husqvarna_svartpilen_801_2




Harley-Davidson Dyna Switchback

Přestože tradiční americký výrobce sází při vývoji svých motocyklů hlavně na design a styl, jedna z jeho novinek pro rok 2012 nese výrazné prvky praktičnosti a všestrannosti. Nová Dyna Switchback - to jsou vlastně dva modely v jednom!

Kapitoly článku

Dilema, zda si do garáže postavit cestovní cruiser nebo obratný motocykl do města, už příznivci nejnámnější americké značky Harley Davidson řešit nemusí. Model Switchback, který byl jako novinka roku 2012 představen před několika týdny, se může během několika málo minut změnit z cesťáku na lehký a vcelku obratný motocykl, nebo naopak. Stačí sundat nebo nandat ochranný plexištít a boční kufry. A protože novinky 2012 už jsou na českém trhu v prodeji, měli jsme možnost proměnu osobně vyzkoušet.
A skutečně je to jednoduché. Plexi vycvaknete ze čtyř gumových silentbloků dřív, než byste řekli Harley Davidson FLD Dyna Switchback – jak zní jeho kompletní název. Demontáž bočních kufrů zabere o něco víc času, protože je musíte nejdřív odemknout a otevřít, ale na oplátku získáváte jistotu, že zavazadla nesundá někdo jiný. Použití jednoho či druhého doplňku není navzájem nijak podmíněno, takže snímáním a odnímáním příslušenství mohou vzniknout dokonce hned čtyři varianty jednoho motocyklu.
A co se skrývá pod názvem Switchback dál? Podvozek vychází z řady Dyna, hnacím agregátem je vidlicový dvouválec Twin Cam 103 s šestistupňovou převodovkou, stejně jako u všech modelů řady Touring a Dyna 2012. Palivo do válců dávkuje elektronické vstřikování, chlazení motoru zajišťuje vzduch a olej. Přesun výkonu směrem k zadní pneumatice, obuté na masivním loukoťovém ráfku s hliníkové slitiny, se odehrává prostřednictvím ozubeného řemenu na levé straně. Vpravo od zadního kola ústí výfukový systém dlouhou, rovně zastřiženou chromovanou koncovkou.
Střed kapkovité nádrže zdobí tunel s jednoduchou přístrojovou, kterou tvoří analogový tachometr, decentní LCD a pár kontrolek. I přes svůj decentní vzhled palubka nabízí poměrně bohatý sortiment informací, ale neumí je zobrazovat současně. Na malém displeji, integrovaném do ciferníku tachometru, se pomocí tlačítka na levé rukojeti nechají dokola přepínat údaje o denním počtu ujetých kilometrů, zařazené rychlosti, otáčkách motoru a aktuálním čase.
Nádrž má po obou stranách budíku chromovaná víčka, přičemž to levé je však pouhou atrapou, ve které se ukrývá palivoměr. Pravá zátka není uzamykatelná, což zas tak moc nevadí vzhledem k tomu, jak těžko se otevírá. Aby s ní šlo pohodlněji šroubovat, potřebovala by o něco větší odstup od tachometru. Ale zvyknout se dá na ledaco. Ovladače jsou řešeny podle klasického H-D standardu. Speciální pochvalu si zaslouží masivní hliníkové páčky, a velice komfortní ploché stupačky, u kterých ani nevadí, že nejsou doplněny kolébkovým řazením typu pata-špička. Páka zadní brzdy by se dala bez uzardění nazvat pedálem, vzhledem k velikosti nášlapné plochy.
Luxusní sedlo, stejně jako poloha řídítek, výborně koresponduje s cestovním zaměřením Switchbacku, a dovedu si na něm představit i celodenní výlet. Necelých sedmdesát centimetrů výšky ustojí s přehledem snad každý. Plexištít nijak neruší ve výhledu, ale za jízdy usměrňuje proud vzduchu trochu nešťastně do středu obličeje (při výšce postavy 186 cm), a při použití otevřené přilby mírně narušuje jinak skvělou jízdní pohodu. Řešením by byl nastavitelný sklon štítu.
Jen co tlačítko startéru rozvíří výbušnou směs v 1 691 kubických centimetrech zdvihového objemu, začne se s válcovité koncovky linout typické dunění líně se převalujících pístů. Kdo by očekával, že rozdíl oproti dvojité koncovce bude natolik výrazný, aby se dal poznat sluchem, je na omylu. Co ale snad nikdy neomrzí, je schopnost motoru pracovat na tak úzkém rozmezí otáček. Sledujme na displeji údaj o zařazené rychlosti a otáčkách: volnoběh je nastavený na rovnou tisícovku. Na jedničku stačí jen vrknout plynem k patnácti šestnácti stovkám (hodnoty na otáčkoměru se zobrazují s přesností na desítky!), pak dvojka, a ani teď není nutné točit motor přes dva tisíce. Má tolik krouticího momentu, že stačí s rozsahem tisíce otáček, a teprve když se chcete někam přesunout trochu rychleji, nastává čas načít další tisícovku. Přes 3 000 otáček se dá na šestku uhánět s větrem ve vlasech.
Reálná velikost Switchbacku je mnohem menší než na obrázcích v katalogu - dojem velké a těžkopádné motorky pouze vyvolávají pevné kufry a plexi. Když ale novinku poprvé vidíte naživo, tváří se jako malá a lehká hračka s polovičním objemem motoru a stejně se také chová za jízdy. Však je také podstatně lehčí než srovnatelný Road King, a díky tomu má ušetřenou námahu nejen jezdec, ale i motor. Ten bez nutnosti podřazování řeší prakticky všechny jízdní situace, a nebýt rozjíždění, vystačil by si se dvěma převodovými stupni. Občas ale dojde i na ostatní rychlosti, které se v šestistupňové skříni skládají do sebe s typickým industriálním doprovodem, ale bez námahy a naprosto přesně.
Podvozku téměř není co vytknout – nerovnosti na vozovce žehlí s grácií cestovního motocyklu, a přitom drží potřebnou stabilitu. Překvapivá absence druhého kotouče na předním kole se ukázala jako menší problém, než se z pohledu do katalogu může zdát. Čtyřpístkový třmen odvádí poctivou práci, a systém ABS je u přední brzdy opravdu hodně benevolentní, takže nechá zakousnout destičky do železa skoro až na hranici smyku. Zato vzadu, kde je možnost zablokování kola častější, ABS spíná už při sebemenším náznaku nedostatečné adheze.
Zatímco o výhodách a nevýhodách odnímatelného štítu lze dlouho polemizovat, sundavací boční kufry si svou pozici obhájí mnohem snadněji. Nepředstavují totiž pouze uzamykatelný prostor na nejrůznější potřeby, ale dodávají novince kouzlo dvou tváří. Po jejich jednoduchém odmontování se lehkost a ovladatelnost motorky změní hlavně opticky.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist