Borec vhodný na výlet na druhý konec Evropy v jakémkoliv počasí
Motorka koupena od FIRMA:MotoTrade (Třebíč)
Výška jezdce: 196 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Honda ST 1100 Pan European: V tu dobu nebyla vhodná k sehnání
První dojmy - Hledal jsem po Suzuki V-Strom 650 cesťáka vyšší kubatury, na který bych se pohodlně vešel i s manželkou a bagáží a volba padla na Rtéčko.
Recenze
Je to už 6 let, co vlastním tohoto skvělého společníka do dnů zalitých sluncem i do nepohody.
Motorku jsem koupil jako 13 let starou, dovezenou z Itálie po 1.majiteli. V Česku jsem jediný majitel a jsem rád, že padla volba právě na ni.
PRVNÍ DOJEM
Obr, autobus, mastodont, medvěd na dvou kolech...to všechno mě napadlo při prvním setkání.
Když jsem jí u prodejce nastartoval, úplně jsem se lekl, jak to s ní škublo doprava, jak jsem se ale dozvěděl, jedná se o typický projev boxeru. Při manipulaci na parkovišti jsem si říikal...tak tohle asi neee...a to mám skoro 2 metry a 120 kilo, ale je fakt těžká.
Ve chvíli,kdy zaklapla jednička a Bávo se pohnulo jsem ale rychle změnil názor.
Najednou váha úplně zmizela a hlavně...to pohodlí...waaau!
JÍZDA A OVLADATELNOST
RT je motorka velká, s dlouhým rozvorem a široká. Tudíž se hodí na dlouhé výlety, dálkové přesuny, ale když se chci vyblbnout kolem komína, tak sundám kufry, přitvrdím si podvozek a je to taky v pohodě. Asi nejhůř se RTéčko cítí ve městě. Proplétat se s tím zácpou moc nedá, obcí neprosvištíte 50 km/h na šestku jako na CBF 1000, a cukání v koloně zrovna nemiluje. ¨
Ale jak minete ceduli konec obce, ožije a pak vás táhne směle vpřed.
Projel jsem s ní rakouské Alpenstrasse, česká a moravská sedla, takže můžu potvrdit, že i se spolujezdkyní a kufry se s RT můžete směle pustit do těchto serpentín. Není to s lehkostí naháčů, ale dá se to. Musí si člověk trochu zvyknout, nepadne do ruky na první dobrou, ale jak se zžijete, je to radost.
Posaz je více vzpřímený, kolena jen lehce pokrčená, takže i habáni se na Bávo přirozeně poskládají.
Sedlo je nastavitelné ve 3 polohách, pohodlné a dá se na něm zatáhnout 700 km za den (vlastní zkušenost).
I spolujezdec má pohodlí a dostatek místa. Posádku chrání obří elektricky ovladatelné plexi, které odvádí vítr, vodu, hmyz atd. od řidiče za hlavu a pryč. Super je, že se dá ovládat i za jízdy, výborná věc do města. Člověk se ve vedru může aspoň osvěžit vzduchem, protože jinak na vás nejde opravdu nic. V dešti to oceníte nejvíc. Když jen jedu a nikde moc nemusím stavit, mám mokrý akorát vrch helmy a špičky bot, jinak suchý triko.
K pohodlí pomůžou i vyhřívané hefty, výborná světla, dokonce přední mlhovku to má...
Jen ta zrcátka, na ty jsem si zvykal nejdéle, jsou integrována do kapotáže, dole pod rukou, je do nich vidět slušně, ale zvyká se na to déle. Na druhou stranu se při vibracích vůbec netřesou, vše vidíte jasně.
Některé typy mají integrované rádio, to můj Bavor nemá, zato mám místo toho super kastlík na blbosti se zámkem. Vejde se do toho snad i čivava.
MOTOR
Když se řekne BMW, ozve se boxer, omlouvám se Káčkům, Fkúm a podobně, ale tak to prostě je. Boxer je synonymem pro tuhle značku už desítky let. A zaslouženě. Skvělý zátah, spolehlivost, přijatelná spotřeba kolem 6 litrů. Když je naložen na max, ani neví, že je naložen na max, prostě jede pořád stejně. Nejsem králem sprintů při výjezdu ze světel, ale neleknu se kopců, bagáže ani tandemu, je to prostě fakt motor k neutahání. O cuknutí doprava při stání na neutrál a při startu už byla řeč, je třeba i myslet na včasné přeřazení, ve městě je to tak na trojku, dvojku, ale na dálnici a klasických okreskách jsem jak v bavlnce. Kapotáž mě chrání před povětřím, jediné, na co si musí dát jezdec pozor , jsou turbulence, když jede za kamionem a na silný boční vítr. To je daň za masívní kapotáž.
PODVOZEK A BRZDY
Dva pojmy - Telelever a Paralever - dělají z BMW R1150 RT motorku, která má tam dole nějakou obří žehličku, co opraví české okresky do podoby rakouských. No možná kecám, ale každopádně nerovnosti odvádí skvěle. Musí se na to taky zvyknout, ze začátku mi přišlo, že mi motorka nechce dát žádnou zpětnou vazbu od podvozku, ale jak si zvyknete na spolehlivost podvozku, budete v klidu. Podvozek se dá poštelovat klasickým kolečkem v pěti polohách.
To podporují i výborné a ostré brzdy s ABS (naštěstí), které jsou duální a navíc BMW si spočítá rozložení vah a sil stroje a pošle brzdný účinek přesně tak jak je potřeba.
ABS je opravdu dobrý pomocník, to oceňuji při dobržďování a na mokru, kdy je jinak přední brzda fakt kousavá, ABS to spolehlivě umravní.
Ještě jedna věc, na kterou si musí pilot BMW R 1150 RT zvyknout v souvislosti s brzdami. Po stisku startéru se ozve pisklavý zvuk, který vydává ABS. Je slyšet při neutrálu, jak sáhnete na páčku brzdy a při brždění. Je to v pořádku, jen to je prostě slyšet. Stejně tak nováčka na RTéčku vyleká blikající kontrolka brzd po nastartování. I to je v pořádku, Bavor si jen vše ověří a po ujetí pár metrů kontrolka zhasne. Němec, no…kontrola musí být ?.
SPOLUJEZDEC
Ať už vezete přítulku, manželku, nebo kámoše, bude se cítit na svém místě jako pán. Pohodlí, přirozeně položené nohy, opora v podobě top casu a ochrana před marastem a větrem, to vše čeká na batůžek. Navíc motorka rozpozná větší zátěž jen při rozjezdu, pak už ne.
BAGÁŽ
Moje RT má 3 origo kufry. Na předchozím V-Stromu jsem měl kufry od GIVI, v porovnání s nimi jsou kufry na BMW o třídu níž.
Potíž je v tvarování top casu a různých vybráních bočních kufrů. Na motorce kufry vypadají integrovaně, ale na úkor prostoru. Helmu do nich neschováte, na to zapomeňte. Na druhou stranu je super, že je odemykáte klíčem k zapalování, stejně jako nádrž, odkládací skříňku a prostor pod sedly. Jeden klíč na 7 zámků je prostě OK. Navíc se kufry sundávají i připevňují úplně snadno.
I tankvak na magnety je mi u RTéčka naprd, 24 litrová bandaska je z plastu.
Navigaci si jen tak k řídítkům nepřipevníte, jsou natolik specifická, že s běžnými držáky máte smůlu.
Na druhou stranu nechybí na motorce 12V zásuvka, po připojení na adaptér má normálně fungovat...upřímně za 6 let jsem jí ještě nepoužil.
PORUCHY A SERVIS
Ital přede mnou na RTéčku nalítal cca 50000 km, já dalších 20 000, takže se sem tam něco vyskytlo.
Běžný servis:
co 6000km výměna motorového oleje, filtru a vzducháče, co 20000km svíčky, co 2 roky brzdová kapalina a olej v kardanu.
- v roce 2018 jediná vážná závada - nutná oprava spojky řešená výměnou
- 2019 před STK kompletně dělané brzdy - vše předek a zadek kotouče, destičky, hadice
-2019 výměna čepu řízení
- jednou prasklá žárovka u potkávačky...
- 2019 nová baterie,po půl roce provozu odešla BOSCH, nahrazena YUASA, bez problémů.
- jinak drobná kosmetika, prvnímu majiteli musela padnout napravo, pozná se to na krytu válce a ošoupaném rohu top casu, ale na jízdní vlastnosti to nemá žádný vliv. Sem tam nějaký kamínek se podepíše na kapotáži.
KLADY
BMW R 1150 RT je fakt moc dobrá motorka. Mám k ní respekt, který mi vrací tím, že mě nikdy nenechala ve štichu, všude mě pohodlně odveze, motor je legenda a podvozek byl v době vzniku vrcholem technologie a dodnes je lepší, než u řady novějších strojů. Kapotáž a sedlo udrží jezdce v kulturním stavu i po dlooouhééé štrece. Chce jen běžnou údržbu a starostlivost a pak může fungovat dlouhá léta a mnoho a mnoho kilometrů.
ZÁPORY
Kromě zvláštních a problematicky využitelných kufrů mě štve třeba přístup ke vzducháči a baterce, kdy musíte nejdřív odšroubovat bambilion šroubků a sundat kapotáž. Ale tak dobře, dělám to jednou do roka.
Pak určitě váha stroje, s tím se musí jezdec vyrovnat.
Zvláštní je i bavorácké ovládání blinkrů , ale dá se na to zvyknout.
Jezdec si musí dát pozor i na silný boční vítr a turbulence za kamiony.
ZÁVĚR
Projel jsem na RTéčku kus republiky, Slovensko, Rakousko, Polsko...je to skvělý parťák. Až jednou půjde o garáž dál, bude mi to líto a bude to s těžkým srdcem. A když už, půjdu nejspíš do RT novější generace.
super povídání
Mooc pěkně popsáno. Ať Ti dobře slouží
Pěkně shrnuto a popsáno,ať Ti slouží ještě dlouho.
člověče, jako by jsi opisoval moji mašinu. Super.
JJ