Po pár měsících ježdění od opravy lehce prasklého víka kufru jsem zaznamenal, že se opět špatně zavírá (zacvakává) víko. Bylo třeba jej vetší silou přimáčknout aby se chytil zámek. Vzhledem k prázdninovému času a relativně rozsáhlé nedávné údržbě se mi v tom moc nechtělo vrtat, ale stav se velice rychle zhoršoval. Vše se zdramatizovalo a vyžádalo si radikální řešení, když jsem si náhodou všimnul vlásečnicové cca 10cm dlouhé praskliny vybíhající do boku víka. Po kontrole zjištěno že víko je rozpraskané jak uvnitř podél všech opravných svárů, tak se praskliny vytvořili i v povrchu víka. Vzhledem k tomu že jsem neměl na předchozí svaření žádný doklad, vzdal jsem rovnou reklamační souboj a začal jsem hledat jiné možnosti. Něco o plastech jsem nastudoval na netu. Zadní víko a samotná schránka kufru jsou vyrobeny z plastu označeného PC/PET. Volně „přeloženo“ směs plastu z plexiskla a „petflašek“. Prošel jsem celé moto – všechny plasty a z tohohle materiálu na něm už nic jiného není. Vše je buď klasické „ABS“ nebo „PET“. S víkem jsem se obrátil na další doporučené lidi, kteří se dlouhodobě věnují (živý) svařováním plastů na moto. Nikdo z nich neměl potřebný případný materiál na svaření a taktéž mi sdělili, že neví o dalším použití tohoto typu plastu na jiných moto. První pán mi rovnou do telefonu řekl, že by rovnou sháněl nové víko, druhý mi poskytl i osobní konzultaci. Když si víko prohlédl, rovnou mi sdělil, že bylo svařené jiným typem běžně dostupného plastu. Při svařování navíc evidentně došlo k přehřátí v místech sváru. Nový plast se dobře „nesvázal“ s původním, pouze jej ztenčil a vyhřátí s následným pnutím dlouhých nepřerušených housenek způsobilo praskliny, jež se vibracemi budou jen rozšiřovat – jak na klasickém plexi. Vzhledem k rozsahu poškození mi dal velké šance na možnost, že pokud bych sehnal ten samý typ plastu, pak sváry budou spolehlivě držet. Bazarové víko z polského alegra vycházelo kolem 2,5-3tis. (mám hluboké víka) a samotná práce v hodinách minimálně na tisícovku. Při demontáži víka jsem si ale všimnul mírného „zapadnutí“ jednoho ze dvou zámků. Po rozborce pak vyšlo najevo, že zámky jsou uchycené vruty do plastových sloupků přičemž dva ze čtyřech sloupků jsou ulomené i rozpraskané a jeden „jen“ rozpraskaný. Prostě dát do trubky z plexi ze stěnou 2mm o díře 3,5mm vruty s průměrem závitu 4mm k uchycení těla zámku je hodně na hraně pevnosti. Prošel jsem pak všechny tyhle spoje na obou kufrech (aretační šňůrky, zámky) a všechny sloupky měli min jednu prasklinu. Bazarová schránka kufru však vycházela na min 6tis. s tím, že mi taky mohla poštou přijít hezká schránka sice ne z ulomenými ale taktéž s popraskanými sloupky.
Nakonec se mi s pomocí kolegy motorkáře (zajistil mi nákup a zaslání) zde s fóra podařilo získat část rozlámaného víka z Alegra a svépomocí si svařit jak popraskané víko, tak zrekonstruovat sloupky pro uchycení zámku. Materiál mě vyšel na 500,- a míním počat nějakých dalších 1000km zda li sváry opravdu drží, než nechám víko nalakovat.
Závěrem bych tedy rád ještě veřejně znovu poděkoval kolegovy za nákup z Alegra a panu mechanikovy z moto Ulrich ve Staré Boleslavi, který mi velmi ochotně pomohl s diagnostikou problému i dal velmi cenné rady k postupu svařování. Nebýt dlouhých objednacích lhůt na servis a jeho velkého pracovního vytížení, opravu bych nechal na něm.
-
Původní malá prasklina vedle sloupku zámku
-
Stav po rozpraskání víka po první opravě - housenky sváru sl
-
Popraskané sloupky zámku přímo v kufru
-
Vnější povrch víka po opravě praskliny
Zdravím, tvůj nápad se zatavením "sloupků" mi přijde zajímavý. Asi bych příště zkusil do zbytku nahřátého původního sloupku natlačit klasický metrický šroubek s vybroušenou hlavou do hvězdice (hlavou napřed jako zajištění aretace). Pak bych okolo závitu do potřebné výšky vytvořil zbytek sloupku. Bohužel tam zas tak moc místa na materiál navíc není. Limituje tě i to jakým způsobem (jak velkou plochu) chceš nahřívat aby se ti to celé dobře slilo v jeden celek. Při ohřevu většího kusu doporučuju dávat bacha na možnou mírnou deformaci okolí - vše vypadá ok a teprve až po sesazení všech dílů zjistíš, že zámek je o nějaký ten mm "utopenější". Plechové oko podložit moc nejde, protože má rozšiřující profil, který zapadá celkem těsně do otvoru k zámku.
Sháníš-li kus plastu typu co jsem o něm psal, tak mi z víka myslím ještě kus zbyl. Třeba by jsme se nějak dohodli. Ozvy se mi když tak přímo zprávou.
Ahoj, dík za článek. Hodně pomohl. Mám stejné trápení. Tohle mistři z Hondy nevychytali. Také se letos vrhnu na vyvaření sloupků na zámky. Jen asi zvolím vyplnění celého bloku a do míst určených pro šrouby zatavím kovové sloupky s aretací. To by už mohlo být "nesmrtelné". Jen se děsím toho sundavání plastů. Nic příjemného. Už mi zbývá sehnat akorát ten kousek plastu z jiného stroje. Poláci jsou dobrá volba. Také se mi bohužel nepovedlo sehnat potřebný plastový drát.