Superbiky maximálně za 250.000 Euro?

Jedním z hlavních úkolů nového promotéra MS-Superbike Dorny je snížit náklady a motocykly této kubatury přiblížit co nejvíce těm sériovým.

V posledních deseti rocích docházelo postupně ke snižování výkonnostního rozdílu mezi superbikovými motocykly a motocykly, které závodily v MotoGP. Zároveň italský superbikový promoter Flammini vedl neustále malé žabomyší války proti královské kubatuře, a to dokonce i v době, kdy oba dva závodní seriály byly pod jednou střechou investiční firmy Bridgepoint.

Flammini podváděl s počtem přítomných diváků, když udával jako směrodatný údaj celou jejich víkendovou účast, tedy včetně pátku, kdy se neplatilo vstupné. Dále se radoval z počtu zúčastněných továren, když otevřel vrata do šampionátu dokořán pro překapotované prototypy:

          

Stačí si jen vzpomenout na motocykl V2-Bimota-Suzuki Anthonyho Goberta

   

či tříválec Petronas o objemu 900-ccm, z nichž se na normálních silnicích ještě neobjevil jeden jediný motocykl.

            

Rovněž bike Aprilia RSV4 patří bez jakýchkoliv výjimek k normálním prototypovým motocyklům, o čemž už dnes nepochybuje snad vůbec nikdo.

            

Také jiné závodní motocykly jako BMW S1000R už dávno závodily v mistrovství světa superbiků, než se vůbec dostaly do obchodů, což absolutně popíralo reglement závodů WSBK.


Flamminiho vůbec nezajímalo to, jak drahé je superbikové závodění a neřešil podstatu jak dosáhnout snížení nákladů. Nebyl vůbec omezen počet nákladného testování a téma zavedení maximálního počtu motorů pro jednoho jezdce na sezonu bylo doslova tabu.


Od začátku října převzala Dorna Sports jako promotér MS-Superbike, a Flammini byl z Infront Motorsport prostě vyhozen. CEO Dorny Carmelo Ezpeleta se nyní snaží o hodně tvrdé omezení nákladů, tak jak se mu to podařilo ve všech tří kubaturách GP. 

Dorna Sports navíc hodně zřetelně pohrozila Motor Cycle Manufacturer’s Association (MSMA) s tím, že pokud sami nepředloží v následujících třech až čtyřech měsících seriozní návrhy, tak se pojede dle superstockových pravidel. 

"Mým cílem je, aby továrny nabídly týmům "balíček", který by stál pro jednoho jezdce a pro sezonu 2014 maximálně 250.000 Euro. V tom ale musí být započítáno vše, co tým jako materiál na sezonu potřebuje. Jen díly poničené při pádech se mohou započítat extra", řekl   Carmelo Ezpeleta pro www.speedweek.de.

A každá ze zúčastněných továren v MS-Superbike (Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Ducati, BMW a Aprilia) musí být schopna vybavit motocykly až šest jezdců, pokud by měly týmy dostatečný zájem. Tím by se zajistila součinost s národními šampionáty a tyto motocykly vyráběné v malých sériích by se jich mohly zúčastňovat. Sedm továren se šesti motocykly by mohlo znamenat startovní pole se 42 jezdci v roce 2014 a ne jen s 19., tak jich bude zřejmě letos.

"Počítáme s tím, že všechny továrny budou souhlasit", říká Ezpeleta, neboť v superbikovém paddocku panuje obava, že pokud by se opravdu přešlo na superstockový reglement, tak by pouze Ducati a BMW byly konkurenceschopní. Proto nyní zbývajích pět továren bojuje o kompromis, který by dal všem větší volnost. Do května by měl být znám základní koncept budoucího technického reglementu.

Cíl je jasný, superbikové motocykly 2014 by se měly odlišovat zcela zřetelně od prototypů MotoGP. Na rok 2013 stojí balíček Claiming-Rule se dvěma motocykly Suter-BMW okolo 550.000 Euro pro jezdce na sezonu, zatímco experti jsou si zajedno, že jeden jediný motocykl superbikového šampionátu, pokud má mít šanci vyhrávat, přijde řádově na 300.000 Euro! 
"Mám rád superbikové závody. Už deset let se na ně v televizi dívám, pokud mám čas. Ale technicky se moc přiblížily prototypům MotoGP. Oba dva šampionáty se musí více rozlišit. Pak to má význam, aby byly dvě velké závodní série. Ale prototypy se musí odlišovat od superbiků. Superbiky tak musí udělat krok nazpátek a být více sériové. Dorna se ale nesmí od továren v obou případech dostávat pod takový velký tlak" je názoru sedminásobný mistr světa MotoGP Valentino Rossi.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist