BMW R nineT Scrambler: první jízda

Bavorsko zažilo nápor několika desítek novinářů z celého světa. BMW nás pozvalo abychom zkusili Scramblera na jejich domácím hřišti. Všechny nás dostal, ale v našich končinách to bude mít chlapec těžší. Jedno se mu ale upřít nedá, a to skutečnost, že jde o jednu z nejzábavnějších motorek od výrobce.

BMW R nineT Scrambler: první jízda

Kapitoly článku

Do redakce dorazila pozvánka, která se neodmítá. Jako český zástupce společně s časopisem Motohouse máme možnost okusit nový model BMW R nineT Scrambler. Se Somikem usedáme ráno do auta a vyrážíme směr Mnichov. Po příjezdu na místo, kde už se to hemží novináři dokonce až z Japonska nebo Jihoafrické republiky, vychází sluníčko a vypadá to, že si dva dny strávené v sedle přeci jen užijeme v suchu. Scrambler je všude kam se podíváš a tak si to i s přítomnýma novinářema ze Slovenska nasměřujeme k jednomu z nich a každý z nás má k němu co říct.

Motorka působí vedle modelu R nineT, z kterého Scrambler vychází, odlehčenějším dojmem, i přesto, že je zde rozdíl ve váze pouhé dva kilogramy hovořící ve prospěch Scramblera. Dvě kila dole díky rámu, který nově tvoří tři části namísto čtyř, užšímu zadnímu ráfku a o litr menší palivové nádrži. Lakování je méně nápadné a nejen pocitově ubrala kilogramy i nová levnější přední vidlice s prachovkami. Motor je totožný vzduchem chlazený boxer o zdvihovém objemu 1170 ccm. Výkonu 110 koní v 7750 ot/min dosáhnete o 250 otáček výš než u modelu R nineT a hodnota kroutícího momentu 116 Nm je o tři Nm slabší. Výrobce nahrál pro Scramblera jinou palivovou mapu a chlapec by měl být tak lépe připraven k boji ve městě a jeho okolí. Při prezentaci se výrobce netajil tím, že motocykl nese levnější komponenty a to se odrazilo na konečné ceně, která je přibližně o 50 000,- Kč menší oproti R nineT. Nás zajímalo, zda se to projeví i na chování.

Měl jsem možnost se svézt pár dní před prezentací Scrambleru na modelu R nineT, takže jakmile si sednu na novinku, zjišťuji pár rozdílů. Řídítka jsou výš a jsou o malinko širší. Nohy máte nepatrně víc zalomené a ve sportovnější pozici. Sedlo se pak posunulo o tři a půl centimetru výše na 820 mm. Poloha řidiče mi naprosto vyhovuje a dovolím si trochu rýpnout do Ducati. Italský Scramblere dívej se a uč se, co znamená uvolněná poloha jezdce. Takže, první odpíchnutí z místa, zejména tam kde to neznám nebo manipulace na těsném parkovišti je s novým Scramblerem perfektní.

Projíždíme prvními vesničkami a já mám možnost si prohlédnout pracoviště. Budík je jednoduchý, zbaven jakýchkoliv nedůležitých informací a kontrolek. Skvěle se hodí do celého designu a hlavní analogový rychloměr doplňuje pár údajů zobrazujících se na digitálním panelu. Listování probíhá bezpečně z levé rukojeti, kde se můžete proklikat přes celkové a denní počitadla kilometrů, přes hodiny a teplotu motoru.

Motocykl je v základu vybaven brzdovým systémem ABS, který lze vypnout. Kontrola trakce ASC, která je na našich motocyklech také, je dle vyjádření výrobce za příplatek. Motocykl můžete rozšířit o další palubní informace jako je průměrná rychlost a spotřeba, ale lze jej dovybavit i o vyhřívané rukojeti. V neposlední řadě pak můžete vybírat z katalogu doplňků, kde nejvíce asi zaujmou drátěná kola, laděné koncovky, jiná sedla a nebo kryt předního světlometu, číselný štítek apod.

Naše stroje k testu jsou vybaveny nestandardně sedlem pro jednoho a první runda devadesáti kilometrů na mě nezanechala žádné následky. Přesto, že je sedlo užší, nikde nepřečnívám a nemám potřebu nad svým zadkem při jízdě přemýšlet. Schválně najíždím i na pár kanálů, kde už se o pohodlí starají spíš tlumiče a schopnost šasi pohltit rázy. Tlumení na mých 80 kilogramů bylo příjemné tak akorát. Pocit univerzálnosti mezi pohodlím a akční jízdou tedy nekazí přemíra tvrdosti a naopak se nemusíte bát, že se tady uhoupete k smrti. Tuhost je přesto vyšší než u R nineT a schopnost poradit si s nerovnostmi je zas naopak nižší. Není to nic co by vás mělo trápit, ale jde o to, jak se k tomu postavíte.

R nineT má samozřejmě tlumení kvalitnější a to poznáte právě na výrazných nerovnostech, v rychlostech nad 150 km/h, při delším cestování a na vaši únavě. Na Scrambleru je ale vidět snaha dostat z levnějšího tlumení maximum a jeho projev v reálném světě je natolik dobrý, že v rychlostech do 120 km/h bych vsadil na něj. To co hraje v takových rychlostech Scrambleru do karet je jeho schopnost kombinovat pohodlnou jízdní pozici a širší řídítka. Když přidáte devatenáctipalcovou přední pneumatiku, užší 170mm zadní pneumatiku a nízko položené těžiště, je tužší tlumení lepší pro rychlé překlápění motocyklu z jedné strany na druhou. Jednoduchý mix, který k vám dopraví okamžitě hřejivý pocit z ladného ovládání. Hravost s jakou se Scrambler předvedl ve městě a v zatáčkách jde nad rámec běžně známých vlastností, které BMW svým zákazníkům prostřednictvím svých motocyklů nabízí. Pokládáte hlavy boxeru nad asfalt tak suverénně, že žádný jiný stroj od BMW se v legálních rychlostech takto bezprostředně nechová.

Absence kapotáže, jen vy a kulatý budík vpředu. Stejně tak laufy vyvedené horem za vaše uši, jejichž hřmotný bublák neustále nutí vaše pravé zápěstí si jen tak občas vrknout plynem. To všechno jsou věci, které mají na tento zážitek vliv a jenž žádají abyste využívali kroutící moment charismatického boxeru co nejčastěji. Co povědět k tomuto motoru? Zdejší naladění prostřednictvím nové palivové mapy znamená méně vibrací do 120 km/h s důležitou informací, že už R nineT bylo takřka sametové. Zde najdete z boxera pouze jen lehké oklepání se do strany a dunivý tón z koncovky výfuku. Je také znát ochota motoru se rychleji odpíchnout z místa a být více platným právě v městském provozu na úkor pružnosti nad 140 km/h. I přesto bych se dálničnímu provozu nevyhýbal. Scrambler má o necelých 5 centimetrů delší rozvor, takže stabilita jak v přímce tak v táhlých zatáčkách mu není cizí. Společně s tlumičem řízení se nechá podvozek nepatrně rozhodit až v rychlostech nad 130 km/h.

Brzdy nejsou při testu častým tématem k povídání a je potřeba zmínit, že by mohly být komunikativnější. Jsou měkčí, pocit je gumovější, ale když zkouším agresivně brzdit je vidět, že se zakusují dobře. Pouze k vám se nedostane tolik informací, které byste jako zmlsaný redaktor chtěl znát. Na informacích se tu spíš podílí přední pneumatika, která do rukou jezdce dává jen to nejnutnější. Pryže Metzeler Tourance Next fungují skvěle a vyzkoušeli jsme je i za deště. Zvolníte-li tempo, nebudete okradeni o stále stejné informace co se pod vámi děje, stejně jako za sucha. A ani při podřazování se nemusíte bát, že vás pneumatiky nepodrží. Převodovka má jemnější chod, což je vzhledem k zaměření motocyklu na popojíždění po městě jen dobře. Rány jak kladivem jsou pryč a na své noze cítíte krásně čistý chod a pokaždé přesnou odezvu.

Druhý den při závěrečné rundě několika desítek kilometrů už začínám cítit zadek. Takže celkově první den 150 kilometrů a druhý den 200 kilometrů a už jsem rád, že si protáhnu půlky.

Po několika dnech pročítání materiálů od BMW a zápisků z testování přicházím Scrambleru na chuť a říkám si, že takto si představuji univerzální a zábavný bike. Když uvážíme, že R nineT se prodávalo za svých 400 000,-Kč dobře, tak pokud nejste zmlsaný a dáte přednost zábavnosti nad okázalostí designu, tak máte v Scrambleru lepšího parťáka na blbnutí při zachování pořádné dávky stylu. Kdyby to bylo na mě, šel bych si za 347 000,-Kč koupit Scramblera a za zbytek bych ho poladil k obrazu svému.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - Výška testovacího jezdce: 177 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.14
Známkováno: 7x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist