Velký rozhovor s Tomášem Mikšovským
Text: Martin Hakl , Vláďa Novotný | Foto: TZ , Tomáš Mikšovský , Filip Tichý | Zveřejněno: 23.4.2008 | Zobrazeno: 6 360x
Velká gratulace k výsledku, který bezesporu předčil veškerá očekávání a potěšil všechny fanoušky motocyklového sportu v Čechách. Šesté místo je totiž historicky nejlepší výsledek českého jezdce ve světovém šampionátu Endurance. O to cennější je, že jej vybojoval při prestižní čtyřiadvacítce v Le Mans.
Kapitoly článku
S Tomášem jsme byli ve spojení a přinesli jsme Vám i některé jeho komentáře přímo ze závodiště. Tady je jeho stručné shrnutí celého závodu:
Po návratu domů jsme se s Tommym sešli a připravili pro vás obsáhlý rozhovor, včetně fotografií přímo ze závodu.
Jak probíhala kvalifikace do závodu a následný start čtyřiadvacítky?
Kvalifikace není pro závod až tak důležitá, protože u čtyřiadvacítek postavení na startu až tolik nerozhoduje. Po nedělním warm-upu za mnou přišel manager a řekl mi: „Hele, budeš asi startovat.“ Tak jsem mu na to kývl, už nějaké předchozí zkušenosti mám, asi třikrát nebo čtyřikrát jsem v loňském roce startoval. Manažer svoje rozhodnutí odůvodnil tím, že při loňské čtyřiadvacítce Matti Saidl hned v prvním kole havaroval, motorku doslova rozpůlil a bylo po závodech, takže se na start necítí. Naopak Švýcar Daniel Sutter neměl s endurance startem vůbec žádné zkušenosti a tým měl obavy, že bude přemotivovaný a hned od začátku pojede na krev. Mým cílem se bylo v klidu odstartovat, odkroužit pohodovým tempem 5-6 kol. Rozhodně nemá smysl snažit se hned urvat deset pozic v první půlhodině. Nejdůležitější je, v té první hodině nespadnout a až pak se pomalu dostávat do tempa, všechno hezky zaběhnout, aby to dobře fungovalo. Žádnej křečovitej začátek, abych zbytečně neriskoval pád.
Působil jsi v novém týmu RMT 21 Racing Team, jak si se v něm zabydlel a jaký na tebe udělal dojem?
Jak jsme mohli sledovat na televizních obrazovkách, ve Francii nepanovaly zrovna ideální povětrnostní podmínky. Velká část závodu se jela na vodě, takže to byl asi hodně tvrdý oříšek?
Loni jsem jezdil jinou značku, letos to byly Pirellky. Když jsem jezdil v roce 2005 a 2006 supersporty, tak to byly také Pirellky. Nejsem si jist, jestli to jsou ale stejné směsi. Rozměrově to je určitě úplně jiná pneumatika, takže jsem si musel zvykat.
Co jsem sledoval na netu, byl jsi asi nejvytíženějším jezdcem, startoval jsi a závod jsi i končil, byl jsi nejrychlejší v tréniku i v závodě. Jaký byl na tebe ohlas ze strany týmu, už jste mluvili o další spolupráci?
Technika fungovala podle představ? Do závodu jste vyrazili na starším modelu FireBlade a motocyklů Honda ve startovním poli nebylo zrovna hodně?
No tak do závodu jsme šli dokonce na předloňském modelu, tedy roku 2006. Technické vybavení bylo na dobré úrovni. Ta motorka může působit, že nebude fungovat úplně nejlépe, ale opak je pravdou. Fungovalo všechno hodně dobře. S podvozkem jsme neměli vůbec žádné problémy. Bylo to otázkou tří tréninků a všichni tři jsme se shodli na stejném nastavení, které nám všem vyhovovalo. Po motorické stránce fungovala Honda hodně dobře. Třeba vloni se mi nestávalo, abych předjížděl Suzuki. Měli jsme fakt skvěle naladěno. A proč Hond bylo na startovním roštu tak málo? Většinou se upřednostňuje Suzuki, protože o těch je známo, že jedou dobře v sérii. Přesně to potřebuješ - spíš sériový motor, aby vydržel. Tým, ve kterém jsem startoval, už má také připraven nový model. Jelikož nebyly k dispozici všechny díly, tak jsme startovali na tomto starém modelu. Myslím si, že to bylo jedině dobře, protože by se mohly objevit drobné závady, na které by se mohlo doplatit.
Jaké je tempo během závodu, kdybys ho měl srovnat s klasickým závodem, třeba 90%?
Začátek závodu manažer zvolil pomalejší, aby bylo menší riziko pádu a ztráty drahocenných kol. Postupně jsme zvyšovali tempo a jeli jako kterýkoliv jiný závod.
24 hodin je pořádná porce. Kdy na tebe padla největší krize a kdy jsi se naopak cítil nejlépe?
Asi nejlepší pocit pro mě i celý tým byla chvíle, kdy jsme dokončili závod na šestém místě.
Každý tým takovýchto závodů, by měl sebou mít maséra nebo fyzioterapeuta . Regenerace pak probíhá u něj. Spánek nemůžu mezi regeneraci počítat, protože jsem všeho všudy naspal tak 10 minut. U maséra jsem byl v průběhu závodů maximálně třikrát. Skvělá byla sprcha, to jsem pod vařící vodou vydržel klidně deset minut, to mě dostalo na nohy. Jinak dobrý jídlo, dobrý pití a sem tam iontový nápoj.
Jaká byla letošní Le Mans v porovnání s tou loňskou?
Především výsledek se nedá srovnat s tím loňským. Co se týče počasí, radši vzpomínám na závod loni. Tenkrát bylo teplo po celu dobu závodu. Každopádně letošní výsledek je fantastický. Navíc divácká kulisa byla skvělá, to se pak jede úplně jinak. Čekal jsem, že lidi odradí počasí, ale nebylo tomu tak. Je to prostě jejich svátek, který si umí pořádně užít.
Byly vůbec síly na oslavy?
Je známo, že v zimní přípravě věnuješ hodně času motokrosu? Myslíš, že právě tento trénink je dobrou přípravou na takto fyzicky náročné závody?
Motokros mi velice pomáhá při fyzický přípravě. Přispívá hlavně k vytrvalosti a lepšímu pocitu na motorce.
Určitě teď plánuješ co dál, máš už nějaké konkrétní plány do budoucna? Bude šance tě vidět i na domácích okruzích?
Další působení budeme s manažerem týmu teprve projednávat po telefonu. Na závodech na to nebyl čas. Další nabídku mám od jednoho italského týmu, ale nechci ještě detaily prozrazovat. Nějaké starty v domácích podnicích se také rýsují, ale i zde nechci předbíhat, protože to není nic jistého. Je pravděpodobné, že bych doma mohl dvě republiky stihnout. Nic dlouhodobějšího na letošní sezonu zatím nemám.
Kdybys měl popsat jeden jediný okamžik, pocit ze závodu, co by to bylo? Prostě když se řekne Le Mans 2008, co se Ti nejdřív vybaví?
Jednoznačne náš týmový "vítězný" průjezd cílem a fantastická atmosfera.
Za redakci Motorkáři.cz ještě jednou gratulace a všichni Ti držíme pěsti a přejeme další úspěšné výsledky jako tento v Le Mans. Hodně štěstí do dalších závodů, ať už se jedná o jakoukoliv kategorii.
Informace o redaktorovi
Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)
Tomáš Mikšovský - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)