Honda X8R - S Super Sport & Honda X8R-X Cross Sport

Futuristickým, avantgardním designem, kombinovaným s ostrou akcelerací vyniká tento nový skútr japonských borců od Hondy. Agresivní vzhled přesně kopíruje požadavky dnešního trhu a posouvá celou koncepci designu karoserie stále blíže do kategorie superbike. Na druhou stranu je agresivita vyvážena notnou dávkou volnosti a harmonie, která vštěpuje celkovému dojmu z pohledu na jedoucí skútr pocit až naturální lehkosti. Ne náhodou ho Japonci nazývají kolibřík.

Honda X8R - S Super Sport & Honda X8R-X Cross Sport

Kapitoly článku

Tento skútr vás hned od začátku chytne a nepustí. První, čím vás už při prvním svezení překvapí, je jeho raketová akcelerace, jež při testu nepřekvapila jenom mne, ale také borce na MZ 150, kterému jsem to na semaforu natřel na plné čáře. Je pravdou, že X8R nedosahuje žádných závratných rychlostí (maximálně 65 km/h), ale co bychom chtěli od motoru o obsahu 49,4 cm3. O rychlou akceleraci se stará automatická převodovka s variátorem. Motor je dvoudobý, vzduchem chlazený, vyvinutý původně pro model SGX50 a dosahuje výkonu až 4,1 kW při 7250 ot/min. Jsou v něm provedeny následné modifikace především v oblasti spalovací komory, válce a výfukových kanálků, které přinesly zlepšení právě ve zmiňované akceleraci.


Ani dvoudobý motor není překážkou, jak by se mohlo na první pohled zdát. Je řešen přímazem, takže i méně zdatní uživatelé či paničky se nemusí strachovat, že by museli zběsile zjišťovat poměr směsi s olejem do svého miláčka. Nádoba na olej má objem 1,2 l, a to zaručuje slušnou rezervu. Trochu horší je to se samotnou nádrží na benzín, která je jen šestilitrová a při svižné jízdě je poměrně rychle prázdná. Je pravdou, že je to zřejmě na úkor úložného prostoru, do něhož se vám bez problémů vejde jakákoli přilba a zbude ještě dostatek místa na různé drobnosti. Vzhledem k určení působnosti skútru především do městské aglomerace, kde je čerpací stanice na každém rohu, to ale nelze konstruktérům zazlívat. Úložný prostor lze také rozšířit o kufr na 3 kg, který lze připevnit na zadní držák.


Mezi vlastnosti, kterými se také řada X8R vzdaluje svým konkurentům, patří revoluční monocoque rám z hliníkové slitiny, vyráběný metodou tlakového lití, což přináší velmi tuhou konstrukci, která je na druhou stranu dobře ovladatelná a přispívá k celkové stabilitě stroje. Hmotnost bez náplní je 92 kg. Dvojice skútrů X8R-S Super Sport a X8R-X Cross Sport byla vyvinuta čistě pro evropský trh, podle jeho současných požadavků. Oba typy se liší pouze v obutí a v drobných detailech, jako například v umístění předního blatníku.


Když usednete na X8R, cítíte se, jako byste s ním jezdil už roky. Vše padne pěkně do ruky a ani s dalšími ovládacími prvky nemáte sebemenší problém. Přístrojová deska je strohá, nicméně plně dostačující vzhledem k typu motocyklu. Je na ní nezbytný tachometr, ukazatel paliva doplněný dále kontrolkami stavu oleje, blinkrů a dálkových světel. Ovládací prvky jsou přehledné a lehce dostupné. X8R je vybaven elektronickým a nožním spouštěním motoru (zapalování je kondenzátorové CDI). Je vidět, že v Hondě myslí také na bezpečnost. Důkazem toho je poměrně pronikavý klakson, což jistě ocení naši jižní sousedé, ale především ochrana při startování stroje, kde vám elektronické zapalování nesepne, dokud nepřidržíte zadní kotoučovou brzdu. X8R je standardně vybaven dvoupístkovými kotoučovými brzdami značky GRIMECA, jež jsou opravdu velice účinné a především s přední musíte být velmi opatrní.


Osobitému designu karoserie dominují rozměrné přední světlomety se dvěma dvouvláknovými halogenovými žárovkami, jež podávají dostatečný svítivý výkon. Blinkry jsou citlivě zasazeny do karosérie a kopírují její aerodynamický tvar. Zadní koncové světlo je dostačující a plně zapadá do koncepce. Karosérie až na přední blatník z kevlaru je celá z plastů a vštěpuje X8R již zmíněný výrazně futuristický vzhled. Nezbytnou součástí jsou i dvě kloubová zrcátka, která vám poskytují dostatečný rozhled o dění za vámi. Celý motocykl je stavěn spíše pro jednoho jezdce. Přesto je možné jet se spolujezdcem, avšak za cenu nepohodlí hlavně při delších cestách. Jezdec je dobře ukryt za karosérií a je bezpečně ušetřen všech negativních vlivů. X8R je koncipován pro městský provoz, a proto klade důraz na akceleraci a maximální výkon v malých rychlostech. Nutno však říci, že stroj si zachová živost i při plném obsazení dvou jezdců a plném nákladu. V kopcích je mezi 50 ccm nepřekonatelný. Špatnou stránkou věci je však v tomto případě spotřeba, která vzroste až na 4 l/100 km. Avšak při citlivější jízdě a odložení spolujezdce se v kombinované spotřebě dostanete na 3,6 l/100 km, což je srovnatelné s konkurencí.


V našem redakčním testu jsme měli k dispozici typ X8R-S Super Sport a najezdili jsme s ním přes 480 km bez sebemenších problémů a známek jakýchkoli změn. Jedinou nevýhodou mohou být pro někoho poměrně malá široká litá kola, která mohou někomu způsobovat problémy při průjezdu v zatáčkách v nižších rychlostech. Osobně se však domnívám, že je to otázka zvyku. K dispozici jsou různá barevná provedení. My jsme měli k dispozici X8R v žlutém provedení a rozhodně nevypadal špatně. Celkové hodnocení Hondy X8R-S Super Sport vyznívá kladně. Záleží jen na vás, zvolíte-li si typ "S" jako variantu skútrového silničního supersportu či typ "X" naopak jako motokrosový model do lehčího terénu. Cena 85 000 Kč je zcela úměrná poskytované kvalitě a mezinárodnímu evropskému komfortu. Na druhou stranu je třeba říci, že tyto přednosti a garance výrobce nejsou asi pro našince (hlavně ty mladé) tím hlavním faktorem při koupi nového motocyklu této třídy.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist