Sezóna 2012: Postupný odchod továren

Superbikový šampionát pochopitelně zůstane, ale závodění v něm se změní. Ačkoliv někteří škarohlídové říkají, že nad tímto šampionátem visí pověstný "Damoklův meč", tak to není vůbec pravda. Jen divákům předkládaný sport bude postupně prostě jiný, ovšem normální fanoušek to ani nepozná.

Sezóna 2012: Postupný odchod továren
Superbikový šampionát vstupuje do roku 2012 s několika novinkami. Ovšem právě tento šampionát nám nabízel vždy ten správný racing, na tom se pochopitelně nic nezmění, i když třeba v porovnání s britským šampionátem je daleko hůře prezentován v médiích. Od letošní sezóny byly zakázány zimní testy a jezdci smí použít pouze jeden motocykl. To v praxi znamená větší "hodinářskou" práci pro jezdce samotné při nastavení motocyklu, na straně druhé se podařilo touto změnou pravidel nejen zastavit snižování počtu stabilních jezdců na startovním roštu, ale dokonce jejich stav nepatrně proti roku 2011 i zvýšit.


Rusko
- Seriál WSBK bude pionýrem světového silničního motocyklového šampionátu na území Ruska. Koncem srpna bude totiž dějištěm 11. letošního závodu nový okruh "Moscow Raceway", což je historický okamžik. 



Týmy a jezdci
- Do nové sezóny nezůstal ve startovní listině "kámen na kameni", čeká nás celkem 12 jezdeckých změn, tedy více než 50%, to je předběžná bilance startovního roštu na rok 2012.

Samozřejmě, že k tomu přispěla i skutečnost, že definitivně vymizeli velikáni tohoto seriálu: Troy Corser, Nori Haga, James Toseland, Ruben Xaus a Chris Vermeulen.

Nováčci - V roce 2012 uvidíme čtyři nové stabilní jezdce na startovním roštu superbiků, přičemž tři z nich přicházejí z litrových stocků, což ostatně plně koresponduje s projektem Infrontu, vytvořit z této třídy jakousi superbikovou přípravku. Za tým Roma Ducati pojede "věčný" talent Niccoló Canepa. Jeho italský krajan a úřadující šampion Davide Giugliano pak bude týmovým kolegou mistra světa Carlose Checy ve stáji Althea Ducati. Třetím italským nováčkem je Lorenzo Zanetti v týmu Pata Aprilia Racing. A konečně posledním z rookies bude další jezdec s motocyklem Aprilia, supersportový mistr světa Chaz Davies z Velké Británie.

Aniž bychom z tohoto jmenovaného kvarteta chtěli někoho podceňovat a třeba v případě Daviese by to mohla být docela fatální chyba, tak pojďme rychle k těm "VELKÝM" a k jejich změnám: Ten Kate Honda nepojede letos jen poprvé celou sezónu se systémem ride-by-wire, ale hlavně s Hiroshi Aoyamou. Tento Japonec přichází z MotoGP a ve WSBK vytvoří s Jonathanem Reou hodně silný jezdecký pár. Pokud s sebou tento tým vezme rychlost ze závěru minulé sezóny, tak se společně s BMW a s Aprilií mohou postarat o skvělou podivanou. I tyto dva týmy mají z 50% nové obsazení. Ital Marco Melandri byl ve své první superbikové sezóně hodně silný a pokud mu bude vyhovovat nový motocykl BMW, tak bude jistě úřadující vicemistr světa patřit k těm největším favoritům.

To stejné ale platí i o jeho ex-kolegovi Eugenym Lavertym, který po odchodu Yamahy našel útočiště u tovární Aprilie. Ovšem na tohoto Ira čekají hned dvě velké výzvy: nový motocykl a týmový kolega Max Biaggi. Uvidíme a bude jistě zajímavé, jak se se závodním životem vedle římské divy tento irský jezdec vůbec vypořádá, a zda bude v tomto ohledu nervově úspěšnější než jeho předchůdce Leon Camier.

Právě tento jmenovaný Angličan pojede za tým Crescent Suzuki, který vstupuje do světového šampionátu nově z BSB a od kterého se také hodně očekává. Nespornou zajímavostí je i jméno druhého jezdce tohoto týmu Johna Hopkinse. S ladičskou firmou Yoshimura v zádech - jako technického partnera - má tento tým dle svého majitele Paula Denninga určitě šanci, aby zajel v některých závodech Top výsledky, tedy bojoval i o podiová umístění.

Stálice - Kromě těchto změn je nutno se zmínit o jedné stálici jménem Carlos Checa. Mistr světa se jistě bude snažit o to, aby mu číslo "1" na kapotáži své motorky zůstalo i po posledním závodě sezóny 2012. Ostatně jeho privátní Ducati byla v roce 2011 lepší než ta tovární 2010. Letos pojede Checa s tovární podporou, neboť je oficiálním továrním jezdcem Ducati, i když jen jako testovač pro Rossiho a Haydena v MotoGP.

Určitě bude hodně zajímavé, zda v českém týmu Effenbert Liberty potvrdí velkou vyrovnanost z druhé poloviny minulé sezóny Sylvain Guintoli, či jak se v určitě lepším týmu zlepší ve své druhé sezóně jeho nový týmový kolega a krajan Maxime Berger. A konečně český fanoušek bude jistě držet palce Kubovi Smržovi, aby konečně dokázal přeměnit velmi dobré kvalifikace a slibná Superpole ve stabilní výsledky v závodech. A co  Kawasaki? Angažovanost japonské továrny zatím neodpovídá dosaženým výsledkům a nic na tom nemění ani ojedinělé výsledky Toma Sykese.

Už předem se dá říci, že to bude skvělá sezóna a jen těžko se dá očekávat kralování jednoho dominátora jako v rocích předešlých - 2010 Biaggi a 2011 Checa, ba naopak!

Problém CRT - Jsou CRT Damoklovým mečem pro superbikový šampionát? Samozřejmě, že se mohou vyskytnout i tyto názory! Navíc, když se ví, že MotoGP a WSBK jsou pod jednou střechou, kterou je investiční firma Bridgepoint.

Je to zbytečný strach! Superbikový šampionát určitě zůstane i nadále. Pokud bychom to vyjádřili hodně jednoduše, tak se MotoGP pojede v budoucnu se současnými superbikovými motory a superbikový šampionát se současnými stockovými motocykly. Jestli budou v superbicích použity pouze profilové pneumatiky nebo snad zrcátka, je pak věc úplně podružná. Podstatné je, že se obě dvě série musí drasticky zlevnit a jen tak mají v současné finanční krizi  šanci na přežití, neboť peníze v podobě tabákových reklam už na ulici dávno neleží.

Jistě, v superbikovém paddocku to nikdo nechce slyšet, ale tento názor bude platit: Už v nejbližší budoucnosti se ve WSBK bude tancovat, jak bude MotoGP pískat. Protože MotoGP je prostě číslo "1", zde se budou chtít prezentovat továrny, které budou chtít závodit na špičkové úrovni. Superbikový šampionát se stane záležitostí zákaznických týmů jednotlivých dovozců, ostatně v minimálně polovině případů už to tak dlouho je a na začátku tohoto závodního seriálu koncem 80 let minulého století tomu tak bylo u všech továren.

Celkem jasně to říká projektový ředitel superbiků u Ducati Marinelli: "V superbikovém šampionátu musí mít každý pocit, že je konkurence schopný, jinak se přestane tohoto šampionátu zúčastňovat. Všechny nově homologované díly pro sériové biky musí být dostupné pro každého."

Po Ducati (2010) a Yamaze (2011) se dá očekávat oficiální tovární odchod BMW (2012) a Aprilie (ostatně jejich až 5 motocyklů CR ve startovním roštu MotoGP na rok 2012 o tom hovoří docela jasnou řečí), a jelikož Suzuki a Honda to už učinily dříve, tak by zůstala továrně zastoupená pouze Kawasaki. To by ale určitě neubralo na dramatičnosti superbikových závodů, prostě by se pole jezdců ještě více vyrovnalo.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist