S protestem poslali organizátoři Dakaru Macháčka do pr...!

Zrádnou první etapou odstartoval jubilejní 40. ročník Rallye Dakar. Po výjezdu na slavnostní startovní rampu v peruánské Limě čekal závodníky přes 200 kilometrů dlouhý přejezd, měřený úsek pak činil 31 kilometrů. A v něm 46 účastníků obdrželo od pořadatelů dvouhodinovou penalizaci! Bohužel se týkala také Josefa Macháčka, který vynechal jeden průjezdní bod a v celkové klasifikaci je 40. místě. Co se vlastně stalo?

Už před startem do úvodní sobotní etapy měl zkušený čtyřkolkař Josef Macháček stres, když přijel v Limě pozdě na slavnostní startovní pódium. Potýkal se totiž s vybitou baterkou na vypínači. „Měl jsem určité nervy. Na stopadesátém kilometru mě ještě píchla vosa, takže nic příjemného,“ popisoval startovní těžkosti pětinásobný vítěz Dakaru z týmu BARTH Racing. Smůla se mu však nevyhnula ani v měřeném úseku u Pisca – Macháček totiž neprojel jedním z kontrolních bodů. Nejprve si myslel, že dostane dvacetiminutovou penalizaci. Podle roadbooku bylo totiž napsáno, že za neprojetí waypointu sedm na patnáctém kilometru je dvacet minut navíc. Skutečnost však byla jiná a mnohem horší...

„Pořadatelé udělali chybu v roadbooku, vytiskli čísla průjezdních bodů o jeden špatně. Takže jsem nakonec minul 8. waypoint, za jehož neprojetí dostane závodník dvě hodiny. Kdybych to věděl dřív, tak ihned nasednu na čtyřkolku a jedu ten bod do pouště ještě hledat. Dozvěděli jsme se to ale pozdě,“ popisoval těžkosti šedesátiletý Macháček, který byl z rozhodnutí pořadatelů velice rozladěn. „Podávali jsme protest, ale pořadatelé nás poslali do prdele. Tohle je prý Dakar, dodali.“

Náročnost navigace v dunách se potvrdila také u Zdeňka Tůmy. Jezdec na čtyřkolce dlouhou dobu bloudil a do cíle dojel na 33. místě. „Zazmatkoval jsem. Myslel jsem, že jsem neprojel jedním měřeným bodem, dlouho jsem ho hledal. Jenže já už ho měl. Šlo o chybu. Jediná výhoda je, že mám podle GPS všechny body,“ řekl v cíli Tůma.

Motorkáři z týmu BARTH Racing si jízdu v peruánském písku naopak pochvalovali. „Na povrchu jsou duny tvrdší, písek je hodně jiný od toho afrického. Zdá se mi, že se tolik neboří,“ popisoval podmínky Rudolf Lhotský. „Peruánský písek znám, nejsou s ním velké problémy. Když motorka jede a člověk je aspoň trochu technicky vybavený, tak si může dovolit riskantnější jízdu v dunách,“ doplnil ho David Pabiška, který dojel do cíle na 37. místě a bez větších problémů.

„Mám ze všeho dobrý pocit. Neriskoval jsem, není kam spěchat. Motorka jela skvěle, pomohla mi v některých momentech, mohl jsem se opřít o její výkon,“ dodal Pabiška. Naopak Lhotský stejně jako Macháček dostal dvouhodinovou penalizaci za neprojetí jednoho z bodů a v cíli je klasifikován na 111. místě. „Vůbec nevím, kde jsem udělal chybu. Na trati byla asi nějaká kulišárna,“ prohlásil Lhotský, který je na svém třetím Rallye Dakar. V sobotním přejezdu se mu ještě naskytl nepříjemný pohled – Lhotský viděl nehodu motorkáře s nákladním autem. „Jezdec na motorce měl bohužel zlomenou ruku. Je to smutné, že někdo tak brzo skončí, ještě s takovým zraněním. Na každém kilometru se může stát cokoliv.“

 

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 0.5 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
buldog66 přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist