yamaha_demo_tour




Yamaha VX Cruiser

Jezdí to v jedné stopě, má to řídítka, v zatáčkách se to naklání, ale motorka to není. Co to je? Z úvodní fotky vám už je určitě jasné, že jsme vzhledem k současnému vedru vyzkoušeli tak trochu jiné stroje z nabídky značky Yamaha. Díky pozvání importéra jsme měli možnost krátce zavítat do Chorvatska a prohnat po hladině tři plavidla značky Yamaha.

Tím nejzajímavějším z pohledu motorkáře byl bezesporu vodní skútr Yamaha VX Cruiser, protože vodní skútry jsou přeci jen motorkám nejbližší. Jak už jsem zmínil, jezdí to v jedné stopě, má to řídítka, v zatáčkách se to naklání, celkově je ale dojem z jízdy samozřejmě hodně jiný, protože odpadá udržování stability v jedné stopě a zatáčí se zadkem namísto předkem. Vodní skútry jsou totiž namísto klasickým lodním šroubem vybaveny proudovým čerpadlem, která nasává vodu a vypouští ji vzadu tryskou, kterou jezdec směruje na strany pomocí řídítek.
Jezdec má na starosti vlastně jen tlačítko plynu na pravé rukojeti a řídítka - to je vše, stačí navléknout na zápěstí lanko s bezpečnostní pojistkou, vypnout imobilizér (to aby vám z přístavu se skútrem nikdo neujel), ťuknout na startér a jet. Při zajíždění z přístavu si ještě můžete vysunout reverzní páku a přepnout na pomalý zpětný chod, ale to je vše. Takže pozor, brzdy zde nehledejte a za jízdy se podle toho chovejte! Pod kapotou VX Cruiseru se skrývá upravený motor z R1, to jest kapalinou chlazený čtyřválec 1052 ccm DOHC, s výkonem přibližně 100 koní. Osobně mě příjemně přikvapil kultivovaný a tlumený zvuk motoru, který ve vzdálenosti sto metrů od břehu již téměř nebyl slyšet.
Na trhu jsou také vodní skútry bez sedačky – tzv. „stojky“, které jsou určené spíš pro akrobacii a skoky, námi testovaný Yamaha VX Cruiser ale patří do kategorie univerzálních cestovních plavidel s možností výletů pro celou rodinu či tahání milovníků vodních lyží. To ale rozhodně neznamená, že by se na něm nedalo užít dost adrenalinu či řádit a skákat ve větších vlnách! Kdybych to přirovnal ke světu motorek, VX Cruiser by zastával zhruba roli třináctistovky Yamaha FJR - výkonná mašina určená k cestování, se kterou si ale rozhodně užijete i dost ostrou jízdu a vychutnáte si krocení přebytku výkonu. Maximálka VX Cruiseru na vodní hladině se pohybuje kolem 85 km/h a počítejte s tím, že v této rychlosti je už voda pěkně tvrdá. Nafukovací vesta by proto měla být samozřejmostí, protože i když se narozdíl od motorky nemůžete odřít od asfaltu, rána do hlavy a chvilka bezvědomí vám na vodní hladině může být osudná.
Letošní model Yamaha VX Cruiser je již několikátou generací tohoto plavidla, takže jde o do nejmenším detailů vypiplanou mašinu, a na jízdě je to opravdu znát. I naprostý začátečník nemá problém ve speciálním režimu nízkých otáček motoru opatrně vymanévrovat z přístavu nebo bezpečně dojet těsně k plavci či jezdci na vodních lyžích. Cruiser má dvě široké sedačky, na zadní část se pohodlně vejdou dva spolujezdci, takže tento vodní skútr může docela dobře suplovat úlohu rodinného plavidla. To podporuje také zadní plošina s vysouvacím schůdkem pro snadný nástup z vody, záchytné oko pro upevnění vleku pro vodní lyže, ale také schránka „na nádrži“ na uložení brýlí či dokladů a menší zavazadlový prostor s odklápěcím víkem na předku skútru, kam se vám vejde piknik a všechny náležitosti na výlet na jinak nepřístupné pláže.
Komfort za jízdy, přehled o provozu vzadu díky velkorysým zrcátkům či střídmá spotřeba hrají na turistickou notu a doslova vybízejí k tomu vyrazit s rodinou na výlet k nějakému vzdálenějšímu ostrůvku. My jsme ale den na mořské hladině využili spíše k aktivnější zábavě a zkoušeli jsme, co tato mašina dokáže ve vlnách, slalomu či prudkých otáčkách. A výsledek mě hodně příjemně překvapil!

I vodní začátečník jako já nemá problém po první hodině opatrného seznamování přejít z rychlé jízdy rovně do razantně vykrojené zatáčky, kdy se skútr téměř kolmo opře o vodní hladinu. Skoky přes vlny, roztočení skútru na místě a následné vyhoupnutí ven z oblouku, to vše Yamaha VX Cruiser zvládá prakticky sama, aniž by za jejími řídítky musel být vyježděný odborník. Vzhledem k masivní stavbě stroje přitom na rozdíl od malých sportovních či stojacích skútrů není nutné až tak pracovat tělem. Pouze triky s ponořením celé mašiny pod vodu či výskoky kolmo nahoru zůstávají tomuto mohutnému skútru zapovězeny, na ty je třeba sáhnout po něčem sportovnějším.
Celkový dojem z jízdy na tomto skútru je obrovsky podmanivý. Máte pod palcem mohutnou mašinu o suché hmotnosti 340 kg a celkové délce hodně přes tři metry, která přitom na vodě dokáže i z vysoké rychlosti prudce zatočit nebo krásně skočit přes vlnu. To vše jde úplně lehce a „samo“ a vy nemusíte mít obavy, že tolik výkonu a hmoty nezvládnete. Za cenu velkého motocyklu tak máte k dispozici snadno ovladatelný rodinný skútr na výlety po chorvatském pobřeží, prostředek na tahání vodních lyží či zábavných nafukovacích kruhů, ale zároveň zábavný skútr s pořádným výkonem.



Délka
3,27 m
Šířka 1,17 m
Výška 1,16 m
Hmotnost bez náplní 340 kg
Nosnost 1-3 osoby
Typ motoru Kapalinou chlazený čtyřválec 1052 ccm DOHC
Vrtání a zdvih 76 x 58 mm
Kompresní poměr 11,4 : 1
Chlazení Vodou
Karburátor Elektronické vstřikování paliva
Čerpadlo 155 mm Axial Flow
Objem palivové nádrže 60,0 L
Objem olejové náplně 4,3 L
Mazání Suchá skříň

Yamarin 53 Bow Rider a Sport 340S

Když už jsme na vodě, využili jsme příležitosti okusit také další plavidla z nabídky Yamaha. Tato značka je totiž kromě motocyklů, čtyřkolek, generátorů a již zmíněných vodních či sněžných skútrů také známým výrobcem lodních motorů a nafukovacích člunů. V oblasti motorů patří Yamaha již dlouho na špičku, ovšem aby vylepšila odbyt lodní produkce, spojila se Yamaha s finskou loďařskou společností Konekesko Ltd. (výrobcem například známých velkých nafukovacích člunů Zodiac) a ve spolupráci s ní nabízí také kompletní lodě osazené motory Yamaha.
V Chorvatsku jsme vyzkoušeli nafukovací člun YAM 380S s motorem Yamaha F15, který po složení v pohodě odvezete do Čech ve větším kombíku s laminátovou „rakví“ na střeše. Rychlost této kombinace trupu a motoru je docela překvapivá a přestože nestačí k tažení jezdce na vodních lyžích, tahání nafukovacích kruhů zvládne důstojně. Jednoduché ovládání natáčením celého motoru je zase zárukou, že si troufnete i na úzké zálivy či mělčiny.


Vrcholem celého dne pak byl let za volantem člunu Yamarine Bow Rider 53 s motorem Yamaha F100. I u této luxusní záležitosti laika překvapí snadnost ovládání a lehkost, s jakou se tento osmimístný člun po razantním zatočení volantem nakloní a vykrojí prudkou zatáčku. S motorkařením už to moc společného nemá, ale i zde si milovník motorů Yamaha přijde na své, protože hned za zády vám duní čtyřválcová šestnáctistovka, která přes dolní šroub pouští do vody sto koní a žene celou tu obrovskou plastovou stavbu se zdviženou přídí na širé moře.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):



TOPlist