Krásné dny přeji všem a když počasí nepřeje jízdě, je čas se věnovat údržbě a vylepšení.
Když jsem tak kolem 350 chodil, přemýšlel jsem co by bylo možné dát ještě dokupy, zastavil jsem se u zadních tlumičů. Jsou původní, fungují dobře, jen pružiny jsou unavené a bohužel se z nich sloupala barva a nový nástřik dlouho nedržel.
Chvíli jsem hledal za co bych je vyměnil, měl jsem spadeno na tlumiče se kterými jel Pavel Suchý na své 350, ale nakonec jsem šel do jistoty od českého výrobce. Tzn. tlumiče z Březnic, ačkoliv je dělá již jiná firma.
Vybral jsem variantu s chromem, už jen z důvodu, že tady se barva neoloupe.
Když tlumiče došly, šel jsem je namontovat a že je projedu, ať vím jaký to je přínos. Tlumiče jsou zpracovány hezky, pružiny byly podstatně tužší, než na mých současných - sláva, nebude to chodit nadoraz.
Po montáži jsem vyrazil na cestu a za chvilku jsem už cítil jak je pérování tužší...ale že to jede i nějak jinak, nějak divně. Kontroloval jsem jejich předpětí, montáž, pneu, kyvku... nějak se mě zdálo že se to vlní.. A pak to přišlo.
Při průjezdu zatáčkou s terénní nerovností se motorka v náklonu tak rozvlnila, že se dala jen stěží udržet a tak za pískotu pneumatik, podrážky boty, oroseného čela, snahy ji zklidnit, jsem se nakonec dostal do smyku ala plochá dráha, kde po návratu zadního kola zpět za přední se motorka konečně stabilizovala, já zastavil a koukal co je špatně. Nebylo nic, tak jsem vyjížďku dojel, už velmi opatrně a po návratu šly tlumiče dolů, pak jejich pružiny a začal jsem měřit jejich útlum.
Jeden tlumič dával do plného vytažení cca 10 vteřin, druhý cca 18. Staré tlumiče se stejným závažím cca 4 vteřiny, oba shodně.
Takže bylo poměrně jasné, že rozdílnost v útlumu vedla ke zkroucení kyvky, rozhození stability motorky a já byl málem na zemi.
Tlumiče šly na reklamaci a čekám na vyjádření výrobce.
Tímto bych chtěl upozornit na to, že není dobré spoléhat na značku výrobce, po montáži nových dílů být opatrný a také jaké mají tlumiče zásadní vliv, na jízdní vlastnosti.
Nové tlumiče raději přeměřím, ale věřím, že bude vše v pořádku.
Tak opatrně i vesele.
-
UPDATE
-
Kontaktoval mě pan majitel firmy, která převzala výrobu.
Velice ho to zaujalo, že ještě neměli reklamaci a každý tlumič prochází výstupní kontrolou.
Následný den provedly testy na testovacím stroji - a vše je v pořádku.
Tak jsme z toho oba zmateni, jak je to možné.
Přemýšlel jsem na tím, jestli nemohly být tlumiče zaměněny cestou, ta byla dlouhá a přes více lidí... ale to je konspirace.
Tak mě prostě nejde do hlavy, jak to, že já jsem naměřil primitivní metodou takové rozdíly a u nich to je na testovací mašině OK.
Prý to zkusí také tou moji metodou a uvidí se. Pokud to bude OK, tak fakt tomu nerozumím.
Pán je velice ochotný, vstřícný a snaživý. Vážím si takových lidí, kteří dělají svoji práci se zaujetím a zodpovědně.
Kdyby jich tak bylo více.
Tímto jim velmi děkuji za vstřícnost a ochotu.
-
-
-
Dnes, to je 21.7. mě konečně dorazily tlumiče zpět.
Bohužel se ve firmě Zoko nikdo nedostal k tomu, aby provedl stejný test jako já - tzn. pomocí váhy. Že prý málo lidí i času... ono to zabere asi 30 minut v pohodovém tempu, tak nevím... no... to mě trochu zklamalo.
Odeslání tlumičů ve stavu v jakém jsem je posílal já se také protáhlo, ale už jsou tady, takže co bude teď?
Určitě je nebudu montovat na motorku. Jedna skoro nehoda mě stačila.
Takže provedu ten můj test znovu, tentokrát i s videonahrávkou a pokud bude OK, bude mě záhadou jak to, že se to samo opravilo, pokud nebude OK, budu vyžadovat výměnu za jiné - Sesa se s tím snad nějak popere. :)
Takže odpoledne uvidím.
Vlastník | Johny_R | |
---|---|---|
Vloženo | 25.7.2017 | |
Aktualizováno | 18.8.2019 | |
Zobrazeno | 1 330x |
Tak to je síla teda. No, hlavně, žes to ustál. No jo, člověka holt nenapadne měřit a testovat fungl nový díl, jestli je opravdu bez chyby. Nedají se ty původní tlumiče repasovat, vyměnit olej? Ono by to mohlo stačit.
1 reakce
Ahoj, takovouhle situaci jsem fakt ještě nezažil a považuji snad za zázrak, než schopnosti, že jsem to ustál. Každopádně bych tomu nevěřil, že tlumiče umí udělat takovouhle paseku.
Staré se dají repasovat - mám pocit že jsou takřka nesmrtelné. Jen si nejsem jist dostupností případných nových dílů, s velkou pravděpodobností by stačil asi jen nový olej. Ale pružiny jsou unavené, orezlé, ty bych dával nové. A než je seženu, tak jsem chtěl mít tlumiče nové, tyhle pak budou jako náhradní díl.
Z reklamace ještě nedorazily, jsem na ně zvědav, snad přijdou brzy.