yamaha_mt09




Aprilia SR Max 125 vs Honda Forza 125: top B class

Dnešní výběr maxiskútrů s objemem motoru 125 ccm je poměrně pestrý, a skoro každý výrobce má v nabídce alespoň jeden. Když se ale ohlédneme pár let zpátky, k jejich spočítání budou bohatě stačit prsty jedné ruky. Mezi zakladatele této kategorie patří malý SR Max od Aprilie, který od svého představení v roce 2011 prakticky nezměnil. Proti němu jsme postavili o pět let mladší Forzu od Hondy. Na designu je věkový rozdíl pochopitelně znát, ale nás hlavně zajímalo, jak dopadne srovnání ostatních vlastností.

Kapitoly článku

Aprilia vedle Forzy vypadá v první řadě sportovněji, přestože ji výrobce zařadil do škatulky Grand Turismo. I když se od narození SR Maxe móda posunula o kus dál, superbikové geny se v designu stále nezapřou, a spíš než k manažerskému obleku bude Aprilka ladit ke kožené bundě a džínům. Ani Forza však nepůsobí nijak konzervativně, a díky ostře vyrýsovaným tvarům kapot jí šmrnc rozhodně nechybí. K soudobému designu se hlásí  moderními prvky, jako je kompletní LED svícení nebo přední blinkry zasazené do zrcátek, ale kvádro se k ní hodí pořád o dost víc než k Maxu. Zvlášť když sáhnete po nějaké méně křiklavé kombinaci než je modro-bílá.

V podobném duchu se nesou i rozdíly, které nabízí i pohled z místa řidiče. Obě přístrojovky shodně tvoří dva analogové budíky tachometru a otáčkoměru, doplněné digitálním displejem a skupinou kontrolek, ovšem každý designér pojal zadání trochu jinak. Přístroje na podkladu z imitace hliníku opět připomínají sportovní zaměření Aprile, zatímco palubka Hondy vypadá jako by jí někdo vyndal z osobního auta. Větším množstvím zobrazovaných informací se přitom může pochlubit SR Max, který prostředictvím sdělí i průměrnou spotřebu, celkovou dobu jízdy nebo dojezd na zbývající palivo v patnáctilitrové nádrži. Od displeje Forzy se dozvíte opravdu jen to nejnutnější; kolik je hodin, jaká je teplota chladící kapaliny a kolik benzínu zbývá z plné 11,5litrové nádrže.

U ovladačů se Honda drží svojí neobvyklé koncepce s přepínačem blinkrů pod klaksonem, což může zprvu trochu mást, na druhou stranu však všechna tlačítka mají nadstandardní velikost, takže se snadno dají nahmatat i v rukavicích. Kromě standardních spínačů je tu jeden navíc, označený jako Idle Stop. Tím se zapíná funkce automatického vypnutí motoru při zastavení delším než 3 sekundy, kterou Honda vybavuje i další své skútry. Proti Forze jsou ovládací prvky SR Maxe celkem titěrné, takže  vyžadují víc citu. Poměrně zvláštní je umístění některých kontrolek na střední části řídítek.

Od maxiskútrů se očekává nejen dostatek prostoru pro posádku, ale také odpovídající nákladový prostor. V tomto směru má lehce navrch Honda, která pod sedlem ukrývá 48 litrů volného místa, což by mělo stačit na dvě integrální přilby. My můžeme potvrdit, že pár otevřených helem se tam skutečně vejde, u integrálek zřejmě záleží na typu. Větší je také přední přihrádka na rukavice, vybavená 12V zásuvkou. SR Max má sice vepředu kastlíky dva, ovšem větší část toho pravého zabírá uzávěr nádobky chladící kapaliny, a do levého se zdaleka nevejde půllitrová láhev jako do Hondy. Také pod sedačkou Aprilie je o něco méně místa, i když se tam spolu s jednou přilbou vejde ještě spousta věcí. Plusem je osvětlení podsedlového prostoru, které Forze chybí..

Pokud máme srovnat samotná sedla, jsou na tom s velikostí a komfortem zhruba stejně, alespoň  v přední části. Tam spíš bude hrát roli výška - SR Max s 815 mm jezdce nutí do mírného sportovního předklonu, zatímco Forza se 780 mm nabídne pasivnější jízdní pozici. Spolujezdce pak bude víc rozmazlovat Honda s širším zadním sedadlem, delšími madly a níže umístěnými výklopnými stupačkami.

Jezdec se v obou případech má za co schovat, a při maximální rychlosti daleko za hranicí 100 km/h už přijde pořádné plexi vhod. Aprilia díky bočním reflektorům lépe chrání ruce, a navíc je vybavena i jakousi imitací topení na nohy - otevřením větracích mřížek na bocích středového tunelu na sebe můžete nechat proudit teplý vzduch. Ani štít Hondy neodvádí svou práci špatně, a jeho snadno stavitelnou výšku oceníte hlavně ve městě. U Aprilie je změna výšky štítu také možná, ale podstatně složitější a holýma rukama se nedá zvládnout.

Pohodlí charakterizuje také podvozky obou skútrů, postavené na podobném základu: dvojitý rám z ocelových trubek, odpružený přední teleskopickou vidlicí a dvěma zadními tlumiči s možností nastavení předpětí pružiny. Dobrý kompromis mezi jízdní stabilitou, ovladatelností a komfortem našla Aprilia i Honda v kombinaci velikostí ráfků, ve které přední patnáctka zastává roli toho, kdo drží stopu a překonává nerovnosti, a zadní čtrnáctka ji v tom zdatně pomáhá aniž by okrádala skútr o úložný prostor. Rozhodovat se mezi Aprilií a Hondou podle podvozku, to by bylo těžké dilema. Žádnému z nich nechybí potřebná obratnost ve městě ani klid v rychlejších zatáčkách, a s dírami v asfaltu si také poradí bez problému.

I motory jsou si papírově hodně podobné - oba umí vyvinout výkon zhruba patnácti koní - přičemž o chlup silnější Aprilia musí uvézt větší hmotnost skútru. 160 kilo Forzy je proti 183 kilogramům SR Maxe výhodou především při rozjezdech, na maximální rychlosti už se tento hendikep tolik neprojeví. Čtyřventil SR Maxe dohání dynamiku, potřebnou pro rychlé starty ze semaforů, o něco vyššími otáčkami, zatímco Forza je v tomto směru klidnější a uhlazenější. Modernější jednoválec Hondy, vybavený zmíněnou funkcí automatického zhasínání při zastavení na křižovatce, ukázal také o pár deci menší spotřebu.  

Forza je celkově o pár let modernější, a zároveň také dražší. Za Aprilii teď zaplatíte v akci necelých 110 tisíc (místo původních 117), Honda si za svůj nejmenší maxiskútr počítá skoro 125 000 - ovšem včetně ABS. Cena však zřejmě nebude při rozhodování jediným faktorem, protože každý z maxiskútrů osloví svým designem trochu jinou cílovou skupinu. Podstatné je, že oba patří na vrchol současné nabídky maxiskútrů, na které stačí řidičský průkaz skupiny B. Jsou prostorné, pohodlné a zároveň snadno ovladatelné a hbité, což z nich dělá ideální kandidáty na alternativní dopravní prostředek do města i mimo něj.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist