Rozhovor s představiteli Poháru FMS AČR

Již příští týden proběhne na okruhu Slovakia Ring první závod nového Poháru FMS AČR. O tom, co bude účastníkům nabízeno, a na co se každý může těšit, hovoří manažer AMBOSELI Racing, pan Václav Kout, předseda Výkonného výboru SZM, pan Gerhart Ittner a Viceprezident FMS Autoklubu ČR, pan Martin Sodomek.

Co bylo důvodem vzniku Poháru FMS AČR?

Václav Kout (manažer AMBOSELI Racing): "Agentura AMBOSELI Racing přišla s nápadem rozšířit pohár nelicencovaných jezdců Motohouse Cup o pohár jezdců s licencí. Pokusila se jednáním na federaci zařadit jej do oficiálního kalendáře. Po představení na jednání Výkonného výboru SZM byl tento nápad přijat s ohlasem. Jde o to, umožnit licencovaným jezdcům ježdění „okolo komína“, kdy budou moci od Pannonia-Ringu až po Most jezdit v rámci naší agentury závody, které jsou bodované a uvedené v kalendáři FIM Europe."

Proč do toho vstoupil Výkonný výbor SZM?

Gerhard Ittner (předseda VV SZM): "VV SZM tuto aktivitu přivítal, protože chceme dostat jezdce s licencí, kteří jezdí zahraniční klubové závody s jezdci bez licencí, pod nějaké zastřešení, kde bude z důvodu bezpečnosti fungovat licencovaný systém, pojištění a veškeré ostatní organizační věci, které jsou s tímto spojené. Rád bych poděkoval panu Koutovi a panu Halbichovi, že se toho ujali. Jezdci, kteří by tento pohár mohli jezdit jsou jezdci, u kterých je předpoklad růstu, které bychom jednou chtěli dostat do Mistrovství Evropy nebo Mistrovství světa. Myslím, že tento krok je dobrou cestou, jak jezdci mohou získat dobré zázemí a informace o okruzích u nás i v zahraničí."

Jak se k tomu staví prezídium FMS AČR?

Martin Sodomek (Viceprezident pro motocyklový sport FMS AČR): "Jak zde bylo řečeno předsedou Výkonného výboru, jedním z důvodů byla bezpečnost jezdců. V posledních letech jezdci tříd 600 a 1000 jezdí hlavně na přírodních okruzích, takže vítáme tuto aktivitu jako snahu o zvýšení bezpečnosti a přestěhování jezdců na dromy. Samozřejmě tím nechci říci, že se budou rušit přírodní okruhy pro tyto třídy, ale v současnosti mají opravdu velmi málo příležitostí zazávodit si na přírodních okruzích. V podstatě dnes je to již pouze na jediném místě v ČR., tedy v Hořicích. Pohár FMS AČR dává příležitost jezdcům z dromů a přírodních okruhů, setkat se na jednom místě."

Kde byl první impulz založit tento pohár, spojit AMBOSELI Racing a FMS AČR?

MS: "První impulz přišel ze strany AMBOSELI Racing. My z federace ČR jsme k tomu dávali připomínky, aby vše bylo dle platných řádů. Agentura AMBOSELI Racing přistoupila na všechny požadavky a společně jsme následně vyladili seriál tak, abychom mohli společně odjet jak náš pohár FMS AČR, tak i jejich agenturní ježdění."

VK: "Pohár FMS AČR je pokračování něčeho, co jsme zde započali již v roce 2012. Nelicencovaný jezdec může dnes jezdit s některou z konkurenčních agentur, nebo jet s námi. Když se mu toto ježdění zalíbí, může přemýšlet o postoupení o úroveň výše, což je náš pohár organizovaný společně s časopisem Motohouse. Zde se může zdokonalit v závodění a zažít potřebnou atmosféru. Pokud bude úspěšný, má na to finance a bude ho to bavit, pak může pokračovat již s licencí v Poháru FMS AČR. Našim cílem je také vychovávat jezdce a připravovat je na závody vyšší úrovně, ať už na šampionát Alpe Adria, ale i dále, až k evropským, či světovým šampionátům."

Pohár FMS AČR je v podstatě jediný šampionát některé z agentur, který je zapsaný v oficiálním kalendáři FIM Europe, všechny ostatní poháry, které se u nás jezdí, jsou v podstatě jen agenturním ježděním. Otázka je tedy zcela logická – kam až chcete Pohár FMS AČR posunout?

GI: "Samozřejmě jsme přemýšleli i o blízké budoucnosti. Do poslední chvíle jsme nevěděli, jaké budou termíny. Hledali jsme rozšíření kalendáře, ale všechny termíny byly v kolizi s jinými šampionáty, ať už Alpe Adrii, nebo šampionáty okolních států. Nakonec jsme shodu našli a máme myslím pro letošní rok solidní pohár o pěti podnicích. Máme tu útvar, který funguje. Připravili jsme nejen závody, ale máme připravené i různé semináře, které budou v rámci tohoto závodění probíhat. Chceme se starat o mladé závodníky, kterým tímto programem chceme do budoucna nabídnout možnost vytáhnout motorky a bezpečně si zajezdit na autodromech."

MS: "Když se tohle dávalo dohromady, tak mým tajným přáním bylo, mít tuto soutěž na takové úrovni, aby v roce 2014 mohla eventuelně suplovat Mistrovství ČR, a to ať se to jmenuje jakkoliv. Tohle je samozřejmě ale vše v prvopočátcích, nicméně společné vize samozřejmě nekončí Pohárem FMS AČR."

Jak tedy bude letos víkend Poháru FMS AČR probíhat, na co se mohou případní zájemci o start, těšit?

VK: "Jedná se o třídenní akce, které ale samozřejmě nejsou podmínkou účasti. Když bych to měl popsat, tak ve čtvrtek večer je příjezd na okruh. V pátek je šestkrát 20 minut ježdění, během kterého si každý může připravit motocykl na sobotní kvalifikace. Během této doby běží administrativní a technické přejímky účastníků Poháru FMS AČR. V pátek večer bude vždy tématický večer, během kterého se každý bude moci zeptat přítomné osoby na cokoliv spojeného s motocykly. Teď na Slovakia Ringu, kde pohár startuje příští víkend, bude o produktech Dunlop povídat zástupce Dunlop Motorsport, pan Salim Khan. V sobotu dopoledne mají účastníci Poháru FMS AČR volný trénink a dvě kvalifikace. Po polední pauze se může dobrovolně zúčastnit agenturních závodů nebo Motohouse Cupu, ve kterých se může rozjet a připravit na závěrečný závod dne, kterým bude Pohár FMS AČR v kategoriích Open 600 a Open 1000. Tím pro něj buď závodní víkend končí, nebo se může zúčastnit i nedělního ježdění, kde pro něj v rámci tzv. open pitlane je připraveno dalších tři až čtyři hodiny ježdění, při kterém si může připravit motocykl na další víkend, na další závod.

Samozřejmostí jsou různé výhody. Díky podpoře od Dunlop nabízíme zajímavé ceny pneumatik, ale navíc díky partnerství se servisem Ohlins pana Halbicha můžeme nabídnout pomoc při práci v nastavení podvozku, či dát radu o použití směsi pneumatiky na daný okruh v aktuálních povětrnostních podmínkách. Chceme jezdcům nabídnout opravdový komfort, který nebude jen v ježdění, ale i v práci s našimi techniky a servisem, kdy jezdec může využít rady při nastavení a samotném závodění. V rámci této práce dostane během tématických večerů informace i o oblečení, vybavení, ale i o všech věcech, které se závodění týkají. Vedle ježdění tedy nabízíme i velkou osvětu a vzdělávání.


GI: "Já bych k tomu jen dodal, že vše je podřízeno platným řádům, a to jak v otázkách techniky, tak i organizace. Což byla jedna z podmínek, za kterých jsme do této spolupráce šly. Víme, že u toho jsou lidi, kteří o těch závodech hodně ví, a kteří dokáží zajistit požadovanou bezpečnost."

MS: "Záštitu na pohárem převzal Jan Halbich a Kuba Smrž. Oba jsou zárukou, že vše bude dobře fungovat. Zejména Kuba dokázal hodně v Mistrovství světa Superbike a nyní dobře jezdí i v britských superbikách. Takže si myslím, že je vše dobře připraveno a v dobrých rukách. Obě jména těchto jezdců by měla přilákat hodně lidí, zejména pak poté, že oba budou většinu času přímo v paddocku při jednotlivých akcích."

Prosím tedy o závěrečné slovo před prvním závodem Poháru FMS AČR?

VK: "Těšíme se na velkou účast i těch jezdců, kteří prozatím nejsou rozhodnuti, že s námi pojedou a mají termínovou díru ve svých kalendářích. Myslím, že záštita Kuby Smrže a Honza Halbicha je dostatečnou záštitou kvality. Kvalitu nezaručuje jen to, že je pořadatelem AMBOSELI Racing, ale především to, že vše zaštiťuje Federace motocyklového sportu AČR, a že podniky jsou zapsané v kalendáři FIM a FIM Europe. Kvalita bude na vysoké úrovni, alespoň tedy pro Českou republiku. Každý z účastníků bude mít možnost neustálé komunikace s lidmi, kteří jsou připraveni mu vyjít vstříc. Všichni budeme v paddocku na jednom místě, takže budeme rádi, když přijdou, když budou chtít poradit. Vše rádi poskytneme a poradíme. Na první závod se chystá větší počet činovníků z federace, aby se dobře nastavila pravidla a aby se každý mohl těchto lidí na cokoliv zeptat."

GI: "Chtěl bych tomuto poháru popřát jen to nejlepší. Na závěr sezony vše budeme hodnotit, ať již plusy, tak i zápory, ale já věřím, že tento krok je dobrý vklad pro celý motocyklový sport v České republice."

MS: "Za prezidium FMS AČR mohu říci, že tohle je věc, kterou jsme chtěli podpořit, protože zde něco takového chybělo. VV SZM několik let přemýšlel, co udělat, abychom dostali piloty zpět na dromy, a právě toto je cesta, jak jim nabídnout tuto možnost. Na závodech bude z AČR technik, ředitel i sporťák, takže jezdci s licencí AČR budou mít svou oporu. Přeji Poháru FMS AČR aby skvěle proběhl a dobře dopadl, abychom příští rok mohli říci, že to jdeme posunout opět o krůček dál."


Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist