Sněhové řetězy povinně i na motorku

Výrazné globální změny počasí, které doprovází letošní začátek sezóny, donutily zákonodárce k průlomovému rozhodnutí. S platností ode dneška dochází k zásadním změnám v povinné výbavě motocyklistů. Poslanci prakticky přes noc v tzv. bleskovém čtení projednali a schválili novelu zákona, která motorkářům přikazuje vozit s sebou sněhové řetězy a v případě potřeby je použít.

Sněhové řetězy povinně i na motorku
Návrh na změnu se překvapivě nezrodil v žádném poslaneckém klubu ani v kuloárech. Přišel s ním pozorný vrátný z dolní komory, který si během pondělní služby všiml nebezpečného střetu zájmů. Z dobře informovaných zdrojů totiž věděl, že motorkářská sezóna začala teprve před necelým měsícem (za její symbolický začátek se považují obě pražské výstavy, Motosalon i Motocykl), ale pohled z okna mu prozradil, že už začíná nová sezóna lyžařská. Pro zkušeného strážce brány nebyl problém dát si dohromady jedna a jedna, a odhadnout obrovské nebezpečí pro jednostopý motorismus. Sám totiž pamatuje doby, kdy motocykly byly ve většině rodin jediným (a tím pádem celoročním) dopravním prostředkem. Tehdy se ale ještě v hojné míře využívalo výhod postranního vozíku, a jediné co mu nerozvážná mladá léta dnes připomíná, je revma v kolenou.
Jenže sajdy z našich silnic už dávno téměř vymizely, a jízda po zasněženém asfaltu na pouhých dvou kolech - navíc obutých do téměř hladkých pneumatik - je nebetyčný hazard.  A protože bezpečnost motorkářů je pravidelnými (i občasnými) návštěvníky sněmovny považována za jednu z nejvyšších priorit, začalo se bezodkladně hledat řešení nastalé situace. Jak zajistit motorkářům vhodné podmínky po dobu alespoň pěti, šesti měsíců v roce, na které byli v minulosti zvyklí?
Všichni přítomní se k problému postavili s překvapivou kreativitou, ale některé návrhy se ukázaly jako nereálné. Například plán rychlé vojenské intervence do SCŘP (světového centra řízení počasí) neobstál jednak vzhledem ke stavu naší armády, a za druhé kvůli  nedostatku informací z rozvědky o přesné poloze této instituce.
Mnohem reálnější se zdál být návrh lobisty Jakuba Ročilda, který doporučil přemístit kompletní silniční síť do tunelů. Ani tato varianta však nakonec nedostala zelenou, když oslovený odborník seznámený se situací na magistrátu hlavního města varoval před její časovou a finanční náročností. Pomoc s otázkou financování projektu nabídl sám autor návrhu, ale recept na urychlení tak komplikované a nepředvídatelné stavby nikdo nenašel.
Na technologických problémech ztroskotala i myšlenka zabudovat pod povrch vozovek systém vyhřívání. Ta by sice našla podporu ve skutečnosti, že velká část asfaltu z českých silnic už během zimy stejně zmizela, ale přítomný specialista na dopravní infrastrukturu tuto možnost přesto nedoporučil.
Po mnoha hodinách jednání, střídaných nekonečnými přestávkami, se zákonodárci nakonec shodli na jediném možném východisku, a tím je zmíněné rozšíření povinné výbavy motocyklů o sněhové řetězy. Tento nový předpis se nevztahuje na tříkolové skútry (viz. náš pondělní test Piaggio MP3) ani motocykly s postranním vozíkem, u kterých je použití řetězů pouze doporučené.
Rychlost, s jakou stihla novela zákona vzniknout, zamezila uspořádání jakýchkoli forem protestu či podpory, a celý proces ze stejného důvodu unikl také pozornosti všech seriózních médií. Tentokrát zaspali dokonce i redaktoři a fotografové z bulváru, takže tento článek můžete považovat za naprosto exkluzivní zdroj dezinformací.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.25
Známkováno: 134x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist