Zlepšení zatáčení motorky na okruhu

  • 0

    8.9.2023 od BCR

    Měl bych dotaz jak zlepšit zatáčení motorky na okruhu.
    Mám GSXR 1000 K8 komplet předělána na okruh, slicky Dunlop D 212.
    Zkusím to co nejobsáhleji popsat.
    Motorka se hezky se sklápí , ale dělá
    velké radiusy, jakoby vytahuje moc ven při výjezdu.
    Z motorky visím jak opice koleno na zemi a motorka má snahu pořád vytahovat ven, něco jsem v Mostě najel ( samozřejmě věčný hobík) ale stopa snad dobrá čas 1:56.
    Evidentní je když vím ze můžu přidat, ale nejde to no a za mnou přijede borec veme mě venkem a ještě rychleji.
    Napadly me dvě tři věci jak tomu zkusit pomoci buďto zkrátit rozvor nyní je skoro v zadní max. poloze, tzn. že by šel tak o 2 - 3 cm posunout dopředu , nebo předek ( popustit, zvednout ) v brýlích, nyní koukají tubusy asi 7 mm nahoru přes brýle tak jak to má být dle servisního manuálu.
    Nebo zkusit jiné gumy, koukal jsem že se hodně jezdí dunlopy KR 106 108 mají takový vysoký špičatý profil takze z logiky věci by to taky mohlo pomoci.
    Neřešil jste tedy někdo podobný problém na stejném typu motorky?
    Nevím čím začít a v jak velkých krocích abych to moc nerozhodil
    protože motorka jede až na to zatáčení velmi hezky.

    Odpovědět Doplnit dotaz

Odpovědí (3)
  • 0

    8.9.2023 od Ozzy_

    Kdyz motorka moc vynasi na vyjezdech, a ma spravnou geometrii (rikas ze je podle manualu, a nejsem si vedom ze by se pro zavodeni na K8 resila geometrie), tak muze byt imho na vine moc mekky zadek ktery te "veze ven" misto aby se rafnul a vezl te dopredu.

    Prvni bych zkusil pritvrdit zadek (jde li) pripadne pokud byl nekdy servisovany a pripadne to nahodou nepotrebuje

    Doplněno:

    Jinak muzes zkusit todle vlakno, chodi tam par fakt rychlejch kluku, treba poradi.

    https://www.motorkari.cz/tema/?t=143926

    8.9.2023 od Ozzy_

    Doplnit odpověď

  • 0

    8.9.2023 od SLEEPER

    Ano, popustenim vidli zvysis tocivost motorky, ale bacha pak na stabilitu pri ostrych brzdach/ vyjezdech.

    Jinak GSXR to tak ma, jezdival jsem s K6 CEC/GEC a je to opravdu nedotaciva motorka, oproti treba CBR, ktera je na zatacky mnohem lepsi, hodnejsi.

    Hlidej si styl, at nemas ztuhle ruce a neboj se na riditka tlacit.
    Btw S1000RR taky extra dobre nezataci.

    Doplnit odpověď

  • 0

    10.9.2023 od robfor

    na vyjezdu ze zatacky ma velky vyznam geometrie zadni vidlice, znama jako squat/antisquat

    squat

    antisquat


    Kdybych to mel prelozit po lopate a do cestiny, jde o to ,ze po pridani plynu na vyjezdu ze zatacky se prirozene zvysuje zatez na zadni kolo, cimz dochazi ke kompresi zadni vidlice, Zadek motorky jde dolu a zadni kolo smerem nahoru. To ma za nasledek odlehceni predniho kola a nedotacivost. Je to podobne, jako wheelie, akorat ze k tomu dochazi na vyjezdu ze zatacky pod plynem. Tomu se rika squat.
    Tato vlastnost je kompenzovana geometrickym nastavenim znamym jako antisquat, cili "odolnost: zadni vidlice snizovat zadek motorky pri akceleraci na vyjezdu ze zatacky".

    75 procnt antisquat znamena napriklad, ze 25 procent dopredne sily stale stlacuje zadek smerem dolu a 75 procent je eliminovano. 100 procent antisquat znamena, ze pri akceleraci na vyjezdu ze zatacky se zadek motorky vubec nesnizuje. Antisquat muze byt i pres sto procent, v tom pripade se zadek motorky pri akceleraci naopak zveda a tento jev je znamy napriklad u nekterych motorek s kardanem a je to jev nezadouci a nelogicky a pro okruhove jezdeni nevhodny.

    Na nastaveni antisquatu ma vliv:
    1. hmotnost a jizdni pozice jezdce
    2. predpeti a tvrdost zadniho perovani
    3. prevodove pomery a velikosti pastorku a rozety
    4. horizontalni pozice cepu kyvne vidlice (na seriovych motorkach bohuzel nelze nastavit)
    5. vyska teziste (opet nejde nastavit)

    a dalsi.

    Kdyz to vemu velmi zjednodusene, vsechny motorky v nenalozenem stavu mivaji osu zadniho kola vyrazne POD osou otaceni kyvne vidlice a tedy vyrazny ANTI squat, cili odolnost proti snizovani zadku pri akceleraci.
    Po nasednuti jezdce a castecnem propruzeni zadku muze dojit ke zmene charakteristiky az do te miry, ze nastane squat, tedy ze zadek jmotorky jde pri akceleraci vlivem geometrie dolu a zadni kolo tedy nahoru. Krom silove dvojice vyplyvajici ze vzajemne polohy osy zadniho kola a osy otaceni zadni vidlice hraje svou roli i tah retezu, ci presneji jeho horni napinana cast. Teziste motorky se vlivem propruzeni zadniho kola presouva dozadu a predni kolo se odlehcuje, coz ma za nasledek vyssi grip zadni pneumatiky , ale bohuzel take nedotacivost na prednim kole.

    Jak zvysit antisquat:
    Nizsi hmotnost jezdce :D
    Tvrdsi pruziny vzadu, vetsi svetla vyska vzadu
    Zmena prevodovych pomeru, kratsi prevody nebo
    posunuti motoru dolu v ramu
    posunuti osy otaceni zadni vidlice v ramu nahoru

    Je treba si ale uvedomit, ze na jedouci motorce se geometrie neustale meni, cili neexistuje jedine dokonale nastaveni antisquatu, pro kazdeho jezdce, styl jizdy a okruh se nastaveni meni.
    Idealni je mirna pretacivost, naopak prilis velky antisquat povede k nezvladatelne pretacivosti pri vyjezdu ze zatacky a k horsi adhezi na zadnim kole pri akceleraci na rovnych usecich.

    Pro vice informaci zde (ovsem bacha, v clanku jsou nejake chybky...)
    https://suspensionse...anti-squat-geometry/
    P.S: vsechnio co popisuju jsou pouze zakladni a velice zjednodusene principy, v realu je vse mnohem komplikovanejsi a kazda jednotliva zmena v nastaveni se projevi ve vsech ostatnich parametrech, proto je treba dosahnout stavu, kdy vsechna nastaveni funguji dohromady vyvazene a harmonicky.

    Doplnit odpověď


Pro vložení odpovědi se přihlaste.

TOPlist