Can-Am Spyder RT-LTD

Do třetice všeho dobrého, praví známé rčení. Pro fanoušky cestovního roadsteru Can-Am Spyder to od letoška platí nejen o počtu kol, ale také o válcích v motoru. Litrový V-Twin v útrobách turistického Spyderu totiž nahradil silnější řadový tříválec. A na jízdních vlastnostech je to hodně znát.

Can-Am Spyder RT-LTD

Kapitoly článku

Až doposud verzi RT odlišovala od ostatních modelů řady Spyder jenom cestovní výbava - velké plexi, vyšší řídítka, velký zavazadlový prostor, příprava na připojení traileru a spousta dalších turistických vychytávek. Na nedostatek luxusu nebo jízdního komfortu si nikdo stěžovat nechodil, a pro konstruktéry tak muselo být dost těžké vymýšlet nějaká vylepšení. Cestu k ideálu nakonec objevili v novém motoru, který odpovídá představě maximálního pohodlí na dlouhých cestách přeci jen víc, než vidlicový dvouválec. Ať už porovnáme průběh výkonu, vibrace nebo hluk, řadový tříválec vychází ve všech ohledech lépe.
Moc nových věcí do výbavy se už vážně nenašlo, tak to v Canamu vyřešili limitovanou edicí, ke které dostanete navigaci od Garminu, placky pod nohy řidiče, dvoubarevné sedlo, vyhřívaná madla pro spolujezdce atd. A to prosím hovoříme jenom o nadstandardní výbavě. Už v základu ale najdete takové věci, jako elektronicky nastavitelné zadní odpružení, vyhřívané rukojeti, tempovat nebo rádio.
Ale zpátky k tomu hlavnímu. Dodavatelem pohonné jednotky zůstává celkem logicky rakouská firma Rotax, vlastněná společností BRP (Bombardier Recreatoional Products) stejně jako značka Spyder. Motor současně se změnou konfigurace dostal i větší zdvihový objem, se kterým jde ruku v ruce i nárůst výkonu (ze 100 na 115 koní) a točivého momentu. V poměru k celkové hmotnosti stroje, která také mírně narostla, to sice nejsou žádné převratné změny, ale při pohledu na křivku točivého momentu už je výsledek zřetelnější. V nízkých otáčkách dává nový motor víc točivého momentu, a ten se při cestování s plně naloženým Spyderem může hodit každou chvíli – při předjíždění, šplhání po horských průsmycích i tažení traileru.
Podle fabriky bylo hlavním cílem zlepšit akceleraci v nejběžnějších situacích - při rychlosti 80 – 120 km/h. Motor má pocitově víc síly a nepotřebuje tolik vytáčet jako dvouválec u předchozího modelu. S větším výkonem se údajně zvedla i maximálka, což není až tak podstatné vzhledem k tomu, že i se starším Spyderem RT jsme v minulém testu dostali přes 170 km/h.
Mnohem větší dojem udělal nový motor svojí kultivovaností. Vlastně se ani není co divit, že tříválce přichází poslední dobou do módy. Točivý moment dosahuje maxima ve snadno dostupných otáčkách jako u dvouválce, a zároveň reaguje na povely plynuleji a klidněji, jako čtyřválec. Vibrace u nového Rotaxu potlačují hned v počáteční fázi ojniční čepy, přesazené na klice o 120°, a zezadu to navíc jistí vyvažovací hřídel. Plynulosti jízdy prospívá i nová šestistupňová převodovka se sekvenčním řazením. Ta z pohledu jezdce funguje stejně jako předchozí pětikvalt, tedy poloautomaticky. Palcem a ukazovákem levé ruky vás nechá volit převodové stupně podle libosti, ale když vyženete motor do omezovače, nebo naopak zpomalíte víc než snese, zařadí si sama co potřebuje.
Dalším krokem vstříc cestovatelským touhám je 1200wattový alternátor, který nahradil předchozí magneto, a je připraven napájet všemožné elektronické spotřebiče prostřednictvím zásuvky v zadním kufru. Úspěšně se zapracovalo také na problémech s odvodem tepla. Kapacita chladičů je dvojnásobná a přibyla nová funkce reverzního chodu ventilátorů. Při pomalé jízdě – například ve městě, kde se mezi auta nenacpete jako na motorce – se větráky na chladičích točí obráceně, aby odvedly teplo pryč od nohou. Podvozek lehce vylepšily nové přední i zadní tlumiče s většími písty s komfortnější charakteristikou tlumení, a k menším změnám došlo také v designu přední masky a blatníků. Velkou devizou verze RT zůstává zavazadlový prostor, složený ze tří kufrů vzadu a jedné velké schránky pod přední kapotou.
Mezi zapnutím klíčku a stiskem tlačítka startéru je třeba udělat jeden netradiční krok - zmáčknout tlačítko Mode. Jinými slovy potvrdit, že znáte bezpečnostní pokyny, uvedené na vytahovací kartičce nad palubkou. Holt Amerika.
První, co prozradi nový motor, je pochopitelně zvuk. Výfuková koncovka nechává chraplák tříválce slušně vyniknout, to je v pořádku. Řazení jedničky probíhá trochu nezvykle levým palcem, přidání plynu už normálně otočením pravačky v zápěstí. První metry s tak širokým kolosem jsou vždycky trochu opatrné, ale zvykám si rychle. Nejdřív na to, že se Spyder neovládá náklonem ale řídítky, se kterými vydatně pomáhá posilovač. Pak na chybějící páčky – spojka není potřeba, a všechny tři brzdy se ovládají jediným pedálem jako v autě.
Nový model RT je teprve třetí Spyder, který jsem měl možnost vyzkoušet, ale všechny změny bych zařadil do kategorie “k lepšímu“. Největším krokem vpřed je bezpochyby nový motor, jehož plynulý a masitý zátah se k cesťáku perfektně hodí, a navíc si dobře rozumí s novou šestikvaltovou převodovkou. V té se toho muselo změnit víc, než jen přidání jednoho kvaltu navíc, protože při řazení z jedničky na dvojku a z dvojky na trojku úplně zmizelo protivné škubnutí. Jako kdyby řazení v menších rychlostech probíhalo pomaleji.
Snesitelnější mi připadaly také zásahy stabilizačních systému VSS (Vehicle Stability System), které mají na starosti bezpečnost v zatáčkách. Když zkrátka vletíte do vinglu moc rychle a hrozí převrácení, elektronika zařídí vše potřebné, aby ke kolizi nedošlo. U předchozích modelů to ale často vypadalo stejně, jako když někdo zničehonic zavře plyn, zato teď se řeší všechno přes brzdy, a do výkonu systém nezasahuje. Kromě nebezpečných náklonů elektronika hlídá také ztrátu adheze na štěrku, vodě či blátě. Proti přebrzdění zasáhne ABS, podklouznutí zadního kola zase pohlídá kontrola trakce. U nového modelu RT se mi ale trakce nezdála tak přísná, a občas jako bych na kruháči zaslechl hvízdnutí zadní gumy.
Jízdní komfort je na úrovni, jaká se od podobného stroje očekává. Mohutné sedlo připomíná gauč, vyšší řídítka umožňuji vzpřímený posez, plotny se dají výškově nastavit jak u řidiče, tak u spolujezdce. Velké plexi se nastavuje dokonce elektronicky, a když je v horní poloze, schová se za něj i dvoumetrový chlap. Zábavu tu má na starosti audiosystém s možností připojení USB nebo telefonu. My jsme vyzkoušeli jenom rádio, jehož příjem je překvapivě čistý a citlivost vysoká. Ani vestavěným reproduktorům není co vytknout – díky automatickému zvyšování hlasitosti je zvuk dobře slyšet i do zavřené přilby.
Spyder RT je sice dost specifický stroj, zaměřený na poměrně úzkou cílovou skupinu, ale pokud do ní patříte právě vy, bude vás rozmazlovat od první chvíle, kdy na něj sednete. Zahrne vás komfortem, není náročný na jezdecké zkušenosti ani na speciální výcvik – stačí mu řidičák na auto. Za chvilku ho máte v ruce, a pokud jste předtím nenajezdili na motorce, je to spíš výhoda. Nebudete hledat páčky na řídítkách, ani zkoušet naklopit tříkolku do zatáčky.
Neunaví tolik jako motorka, uveze víc nákladu, a dá se za něj rovnou z fleku připojit ještě trailer. A navíc je mnohem bezpečnější, ale pochopitelně na úkor faktoru zábavy.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - Výška redaktora: 186 cm

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 7x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist