Rozhovor s Matějem Smržem na téma Miniracing 2022

Matěj Smrž je bývalý úspěšný český závodník v republikových motocyklových seriálech, ale také zahraničních jako IDM nebo BSB. Dnes již aktivně nezávodí, ale svoji pozornost a energii věnuje práci pro motocyklový sport a především práci s mladými začínajícími talenty. Od ledna 2021 je členem pracovní skupiny připravující MiniGP a také je členem Prezídia Autoklubu ČR a předsedou Komise silničních závodů motocyklů.

V letech 2020 a 2021 ovlivnily světové i naše domácí šampionáty problémy spojené s koronavirem. Jaké byly zmiňované dva roky v případě motocyklové série Miniracing?
Matěj Smrž: „Došlo ke zrušení několika podniků jak u nás, tak na Slovensku. Pro nikoho to nebylo jednoduché. Jednak se nám složitěji cestovalo a i díky četným změnám v kalendáři to někdy mohlo působit chaoticky, ale nakonec se obě sezóny odjely a myslím si, že na velmi solidní úrovni. Pro rok 2022 jsem se rozhodl udělat Miniracing pouze na území České republiky. Nechci třetí sezónu po sobe vidět prořídlé startovní pole. Jednak to nevypadá dobře a zadruhé děti musí závodit a k tomu je potřeba hodně pilotů na startu každé třídy.“

Pro sezónu 2021 došlo k určitým změnám v předpisech, což se dotklo jak jednotlivých tříd, tak věkových limitů samotných jezdců. Jaké to byly konkrétně změny a jak je po roce hodnotíte?
Matěj Smrž: „Se silným nástupem motocyklů Ohvale bylo potřeba tuto třídy osamostatnit a rozdělit na juniory a seniory. Ukázalo se, že závody na malých okruzích láká i starší ročníky, ale bude potřeba tyto třídy rozdělit úplně. Opět jsme se snažili udržet skomírající kubaturu Jawa 50 RS a GP a došlo ke zjednodušení, resp. sloučení technických předpisů, pouze na Jawa 50. Bohužel ani tato změna nepřinesla očekávané zlepšení v počtu startujících. Nadále jsme drželi třídu Mini GP Open, i když počet jezdců byl velmi nízký, a to především z důvodu nedostatků motocyklů, které pro tuto třídu splňují technické předpisy. Není to vůbec jednoduché předpovídat, jak se sezóna bude vyvíjet a je mylné si myslet, že postačí pouze zkopírovat to, jak to dělá Itálie nebo Španělsko. Provedené změny v minulosti nebyly úplné šlápnutí „mimo mísu, ukázaly nám směr a je potřeba to pouze doladit."

Můžeme dnes konstatovat, že již máme jezdeckou základnu od těch nejmenších až po ty, kteří jsou připravení usilovat o pozice v rámci Red Bull Rookies Cupu, NTC nebo v týmech mistrovství světa?
Matěj Smrž: „Myslím si, že šampionát Miniracing splňuje svoje poslání. Začínáme ukázkovými jízdami Akademií do pěti let, kterými projde snad každé dítě, když naskočí do závodění na silničních motocyklech. Tyto jízdy Akademií pro děti bez licencí využívá jak Brno Circuit JRT – motocyklová akademie, tak Lukáš Pešek se svojí akademií, Smrz Academy z Českých Budějovic a v neposlední řadě další jednotlivci. Jezdec může projít šampionátem až do třídy Ohvale 160 anebo v minulosti Mini GP Open, nyní nově GP12. U Jakuba Gureckého, Michala Prokeše a Filipa Novotného se potvrdilo, že dostat se do RBRC nebo NTC možné je. Za další úspěch považuji postup Tadeáše Benáčka do finále FIM MiniGP World Series do Valencie. Těší mě fakt, že všichni zmínění jezdci jsou v šampionátu Miniracing od jejich začátků.“

Změny pro sezónu Miniracing 2022 jsou zřejmě ještě výraznější, než tomu bylo loni. Vidíme, že dochází na zrušení hned tří tříd (PW50, Mini GP Open, Jawa 50), změnám v třídách Ohvale 110 a 160 a vypsání nových tříd GP12 a Pitbike 160 Stock. Proč tolik změn?
Matěj Smrž: „Třída PW50 byla v minulosti vypsaná především na přání slovenských kolegů. Platí to, že přijede-li jezdec s motocyklem PW50, může startovat v ukázkových jízdách akademií. Třídy Mini GP Open nahradila nová třída GP12. Tato třída umožňuje start sériově vyráběných motocyklů o objemu do 190ccm a o rozměru kol do 12 palců. Už nyní máme zaregistrováno přes 20 startovních čísel, což vypovídá o tom, že to bylo zřejmě správné rozhodnutí. Třída Pitbike 160 Stock nahrazuje již zmíněnou třídu Jawa 50. Třídu Jawa 50 nebylo jednoduché udržet při životě a to především z důvodu stále klesajícího počtu jezdců. U Pitbiků máme nyní registrovaných přes 15 čísel a vzhledem k lehké dostupnosti těchto motocyklů a nenáročnosti udržení při životě věřím tomu, že jich bude stále víc. U Ohvale 110 a Ohvale 160 se pouze upravily věkové limity tak, aby to korespondovalo s ostatními třídami a víc se to podobalo tomu, co se jede venku.“

FIM loni avizovala změny věkových limitů v motocyklových šampionátech. Projevily se tyto změny také v republikovém šampionátu Miniracing?
Matěj Smrž: „Jak už jsem zmínil v předchozí odpovědi, upravil jsem věkový limit o Ohvale 110 a 160 a také jsem na to musel myslet u nové třídy GP12, která nahradila třídu Mini GP Open. Všechny tyto změny jsem dlouhou dobu diskutoval s vybranými zástupci jezdců, tak snad to bude fungovat. Jak se říká, po bitvě je každý generál, tak uvidíme na konci sezóny.“

Už v lednu měl Miniracing 2022 kompletní kalendář závodů. Za současného stavu spojeného s problémy, které působí opatření k zamezení šíření koronaviru, by jeden očekával, že poskládat kalendář nebude tak snadné.
Matěj Smrž: „Velikou změnou je fakt, že už jedeme Miniracing pouze na území České republiky. V minulosti se jezdilo do Maďarska a na Slovensko, ale v posledních dvou letech to byl problém. Máme u nás dostatek okruhů pro Miniracing a myslím si, že kalendář vypadá slušně! Všem okruhům bych rád poděkoval za spolupráci a profesionální přístup, bez jejich podpory by nebylo možné kalendář připravit už na začátku roku. Dalším důležitým faktorem je finanční podpora Autoklubu ČR, díky které si můžu dovolit potvrdit okruhy před začátekem sezóny a vím, že budu mít vždy na jejich úhradu, i když jezdců nebude dostatek.“

Loni se jel seriál FIM MiniGP World Series, nový světový šampionát pro jezdce ve věku 10–14 let v disciplíně Miniracing. Cílem bylo dostat na start co nejvíc českých talentů, jak úspěšní jste byli v tomto ohledu?
Matěj Smrž: „Rok 2021 pro nás nebyl jednoduchý, jelikož koncept šampionátu FIM MiniGP se připravoval na poslední chvíli a do posledního momentu nebylo jisté, zdali bude součástí i Alpe Adria. Nakonec se všechno podařilo dotáhnout a jeden závod série FIM MiniGP Alpe Adria se uskutečnil také v Chebu, tedy při Miniracing Czech republic. Jezdců nebylo mnoho, ale i tak patřil šampionát FIM MiniGP Alpe Adria mezi ty silnější. Nakonec se podařilo Tadeášovi Benáčkovi dostat do finále, které se jelo ve Valencii před MotoGP. Tadeáš si vedl velmi dobře a v silné konkurenci dokončil na celkovém 8. místě. Očekávám, že letošní ročník bude mnohem silnější a účast českých jezdců bude početnější. Za Autoklub ČR garantuji jezdci, který se do finále dostane, úhradu potřebné mezinárodní licence a startovného za FIM MiniGP Alpe Adria.“

Jak velký zájem ze strany jezdců je o nadcházející ročník Miniracing 2022?
Matěj Smrž: „Prozatím to vypadá slibně. Držel jsem se toho, že musíme snížit počet vypsaných tříd a zjednodušit postupový klíč až do zmíněných tříd Ohvale 160 a GP12. Nyní máme zaregistrováno přes stovku startovních čísel a předběžné startovní listiny vypadají opravdu zajímavě. Čísla si zaregistrovala jak zvučná jména z národní reprezentace, tak zahraniční jezdci ze Slovenska a Maďarska. Došlo k nepatrnému zdražení, ale i tak si myslím, že tři tisíce korun za dva dny ježdění jsou v pořádku. Nejlepší tři jezdci z každé třídy získají část startovného zpět ve formě finanční odměny, což by mohla být jistá motivace."

Jak je to s registrací startovních čísel pro Miniracing? Slyšel jsem, že si své startovní číslo registroval také Filip Salač (MS Moto2) a Oliver König (MS Superbike).
Matěj Smrž: „Ano, s Filipem i Oliverem jsem se dohodl na registraci jejich čísel ve třídě GP12. Když jim to čas dovolí, můžou některé závody využít jako trénink. Kluci si dělali srandu, že se jim ale musím nejdříve postarat o motorku, tak uvidíme. Viděl bych to následovně, když budou dobré výsledky v Moto2 potažmo WSBK, bude i motorka pro GP12. ;-) Způsob registrace startovních čísel a veškeré důležité informace k šampionátu jsou k vidění na stránkách www.miniracing.cz.“

Náš tip

Miniracing - video

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
IvanDvoutakťák přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist