1000 mil československých

1000 mil československých byl dálkový automobilový závod, který se jel v letech 1933, 1934 a 1935. Startovalo se v Praze a trať vedla přes Kolín, Havlíčkův Brod, Jihlavu, Velké Meziříčí, Břeclav do Bratislavy. Celý okruh se jel dvakrát a bez přestávky.

1000 mil československých
Letošní rok se jel jako vzpomínková, dálková jízda na rok 1934, tedy přesně po osmdesáti letech. Na start se postavilo šest odvážných motocyklistů. Z nich byli v cíli kvalifikováni tři soutěžící v tomto pořadí: Karel Kupka na Rudge Ulster z roku 1934, David Schmidt na Rudge Ulster z roku1939. Tyto britské motocykly vyráběla firma Rudge-Whitwort od roku 1929 do vypuknutí druhé světové války. Pětistovky Rudge Uster byly ve své době patrně nejrychlejší půllitry a dosahovaly rychlostí kolem 150 km/h. Třetím hodnoceným startujícím v jedné stopě byl ve vojenské uniformě jedoucí Jiří Prokop na motocyklu Harley Davidson WLC, který se vyráběl pro armádu spojených států.
První ze zastávek byla Polná na Vysočině. Karel Kupka mi k soutěži 1000 mil řekl: Hledali jsme s Mirkem Krejsou formát jízdy spolehlivosti, který by byl realizovatelný za jeden den a byl by pouze pro otrlé. Podařilo se mi vnutit, že to uděláme i pro motocykly. Automobilů se přihlásil takový tradiční počet, ale motocyklistů však pouze několik. Netuší o jaký zážitek se připravili. Já a David Schmidt na motocyklech Rudge jsme absolvovali trať asi 450 km za necelých šest hodin, a to jsme hodinu opravovali a mazali stroje. Zadek kupodivu nebolel, ke konci jízdy jsem citil třísla a kotníky. No uvidíme za rok, to by měla být trasa do Bratislavy a zpět.
Dálkoví jezdci zde v žádném případě nezůstali osamoceni. Kromě desítek přítomných diváků Polnou nepravidelně projížděla kolona veteránů z Dobronína. Všichni byli účastníci soutěže Dobronínský kosočtverec, který se v letošním roce konal již po jedenácté.
K vidění bylo mnoho zajímavých strojů. Nechyběla první z Jaw „rumpál“ a projelo i několik dalších předválečných stojů této značky, z nichž některé byly i čtyřtaktní.
Vraťme se ale k soutěži 1000 mil, která svižným tempem pokračovala do Brna s krátkou přestávkou na náměstí Svobody. Účastníky dálkové jízdy zde čekalo občerstvení a někteří využili této pauzy k doplnění pohonných hmot a k drobné údržbě. Poslední zastávka byla v Přibyslavi na Havlíčkobrodsku. Ve všech třech městech byla organizována výstava závodních strojů pro přihlížející zájemce o starou techniku.
Zastavme se u několika automobilů. Absolutním vítězem soutěže se stala posádka s číslem 46 Miroslav Krejsa – Lenka Sopková s vozem Lagonda Three litre z roku 1933. V tomto provedení bylo vyrobeno pouze 30 vozů. Firma Lagonda se proslavila výrobou závodních a luxusních vozů pro zámožnou klientelu. Jeden z vozů vlastnil i ruský car Mikuláš II. V roce 1935 se Lagonda proslavila vítězstvím ve 24hodonovém závodě Le Mans.
Dalším vozem, který budil zaslouženou pozornost, byl Walter Regent z roku 1931 se startovním číslem 47. Walter Motors a.s. byla založena Josefem Walterem v roce 1911 a továrna stála v Praze Jinonicích, kde vyráběla automobily a letecké motory. Regent o objemu 3275 ccm byl poslední a nejluxusnější model z šestiválců Walter.
Osobně jsem s posádkou Tomáš Hušek a Jan Úředníček projel polovinu tratě v lahvově zeleném Roveru 12 se startovním číslem 31. Automobil se vyráběl od roku 1938 a byl na svou dobu velmi moderně vybaven. Měl otvírací střechu, elektrický ukazatel stavu paliva a oleje, otáčkoměr a stavitelné sedadlo řidiče. Druhá řada skýtá mnoho místa a vůz střední třídy poskytuje velmi komfortní cestování.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.09
Známkováno: 11x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist