PROFIL MOTORKY

Jawa 50/551 Jawetta (1960)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Pišta_22
Vloženo 14.5.2021
Aktualizováno 17.6.2021
Zobrazeno 1 660x
HODNOCENÍ PROFILU OD 5 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.6

Popis motorky


Malá, ale šikovná Jawettka, jenž dovede vykouzlit úsměv každému okolo a řidiče spolehlivě dopravit z bodu A do bodu B.

Výška jezdce: 177 cm

První dojmy - Zelená Jawettka na mne čekala v rozkvetlé zahradě majitele. Už jsem jen čekal na dotaz, zda se chci projet. Pán mi Jawettku ,,nakopnul", usedl jsem do původního sedla, zařadil rychlost a v ten moment jsem věděl, že ji beru všemi deseti.

Motorku bych doporučil pro - Jawettka je takový moped univerzál. Hodí se jak mladému klukovi/dívce, tak i lidem staršího věku. Je to holka do nepohody, leccos promine a je tedy skvělá k prvním krokům v moto světě i pro zkušené motorkáře.

Recenze

Hledal jsem moped snadný a levný na provoz. Rozhodoval jsem se mezi Stadionem S22 a Jawettou 551. Denně jsem sjížděl bazary a FB skupiny, zda někdo nemá jeden z těchto mopedů na prodej za rozumnou cenu. Mým stanoviskem bylo, že moped nemusí vypadat jak z výrobní linky, ale musí fungovat. Jednoho rána jsem takový inzerát našel a pán prodejce nebydlel daleko. Domluvili jsme se na prohlídce, která dopadla nejlépe jak mohla a Jawettka, naložená v kufru auta, se mnou odjela do nového domova, kde jsem se na Jawettce ještě krátce projel, což byl špatný nápad, jelikož staré sedlo bez výplně mi způsobilo pár modřin na zadku :D
Druhý den jsem se vydal do Krnova, kde se nachází moto krámek s náhradními díly pro motorky veterány. Nakoupil jsem jen nejnutnější jako novou konstrukci sedla s molitanem a potahem, nové pláště a duše, repliku kartičky k pojištění apod. Pak už mi zbývalo jediné, tedy Jawettku někde pojistit. U Generali vyšlo pojištění dost dráze (na moped) a tak jsem zkusil štěstí u Allianz, kde cena byla velmi příjemná a tak jsem odcházel s pořízenou.

Moc kilometrů spolu ještě najeto nemáme, ale mohu říci, že Jawettka dokáže překvapit. Stroj je lehký (cca 45kg) a motor o obsahu půl deci dokáže Jawettku pořádně prohnat. Motor startuje bez problému a zatím s ním není problém.
Edit k 17.6.2021: S Jawettkou už mám něco málo nalítané, sem tam se něco pokazilo a bylo opraveno. Momentálně spolu jezdíme do práce (tam a zpět nějakých 50km) a zatím bez problému šlape jak hodinky.

Na novém sedle se jede podstatně lépe a je na svou konstrukci vcelku pohodlné, ale sedlo Stadiona S22 je pohodlnější.

Přední světlo je původní a i z dálky je řidič dobře vidět, zadní světlo je spíše taková bludička a budu to muset nějak pořešit.

Řazení rychlostí se provádí otočnou rukojetí vlevo, kde rychlosti jsou následovně: 1-N-2. Zmáčknete spojku a rukojetí otočíte dolů od sebe a máte jedničku, zmáčknete spojku, otočíte rukojetí úplně nahoru k sobě a máte dvojku. Řazení jako takové je o zvyku, chce to čas než si člověk osvojí, kdy je čas zařadit dvojku tak, aby otáčky příliš neklesly.

Jawettka má o něco užší kola oproti Stadionu S22, ale na jízdní komfort to nemá velký vliv díky poměrně dobrému odpružení.

Zadní brzda Jawettky se aktivuje stejně jako na starých kolech, tedy šlápnutím pedály dozadu. Účinek brzdy je uspokojivý, ale řidič musí brzdit trochu předčasně, jelikož brzda není dostatečně silná. Přední brzda se aktivuje klasicky páčkou na rukojeti a je nejlepší ji používat spolu se zadní brzdou, jen ne na mokré silnici (riziko pádu).

Menší mínus vidím ve stojanu, který mi při jízdě po nerovné cestě sem tam spadne dolů a musím ho patou kopnout nahoru, což budu muset též vyřešit.

Nejlépe se Jawettka cítí na rovné, udržované silnici, ale problém jí nedělají ani zhoršené podmínky, jako polní či lesní cesty. Do kopce se jí dvakrát nechce a proto oceňuji možnost přišlapováním, neboli dopomáhání si šlapáním, když klesá rychlost.

Poruchy naštěstí žádné nejsou, jen běžná údržba: výměna starého oleje v převodovce za nový PP90, důkladné omytí, naleštění a zakonzervování, výměna starého sedla,...
Edit k 17.6.2021: Roztržený původní řetěz -> vyměněn za nový (cca 250,-), Oprava víka spojky s kuličkou -> vyměněno (cca 550,-), Lanko spojky, plynu, brzdy, náhonu tachometru -> vyměněno (cca 350,-), Palivový kohout -> vyměněno (cca 250,-), Pneu+duše -> vyměněno (cca 300,- + 270,-)

Plán mám takový.. Jawettku dát kompletně do pořádku, aby mi sloužila co nejdéle to bude možné. Věřím, že si to holka zaslouží. Zároveň věřím, že stroje značky JAWA byly a stále jsou kvalitní a moped se mi po pár kilometrech nerozpadne na šroubky.
Jak se zpívá ve staré reklamě na moped:
Objíždím svým mopedem,
naši krásnou zem,
my dva my se dostanem,
všude kam jen chcem...

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Bigmen_cz
Bigmen_cz napsal 21.05.21 v 08:50 9b.

Kus historie! Ale ani se člověk nediví, že Jawetta stále běhá. Je to jednoduchý stroj. Tak ať slouží!

pp377
pp377 napsal 17.05.21 v 21:03 10b.

super

Blecek6443
Blecek6443 napsal 17.05.21 v 20:02 10b.

Pěkný stroj
Akorát si neodpustím menší varování. Oproti jiným ČS strojům je převodovka dosti háklivá na necitlivé zacházení. Není tak těžké vylámat zuby. Holt není dobré tam ty kvalty mlátit jak na moderní motorce.

Splatterhouse
Splatterhouse napsal 16.05.21 v 19:41 9b.

Zajímavej veterán tak ať slouží..

maratonec
maratonec napsal 14.05.21 v 12:17 10b.

Hezky napsané, u mne článek evokoval vzpomínku na mládí, kdy jsem proháněl podobné stroje.

Více komentářů



TOPlist