yamaha_mt09




Yamaha MT-09 SP: Hooligans heaven?

Oblíbená Yamaha MT-09 dostala nové lakování, přední vidlici Kayaba a zadní tlumení od Öhlinse. Nestojí o tolik moc, ale zaslouží si vaší pozornost?

Kapitoly článku

Všechno co mám na tomhle modelu rád, se ještě povýšilo. Je tu nové zbarvení, modře prošívané sedlo a zadní tlumení od prémiového výrobce. Za to všechno dáte rovných 30 000,- Kč navíc oproti klasické MT-09. Na test jsem motocykl dostal i neobvykle s tankvakem Yamaha a výfukem Akrapovič, což není součástí verze SP. Na první pohled toho není moc, ale tomu odpovídá i cena. Co tedy za tyto peníze dostanete v reálném světě?

Po půl roce usedám na MT-09, opět se už dopředu těším a vím, co mě čeká. I když tahle motorka má být podvozkově ještě lepší, tak největší klenot téhle Yamahy je starý dobrý tříválcový motor označovaný jako CP3 neboli crossplane. Objem 847 ccm v řadovém tříválci je plně dostačující, ať už jezdíte jakkoli. Maximální hodnota 115 koní v 10 000 ot/min, ale především 88 Nm v 8 500 ot/min, to je, oč tu běží. Není místo, kde by MT-09 nezazářila. Ať už se loudáte po městě, nebo drtíte svojí oblíbenou trasu. Yamaha namíchala dokonalý koktejl.

Lakování je decentní a černo-stříbrné zbarvení vyzdvihuje z průměru svítivě zlaté tlumení. Vpředu se jedná o typického výrobce Kayaba, který doplňuje zadní Öhlins s možností regulace předpětí otočným ovladačem. Desetipaprsková kola jsou vyvedena v barvě výrobce a stejně tak je i sedlo decentně obšité modrou nití. Smotaný “vetřelec” Akrapovič, který se zabydlel pod motorem a originál tankvak s plexi štítem Yamaha jsou pak za příplatek.

Za řídítky jsem ihned doma. Lehce sportovní pozice je doplněna vysokým sedlem. Posed je takřka motardový a rovné sedlo 820 mm nad zemí to jen umocňuje. První mrknutí na přístrojový panel už dnes nepotřebuje delší seznamování. Ovládání provádíte za pomocí dvojice tlačítek, které vyžadují jistý a přesný stisk. Lze nastavit palivové mapy označené jako A, B a STD (Standard) a dále kontrolu trakce s volbou 1, 2 a nebo OFF. Najdete tu i ukazatel zařazeného kvaltu a stav paliva.

Dnes nebudu rozebírat nevyladěný plyn, který se od prvního představení MT-09 zlepšil. Stále je ale v pomalých zatáčkách a zejména pak ve městě lehce nervózní. Pomůžu si nastavením palivové mapy na prostřední Standard, který vám dává plnotučný výkon s uhlazeným nástupem. Tohle je nicméně verze SP, a tak jej chápu jako víc zaměřeného na okruhové dny a rychlejší průlety. Základní MT-09 je už tak dostatečně připravena, aby na okreskách pojezdila kde co. Proto se pojďme podívat na podvozek.

Přední pozlacené vidle by si zasloužily název Öhlins, protože Kayaba odvedla pořádný kus práce. SPčko se už tolik nenoří při agresivních brzdách, a v náklonu vám posílá přesně tolik informací z předního kola, abyste to pobrali. Pokud jedete nadoraz, uvědomíte si, že tam kde měla MT-09 tendenci ke kmitání řídítek a houpavému stylu jízdy, tak SP je pevněji přikovaná k zemi. Tendence k pulsování do řídítek tu je stále, ale to je zkrátka díky hutnému kroutícímu momentu, který neustále zatěžuje zadní tlumení. Přední kolo se tak často dostává nad zem i tady.

Zadní Öhlins si pak zaslouží pozornosti víc. Pokud očekáváte lepší jízdu, musíte si uvědomit, že v případě tohoto tlumení se jedná o sportovnější nastavení. Výrobce pak paradoxně uvádí, že zadní tlumič, respektive jeho předpětí, je oproti základní verzi jemnější. V praxi se jedná o lepší spojení s povrchem, po kterém jedete. Takže asi tušíte, co to znamená, když jedete na kvalitním, ale i naopak po bídném povrchu. Sportovní stránka věci si totiž na našich silnicích vybírá daň. Mé každodenní přejezdy 50 kilometrů po dálnici nejsou tím pravým místem ke zjištění kvalit podvozku. Nicméně, i tady zjistíte na nerovnostech, že zadní část motorky k vám posílá daleko víc tupých rázů.

Pokud se ale dostanete na kvalitní asfalt, karta se obrací. Klid, s jakým SP vykružuje zatáčky, vás dostane. Najednou nemůžete o předním ani zadním tlumení hovořit jako o odlišném dodavateli. Kayaba si podává ruku s Öhlinsem a tam kde bych se v klidném režimu chtěl lehce zhoupnout, tak tady naopak oceňuji tuhost a hlavně přesnost. Plné nasazení má SPčko rádo daleko víc než klasická verze a jednoduše řečeno, už tak dost nabroušenej chuligán se ještě víc naštval. Otočným ovladačem, který je vyvedený do strany ke stupačce spolujezdce, lze pak manipulovat i za jízdy.

Bridgestone Battlax S20 jsou výborný gumy, ale dnes by si Yamaha zasloužila lepší. Díky klidnějšímu tlumení máte daleko víc odvahy pouštět se do hlubších náklonů a byť jsem měl z pneumatik dobrý pocit, tak by téhle jízdě slušely nějaké novější pneušky. A určitě by od věci nebyl ani tlumič řízení. Ano, jízda se uklidnila, ale MTčkový atypický vyšší posed a ergonomii podvozku neokecáte. Za cenu 30 000,- Kč jste tedy stále někde na půl cesty mezi supersportovním svezením a každodenní použitelností.

Pro denní jízdu do práce bude základní verze MT-09 lepší, díky svému jemnějšímu a někdy až houpavém stylu, kdy nemusíte řešit kanály a podobný nesmysly. Jakmile ale máte motocykl zaparkovaný v garáži a čekáte na víkend, kdy si projedete vaší oblíbenou trasu a nechcete vykrvácet za úpravy, jeví se verze SP se svojí cenovkou 269 000,- Kč jako dobrá volba. Připravte se ale na to, že spolujezdec, který na klasickém MT-09 nekřičel strachy, bude tady docela rozčarovaný z toho, co dokáže udělat zlaté tlumení s pohodlím.

Je fakt, že problémem MT-09 je sedlo, které je jako na krosce. Spolujezdec neustále sjíždí na vás, protože se o nízkou palivovou nádrž nedá opřít a při akceleraci se kromě vás není čeho chytit. V klidném tempu a na houpavějším podvozku MT-09 to tolik nevadí, ale přelezte na SP a nezapomeňte ani na kroutící moment doslova přetékající z motoru, který pocítíte společně jak při akceleraci, tak při zaklapnutí plynu. Ve výsledku se všechny věci sčítají a letos pro přítelkyni jedna z nejhorších motorek.  

Po praktické stránce se však jedná pro řidiče o stále stejný pohodlný posed, i když v tomto případě degradovaný o tužší tlumení. V zrcátkách je vidět hodně, jen nesmíte být líní si je nastavit i v samotném uchycení k řídítku. Spotřebu můžete držet na 5 litrech, ale většinou budete na 6-7 l/100 km. Přední doplňkový štítek je celkem schopný a dálnici jsem držel lehce nad povolený limit, aniž bych se musel výrazněji krčit.

Jako plnohodnotný model SP by si zasloužila MT-09 například Akrapoviče, lehce vyšší výkon a pár detailů jako novější pneumatiky. To by ovšem cena zasahovala do teritoria MT-10. Yamaha tak udělala model MT-09, který jsme vlastně my i vy chtěli. Pokud jste nebyli odvaření z původního tlumení a nebyla pro vás jízda dost dobrá, zkuste sáhnout po verzi SP. Nejedná se o revoluci, ale za odpovídající peníze dostanete odpovídající svezení.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ Pro sportovce kvalitnější podvozek
+ Pro silný motor odpovídající tlumení
+ Za málo peněz hodně muziky


- Verze označená SP by si zasloužila alespoň Akrapa v ceně
- Spolujezdec pocítí změnu v podvozku častokrát víc než vy
- Každodenní použitelnost sportovnějším podvozkem utrpěla


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 66 Kč od 11 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Komorerth přispěl 6 Kč
Mecky přispěl 6 Kč
Ritchy přispěl 6 Kč
JardaKTM přispěl 6 Kč
JirkaR6R přispěl 6 Kč
deloslav1990 přispěl 6 Kč
sered přispěl 6 Kč
Š.e.m.í.k přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
Midgey přispěl 6 Kč
64mara přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist