PROFIL MOTORKY

Kymco Grand Dink 125 (2001)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník pan_Mýval
Vloženo 26.9.2017
Aktualizováno 27.9.2019
Zobrazeno 3 549x
HODNOCENÍ PROFILU OD 3 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 8.7


Vloženo: 28.08.2019, Uskutečněno: 28.08.2019, Zhlédnuto: 121x


Když mi loni Kimi odmítla startovat a žádné normální řešení nepomohlo, koupil jsem si měřák komprese. A když teď jezdí o 40kph pomaleji než má, přeměřil jsem kompresní tlak. Co myslíte?



Jak už jsem psal, před pár týdny jsem skútr nechal potupně v dodávce odvézt k mechanikovi, který seřídil karburátor, vyměnil automatický sytič a hlavně seřídil ventily - ale řekl, že motor je totálně vyběhaný. Tak jsem šel měřit kompresi po opravě/seřízení.

Teď jsem ale náhodou jsem teď našel své poznámky z doby, kdy jsem v zimě měřil kompresi na nefunkčním skútru. Už jsem nenašel kolik jsem naměřil v normálu, ale v manuálu k sadě na měření komprese doporučili při nízkém tlaku nalít otvorem na svíčku do válce polévkovou lžíci oleje, která dočasně kompresi zvýší pokud je vyběhaný válec nebo píst.
To jsem tedy tehdy udělal a komprese se zvýšila - a to sice takto.

Komprese poté, co jsem do válce nalil lžíci oleje:
1. test - 80 PSI / 550 kPa
2. test - plně otevřený plyn - 60 PSI / 400 kPa
3. test - 43 PSI / 300 kPa
4. test - zavřený plyn - 70 PSI / 480 kPa
5. test - otevřený plyn - 58 PSI / 400 kPa
6. test - zavřený plyn - 43 PSI / 300 kPa
7. test - otevřený plyn - 30 PSI / 250 kPa
8 test - 10 cyklů se zavřeným plynem 30 PSI / 200 kPa,
po otevření plynu naplno vyšplhalo po 2 cyklech ještě na 50 PSI / 340 kPa,
po dalších 10 cyklech s otevřeným plynem vyšplhalo na 60 PSI / 410 kPa

.

Olej se ale ve válci samozřejmě neudržel a bez něj byly tlaky tak nízké, že skútr nenastartoval žádným způsobem a v žádné konfiguraci. Takže šel na zmíněnou opravu a když se vrátil, tlaky se o něco zvýšily, ale přesto je pokaždé velký problém skútr vůbec nastartovat. Trvá to nejméně 5 pokusů, pak motor chcípne (s plynem by chcípl ještě dřív) a teprve když se alespoň trošku ohřeje, je ochoten startovat. A nejede rychleji než 60km/h na 6000 RPM.

Ale alespoň startuje a jezdí - před opravou byl "totál mrtvý".

Tak jaké tlaky má motor Kimi teď, když se to chová takto?

Včera jsem vyměnil válečky z původních 13,5g (tolik měly originály, které jsem vyměnil za stejně těžké Malossi), projel skútr a změřil kompresi s teplým motorem.

Nejdéle jsem nechal startér protočit motor 15x a komprese se vždy pohybovala okolo 40-45 PSI / 310 kPa:


Pohříchu jsem však měřil jen se zavřeným plynem (manuál k sadě jsem už jako "starý mazák" nečetl a zapomněl, že je třeba měřit i s otevřeným - chyba. RFTM platí!)
Ovšem jelikož po opravě bez oleje se zavřeným plynem byla komprese stejná, jako v zimě se lžící oleje v motoru, dá se předpokládat, že s otevřeným plynem by byla také analogická, tj. v nejlepším případě 410 kPa.

Seřízením ventilů dokázal mechanik zvýšit pracovní tlak ve válci motoru tak, jako to provizorně zlepšila lžíce oleje. Tím dostal Kimi z oblasti tak nízké komprese, že nebylo možné motor rozběhnout, do oblasti komprese kde je možné motor spustit "trochu".

Jenže servisní mynuál Kymco Grand Dink 125, model SH25DA, říká:

"Engine - Compression pressure (kg/cm): 15"



15 kg/cm^2, to je 213 PSI neboli 1500 kPa. To znamená, že Kimi má tak vyběhaný válec/píst/kroužky, že má jen čtvrtinovou až třetinovou kompresi oproti konstrukční, požadované servisním manuálem!

TŘETINOVOU KOMPRESI!

Je absolutní zázrak, že se s tak nízkou kompresí skútr vůbec dá nastartovat (byť po peripetiích) a jede tachometrových 50-60km/h po rovince a 20-30 do kopce!

Kdyby někoho zajímalo, jak se komprese měří, je to triviální. Nejprve vyšroubujete svíčku a namísto ní rukou našroubujete adeptér s gumovým těsněním:


Do adaptéru pak našroubujete tlakovou hadici, kterou vyvedete od motoru ven někam kde se dá měřit a rychlospojkou na ni nacvaknete měřák:


A jdete měřit. S plynem naplno otevřeným i zavřeným, vícekrát opakovat, a pokud chcete naprosto nulové zkreslení, musíte odpojit vzduchový filtr a nechat motor nasávat vzduch bez odporu. Jenže to se do válce může dostat prach, takže si to dobře rozmyslete.

Je také dobré dielektricky odizolovat fajku od svíčky, protože zejména pokud je starší, ztrácí své dielektrické vlastnosti a probíjí.

Pak porovnáte tlaky se servisním manuálem a hned víte, na čem jste. V mém případě víte, že potřebujete v nejlepším případě vyměnit pístní kroužky nebo spíše bohužel celý válec :(

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.

Nejnovější záznamy v deníku
  • Operace Reklamace: obrovské pozitivní překvapení ze Sme

    Když se nefunkční Kimi sice povedlo oživit, ale s 1/3 kompresí a maximálkou 60km/h, byl jsem tak naštvaný, že jsem prodejci napsal negativní hodnocení. A tím se dal do pohybu překvapivý řetězec událostí... Po pár dnec

    Typ: Oprava
    Vloženo: 11.09.2019
    Uskutečněno: 11.09.2019
    Komentářů: 1x
  • Po opravě/seštelování: ze 125ccm mám dynamiku 50ccm

    Tak jsem Kimi po roce čekání dostal k mechanikovi, aby opravil to na co si netroufnu nebo to neumím tak dobře. Nastavil vůle ventilů ("za celý život skútru na ně nikdo nesáhl, chtělo by je to zabrousit"), nastavil karbur

    Typ: Oprava
    Vloženo: 15.08.2019
    Uskutečněno: 15.08.2019
    Komentářů: 1x
  • Už zase je to rozbitý - komprese motoru

    Najezdil jsem na Kimi ne více, jak 1000km - jako na záložním stroji, když Satík čekal na investice - a už zase je nepojízdná. Jednoho rána prostě nenastartoval - ani nožním startérem na půlhodinové protáčení. Vymě

    Typ: Oprava
    Vloženo: 31.07.2019
    Uskutečněno: 19.09.2018


TOPlist