globalmoto_kveten





Téma: Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67
 
13.3.2011 v 11:41
Dnes bych vám rád vyprávěl příběh závodní motorky Suzuki RK67 50 ccm.

Myslím, že z hlediska mechaniky je opravdu mistrovským dílem, o tom není pochyb. Abychom pochopili o jak vyjímečný stroj se jedná, musíme si říci něco o době která předcházela a doby v jaké vznikla. Nevznikla za lásky a nadšení jako Jamathi, ale jako produkt ekonomické potřeby.
Druhá světová válka změnila zásadně svět, Válečné úsilí USA s SSSR pořádně rozhýbalo ekonomiky těchto států . Poražené mocnosti Německo a Japonsko po válce s ekonomickou pomocí zejména USA se pustili do obnovy svého hospodářství. Velmi rychle se jim dařilo napravovat válečné škody a budovat ekonomiku. Nesmírná japonská pracovitost způsobila, že japonský trh byl domácím firmám brzy příliš těsný a tak nejprve hledali mezery na domácím trhu, Tak se stalo, že vznikali nové firmy, které začali vyrábět motocykly, Zkušenostmi měli tak s maximálně s výrobou kol. Chybějící zkušenosti se nahrazovali jak se dalo. Průmyslovou špionáží, kopírováním. nakupováním patentů a angažováním odborníků, Protože japonské motorky v začátcích vzbuzovali stejnou nedůvěru, jako čínské výrobky dnes, museli japonské firmy přesvědčit zákazníky, že neznámé značky jako Honda, Suzuki, … umí také vyrábět kvalitní motorky. Proto museli vyrazit na světové okruhy utkat se s konkurencí. Nedostatek zkušeností byl nahrazován obrovskou pracovitostí a pílí , ale času bylo málo. Velmi brzo se dostali na špici a začali vytlačovat konkurenci jak na závodech, tak na světovém trhu.
Jak šel čas:
1960
První do světa vyrazila Honda. Suzuki ji následovala. V roce 1960 udělala Suzuki první pokus na Isle Of Man TT. Suzuki skončila ještě v poli poražených a závod jasně ukázal kolik se musí firma učit od nejlepších.

první tovární tým Suzuki
1961
O rok později se na Man tým Suzuki vrátil se značně vylepšenými motocykly 125 a 250cm. Motory měli sání rotačním šoupátkem. Snaha o vysoký výkon byla vykoupena úzkým rozsahem použitelných otáčet, které nešli využít se šestistupňovou převodovkou. Po neúspěchu na Manu, tým udělal druhý pokus při GP v Assenu. Po dalším neúspěchu se tým vrátil do Japonska a další závody v tomto roce nejel. Tento rok nastal u Suzuki zásadní zlom. K týmu se připojil Ernst Degner přeběhlík z východního Německa. Degner byl vynikající jezdec, ale také geniální inženýr. Během zimy 1961-1962 Degner pomohl Suzuki vyvinout novou generaci závodních strojů Suzuki, velmi podobné strojům MZ s východního Německa, kde byl Degner tovární jezdec a pracoval ve vývoji.

Ernst Degner

Od této chvíle nastal zásadní obrat a výsledky se rychle dostavovaly.
1962 až 1964
v tomto období Suzuki nasazovala do závodů motorky s obsahem 50,125 a 250cm. Vše vzduchem chlazené dvoutakty a sání řízení rotačním šoupátkem s snahou o maximální výkon. Koncem roku 1964 se zkouší chlazení vodou,
1965 – 1966
postupná modifikace dřívějších modelů
1967
Největší konkurent Honda opouští třídu do 50cm
tento rok vypustila Suzuki do arén mistrovství světa naprosto dokonalý technický unikát. Motorku s obsahem 50cm. Honbu za maximálním výkonem zvolili výhodnějším ale technicky obtížnější řešení s dvouválcovým motorem. Sání bylo jako v předchozích letech rotačním šoupátkem. Motor sice dosahoval na svoji dobu neuvěřitelného litrového výkonu 350Hp na 1 litr obsahu to bylo neskutečných 17.5 hp při 17 500 ot/min , ale rozsah použitelných otáček byl pouze 700. Konstruktéři tento problém vyřešili použitím 14 rychlostní převodovky!!!!!!! Maximální rychlost byla 176km/h. Jízda na této motorce byla mimořádně obtížná, protože jezdec musel sledovat otáčkoměr a neustále podle otáčet řadil. Při tom počtu rychlostních stupňů ani nevěděl jaký má právě zařazený. Pokud se mu včas nepodařilo přeřadit, zaplatil za to okamžitou ztrátou výkonu. Velmi nízká váha 58kg byla dosažena využitím lehkých materiálů při výrobě rámu.V rukou továrních jezdců Hanse-Georga Anscheidta, Yoshimi Katayamy a Stuarta Grahama začal tým okamžitě vítězit. Suzuki ještě v průběhu roku začala připravovat ještě větší konstruktérskou bombu. Model RP68. Vodouchlazený dvoutaktní tříválec 50 ccm. Výkon 19hp při neuvěřitelných 20 000ot/min a litrovém výkonu 380hp!!!






To již byla labutí píseň jednoho z nejpozoruhodnějších závodních motocyklů všech dob. V roce 1967 FIM oznámila, že plánuje pro třídu omezení na 1 válec a maximálně 6 rychlostních stupňů.

Suzuki se podařilo co plánovala a japonské značky postupně ovládli světový trh. Svět se naučil znát do té doby neznámá jména Suzuki, Honda, Yamaha, Kawasaki, ale i Sony, Panasonic, Toshiba, Toyota…..
Od té doby došlo k mohutnému rozmachu několika ekonomik dálného východu., ale nikomu se prozatím nepodařilo vystřídat japonské firmy na motocyklovém trůnu. Pravděpodobně si každý položí otázku, proč se to doposud nepodařilo čínským firmám a kde jsou, že o nich není slyšet? Je to tím, že číňané neumí vyrobit kvalitní motorky? Ne, tak to určitě není. Rozdíl mezi těmito zemněni, je v tom, že japonský trh byl malý a brzo nastala potřeba exportu. Čína má obrovský trh a ten zatím vstřebává většinu produkce domácích firem. Jak dojde k naplnění, bude nutnost exportu. Tehdy vtrhne na světové závody smečka čínských firem a kterých jsme doposud neslyšeli. Pomocí obrovského kapitálu a vyspělých technologií se utkají s japonskými firmami o světový trh a světové tituly. Bude to gigantická bitva, o to, na čem budeme my a naši potomci jezdit, násobená obrovskou rivalitou obou národů.

Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

13.3.2011 v 11:50 | Nahoru | #1
Pěkné, rád si počtu takovéhle články.

Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

13.3.2011 v 12:05 | Nahoru | #2
14 Kvaltů z toho sem jelen dobrej článek

Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

13.3.2011 v 12:07 | Nahoru | #3
Díky

Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

13.3.2011 v 12:08 | Nahoru | #4

Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

13.3.2011 v 12:25 | Nahoru | #5
Dle těch kvaltů pomalu traktor na dvou kolech, to je brutální ...

Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

13.3.2011 v 13:11 | Nahoru | #6
Díky za počteníčko

Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

13.3.2011 v 13:26 | Nahoru | #7
Moc pěkný článek!

Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

13.3.2011 v 13:32 | Nahoru | #8
výborný počtení

1 reakcí na tento příspěvek Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

13.3.2011 v 14:13 | Nahoru | #9
Pěkný článek, jj, suzuki RK 67 je to správné peklo...zajímava byla i Honda RC 166 - 6ti válec, 250 ccm



Muhehe, a ta krásná Japonka, to by bylo něco pro Natsua

Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

13.3.2011 v 15:36 | Nahoru | #10
hezký čtení

(reakce na) Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

13.3.2011 v 22:15 | Nahoru | #11

2stroke píše: Pěkný článek, jj, suzuki RK 67 je to správné peklo...zajímava byla i Honda RC 166 - 6ti válec, 250 ccm



Muhehe, a ta krásná Japonka, to by bylo něco pro Natsua


jo jo Honda byla dobrá na čtyřtakty Udělala i přetistovku čtyřtakt s 5 ventily na válec a oválnými písty!! Čhtěla porazit dvoutakty, ale ještě nenastala doba tak projekt stáhla

1 reakcí na tento příspěvek Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

9.1.2012 v 22:41 | Nahoru | #12

no není to nádhera?? tříválcová 50cm (3 x štanprle )suzuki RK67 50cc 3cyl with Mitsuo Itoh


tady hned na začátku je hodně zajímavá věc. Při záběru do válce (vzduchem chlazený) je vidět velké množství drobných důlků. To se dělalo v dobách, kdy ještě nebyly tak kvalitní oleje a stávalo se, že se na stěně olejový film utrhl a došlo k zadření pístu. V těchto důcích se usazoval olej a snižoval možnost zadření pístu.

není špatné na padesátku z musea, že

Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

11.1.2012 v 10:59 | Nahoru | #13
Nemusím zdůrazňovat, jak mě "zahřálo u srdce", vidět a slyšet,
jak ti "pinďouři" od Suzuki vládli na TT (Mitsuo Itoh je dodnes jediným japonským
vcítězem závodu TT na Manu) ,
ale taky se přiznám, že už jsem zapoměl a tudíž mě to překvapilo,
že "džapové" TEHDY startovali motory těmi(dnes běžnými) "udělátory"
se spalovacím motorkem ...

(reakce na) Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

11.1.2012 v 11:21 | Nahoru | #14
IvoTregr> Doprčic ta Padina letí jako z praku

Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

15.1.2012 v 19:32 | Nahoru | #15
ještě mě poslali přátelé nějaké další foto padesátky Suzuky s 3 štamprlaty (3 válec)


zde je každé kolo označeno jaký je to převod. Ano správně, ta padesátka má 14 převodů


Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

15.1.2012 v 20:29 | Nahoru | #16
nádhernej kus strojařiny a fenomenální metalurgie Japonců

Technické zajímavosti historie Suzuki RK 67

15.1.2012 v 21:11 | Nahoru | #17
To je krása TŘÍválcová "taky šoupátková" Suzina ale"do V" a nemusím ani zdůrazňovat,
že DVOUtaktní a s geniálním mazacím systémem CCI ...
Zlatá "dvoutaktní" 60.(??)léta
Díky Ivo.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist