Kdo chce být mistrem světa, musí porazit Checu!

Za necelé čtyři dny už budeme znát prvního vítěze superbikových závodů letošní sezóny. Zatímco zde je okruh favoritů přece jen bohatší a vyhrát v Down Underu může 5 až 6 jezdců, tak jedno je celkem jisté, cesta k titulu mistra světa 2012 vede pouze přes porážku úřadujícího šampiona Carlose Checu.

Kdo chce být mistrem světa, musí porazit Checu!

Superbiky!

Ať vezmeme výsledky z testů superbiků na Phillip Islandu zprava či zleva, zespodu či zeshora, nebo je nebudeme brát vůbec v potaz, tak je pořád největším favoritem na zisk titulu mistra světa jubilejního 25. ročníku mistrovství světa superbiků, "Happy birthday" WSBK, úřadující šampion Carlos Checa, to je úplně jasné a nikdo to nemůže popřít. Jaká bude tato narozeninová sezóna, co od ní můžeme očekávat?

Jedno vítězství už zaznamenaly superbiky před prvním závodem, ačkoliv to dlouho vypadalo, že na startu bude okolo 15 jezdců, tak nové pravidlo o pouhé jedné motorce pro jezdce se vyplatilo, 24 fixních pilotů je více než bylo vloni (2011-21)

Ovšem při veškeré radosti z konečného čísla "24" je potřeba si připomenout některé negativní události:
To číslo "24" by mohlo být ještě větší, ale ze startovního pole superbikového šampionátu se vytratil tovární tým Yamahy a my tak na startu neuvidíme ani jeden motocykl této tradiční japonské značky.

Co je rovněž hodné k zamyšlení, jeden z nejstarších sponzorských partnerů superbikového šampionátu značka Alstare se rovněž v letošním roce neobjeví a to vůbec v žádné roli, a pro Francise Battu má tak účast jiného týmu Suzuki - ovšem bez loga Alstare - hodně hořkou příchuť.

Po pouhém jednom roce comebacku se stáhla firma Castrol a tak přímo továrnou Honda podporovaný nizozemský tým Ten Kate jiného hlavního sponzora bohužel nenašel a pojede pod názvem "Honda World Superbike Team"
Ačkoliv továrna Aprilia nikdy úplně vážně neuvažovala o úplném odstoupení z tohoto šampionátu, tak hodně dlouho nebylo vůbec jasné, zda nepojede v tomto týmu pouze jeden jezdec a sice ex-mistr světa Max Biaggi. A i tento tovární tým ztratil na letošní sezónu svého hlavního sponzora "AIitalia".

A konečně to nejvíce bijící do očí, mistrovský tým Althea s jezdcem Carlosem Checou přes všechny skvělé výsledky v minulé sezóně se nakonec udržel v šampionátu pouze díky přímé podpoře továrny Ducati, jinak byl byl ostudy kopec a to si značka honosící se přívlastkem "Made in Rossi" dovolit nemohla! Ovšem jejich tovární podpora přišla až pověstných "5 minut před dvanáctou".

Takže nás čeká 14 závodů, tedy 28 jízd a poprvé také hodně neznámé Rusko. Že to tak funguje, je společným výsledkem několika faktorů. Díky novému pravidlu o možnosti pouze jedné motorky pro jednoho jezdce klesly náklady na závodění. Infront konečně zavedl celkem jasná pravidla a Ducati přidal 6 kg váhy, takže vyhrožování jejích závodních soupeřů - především japonských továren - o odstoupení ze šampionátu už nebylo tak hlasité.
Ovšem hlavně se nesmí zapomenout na obrovský entuziasmus zúčastněných týmů a jejich sponzorů a to především italských, kterých je z celkového počtu čtrnácti plných deset, když pouze Ten Kate, Crescent, Kawasaki a BMW nemají s Apeninským poloostrovem vůbec nic společného! Ostatně plná 1/3 jezdců je rovněž z Itálie.

Málo platné, známé rčení o tom, že se krev Itala skládá z jedné poloviny ze závodního benzínu a ze druhé poloviny z espressa, zas není tak úplně od pravdy. Samozřejmě, že to stejné platí u Španělů, ovšem tam se to jen velmi zřídka dostane přes zeď, která se nazývá MotoGP. 

Favorita jsme si tedy už vyjmenovali, je jím Carlos Checa a ačkoliv zřejmě nebude tak dominantním jezdcem jako vloni, tak právě on bude měřítkem úspěšnosti ostatních 23 jezdců. Navíc zkušený španělský jezdec pojede letos s plnou podporou továrny Ducati.

Dle názoru všech expertů mu bude největším soupeřem mistr světa z roku 2010 Max Biaggi s továrním motocyklem Aprilia. Dá se tedy hovořit o souboji dvou gigantů. Těžko se naproti tomu dá předvídat, jak si povede druhý jezdec s tovární Aprilií, Ir Eugene Laverty. Že je rychlý, to se ví! Ovšem také hodně padá...

Velkou neznámou je potom tým Hondy. Velmi rychlý Jonathan Rea bude doplněn profesorsky jezdícím Hiroshim Aoyamou. Ostatně ten, kdo by snad o tomto Japonci pochyboval, tak ať si vzpomene na jeho zisk titulu mistra světa ve dvěstěpadesátkách a hlavně jakým způsobem ho tehdy získal. Na titul zřejmě ani Rea či Aoyama - ve své první sezóně - nedosáhnou, ale mohou ho hodně ovlivnit, přičemž Aoyama si musí nejdříve zvyknout na úplně jiné pneu než doposud.

Získá letos BMW konečně své první vítězství? Má totiž papírově nejvyrovnanější jezdeckou dvojici, kterou tvoří vicemistři světa 2010 a 2011 Leon Haslam a Marco Melandri.  Bude to ale stačit? Myslím si že ne, a oba jezdci sice budou bojovat o podiová umístění v jednotlivých závodech, snad se dočká bavorská továrna i toho vytouženého premiérového vítězství, ale to asi bude všechno.
Kawasaki? Promění oba dva tovární jezdci své výborné výkony z testů pravidelným dojížděním na podia? Loňský vítěz na Nürburgringu Tom Sykes a na testech opravdu Top možná ano, Joan Lascorz hodně padá, ale určitě může překvapit, neboť už jede svou druhou sezónu ve WSBK.

Osobně moc nevěřím Suzuki. Jezdecky jsou možná John Hopkins a Leon Camier na úrovni většiny už vyjmenovaných jezdců, ale  motoricky je superbiková Suzuki určitě o něco horší a nepomůže ji ani podpora japonské ladičské firmy "Powered by Yoshimura". Myslím si, že jakékoliv podium týmu Crescent Fixi bude slaveno doslova jako vítězství.

Kartami může někdy zamíchat ve své premiérové sezóně supersportový šampion Chaz Davies s Aprilií z týmu ParkinGO MTC Racing. Aniž bych se chtěl dotknout zbývajících jezdců ve startovní listině, kterými jsou: Davide Giugliano (Althea Ducati), Niccolo Canepa (Red Devils), Raffaele De Rosa (Pro Ride Honda), David Salom a Leandro Mercado (Pedercini Kawasaki), Lorenzo Zanetti (PATA Ducati) či Mark Aitchison (Grillini Progea BMW), tak zisk každého mistrovského bodu pro jmenované jezdce a týmy bude vítaným bonusem, i když u některých se v případě souhry všech důležitých aspektů dá hovořit i o skocích do Top-10.

Co náš tým Effenbert Liberty?

Sylvain Guintoli už vloni dokázal, že jezdecky patří mezi nejspolehlivější a nejvyrovnanější jezdce celého šampionátu vůbec. Nyní už zná motocykl druhým rokem, takže se dají u něho předpokládat podiová umístění ve větší míře než vloni a pokud bude pravidelně bodovat, tak celkové umístění v Top-5 je celkem reálné.
Jeho týmový kolega a jediný náš superbiker Jakub Smrž pojede už svou 6. sezónu v tomto šampionátu a s počtem 132 startů na svém kontě je po Michelovi Fabriziovi (157) druhým nejzkušenějším jezdcem ve startovním poli vůbec. Motocykl má "Kuba" k dispozici opravdu skvělý, to ostatně dokázal třemi podiovými úspěchy už v minulém roce! Dvě novinky u něho: přestěhoval se i se svou přítelkyní do Itálie a vyměnil kompletní "crew" ve svém boxu. Smrž má rozhodně na to, aby minimálně zopakoval své dosavadní maximum z roku 2009, kdy skončil celkově na 10. místě, takže pravidelná umístění v Top-10 by mu letos neměla uniknout a vyloučena nejsou ani opakovaná místa v Top-5. A pokud mu bude přát štěstí, tak by mohl Jakub Smrž rozšířit i počet svých čtyř doposavadních podiových umístění. Držme palce!

Třetí jezdec Effenbert Liberty, mladý francouzský pilot Maxime Berger (22 let), pak může pouze pozitivně překvapit. Bude mít konečně velmi kvalitní materiál (ten jeho loňský převzal Canepa) a ve své druhé superbikové sezóně se u něho dá očekávat proti loňsku jen progres.

Supersporty?        

Ty bohužel utrpěly v posledních rocích pravidelným odchodem svých špičkových jezdců do jiných kubatur: Cal Crutchlow (MS 2009), Eugene Laverty (vMS 2009 a 2010), Joan Lascorz (3. MS 2010), Chaz Davies (MS 2011), David Salom (vMS 2011) a i loňští vítězové Luca Scassa či Gino Rea, takže kvantita nyní převažuje kvalitu, o to možná daleko zajímavější nás čekají souboje. O titulu mistra světa by se mělo rozhodnout mezi kvartetem velkých favoritů: především to jsou dva jezdci, mistr světa 2007 a 2010 Turek Kenan Sofuoglu s Kawasaki. Ten se vrací po roce hodně neúspěšného závodění v Moto2 a Brit Sam Lowes na Hondě.
  
Nizozemský tým Ten Kate nesehnal sponzora a tak za ně pojede pouze jeden pilot a tím bude zkušený Australan Broc Parkes, který bude jistě chtít navázat na své dva tituly vicemistra světa z let 2004 a 2007. Stejně zajímavé bude ale sledovat dalšího "kozáka", exmistra světa Francouze Fabiena Foreta s Kawasaki v barvách královohradeckého týmu Intermoto Step.

Černým koněm by mohl být další francouzský jezdec, nováček Jules Cluzel, který už dobře ví, jak chutná vítězství v závodech Grand Prix a který je kromě našeho Lukáše Peška nejvíce zvonivým novým jménem startovního pole této kubatury.

Po dlouhé době, vlastně poprvé, pojede v této kubatuře velmi kvalitní český jezdec s velmi kvalitním motocyklem. Dvojnásobný vítěz závodů Grand Prix Lukáš Pešek na Hondě týmu ProRace si nemůže dát jiný cíl, než bojovat o jednotlivá podia a celkově skončit nejhůře v Top-6. K tomu ho ostatně zavazuje jeho jméno a všechny předešlé úspěchy. Jakékoliv jiné umístění by pak bylo zklamáním pro všechny jeho fanoušky!
Druhý náš zástupce Ondra Ježek, rovněž s motocyklem Honda svého týmu SMS Racing, už má za sebou loňskou nováčkovskou sezónu a tak by nemělo být pro něho problémem nejen pravidelně bodovat, ale i občas nakouknout do elitní desítky.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.82
Známkováno: 11x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist