BARTH Racing představil sestavu pro Rally Dakar 2018

Na zimním stadionu v Pardubicích představil v sobotu 11.listopadu závodní tým BARTH Racing jezdeckou sestavu pro jubilejní 40.ročník Rally Dakar. Jedná se o největší českou výpravu s dvojicí motorkářů, dvěma jezdci na čtyřkolce a novinkou je jezdecká dvojice v kategorii automobilů. Oficiální představení bylo součástí celodenní akce BARTH Day v rámci oslav dvacátého výročí společnosti Autocentrum BART. Všichni příchozí měli vstup zdarma a kromě možnosti si popovídat s jezdci týmu, byla šance si zasoutěžit, shlédnout laserovou show nebo si poslechnout koncert skupiny Mandrage. Motorkáři.cz byli při tom. Jezdců jsme se zeptali na věci spojené s Dakarem a například David Pabiška prozradil, že letos oslaví Nový rok poprvé po dlouhých deseti letech v České republice.

Kapitoly článku

V průběhu akce BARTH Day mohli dospělí zájemci otestovat třeba elektromobil Tesla, o něco mladší fanoušci pak měli připraveny čtyřkolky s improvizovanou závodní tratí. K vidění byl závodní speciál Peugeot 3008 DKR, který třikrát triumfoval na Dakaru nebo Škoda Kodiaq, která bude vůbec první škodovkou v této nejtěžší etapové soutěži světa. Specialitou byla do posledního šroubku rozebraná Škoda Octavia s nájezdem 500 tisíc kilometrů. Na pódiu vyzpovídali youtubera MenTa, který získal prestižní cenu za milion odběratelů, v prospěch dětského domova se vydražil motocyklový oblek Rudy Lhotského a závěr pak patřil koncertu skupiny Mandrage.

Na okolnosti založení firmy Autocentrum BARTH před 20 lety zavzpomínal její majitel Michal Burkoň: „Měli jsme tehdy reklamní agenturu, pro kterou jsme sháněli auta na rozvoz našich zakázek. Zjistili jsme, že moc možností není, a tak jsme si prostě založili vlastní firmu prodávající auta.“ Co se týče důvodu proč zrovna Rally Dakar, Burkoň dodal: „Vždy jsem se chtěl podívat do Jižní Ameriky a Dakar byl dobrou záminkou. Věřím, že ani v příštím ročníku se kluci neztratí, všichni dojedou až do cíle a nikomu se nic nestane. Vlastně naši ambicí je dostat všechny na cílové pódium, třebaže to nebude vůbec snadné.“

Za BARTH Racing nastoupí do jubilejního 40. ročníku Rally Dakar dvě čtyřkolky, dva motocykly a jedno ostré soutěžní auto. Zkušení borci jsou pětinásobný vítěz kategorii čtyřkolek Josef Macháček a David Pabiška, který na motocyklu dokončil všech jedenáct ročníků Dakaru, ve kterých startoval. V kategorii motocyklů dále závodí Ruda Lhotský, na čtyřkolce Zdeněk Tůma a poprvé s automobilem v barvách pardubického týmu pojede Boris Vaculík s navigátorem Martinem Plechatým.

Matador Josef Macháček míří na Dakar už popatnácté a jak sám prozradil, většinou pokud soutěž dokončí, tak vyhraje. To se mu povedlo celkem pětkrát v letech 2000, 2001, 2003, 2007 a 2009. „Tentokrát jedu naposledy, to je jisté,“ řekl Macháček, který často odpovídal na otázky směřující k jeho zranění z letošní Rally Dakar. „Důležité je, že operované rameno drží. Na říjnové Elchott Rallye v Tunisu, kde jsem testoval zdraví i formu, mě bolelo všechno kromě něj. Dakar je pro mě pořád výzva a po sérii nedokončených ročníků bych tentokrát rád dojel až do cíle.“ Nutno dodat, že letošní El Chott Rally de Tunise Josef Macháček vyhrál.

Na otázku webu Motorkáři.cz, co ho na této soutěži tolik přitahuje, že se tam neustále vrací, Josef Macháček odpověděl: „Opravdu nevím. Tentokrát je to myslím tím, že byla prostě technika, pneumatiky, bylo toho méně na přípravu, jak jsem skončil dřív, vše zůstalo. Také jsem nevěděl jak dopadne zraněné rameno, ale po závodech v Maďarsku a teď v Tunisu jsem optimistou. Nicméně síly s přibývajícím věkem ubývají, to je jasné. Pokud vše klape, tak je to v pohodě, ale jakmile nastanou nějaké komplikace, tak ty síly chybí a ti mladí kluci mě tak převálcují. Každopádně z toho si hlavu nedělám, všichni jsou velmi vyrovnaní, technika je více méně stejná, takže kdo zariskuje víc, ten udělá potřebný rozdíl.“

Druhý čtyřkolkář týmu je Zdeněk Tůma, který na Dakaru 2017 obsadil při své premiéře parádní dvanácté místo. K jeho důvodům k návratu do Jižní Ameriky blíže prozradil: „Prostě se mi to moc líbí, je to můj koníček, můj život by se dalo říct. Pokud to tak máte, je to pak velmi jednoduché a máte velkou radost s dobrých výsledků. Do závodu nastupuji se stejnou technikou jako letos, jen jsme čtyřkolku kompletně rozebrali, našli místa, kde třeba praskl rám a ty jsme zesílili. Čtyřkolka dostala nový motor, protože ten původní už byl na repas, takže na Dakar už jen jako záložní.“

Účastník jedenácti ročníků David Pabiška, každý z nich dokončil, což je úžasná bilance, přesto na Dakar nejede s cílem “JEN“ dojet, ale bojovat o přední pozice. „Za poslední tři sezony se cítím zdravotně i jezdecky nejlépe a půjdu do toho naplno. Žádné konkrétní odhady výsledku po mně nechtějte, ale mohu říct, že svým soupeřům nedám nic zadarmo,“ řekl Pabiška, jehož maximem je osmnáctá pozice mezi motorkáři, pátý nejlepší v kategorii Amatér (2014). „Jsem vytrvalostní typ, takže čím delší etapy budou, tím lépe. Organizátoři Dakaru 2018 připravili opravdu hodně těžkou trať. Týden v dunách, pak bolivijský déšť a bláto, a nakonec hory v Argentině. Vypadá to opravdu brutálně a domnívám se, že více než polovina startovního pole bude mít co dělat, aby vůbec dojela do cíle.“

A co Davida Pabišku tolik na Dakaru láká, že se tam neustále vrací? „Především je to životní styl. Odmala jsem naučený sportovat a tomu jsem podřídil svůj život. Pepík Kalina mi říkal, že je to nevyléčitelná nemoc a měl pravdu, takže to bude ten důvod. Pokud jednou skončím, tak to bude z finančních důvodů nebo nebude zdraví. Teď bych mohl nastoupit éru “najížďáka“ nějakému rychlému jezdci, kde bych mohl předávat své zkušenosti. Najížďák je jezdec, který má motorku mnohem těžší, protože veze spoustu dílů pro daného jezdce z Top10. Jde o to, aby prostředí dobře znal a byl dobrý mechanik. To je něco, co bych teď mohl a chtěl dělat.“

Motocyklista Rudolf Lhotský míří do Jižní Ameriky potřetí a potom, co teď vyhrál rally El Chott v Tunisu. „Natrénoval jsem si písky a spoustu jízdy, která teď asi bude v Peru, což je výborná zkušenost. Co se týče ambicí, tak ty nejvyšší a to je dojet do cíle, zazávodit si a mít z toho radost.“ K tomu co jeho přitahuje na nejtěžší soutěži světa pro Motorkáři.cz dodal: „Je to velké dobrodružství, boj člověka s přírodou. Je to o tom se neustále posouvat dál. Po prvním Dakaru získáš nějaké zkušenosti, které použiješ v dalším, ale je spousta věcí, které tě můžu překvapit. Bojuješ s psychikou, ale také únavou, když vstáváš brzo a vracíš ze až za tmy. To je pak náročné udržet potřebnou koncentraci. Ale pak jedeš a vidíš ty vrcholky hor v ranním sluncí a to je pohled, který se trvale vryje do paměti.“

Novinkou v týmu BARTH Racing je jezdecká dvojice v kategorii automobilů. Za volantem speciálu Ford F150 Evo, osazeným pětilitrovým osmiválcem z Mustangu, bude zkušený autokrosový jezdec Boris Vaculík, jehož na Dakaru čeká premiéra, kterou spojí s navigátorem Martinem Plechatým. „Zůstávám nohama pevně na zemi. Zkušeností s nezpevněným povrchem mám sice spoustu, ale třeba duny jsou pro mě naprostá novinka. Za velký úspěch tudíž budu považovat, když se spolu s Martinem dostaneme bezpečně až do cíle.“

Jubilejní 40.ročník Rally Dakar se odehraje už podesáté na jihoamerickém kontinentu, který kvůli vyšší míře bezpečí nahradil původní lokalitu závodu v politicky méně stabilní Africe. Úvodní etapa Rallye Dakar 2018 startuje v sobotu 6. ledna v peruánském hlavním městě Lima, cíl je po 14 měřených vložkách (sedm z nich se pojede ze 100 % v dunách) a bezmála 9000 km v sobotu 20. ledna v argentinské Córdobě. Jedná se o druhou největší motoristickou událost světa (první je F1, čtvrté MotoGP) a z mediálního hlediska je to obrovská akce. Televizní vysílání mělo letos na 1200 hodin, 70 TV stanic vysílalo přenosy ve více jak 190 zemích světa a informace posílalo do světa na 1460 akreditovaných novinářů. V Dakaru 2017 bylo v jezdeckém poli zastoupeno 60 národností světa a podél tratě stálo víc jak 4 miliony diváků, kteří jezdcům fandí a pomůžou jim, když je třeba.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist