Michelin Bikers Cup podruhé v Brně

Začátkem července se odjel další podnik seriálu závodů Michelin Bikers Cup 2016, který pořádá česká profesionální okruhová agentura Raceczech. A nutno říci, že po předešlých akcích, tedy květnovém Brně a červnovém Mostě, se konečně všichni dočkali ideálních podmínek, a to po oba dva dny. Vymetená obloha, kolem 25 °C vzduch a okolo 50 °C povrch tratě, to bylo po deštivých závodech v předchozích měsících opravdu za odměnu.

Tentokrát platilo, kdo dřív přišel, ten vyhrál, jelikož bylo vyprodáno a na pár jedinců se prostě už nedostalo. Však také časomíra čítala až 256 jezdců, mezi kterými bylo v Brně i silné zastoupení ze Slovenska a Polska. A přestože na trati většinou nejvíc pozornosti přitahují ti nejrychlejší jezdci na nejmodernějších mašinách, v paddocku může být situace docela jiná. Ono vidět dneska na okruhu zachovalou Suzuki GSX-R750 z roku 1990 nebo Hondu CBR600F, ročník 1994, to je opravdu nevšední zážitek. A o ten se v Brně postarala oldschoolová partička z Krnova.

Karel Dufek (gixxero) a Ivo Jarka (cebro) lítali po okruhu na těchto klenotech s velkou rozvahou, přestože nezapomněli nazout kvalitní slicky, a z poza plotu jim fandil jejich kámoš Jirka Jedlička řečený Knedlík. A právě kolem Jirky, který se alespoň po paddocku proháněl na Hondě CBX750F z 84. roku, se neustále tvořil nějaký hlouček. A vsaďte se, že neuhádnete proč. Jirkova jezdecká výbava by totiž mohla mít možná vyšší cenu, než kterákoliv motorka v paddocku. Minimálně pro sběratele, jelikož Jirkovo odřená Araika a prodřené rukavice již dávno zaniklé značky Geri sport patřili před nějakými 25 lety Randymu Mamolovi. Jirka tyhle věci dostal přímo od „Mamoše“ za to, že mu pomohl z kačírku. „Byla to úplně jiná doba. Přišel jsem se tehdy podívat na testování Cagivy a kluci lítali dost přes hranu a také dost padali a my jim fandili třeba i z kačírku. Traťáci kolem dnešní tribuny F nebyli žádní a když to tam Randy zaříznul, tak jsem mu běžel pomoct. Později v boxech jsem se mu šel připomenout a on mi ty věci věnoval na památku. Od té doby v tom jezdím. A zatímco helma drží, rukavice už to mají dlouhé roky za sebou,“ vypráví s úsměvem Jirka a ukazuje rozdrbané rukavice i zlatý autogram na vzácné helmě.

V Brně mezi všemi závodníky lítalo i několik holek a třeba taková Zuzana Schillerová na Daytoně 675 s časem 2:19 zahanbila plno frajerů na mnohem silnějších a vymazlenějších strojích. Hodně diváků ale zaujal i droboučký rychlík v černozelené kombošce na speciálu KTM 390 s výraznými samolepkami ADAC. Čtrnáctiletý David Kubáň, zatím spíš neobjevený talent, jezdí od svých deseti let. A ať už bude řeč o minibicích (1. v republice, první v Evropě), stovce Hondě (vicemistr v republice i v Německu) či o současné 390, kterou koupili s tátou od Jirky Mrkývky, na které to jsou zatím tři vítězství v Alpe Adrii a první desítka v německém ADAC Junior Cupu, zdá se, že kde se David objeví, tam se mu daří. Však jak říkal taťka, David Kubáň senior, doma mají přes 60 pohárů a už to není kam dávat. Tréninky s Raceczechem si oba Davidové užívali a nevynechali ani závod. A čtvrté místo v malých Nakedech s časem 2:30 na kolo, to není na 14letého klučinu rozhodně žádná ostuda!

První závody se ale odehrály již v pondělí, a to v rámci letošní novinky – Superpole, což je sdružený závod šestek a litrů na 10 kol pro 25 % nejrychlejších jezdců. Do závodu se kvalifikovala čtyřicítka jezdců, kterým vévodil Michael Trötscher. Německý instalatér byl se svou R6 ještě vloni postrachem šestkařů, nyní přezbrojil a s novou R1 dává do těla zase jezdcům z té nejsilnější kategorie. Však byl také jediný, kdo se v tomto závodě dostal pod 2:10. Na 12. místě celkově a první v šestkách pak zabodoval letitý matador, Slovák Milan Murgaš s Yamahou R6 a nejlepším časem na kolo za 2:15.

Superpole SBK

1. Michael Trötscher Yamaha R1 best lap: 2:09,652
2. Rafal Myk BMW S 1000 RR best lap: 2:10,514
3. Jiří Šustr Kawasaki ZX-10R best lap: 2:10,978
4. Rudolf Havelka Suzuki GSX-R1000 best lap: 2:11,092
5. Juraj Knezovič Honda CBR1000RR best lap: 2:11,371

Superpole SSP

1. Milan Murgaš Yamaha R6 best lap: 2:15,532
2. Juraj Benko Honda CBR600RR best lap: 2:17,524
3. Roman Váně Triumph Daytona 675 best lap: 2:17,540
4. Ondřej Kubička Yamaha R6 best lap: 2:17,913
5. Lukáš Droppa Suzuki GSX-R600 best lap: 2:18,312

Michelin Bikers Cup 2016

Hlavní závody přišly na řadu v úterý odpoledne, a to v rámci všech kategorií. Jako první se na start postavily šestky. Více jak čtyřicítka jezdců slibovala parádní podívanou. Jasným favoritem byl vítěz předešlého dne, Milan Murgaš, ale byli tu i další rychlíci, kteří mohli zamíchat pořadím. Třeba Juraj Benko či druhý na roštu Franta Janda, kdyby ovšem hned v prvním kole nepřehnal brzdicí manévr a nešel k zemi. A Franta měl obrovské štěstí, neboť mu nohavici od kombinézy úplně rozpárala obroušená stupačka, ale na noze ani škrábanec. Do příště tak Frantu čeká lehký servis a pravděpodobně po dlouhých letech i pořízení nové kombinézy. Kdo se probojoval prakticky hned ze zadnějších pozic, byl Dan Vokurka. Jeho nadupaná Ninja nemá s nikým slitování a druhé místo bylo pěkným výsledkem, škoda jen pomalé kvaldy. Další pořadí závodníků pak nebylo žádným překvapením, snad až na Adama Vágnera. Tenhle kluk ukázal v Brně neskutečný progres a s časů přes 2:20 dokázal během dvou dnů zajet 2:16, přičemž na stadionu a ve Schwantzovce to Adam dává s přehledem na lokýtek. V závodě měl ale smůlu a dle jeho slov, aby nesejmul kluka před sebou, to raději poslal k zemi. Opravdu velká škoda, neboť dvě kola před cílem jezdil Adam hodně vepředu.

Supersport na 7 kol

1. Milan Murgaš Yamaha R6 best lap: 2:14,997
2. Dan Vokurka Kawasaki ZX-6R best lap: 2:15,024
3. Juraj Benko Honda CBR600RR best lap: 2:14,951
4. Ondřej Kubička Yamaha R6 best lap: 2:16,874
5. Lukáš Droppa Suzuki GSX-R600 best lap: 2:16,032

Po šestkách se na rošt postavili jezdci královské kaegorie SBK. Padesátka litrových strojů totiž stála téměř až do zatáčky a popravdě, vidět a hlavně slyšet tenhle roj při zhasínajícím červeném světle je opravdový zážitek. A následující závody byly hodně rychlé, když se téměř patnáctka jezdců vešla do časů 2:15, přičemž nejlepší formu opět potvrdil Michael Trötscher. Hodně zajímavé bylo ale i další pořadí, zvláště z pohledu výrobců. Po Yamaze BMW, pak Kawa, Suzuki a Honda. Škoda, že na dalších místech nezabodovala nějaká Aprilia (v cíli jediná na 24. pozici) a Ducati (ve startovním poli ani jedna), byly by všechny superbiky pěkně pohromadě. Překvapivá ovšem byla přesilovka startujících gixxer – 14 kousků! Že by jezdci začali dávat přednost životnosti na úkor vyspělé elektroniky a vyšlechtěných plnokrevníků? To můžeme jen spekulovat, každopádně oproti poslednímu Brnu to měl nejtěžší Alois Vokurka. Na vodě proti pár jezdcům neměl posledně konkurenci, nyní se mu povedlo vybojovat až 9. flek a měl co dělat, jelikož tři jezdci za ním dokázali zajet rychlejší best lap.

Superbike na 7 kol

1. Michael Trötscher Yamaha R1 best lap: 2:09,386
2. Ladislav Chmelík BMW S 1000 RR best lap: 2:10,328
3. Manuel Meisinger Kawasaki ZX-10R best lap: 2:11,013
4. Rudolf Havelka Suzuki GSX-R1000 best lap: 2:11,417
5. Juraj Knezovič Honda CBR1000RR best lap: 2:11,582

Třetí závod jako již tradičně pařil naháčům, kde se startuje až na pár výjimek převážně na běžných motorkách s RZ. Těch několik výjimek se ale logicky drží vpředu, protože jde o nadupané stroje na závodních gumách a leckdy i s trochu poladěnými agregáty. Jasným a dlouholetým rekordmanem této kategorie je Petr Horák. Se svou Ducati S4RS Petr dokáže zajíždět časy pod magickou hranici, a to jak v Brně (2:20) tak i v Mostě (1:50) většinou jako jediný a už by nutně potřeboval nějakého adekvátního soupeře. V Brně se ale mezi třicítkou jezdců ani tentokrát nikdo takový nenašel. Rekordmanem v menších Nakedech pak byl opět Marek Stibor, což je podobná písnička jako v případě Petra. Marek se svým SV zajíždí pěkné časy okolo 2:24 a je jediný, kdo se dokáže s malou motorkou dostat do první desítky celkově, když druhý SV-rider, Jirka Balán, na něj v cíli po pěti kolech ztrácí skoro půl minuty. Koho ale určitě rádi zmíníme, je Ondra Metela, šéf oficiálního dealerství MV Agusty, který do Brna se svým týmem přivezl několik testovacích kousků těchto nádherných italských strojů. Vzhledem k tomu, že testovací jízdy ale probíhají pouze po běžných silnicích, Agusty moc nevrčely, za to Ondra si s Brutale 1090 vyzkoušel prvně brněnský okruh a z časů těsně pod 2:30 dokázal během pár tréninkových jízd zajet závod na pěkném 8. místě celkově, 7. ve své kategorii velkých naháčů a ještě to zlepšil na 2:25, což zaslouží uznání stejně jako pěkné 23. místo, jinak 7. v malých nakedech jediné závodnice, Kristýny Dědkové na Z750.

Naked Bike do 750 ccm na 5 kol

1. Marek Stibor Suzuki SV650 best lap: 2:23,982
2. Jiří Balán Suzuki SV650 best lap: 2:28,909
3. Jindřich Slavík Suzuki SV650S best lap: 2:27,818
4. David Kubáň KTM 390 best lap: 2:30,604
5. Lukasz Kepa KTM 650 best lap: 2:34,534

Naked Bike nad 750 ccm na 5 kol

1. Petr Horák Ducati S4RS best lap: 2:19,769
2. Dan Tichý Suzuki GSX-R1000CR best lap: 2:22,512
3. Milan Doleček Yamaha FZ1 best lap: 2:22,510
4. Pavel Vobr KTM 1290 best lap: 2:22,237
5. Václav Vlasák Ducati Streetfighter best lap: 2:26,128

Posledním závodem kategorie Open, do kterého nastoupila čtyřicítka jezdců, kde se například Ivo Jarka z oldschoolové partičky umístil se stařičkým cebrem na skvělém 26. místě, adrenalinové zážitky pro většinu účastníků skončily.

Open na 5 kol

1. Aleš Khol Yamaha R1 best lap: 2:21,157
2. Adam Frídel KTM RC8R best lap: 2:22,789
3. Ivan Duchoň BMW S 1000 RR best lap: 2:22,867
4. Nikolas Kisler Honda CBR1000RR best lap: 2:24,459
5. Tomáš Sabo Suzuki GSX-R1000 best lap: 2:24,430

Večerní open pit lane pak byla úplným závěrem před slavnostním vyhlášením vítězů. A pozor, pauza před dalším pokračováním teď bude výrazně kratší. Na Autodromu v Mostě se totiž sejdeme už 28. července! Tak na viděnou za pár dní tam.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist