Klymčiw útočil na etapový triumf, vyhrál ale Barreda

Český jezdec Ondřej Klymčiw (Husqvarna) dnes podal jeden ze svých nejlepších výkonů na Rallye Dakar. V desáté etapě jel neustále v naprosté špičce závodu, chvílemi i vedl, ale ve finiši se musel před několika soupeři sklonit. Nakonec skončil devátý, vyhrál Španěl Joan Barreda. Jeho kolega u tovární Hondy, Francouz Michael Metge, který byl původně vyhlášen vítězem, dostal v cíli hodinovou penalizaci a propadl se dozadu.

Ve středu se vůbec nezávodilo, protože dakarská karavana se opět potýkala s nečekanými událostmi, o které v závodu rozhodně není nouze. A co přesně se na Dakaru stalo? Poté, co kamionová posádka týmu Big Shock Racing, za který do svého pádu startoval i motorkář Lukáš Kvapil (Yamaha), dokončila úterní osmou etapu na 8. místě, vydala se na přejezd do bivaku v Saltě. Měl měřit 433 km, ty se ale pěkně protáhly, když kamení zavalilo jedinou příjezdovou silnici. Asi 150 km před Saltou voda se spoustu kamení proudící z hor smetla vesnici a jediná silnice na Saltu zůstala neprůjezdná. Došlo k neštěstí, proto část techniky a také zdravotníci organizátorů pomáhali se záchranou. Závodníci i jejich asistence zůstali před neprůjezdným úsekem, kam dojeli asi v 18 hodin. Organizátoři zastavili soutěž a čekalo se, co bude dál.

My jsme během čekání udělali základní úpravy na autě a pak nám organizátoři dali plán náhradní trasy, která měřila 330 km a vedla přes hory. Mohly ji s námi absolvovat i asistence, ale jen 4x4 nebo 6x6. Ostatní museli čekat, až se zprovozní původní cesta,“ popisuje Michal Mrkva, mechanik týmu Big Shock Racing. Protože velké asistenční vozy by horský úsek zdolávaly 10 hodin, rozhodly se vyčkat a přenocovat před závalem. „My jsme s klukama v doprovodu 2 novinářských aut večer vyrazili do horské objížďky. Cesta nám trvala 5 hodin. Z auta jsme vylezli po druhé hodině noční místního času, totálně zničení,“ popisuje další peripetie závodníků František Tomášek, navigátor týmu Big Shock Racing.

Během středy závodníci se svým doprovodem absolvovali 670 km dlouhý přejezd do Chilecita a dnes na čekala jedna z nejnáročnějších zkoušek. Etapa z Chilecita do San Juanu, která celkově měřila 751 km, z toho 449 km tvořila rychlostní zkouška, neodpustila žádnou chybu. Je na ní všechno: dlouhé, až trialové pasáže, obtížná navigace a mimořádně rychlý konec měřeného úseku. Chyby dnes nestály závodníky vteřiny, nýbrž minuty. Nejvýše postavenému motorkáři v průběžní klasifikaci Ondrovi Klymčiwovi (Husqvarna) se včera podařilo ztratit telefon, takže komunikace s ním byla značně ztížená. Ale on, jeho čechoamerický chráněnec Petr Vlček (Husqvarna), i celý tým jsou v pořádku.

A dnešní etapa skutečně byla velmi dramatická. Přispěl k tomu fakt, že už na 39. kilometru se totálně ztratili první čtyři nejlepší jezdci výsledkové tabulky, včetně lídra Sama Sunderlanda (KTM) z Velké Británie. Ten se ocitnul 1,5 kilometru od optimální trasy a brzy ztrácel téměř 20 minut. To by jindy byla životní šance pro Chilana Pabla Quintanillu, který na Super Sama ztrácel před etapou dvacet minut. Jenže jezdec Husqvarny na tom byl ještě hůře, ztratil blouděním hodinu a najednou se ocitl až za českými jezdci Rudolfem Lhotským a Petrem Vlčkem. Ale i další chybovali: vítěz 8. etapy Španěl Joan Barreda (Honda) + 12:19 min., Rakušan Matthias Walkner (KTM) + 18:23 min. Dosud třetí celkově Francouz Adrien Van Beveren (Yamaha) nabral půl hodinu. Zajímavosti bylo, že na 82. kilometru trefil svým autem Stéphane Peterhansel slovinského motorkáře Simona Marčiče (KTM - 65. v celkovém pořadí). Je nutno dodat, že u něj zůstal, než přijela první pomoc.

Obří ztráty lídrů, to byla samozřejmě velká šance pro další jezdce. A my jsme mohli být rádi, že se jí chopil hlavně Čech Ondra Klymčiw. Ten se na všech way pointech objevoval na prvních dvou místech, případně na třetím. Společnost v Top 3 mu dělali ještě Francouz Michael Metge (Honda) a Australan Todd Smith (KTM). Na pátém waypointu se zase Ondra vyšvihl na první místo, o pět sekund před Metge a 21 sekund před endurového mistra světa Francouze Pelu Reneta (Husqvarna), který předjel vadnoucícho Smitha. Na hraně první dvacítky jeli i Milan Engel a David Pabiška (oba KTM). Rozestupy ve špičce byly ale tak malé, že se na konci první části dnešního měřeného úseku objevil v čele Američan Ricky Brabec (Honda), 21 sekund před Klymčiwem. Pátý byl Slovák Štefan Svitko (KTM), Sunderland lehce stahoval a objevil se už na 17. pozici. Pak následovala 90 km dlouhá neutralizační ziona, kde se neměřil čas.

S napětím jsme čekali na way point číslo deset, tedy kontrolní bod číslo dvě, kde se dalo vyjít z alespoň jakž takž oficiálních výsledků. Zprávy z trati z way pointů 8 a 9 už naznačovaly, že se před v tu chvíli sedmého Klymčiwa (+ 5 minut) dostal mimo jiné Svitko a že se mezi čelo závodu vrací po počátečním bloudění vždy nebezpečný Barreda. Vedl ale pořád tovární jedec Hondy Michael Metge, Sunderland měl pořád ztrátu hodně přes 15 minut.

Barreda, který už letos na Dakaru vyhrál dvě etapy, musel jet poslední úsek do cíle neskutečně, protože stačil stáhnout ztrátu na všechny jezdce před sebou, kromě Metge. Francouz (malý snímek vpravo, vlevo je Brabec) tak vyhrál událostmi nabitou desátou etapu s náskokem pouhých 55 sekund na bláznivě finišujícího Barredu. O chvíli později bylo všechno jinak: Metge vyfasoval hodinovou penalizaci a vítězem etapy byl vyhlášen Barreda. Gratulace patří Slovensku za druhé místo Štefana Svitka! Bohužel jezdec byl za měřeným úsekem tak vyčerpán, že ho museli převést do nemocnice v San Juanu. Podle informací na své fanouškovské stránce je ale už v pořádku. 
 Ondřej Klymčiw (na spodním obrázku v poušti) byl na druhém kontrolním bodu šestý se ztrátou šesti minut a do cíle dorazil jako desátý (po penalizaci Metge devátý), což je parádní úspěch. Vždyť v přímém souboji získal skalpy téměř všech světových, bohatými továrnami podporovaných hvězd, jakými jsou například Matthias Walkner, Pablo Quintanilla a také Sam Sunderland. Ten dnes dokončil s 18minutovou ztrátou, ale protože stejně zaváhali i jeho největší soupeři, dál vede klasifikaci Dakaru. Podle posledních zpráv dokonce Quintanilla, dosud druhý celkově, na 400. kilometru vzdal kvůli úplnému vyčerpání!

  

Pořadí v 10. etapě (po penalizaci):

1 11 BARREDA BORT (ESP) HONDA 05:49:45

2 2 SVITKO (SVK) KTM + 24 sekund

3 67 CAIMI (ARG) HONDA + 03:48 min.

4 31 RENET (FRA) HUSQVARNA + 04:21

5 5 RODRIGUES (PRT) YAMAHA + 5:46

6 25 CERVANTES MONTERO (ESP) KTM + 7:15

7 26 A METGE (FRA) SHERCO TVS + 8:18

8 17 GONCALVES (PRT) HONDA + 8:43

9 45 KLYMČIW (CZE) HUSQVARNA + 9:22 

10 16 WALKNER (AUT) KTM + 12:53

32 52 ENGEL (CZE) KTM + 1:17:40

34 38 PABIŠKA (CZE) KTM + 1:24:03

Celkově

1 14 SUNDERLAND (GBR) KTM 28:07:59

2 16 WALKNER (AUT) KTM + 30:01 min. (pen. 00:05:00 min.)

3 8 FARRES GUELL (ESP) KTM + 38:43

4 6 VAN BEVEREN (FRA) YAMAHA + 41:57

5 11 BARREDA BORT (ESP) HONDA + 53:47 (01:01:00)

6 31 RENET (FRA) HUSQVARNA + 55:24

7 17 GONCALVES (PRT) HONDA + 1:00:11 (00:48:20)

8 23 DE SOULTRAIT (FRA) YAMAHA +1:32:55 (00:09:00)

9 67 CAIMI (ARG) HONDA 1:37:57 01:05:00

10 2 SVITKO (SVK) KTM + 1:48:45 (01:00:00)

13 45 KLYMČIW (CZE) HUSQVARNA + 2:08:55

30 52 ENGEL (CZE) KTM + 4:50:57

40 38 PABIŠKA (CZE) KTM + 6:56:25

Quady v etapě:

1 254 KARYAKIN (RUS) YAMAHA 06:52:43

2 251 CASALE (CHL) YAMAHA + 10:46

3 261 HANSEN (ARG) HONDA + 1:26:26

4 263 COPETTI (ARG)¨YAMAHA + 1:29:08

5 250 SONIK (POL)¨YAMAHA + 1:32:27

Quady celkově

1 254 KARYAKIN (RUS) YAMAHA 34:38:33

2 251 CASALE (CHL) YAMAHA + 21:05

3 263 COPETTI (ARG) YAMAHA + 3:34:21

4 261 HANSEN (ARG) HONDA + 4:13:43 (pen. 00:13:30)

5 250 SONIK (POL) YAMAHA + 5:09:12 (00:23:00)

Informace o redaktorovi

Petr Šour - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist