globalmoto_kveten




FB Mondial HPS 125 Hipster: retro na druhou

Motorek, které v hlavě vyvolávají vzpomínky na staré časy, je na trhu čím dál víc. Každá je něčím zajímavá - ať už ušlechtilým rodokmenem, originálním vzhledem, nebo umným spojením moderní techniky a dobového designu. Tahle je však výjimečná ještě jednou věcí; spolu s ní se značka FB Mondial probouzí k životu po skoro čtyřiceti letech spánku.

Kapitoly článku

Paradoxem je, že její cílová skupina se narodila na přelomu tisíciletí. Na Hipstera totiž můžete sednout s řidičákem skupiny A1, a ten se dneska dá získat už v šestnácti. I v tomhle je novinka od kdysi slavné značky jedinečná - jinou stopětadvacítku v retro kabátě zkrátka nekoupíte. Našli Italové díru na trhu, nebo je jejich odvážný počin krokem do prázdna? To ukáže teprve čas, ale za úspěch se dá považovat už fakt, že pánové Pier Luigi Boselli a Cesare Galli dotáhli svůj společný projekt až do fáze sériové výroby. Koneckonců, jedná se o zkušené obchodníky a vášnivé motorkáře, a nápad přiblížit retro módu začínajícím jezdcům není úplně zcestný. 

A má také svou logiku, protože s malými kubaturami je značka FB Mondial spojena historicky.
Krátce po svém vzniku slavila úspěchy v kategoriích 125 a 250 ccm světového šampionátu silničních motocyklů  a na Isle of Man, a novodobá filozofie firmy evidentně chce dávnou slávu  oprášit. Kromě testované stopětadvacítky je totiž ve výrobním plánu ještě Hipster 250, který by měl přijít na trh co nevidět. My ale zůstaneme zatím v přítomnosti, a podíváme se na model s osminkovým motorem.

Laik i znalec se v první řadě pozastaví nad jeho velikostí. V tomhle směru Hipster skutečně dost klame tělem, a kolemjdoucí při focení nejčastěji tipovali kubaturu 500 ccm. Motor je v rámu usazen tak natěsno, že subtilní válec zdálky působí dojmem mnohem většího agregátu, a dodává Hipsteru respekt. Na první pohled zaujme i jeho neotřelý design - ať už se podíváte na motorku jako celek, nebo její jednotlivé části, nezbývá než pochválit práci návrháře i kvalitní řemeslo technika ve výrobě. Na Hipstera se fakt dobře kouká, a při každém dalším pohledu můžete objevit nový detail. Jednou potěší oko koncovky výfuků, podruhé uchycení espézetky a předního blatníku, jindy zas polstrovaný polštářek, vestavěný do koženkového sedla. Snad jen pod znak firmy na nádrži mohli Italové použít trochu trvalivější lepidlo. 

V kontrastu s pětimístnou cenovkou, která začíná číslem osm, dost výrazně vyniká nejen kvalita zpracování, ale také specifikace podvozku. Převrácená vidlice a čtyřpístkový třmen vepředu, masivní kyvka a dva tlumiče s oddělenou nádobkou vzadu, zubaté kotouče - to je za ty peníze celkem dost muziky. Sice nejde o komponenty zvučných jmen, ale přesto motorce i jezdci řádně zvednou sebevědomí.

Stejně jako motor se i celková stavba stroje tváří být větší než ve skutečnosti. Nehledě na juniorské rozměry v tabulce specifikací se na tuhle dvácu pohodlně srovná i hipster-senior s tělesnou výškou 186 cm, a studentskou velikost motorky mu připomíná jen výška sedla, které se nachází 785 mm nad zemí. Stupačky jsou naopak zavěšeny poměrně vysoko, z čehož pro dlouhány vyplývá dost ostrý úhel zalomení kolen, zato široký úchop řídítek ala prasečí kost se musí líbit každému. Kontroverzní pocity ve mě vyvolalo umístění zrcátek; díky tomu, že daleko vyčnívají z čelního profilu motorky, je v nich skvěle vidět co se děje vzadu. Radost mi ale zkazil první (a zdaleka ne poslední) kontakt se zrcátkem stojícího auta při projíždění kolonou.

Hipster je přitom motorka, která bude jezdit hlavně po městských ulicích. Kvůli pohodlí na delších cestách si ho pravděpodobně koupí málokdo, ale obratností a lehkostí se vyrovná kdejakému skútru. Ani motor svými parametry a charakterem nijak nevyčnívá ze zástupu čtyřtaktních jednoválců objemové kategorie 125 ccm, i když jednu zvláštnost tady najdete. Po studeném startu se dílky na digitálním teploměru rozblikají, a to značí že motor pracuje v omezeném režimu. Sám se tak chrání před vytáčením do maxima, dokud se nedostane na provozní teplotu. Teprve pak vás pustí do plných otáček, a začne produkovat svůj nejlepší výkon, který je legislativou limitovaný hodnotou 15 koní. Při pohledu na obrovskou zadní rozetu mě napadá, že by se sekundární převod určitě dal zpřevodovat víc do rychla - pak by ale Hipster ztratil něco ze své síly v nízkých otáčkách, a ta je u městské motorky důležitější.

Lhal bych, kdybych tvrdil že pod plným plynem budou od zadního kola lítat víka z kanálů, ale na čtyřtaktní dvácu se Hipster sbírá odspodu docela solidně. Na druhém konci tachometru (respektive ve vyšších cifrách digitálu) už se krystaly tak rychle nehýbou, a největší číslo co jsem na rychloměru viděl, byla stodesítka. Na dálnici se s takovou maximálkou nikdy necítím úplně bezpečně, ale pro odpolední toulky po zapadlých okreskách s minimálnim provozem je tohle tempo dostačující. S ohledem na tvrdost odpružení však doporučuju vybírat silnice, které se udržují celoročně. Díra hlubší než tři centimetry už pro přední vidlici představuje víc práce, než na kolik je stavěná, a ani zadní tlumiče nejsou zrovna dimenzované na zdolávání enduro úseků. Na kvalitní silnici se ale podvozek prezentuje čitelným a srozumitelným projevem, za který by se nemusel stydět ani moderněji vzhlížející teenager-bike.

Od hipstera ale nikdo žádné sportovní výkony nečeká - tady jde hlavně o styl, a toho má nový FB Mondial na rozdávání. Zachránci značky to s designem trefili hned na první pokus, a za to jim rád odpustím i takové drobnosti jako je tuhý chod přední brzdy, jejíž účinek se dost těžko dávkuje. Pedálem zadní kotoučovky si přitom taky moc nepomůžete, protože ta je (kvůli europředpisům) propojená hadicemi s předním třmenem, a trvá zbytečně moc dlouho, než se celý kombinovaný brzdový systém probudí k životu.

Celkově pozitivní dojem z motorky ještě zvýrazní sympatická cenovka 89 990 Kč, a náklady na provoz taky nikoho nezruinují. Při spotřebě lehce přes tři litry a mizivým nárokům na údržbu i servis má Hipster dobře našlápnuto k tomu, zabodovat nejen u mládeže, ale i u starších vyklidněných bikerů. Ti si ale možná raději pár měsíců počkají na svižnější dvěstěpadesátku. 

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ design, styl a kvalita zpracování
+ ergonomie dospělé motorky
+ příznivá cena


- brzdy
- tvrdé odpružení


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 1 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jiroos přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz



TOPlist