Ivana Ulmanová: "Jsme rádi, že superbiky se podařilo Brnu uchovat".

V následujícím článku vysvětluje paní ředitelka brněnského Automotodromu Ivana Ulmanová celou situaci kolem závodu superbiků v Brně.

"Mistrovství superbiků nás nezaskočí", říká na začátku celého rozhovoru pro brněnský deník Rovnost výkonná ředitelka Ivana Ulmanová. 

Spletitá, a pro tuzemské motocyklové fanoušky zpočátku nepříjemně hořká, kauza „Mistrovství světa superbiků v Brně“ skončila nakonec šťastně. Díky dohodě mezi akciovou společností Automotodrom Brno a společností Infront Motor Sports, promotérem seriálu, bude jezdecká elita bojovat na Masarykově okruhu o vrcholné superbikové body nejméně do roku 2012. Situaci kolem letošního závodu přiblížila výkonná ředitelka akciové společnosti Automotodrom Brno Ivana Ulmanová v rozhovoru pro deník Rovnost, s jehož souhlasem nabízíme článek i návštěvníkům našich webových stránek.

Převzetím pořadatelských povinností zachránil Masarykův okruh promotéra mistrovství světa superbiků od velkých problémů a finančních ztrát.

Konec dobrý, všechno dobré. Tak by se dalo charakterizovat vzrušení, zažehnuté na přelomu loňského a letošního roku nejistotou nad dalším osudem brněnského závodu mistrovství světa motocyklových superbiků. Hrozící ztrátu oblíbeného a hojně navštěvovaného podniku zachránila v hodině dvanácté pořadatelská smlouva mezi akciovou společností Automotodrom Brno a italským promotérem superbikového šampionátu. „Přístup dosavadního pořadatele byl hodně vlažný a možná ani nechtěl se závodem na Masarykově okruhu pokračovat,“ domnívá se Ivana ULMANOVÁ, výkonná ředitelka akciové společnosti Automotodrom Brno.

Tušila jste, že letošní červencový závod mistrovství světa superbiků v Brně vyvolá tolik komplikací?
"Nepovažuji situaci kolem závodu za komplikaci. Pro nás se vlastně nic nezměnilo. Moji kolegové v rámci příprav tohoto podniku vykonávají stejný objem práce. Problémy měl vlastník seriálu. Kdybychom mu nevyšli vstříc, tento závod by v České republice skončil."

Zpráva předcházející pořadatelské společnosti o vážném ohrožení brněnského závodu pokazila Vánoce četným motoristickým fanouškům. Vzápětí se začaly příslušné weby plnit vzrušenými diskuzemi, vznikaly petice. Zaznamenala jste tyto reakce?
"Samozřejmě ano. Nejenom na webech, ale i osobními rozhovory s fanoušky, kteří mi volali a psali. Ale je potřeba jasně říci, že ohrožení konání závodu v žádném případě nebylo způsobeno naší společností Automotodrom Brno. Podnik mistrovství světa superbiků měl tři roky svého pořadatele, který se rozhodl závod dále neorganizovat, což je jeho právo. Stejně tak v minulosti hostil Masarykův okruh po dva roky například automobilové závody DTM nebo A1 a poté se jejich promotér také rozhodl tyto akce dále nepořádat. Nenastala tedy žádná výjimečná situace."

Z hlediska prestiže by byla pro Masarykův okruh ztráta mistrovství světa superbiků asi hodně nepříjemná, že?
"Samozřejmě by nás mrzelo o tento podnik přijít, ale otázka prestiže je v současné době bohužel úplně v jiné rovině. Ještě v nedávné minulosti platilo, že závody směřovaly na tradiční okruhy, preferovaly se okruhy s dobrou organizací. Toto dnes bohužel platí jen zčásti. Prestižnějšími jsou okruhy, které jsou bohaté, které mohou nabídnout promotérovi seriálu větší poplatek za to, že tam závod uspořádá. Přednost dostávají okruhy, které mohou nabídnout modernější zázemí a lepší vybavení. A bohužel, tohle všechno není bez podpory státu možné. Není ve finančních možnostech samotného okruhu pořádat všechny závody, co na světě existují. Každý velký seriál má nyní svého promotéra."

Zkuste význam tohoto slova osvětlit.
"Promotér je společnost vlastnící veškerá maretingová a televizní práva k celému seriálu a ještě si nechává za pořádání podniku platit. Tyto částky se pohybují v řádech milionů, přičemž pořadatel má v podstatě jediný příjem ve vstupném. Čili na jedné straně máme náklady a poplatky, které jsou na evropské úrovni, na straně druhé je vstupné, které je však výrazně nižší než v Evropě. Nebude-li tedy větší zájem státu podporovat vrcholné světové motoristické akce, nelze navzdory jejich nezpochybnitelnému hospodářskému významu pro stát a region vyloučit snížení počtu těchto podniků."

Zpátky k brněnskému závodu mistrovství světa superbiků. Smluvní převzetí pořadatelské taktovky akciovou společností Automotodrom Brno bylo jedinou reálnou záchranou závodu? S dosavadním pořadatelem nebylo možné nalézt ani kompromisní shodu?
"Ke shodě jsou zapotřebí vždy obě strany, reakce dosavadního pořadatele však byla více než vlažná. Je proto možné, ža ani nehodlal v pořádání akce pokračovat, protože, jak bylo zjištěno, neměl s promotérem seriálu smlouvu pro rok 2010 uzavřenou. Z tohoto pohledu bylo skutečně jedinou možností, abychom akci převzali. Najít jiného pořadatele v tak krátkém čase není možné."

Jak na situaci reagovala italská společnost Infront Motor Sports coby promotér superbikového šampionátu?
"Promotér se ocitl v nepříjemné situaci, kterou si však zčásti zavinil sám. Zahrnul brněnský podnik do kalendáře šampionátu bez toho, že by měl uzavřenou smlouvu s pořadatelem tohoto podniku, a bez toho, že by tento pořadatel měl smlouvu s námi, okruhem. Nekonání podniku by tak největší potíže způsobilo právě promotérovi a tam by ztráta prestiže, na kterou jste se předtím ptal, byla nejcitelnější. Proto zástupci Infront Motor Sports kontaktovali přímo nás s cílem zachránit závod v České republice."


Zazněla třeba ze strany promotéra ochota vyjít Masarykovu okruhu ekonomicky vstříc?
"Vaše otázka je položena obráceně. Masarykův okruh byl ten, kdo lidově řečeno, promotérovi vytrhl trn z paty. Okruh mu na poslední chvíli skutečně velmi pomohl, čímž zachránil Brnu závod a právě promotérovi ušetřil nemalé finanční prostředky, které by musel vynaložit nejen na případné sankce, které by mu plynuly ze zrušení akce, ale i na organizaci jinde. Byli jsme to tedy my, kdo ekonomicky vyšel promotérovi vstříc."

Máte z uchování závodu v Brně dobrý pocit?
"Samozřejmě jsme rádi, že pořádání superbiků v Brně jsme pro letošní rok zajistili. Jsou to divácky atraktivní a zajímavé závody a je pro nás velkou ctí, že v roce osmdesátého výročí Masarykova okruhu můžeme kromě jiného hostit čtyři vrcholné podniky: motocyklovou Grand Prix, mistrovství světa superbiků, mistrovství světa cestovních vozů a mistrovství světa vozů Grand Tourismo. Bude to pro nás výjimečná sezóna, nikdy předtím nebylo na Masarykově okruhu během jednoho roku tolik takto významných závodů."

Kam podnik mistrovství světa superbiků na žebříčku priorit Masarykova okruhu řadíte?
"Pro nás bylo a je prioritním podnikem „velké“ mistrovství světa motocyklů - Grand Prix. Za ním v oné pomyslné hierarcharii následují ostatní podniky mistrovství světa, tedy i superbiky. Není to však pouze jenom naše vlastní zaškatulkování této akce. Oproti Grand Prix motocyklů mají superbiky zhruba čtvrtinovou návštěvnost, stejně tak je menší i zájem například médií a sponzorů. Také organizačně je to akce snadnější, požadavky promotéra jsou nižší."

Ptám se proto, že pro předcházející smluvní společnost představoval brněnský závod mistrovství světa superbiků v podstatě jedinou organizační událost v sezóně, na kterou se samozřejmě mohla speciálně soustředit. Kdežto vás i letos čeká významných pořadatelských aktivit opravdu hodně a přípravy se tudíž budou nutně prolínat.
"Nemám v žádném případě obavy o zvládnutí letošní sezóny, jakkoliv bude náročná. Na novém Masarykova okruhu se akce úspěšně pořádají již 23 let a mám štěstí na tým velmi dobrých spolupracovníků. Co se týká superbiků, neznamenají pro nás novinku, ani žádné velké množství práce navíc, protože veškeré organizační záležitosti jsme stejně tak prováděli už v minulých letech. Předchozí pořadatel je velmi malá společnost, která veškeré činnosti zadávala externě a veškerá technická i logistická příprava akce byla vždy prováděna námi."

Jednu věc dnes už bývalému pořadateli závodů mistrovství superbiků v Brně upřít nelze: rozličnými formami zajišťoval podniku masivní propagační a mediální kampaň, která se pozitivně odrážela v každoročním nárůstu diváků. Budete mít pro něco takového v návalu dalších povinností dostatek prostoru?
"Naše celoroční spolupráce s mediálními partnery nám naopak dává možnosti efektivnějšího využití prostředků a dostatečné propagace akce. Mediální kampaň je však z velké části závislá i na zájmu médií a žurnalistů. Bohužel však musím konstatovat, že větší zájem o letošní závod superbiků vzbudila informace o jeho ohrožení, a ne informace, že akce se přece jen koná."

Podaří se vám udržet i přijatelné ceny vstupenek, pro závody mistrovství světa superbiků typické?
"Určitě, ceny vstupenek se snažíme držet na co nejnižší možné úrovni. Ceny začínají již na 290 Kč, což je vzhledem významu tohoto závodu velmi přijatelné. Zachováme samozřejmě i jednoduchý systém vstupenek. Děti do 14 let mají vstup zdarma po celý víkend a v pátek bude dokonce vstup zdarma pro všechny návštěvníky. To se týká nejen tribun, ale i návštěvy paddocku. Tam budou mít návštěvníci možnost nasát atmosféru mistrovství světa, nahlédnout do zázemí týmů a osobně poznat špičkové světové jezdce."

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist