globalmoto_duben_nolan




Velký test akumulátorových pumpiček: Dildo, Set-top box a Známka punku

Lidstvo prožilo dobu kamennou, bronzovou, železnou a kdoví jakou ještě. Ta současná by se mohla nazvat dobou akumulátorovou. Baterky již dávno nejsou výsadou hraček pro děti a dospělé. V dnešní době jsou zdrojem napájení pro kdeco, ne vždy to ovšem dává smysl. Jak to je v případě příručních kompresorů, to bude předmětem dnešního testu.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Pokud bych chtěl dnešní dobu pojmenovat jinak než akumulátorovou, použil bych třeba slovo bezdrátová. Od té doby, co Jára Cimrman zahulákal z létajícího balónu na pana Marconiho větu: „Zkuste to bez drátů…,“ uteklo mnoho vody. A za tu dobu jako kdyby si lidstvo uvědomilo fakt, že život bez omezujícího vodítka ve formě přívodního kabelu je skutečně lepší. Najdou se v historii i čestné výjimky, které si dobu drátěnou uměly vyloženě užít. Nedá mi nevzpomenout na frontmana kapely The Who Rogera Daltreye, který při vystoupení mikrofon na kabelu roztočil a vyhodil do výšky nebeské, aby jej vzápětí ve stylu mažoretky efektně chytil. Komu čest, tomu čest, ale my obyčejní smrtelníci se nejspíš shodneme na tom, že nám „wireless“ doba náramně svědčí. A tímto okénkem do historie se vracím zpět k tématu. Jelikož pokud se chcete se svým vybavením odstřihnout od drátěné pupeční šňůry, potřebujete hádejte co? Ano, jsou to akumulátory.

A mně tu teď stojí tři taková „akuděťátka“, která už mají zahojený pupík do tvaru koncovky USB-C. Tím prvním je Bosch Easy Pump, druhým Navitel Air 15 AL a poslední v řadě Xiaomi Air Compresor 1S. Jméno jedno komplikovanější než to druhé a přiznám se, že jsem si je po celou dobu testování nebyl schopen zapamatovat. Proto jsem si je podle vzhledu pracovně přejmenoval na Dildo, Set-top box a Známku punku. S radostí musím konstatovat, že se v případě těchto kompresorů rozhodli jejich výrobci nekopírovat jeden druhého, ale šli každý vlastní cestou. Designéři u pana Bosche usoudili, že nejlepší tvar bude ne nepodobný dámskému vibračnímu společníkovi. Musím uznat, že to byl od nich velice ambiciózní počin, který ve mně budí rozpaky pokaždé, když ho beru do ruky (myslím ten kompresor). V Navitelu si návrháři průmyslového designu řekli, že než aby si namáhali makovice s komplikovaným vzhledem, vrhnou veškerý svůj potenciál do jednoduchého geometrického tvaru. A vylezlo z nich něco, nač jsem před lety s velkou chutí s příchodem IPTV zapomněl. V Xiaomi mě na první pohled potěšili nejvíc, jelikož jsou evidentně, stejně jako já, fanoušky legendární české punkové kapely, a tak je výsledek její velice důstojnou poctou.

Vzhled minimálně ve dvou případech nevšední, jak na tom jsou však dnešní konkurenti v porovnání zbylých parametrů? Tím prvním parametrem při „porovnávání pinďourů“ by měl být v tomto případě jednoznačně akumulátor. I zde jsou velké rozdíly. Ačkoli je pravděpodobně budete všechny tři nabíjet nějakým univerzálním 5V zdrojem, který už nikdo do balení nedává, provozní napětí je u každého kompresoru jiné. Bosch má akumulátor s napětím 3,6 V a kapacitou 3 Ah, tj. 10,8 Wh. Navitel pracuje s napětím 8,4 V a kapaciotu 2 Ah, čili 16,8 Wh. A nakonec Xiaomi s 7,4V akumulátorem a 2Ah kapacitou, tzn. 14,8 Wh je někde mezi. Z tabulových hodnot je zřejmé, že titul „Mr. Akumulátor“ s jasnou převahou utrhl Set-top box. To je poznat i na kuchyňské váze, která mi ukázala dle očekávání nejvyšší číslo 531 g u Navitelu a nejnižší 424 g u Bosche, Xiaomi byl se svými 485 g opět někde mezi. Víc jak deset deka váhového rozdílu už poznáte i v holé ruce.

Další pro mnohé podstatnou kategorií je přiložená výbava. Všichni výrobci do balení shodně připojili transportní textilní sáček (neplést si s pytlíkem, vysvětleno ve videu) a nabíjecí kabel. Zdroj už je po vzoru mobilních telefonů ve vaší režii. Navíc jsou přiloženy další adaptéry. Xiaomi dodal jehlu na huštění míčů a cykloadaptér, Bosch k tomu navíc přidal redukci pro nafouknutí plovacích kruhů nebo matraček, Navitel má dokonce adaptéry na koupací udělátka dva a přihodil i nějaké těsnění navíc, což vypadá na další bod pro pravidelnou krabičku.

Ale dekadentní hovadinky stranou, tady nejsme na portálu bazenovipovaleci.cz, a tak všechny jistě bude zajímat, za jakých podmínek se s takovou akupumpičkou nahustí pneumatika u motocyklu? Maximální přetlak kompresorů se pohybuje mezi 8-10 bary, ale ruku na srdce, používat něco takového pro takto vysoký přetlak je slušně řečeno pošetilost. Provedl jsem tedy test, při kterém jsem svoji dušovou pneumatiku Mitas E07+ o rozměru 120/80-18 zcela vypustil a snažil se ji nahustit na tlak 2,4 bar. První šel na řadu Bosch, který zvládl svoji práci za vydřené 4 minuty a 58 sekund. Od Navitelu jsem vzhledem k velkému akumulátoru čekal nejvíc, ale takřka shodných 4 min 42 s bylo hluboce pod mým očekáváním. Na rozdíl od něj mile překvapil „pankáč visací“, který se pochlapil na 4 min 11 s a s přehledem tak získává titul „Mr. Rychlík“.

V užitných vlastnostech si pumpičky vzájemně dobře konkurují. U Bosche velice oceňuji délku vzduchové hadice, občas se například u drátěných kol stává, že přístup pro šroubovatelný adaptér není ideální. Delší hadice dává prostor pro lepší navedení. Navitel má „šlauch“ jako jediný odnímatelný s rychloupínací koncovkou. Odnímatelnost je fajn, pokud by se vám na šlauchu nebo upínáku stal defekt. Teoreticky pak lze vyměnit jen tuto část a nemusí kvůli tomu letět celý kompresor do šrotu. Jen na ten rychloupínák dejte pozor, při testování se mi nepříjemné zakousl do prstu a já tak cedil krev pro čest a slávu vašeho oblíbeného motoportálu. Nechci házet svoji lemplovitost na výrobce, ale bylo to fakt nepříjemné. Ať tak či tak, Navitel v testu blbuvzdornosti rozhodně neobstál. Vzhledem k tomu, že jsem test dělal na červencovém sluníčku, mohl jsem si ověřit čitelnost jednotlivých displejů na přímém slunci, a zde jednoznačně vedl Bosch. Ačkoli všichni výrobci používají shodně inverzní displeje, rozdíly byly veliké. Třeba na Navitelu nebylo vidět prakticky nic.

Cena jednotlivých aparátků takové extrémy nepřináší, Bosch je vzhledem ke značce ze všech nejdražší a pořídíte ho kolem 1400 Kč, Navitel koštuje cca 1100 a Xiaomi bude ještě o kilčo lacinější. Který tedy vybrat? Řekněme si to na rovinu, aby nevznikla v diskuzích zbytečná nedorozumění. Tyto akupumpičky rozhodně nejsou plnohodnotnou náhradou za pořádný kompresor, kterým by měla být vybavena každá chlapácká trucovna. Pokud si jednu z nich pořídíte, bude vám s největší pravděpodobností sloužit jako takový „rychlý vzduch“, který je vždy po ruce pro dofukování všeho možného od míčů přes bicykly a expanzní nádoby v kotelně až po dotlačení pneumatik po zimní odstávce. A pro tyto účely mi přijde nejšikovnější Bosch Easy Pump. Díky svému „falusoidnímu“ tvaru padne dobře do ruky a zároveň se v něm našel prostor pro schránku na zbylou bižuterii adaptérů, což je neskutečně praktická věc! Všechny kompresory mají integrované světlo pro možný přísvit ve tmě, ovšem u Bosche se toto světlo používá nejpřirozeněji, jelikož při svícení máte pocit, jako když držíte klasickou baterku.

Pokud bych hledal pouze kompresor pro nouzové dofouknutí či nafouknutí pneumatiky motocyklu a vozil bych jej neustále v kufru či brašně připravený k akci, asi bych zašilhal po Xiaomi Air Compresor 1S. Je za super prachy, velice kompaktní a oproti zbylé konkurenci nejvýkonnější. Zcela určitě bych k němu za pár kaček dokoupil sadu opravných knotů a jezdilo by se mi s daleko lehčí hlavou. Možná ještě lepší kombinace by byla Xiaomi a butylka slizu Slime, který je v případě nouzové opravy defektu na cestě efektivnější než výše zmíněné knoty.

Ovšem umím si představit i uživatele, který dá přednost odnímatelné vzduchové hadici s rychoupínákem, a pro někoho takového by byla cesta od Navitelu. Já osobně preferuji šroubovací přípojky. Sice připojení trvá o pár sekund déle, ale nikdy se vám nestane, že by pak při huštění někde utíkal vzduch. A o lidožravosti rychloupínáku na tom zpropadeném blackboxu by mohl můj ukazováček vyprávět…

Na závěr si neodpustím pár rad na prodloužení životnosti akumulátoru, protože jeho smrt prakticky znamená i smrt celého zařízení. Nenechávejte kompresor jako takovou „teplou zálohu“ trvale připojený k napájení. Nevybíjejte akumulátor na nulovou hodnotu. A teď bacha! Nenechávejte kompresor přes zimu ve zmrzlé garáži. Pokud dodržíte tyto tři jednoduché zásady, pak citelně prodloužíte životnost akumulátoru a tím i vašeho kompresoru.

Informace o redaktorovi

Roman Bureš - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
David Jelínek - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

Bosch Easy Pump
+ Úložná schránka
+ Čitelnost displeje
+ Univerzalita
+ Hmotnost

Navitel Air 15 AL
+ Baterie s velkou kapacitou
+ Odnímatelná vzduchová hadice
+ Výbava

Xiaomi Air Compresor 1S
+ Kompaktnost
+ Rychlost huštění
+ Známka punku


Bosch Easy Pump
- Cena
- Rozměry

Navitel Air 15 AL
- Hmotnost
- Čitelnost displeje na přímém slunci
- Lidožravost

Xiaomi Air Compresor 1S
- Krátká vzduchová hadice
- Doplňková výbava


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist