globalmoto_duben_nolan




Test Moto Morini X-Cape: Vykrmený turista

Moto Morini vstupuje do kategorie adventure a na trh posílá model X-Cape na drátěných nebo litých kolech 19“/17“. Nevypadá vůbec špatně a má velké předpoklady, oslovit široké spektrum zákazníků, kteří nejsou nároční a žádají jednoduchou mašinu pro turistiku i každodenní použití za rozumnou cenu. Jaký X-Cape udělá dojem a bude si rozumět s asfaltem i terénem?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Původně italská značka Moto Morini už pár let patří čínské společnosti Zhongneng Vehicle Group. Stále ale sází na italské vedení, které se snaží s novými modely X-Cape a Seiemmezzo uspět na domácím i zahraničním trhu. Cesťák X-Cape ze škatulky adventure využívá dobu, kdy jsou cestovní endura na vzestupu a rve se o sympatie méně náročných zákazníků, kteří chtějí základní stroj s přiměřenou cenou, kvalitním zpracováním, komponenty od renomovaných značek a dobrými jízdními vlastnostmi. Opravdu mě zajímá, jestli se fabrice podařilo najít rozumný kompromis a postavit menší fungující cestovní enduro za adekvátní cenu pro každodenní použití na silnicích i v lehčím terénu. Několik dnů za jeho řídítky napoví víc, a tak nebudu ztrácet čas a prásknu do koní.

Ještě než se tak stane, podívám se na pár detailů a nahlédnu do technických tabulek. Řadový, kapalinou chlazený dvouválec o objemu 649 cm3 dává maximálních 60 koní při 8250 ot./min. a točivý moment 54 Nmpři 7000 ot./min. Je usazen v ocelovém rámu, který funguje ve spojení s hliníkovou kyvkou. Nastavitelná přední vidlice od značky Marzocchi o průměru 50 mm má zdvihy 165 mm a u zadního centrálního tlumiče je to o 5 mm méně. Bezdušová kola 19“/17“ nejsou vyloženě offroadovou záležitostí, ale mluví spíš řečí adventure cestovní motorky s předpoklady zvládnout lehčí terén, jako jsou polňačky a šotoliny. Možná proto je X-Cape sériově obouván do kvalitních pneumatik Pirelli Scorpion Rally STR. Brzdy dodává značka Brembo a existuje možnost deaktivovat systém ABS.

Dvoudílné sedlo leží ve výšce 845 mm nad zemí a jako volitelné příslušenství lze pořídit sedlo niží o 25 mm. Suchý X-Cape váží 213 kg, a když je připraven k jízdě s plnou osmnáctilitrovou nádrží, váží 233 kg. Plexi štítek dovolí nastavení výšky, 7“ velký TFT displej nabízí několik zobrazení a konektivitu a ovladače na řídítkách jsou podsvíceny. Příjemná je dvojitá USB zásuvka po straně přístrojovky, stavitelné páčky brzdy a spojky, ale i zubaté stupačky s jednoduchou demontáží gumy nebo malý nosič a madla za sedlem spolujezdce. Co by mohlo být lepší, to je chránič motoru, který ve standardu nic moc neochrání, lépe umístěná nádržka chladící kapaliny a v rámci konkurence schopnosti by nebylo špatné X-Cape vybavit padacím rámem v sérii.     

  

První kontakt a manipulace s motorkou na místě mi jasně potvrzují, že po stránce motoru je X-Cape sice menším strojem, ale naživo nemá šanci zakamuflovat vyšší váhu, než bych čekal. Je pravda, že působí mnohem větším dojmem, a kdybych nevěděl, že v něm tiká čtyřtaktní dvouválec o objemu „pouhých“ 650 kubíků, vlastně bych ho klidně tipoval alespoň na osmikilo. Už z tohoto pohledu bude vyhovovat hlavně středním postavám a dost možná se na něj poskládají i motorkáři do nějakých 190 cm. Mně jízdní pozice maximálně vyhovuje a po stránce ergonomie si vlastně nemám na co stěžovat, protože sedím v pohodlné vzpřímené pozici, nemám nepříjemně zalomené nohy v kolenou a v rukou svírám širší a dobře tvarovaná řídítka. Jsem v pohodě také s obyčejným stavitelným štítkem, který slušně odvádí proudící vzduch a dokáže si poradit i se stotřicítkou na dálnici. Když už jsem nakousl plexi štítek, tak bych klidně zvedl ruku pro jednodušší systém nastavování, co by dovolil úpravu výšky i za jízdy.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Drtím okresky v okolí Karlštejnu a říkám si, že přesně pro takové výletní svezení se X-Cape narodil. Rozhodně to není o žádné velké divočině, to vůbec ne. Je to hlavně o pohodě a turistickém tempu na kochačku, což k motorce tohoto charakteru skvěle sedí. Motor totiž není horkokrevným úderníkem, co by mě vystřelil z kecek, ale platí spíš za kliďase, který vyhlazeným výkonem a jemnou rekcí na plyn potěší i motorkáře, kteří teprve začínají koketovat s kategorií adventure a neprahnou po velké mašině. Spodek motoru není kdovíjak mohutný a největší divadélko se odehrává ve středním spektru otáček, ve kterých se pohybuji při normálním svezení nejčastěji. Vršek není špatný, ale rozhodně to není o nějaké ostrotě.

To ale neznamená, že bych nemohl trošku potahat a sklouznout se ve svižnějším tempu. Jde to, jen si X-Cape říká o časté řazení a vytáčení řaďáku do nejvyšších pater. Pravda, přesně v tuhle chvíli bych se vůbec nezlobil za výraznější zvukovou kulisu a o něco peprnější baryton, což by X-Capu přidalo na vážnosti. Pokud se zaměřím na vibrace, tak to není vůbec špatný a přiznávám, že jsem je čekal mnohem citelnější, než ve skutečnosti vnímám ve stupačkách, v sedle a řídítkách při vytočeném motoru. Projíždím vesnicí předpisovou padesátkou a libí se mi, že i při vyšších kvaltech je X-Cape klidný a kultivovaný bez známek cukání a drnčení.  

Největší zábavou je svezení po menších silnicích, kde není nouze o zatáčky a rozhodně nepotřebuji rychlejší úseky, kde bych šestpade musel držet pod krkem. Moto Morini X-Cape je těžší motorkou, o tom žádná, a kilíčka navrch jsou za jízdy znát, nicméně se na něm cítím dobře a na adresu ovladatelnosti nemůžu poslat slova kritiky. Hezky se řídí, jednoduše se pokládá do zatáček a dává mi pocit slušné stability. Tohle je dobrý. Možná díky pérování s menšími zdvihy, alespoň z pohledu adventure stroje, je X-Cape jistý v kramflecích a na asfaltu funguje dobře. Pérování na silnici dělá dojem spíš komfortního cesťáku a rozhodně není přehnaně tuhé. Je ale fajn, že se nepříjemně nehoupe a při tvrdším brzdění předek motorky nepotápí do silnice. Brzdy Brembo zaslouží pochvalu, protože mi dávají vše, co od nich chci, a tím mám na mysli dávkování i účinek, ale i možnost nastavit si krok páčky.

Dá se říct, že na silnici splňuje Moto Morini X-Cape očekávání a vlastně není nic, co by mi zabrnkalo na nervy, ale zrovna tak nic, co by mě posadilo na zadek a rozbouřilo vlnu emocí. Prostě normálka. Možná proto už se těším do lehčího terénu, kam X-Cape patří a kde by se neměl úplně ztratit. Přepínám na terénní režim Off road a snažím se vypnout ABS. Kruci, jak to bylo, pátrám v paměti? Tohle totiž není úplně jednoduché a musím si to párkrát zopakovat, abych před další návštěvou terénu dokázal motorku zbavit ABS. Pravda, jízdní režim Enduro není vyloženě kontrastem k režimu silničnímu, ale je pěkné, že se změní schéma TFT displeje. Mimochodem, ten je úplně jednoduchý, dobře čitelný a přehledný.

První okamžiky v lehčím terénu opět říkají, že by si X-Cape zasloužil lehkou odtučňovací kúru, tak to prostě je. Na druhou stranu je fakt, že se s tím dá žít a ve finále se hezky v jeho stupačkách v rámci možností vyblbnout. Co mě ale mrzí o fous víc, to je pérování s menšími zdvihy a jednoznačně bych na fabriku zatlačil, aby mu alespoň dva cenťáky na předku i zadku přidala. Pro pohodové tempo, když vůbec netlačím na pilu a jen se vezu, je pérování dostatečné, ovšem když to má trošku odsejpat, cítím, že by to přeci jen něco chtělo. Už proto není úplně nejlepší se pouštět do větších akcí a Moto Morini prubnout na třeba na skocích. Tohle je z mého pohledu škoda a za mě by si X-Cape lepší podvozek prostě zasloužil, tím spíš, že je ergonomie za jízdy ve stoje hodně dobrá a cítím se ve stupačkách opravdu dobře.

Motor je hodně na pohodu, a tím pádem se dobře dávkuje i na kluzkém povrchu a v členitém terénu. Díky krátké převodovce a do síly zpřevodované jedničce dokážu leccos vyšplhat, což je také zásluha sériově nazutých pneumatik Pirelli Scorpion Rally STR. Spokojen jsem i s relativně dobrým chodem spojky, i když by mohla jít o krapet lehčeji, a také s dobře fungujícími brzdami, které mi umožňují rozumné dávkovámí i na nezpevněném povrchu. Celkově se dá říct, že s lehčím terénem se Moto Morini X-Cape umí popasovat relativně slušně, a když jezdím v turistickém tempu a kochám se krajinou, je všechno v lati. Když ale trošku zatopím pod kotlem a chci se víc vyblbnout, X-Cape mi připomene své limity. Nevím, jak vy, ale já jsem po první představení motorky očekával, že bude o něco víc zdatnějším offroaďákem než pohodovým cestovním turistou. Na druhou stranu, informace z technických tabulek už předem něco napověděly, a tím mám na mysli hlavně údaje o pérování a hmotnosti, a dá se říct, že víceméně odpovídají realitě.  

První svezení mám za sebou a teď mohu říct, že Moto Morini X-Cape jde považovat za rozumné cestovní enduro pro méně náročné adventure nadšence. Pokud nemají větší ambice se realizovat na nezpevněném povrchu, splní jejich očekávání. Ano, jde o čínskou motorku s italskými kořeny a s italským vedením, což je vidět hlavně na vzhledu, který rozhodně není špatný, nicméně je dobře, že zpracování není vůbec špatné. Z mého pohledu není cena 209 900 Kč až tak přehnanou, nicméně kdyby se tato verze na kolech s drátěným výpletem dostala pod dvě kila, šlo by se bavit o ceně zajímavé, protože pak by byla nepatrně dál, než je cena u Suzuki V-Strom 650 nebo Kawasaki 650 Versys, i když Kawa je na jiném podvozku. Je potřeba připomenout, že existuje i o deset tisíc levnější verze, která stojí na litých kolech a ve všem ostatním je stejná jako tento testovací kousek. Moto Morini X-Cape se tedy prodává na litých nebo drátěných kolech a hned ve třech barvách. Na výběr je tato šedá, dále pak červená a podle importéra nečekaně hodně žádaná bílá.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Marek Štvrtecký - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ brzdy
+ ergonomie, zejména ve stoje
+ vzhled a zpracování
+ možnosti nastavení ovladačů, vypínatelné ABS


- zdvihy pérování
- vyšší hmotnost
- komplikovaná deaktivace ABS
- horší standardní ochrana motoru


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 60 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
LazyFrog přispěl 30 Kč
ZdenalH přispěl 30 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist