

Pravděpodobně půjdu nakonec cestou samostatných kabelů a to včetně samostatných přívodů k vypínačům. Jen se teď trochu peru s tím jak korektně zaizolovat prostup do dané krabičky. Ideální by to bylo jednou dírou, ale nevím jak řešit prostupku když to bude vedle sebe 6 kulatých průřezů vodičů a nevím zda je prostupka natolik měkká aby to vyplnilo místa na okrajích.
Dělat 6 děr na 6 malých prostupek bude vypadat debilně.

Dál ještě řeším problém rozebiratelnosti. I když to není až tak nutné.
Napadla mně možnost řešit to zásuvkou a konektorem, Něco jako TOHLE , konkrétně ta šestikontaktová verze, kde jsou 4 kontakty na 25A a dva na 5A. To by mělo být dostatečné.
Případně by stačila i ta čtyřkontaktová kde je 4x25A.

No, uvidíme. Nechám to uležet a uvidíme co mně napadne až se na to párkrát vyspím.

Ještě jednou díky.

Dotaz na elektrikáře

23.11.2020 v 10:47 | Nahoru | #22
b0b4n: Ten panelový konektor RS SF20 můžeš v pohodě použít. Podle mě ideální. Pokud použiješ samostatné vodiče, průchodku, těsnost a kulatý kompaktní tvar vyřešíš hmotou Teroson kolem vodičů a pak to prdneš do smršťovky

Dotaz na elektrikáře

23.11.2020 v 12:09 | Nahoru | #23
Možná kdybys napsal něco konkrétního co řešíš??
Konekrory vodotěsné .
www.autokabel.cz/konektory/konektory-superseal/superseal%C2%A06f%C2%A0
Pro větší proud použít víc vodičů a konektorů paralelně.
V krabičce se bude držet vlhkost, ideální je na spodním okraji otvor aby mohla voda vytéct ven.

Dotaz na elektrikáře

23.11.2020 v 12:20 | Nahoru | #24
kratkej01: pokud myslíš krabičku se spínači, která bude venku, tak tam bych v žádném případě dírky nevrtal. Jsou to jen pasivní prvky, které netopí a nevěřil by jsi, jak malá dírka stačí havěti, aby si z krabičky udělali Grandhotel. Naopak pořádně utěsnit. Bylo by opravdu lepší, kdyby se autor svěřil, co vlastně zamýšlí ovládat a kde.

Naposledy editováno 23.11.2020 12:20:36

Dotaz na elektrikáře

23.11.2020 v 13:50 | Nahoru | #25
Grandhotelu bych se nebál ale zkondenzovaný vody jó.

1 reakcí na tento příspěvek Dotaz na elektrikáře

23.11.2020 v 15:25 | Nahoru | #26
OK, tady je drobné přiblížení:

Do TÉTO krabičky (původně držák na náhradní svíčky) cpu tři vypínače.

3 díry v horním krytu na vypínače.
Díry v zadním (spodním) krytu budou dvě.
První přívod elektriky, druhá uchycení na moto.
Momentálně tam dvě díry jsou, ty sloužily pro přichycení očkem na kulatou trubku rámu. Ale nevyhovují mému rozvržení a tomu jak ji chci umístit, takže přijdou zaslepit.

Horní část je šroubem přitažená tak, že spodek toho horního krytu dosedá do žlábku v té zadní části. Viz foto.

Tím konektorem bych tedy řešil přívod elektriky tak, že v zádech té krabičky by byla zásuvka konektoru RS SF 20 viz. odkaz výše a z motocyklu by šel ten svazek kabelů přes adekvátní konektor RS SF 20.

Plastové Super seal konektory nechci. Ani jiné s konektory v řadě.
Hledal jsem nějakou kulatou kovovou alternativu s IP66+ ideálně IP67. Což RS SF 20 nahoře splňuje. A zásuvka potřebuje díru M20, což mi velikostně a s ohledem na vnitřní rozložení vyhovuje a nijak mi to nepřekáží.

Do žlábku v té zadní straně ještě budu dávat těsnění tak abych celou krabičku izoloval proti vodě.

Je ale fakt, že momentálně řeším ten problém s případnou kondenzací. Přeci jen je to kov a výkyvy teplot budou vzhledem k blízkosti motoru dost velké.
Ale zaizolování kontaktů uvnitř hodlám udělat pořádně a vypínače by měly být taky v pohodě.
Teď spíš řeším jestli to odvětrávat nebo to zasealovat a zavřít.

Naposledy editováno 23.11.2020 15:28:24

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Dotaz na elektrikáře

23.11.2020 v 15:59 | Nahoru | #27

b0b4n píše: OK, tady je drobné přiblížení:

Do TÉTO krabičky (původně držák na náhradní svíčky) cpu tři vypínače.

3 díry v horním krytu na vypínače.
Díry v zadním (spodním) krytu budou dvě.
První přívod elektriky, druhá uchycení na moto.
Momentálně tam dvě díry jsou, ty sloužily pro přichycení očkem na kulatou trubku rámu. Ale nevyhovují mému rozvržení a tomu jak ji chci umístit, takže přijdou zaslepit.

Horní část je šroubem přitažená tak, že spodek toho horního krytu dosedá do žlábku v té zadní části. Viz foto.

Tím konektorem bych tedy řešil přívod elektriky tak, že v zádech té krabičky by byla zásuvka konektoru RS SF 20 viz. odkaz výše a z motocyklu by šel ten svazek kabelů přes adekvátní konektor RS SF 20.

Plastové Super seal konektory nechci. Ani jiné s konektory v řadě.
Hledal jsem nějakou kulatou kovovou alternativu s IP66+ ideálně IP67. Což RS SF 20 nahoře splňuje. A zásuvka potřebuje díru M20, což mi velikostně a s ohledem na vnitřní rozložení vyhovuje a nijak mi to nepřekáží.

Do žlábku v té zadní straně ještě budu dávat těsnění tak abych celou krabičku izoloval proti vodě.

Je ale fakt, že momentálně řeším ten problém s případnou kondenzací. Přeci jen je to kov a výkyvy teplot budou vzhledem k blízkosti motoru dost velké.
Ale zaizolování kontaktů uvnitř hodlám udělat pořádně a vypínače by měly být taky v pohodě.
Teď spíš řeším jestli to odvětrávat nebo to zasealovat a zavřít.



Pokud tam tu vlhkost neuzavřeš, tak tam nemá co kondenzovat. Případně vlož dovnitř malej pytlíček silikagelu.

Dotaz na elektrikáře

23.11.2020 v 16:05 | Nahoru | #28
b0b4n: Já bych se asi vyprdnul dokonce i na ten konektor. Čím více dotykových kontaktních spojů, tím více problémů. Šel bych co nejjednodušeji a nedělal z toho kosmickou technologiii. Gumová průchodka na vodiče. https://www.gme.cz/...ove-pruchodky-gumove
Pokud hrozí vnikání vody přes průchodku, utěsnit Terosonem. Vypínače budou asi páčkové, kovové, aby ladili s chromem, tak je uchytit uvnitř na nějakou distanční lištu a ne přímo na víčko, na kterém by byly jen oválné otvory, utěsněné jen nějakou hodně průžnou hmotou. Jestli se to tam samozřejmě vleze

Naposledy editováno 23.11.2020 16:15:41

1 reakcí na tento příspěvek Dotaz na elektrikáře

23.11.2020 v 18:41 | Nahoru | #29
konektor co postuje Kratkej muzu taky jen doporucit .. jinak cim mene konektoru tim lepe, konektor jen taka by to bylo "rozebratelne" pro pripad servisu cehokoliv dalsiho kde by kabel prekazel...

Naposledy editováno 23.11.2020 18:49:30

(reakce na) Dotaz na elektrikáře

23.11.2020 v 21:43 | Nahoru | #30

FJRPEPA píše: Pokud tam tu vlhkost neuzavřeš, tak tam nemá co kondenzovat. Případně vlož dovnitř malej pytlíček silikagelu.



Jo, nad tím jsem už přemýšlel.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist