husqvarna_svartpilen_801_2




Piper Moto J1 je něco jako motard v těle skútru

„Bože to chci!“ zvolal Zajoch, když jsem tuhle věc poprvé poslal do našeho redakčního chatu. A co naplat, já to chci trochu taky. Skútr s velkým a výkonným jednoválcem se sice na první pohled řadí do kategorie nesmyslů po bok Smartu s motorem z Hayabusy, na pohled druhý je ale potřeba uznat, že v takhle propracovaném provedení dává dost smysl.

Taky člověk, který za touto pozoruhodnou kreací stojí, není žádné ořezávátko. Asi jen málokdo někdy slyšel jméno Johna Pipera, nicméně jedná se o konstruktéra, jež má za sebou slušnou kariéru, spjatou zejména se závodními auty – a to včetně monopostů pro Formuli 1. Ve světě motorek se objevil po začátku nového milénia coby konzultant pro stroj Petronas FP1 WSBK týmu Foggy Petronas Racing a stál taky za návrhem prototypů pro novou generaci Suzuki GSX-R600.
Aktuálně najdeme Johna Pipera podepsaného pod dvojicí vlastních projektů. Je to Piper Special Vehicles – dílna která se zabývá přestavbami britských veteránů, a dále pod touhle zvláštností, která nese jméno Piper Moto J1 a řadí se podle svého tvůrce do kategorie „Super Scooter“.

Značku Piper Moto založil John Piper už v roce 2013 a o první motorce se začalo mluvit někdy tři roky poté. Až v současnosti se ovšem objevily poněkud konkrétnější informace, hovořící mimo jiné o možnosti, že by si tuhle srandu mohl někdo koupit.

O co vlastně jde? Jak už padlo v úvodu tak o skútr, vybavený velkým a výkonným jednoválcem. Ten pochází z dílen KTM a jde samozřejmě o motor LC4 o objemu 690 cm3, poskytující výkon 67 koní. Zastavěn je do příhradového ocelového rámu vlastní konstrukce, dovybaveného hliníkovou kyvnou vidlicí s tlumičem umístěným horizontálně v podsedlové části vedle motoru.

Sekundární převod je klasicky řetězem a zajímavě udělané je řazení. Motor má zachovanou standardní šestistupňovou převodovku, ale o řazení se stará elektronický aktuátor, řízený jednotkou GCU (Gearbox Control Unit) od výrobce HTG Tuning. Řazení tak může probíhat buď automaticky, nebo s použitím řadících „pádel“ na řídítkách. Piper Moto sice nezmiňuje jaká je použitá spojka, ale ta bude pravděpodobně odstředivá.

Vpředu se o odpružení stará plnohodnotná obrácená vidlice WP o průměru 43 milimetrů a plnohodnotná jsou také vyplétaná sedmnáctipalcová kola. Přední jednokotoučová brzda má 320 milimetrů a čtyřpístový radiálně uchycený třmen Brembo, vzadu je 240 milimetrů kotouč a jednopíst. Zdvih předního odpružení činí 150 milimetrů, zadního pak 120 milimetrů.

Technikou se jedná o klasickou motorku, nebýt zvláštního uspořádání a taky skútrové karoserie s rozkošným retro designem. Ta je z velké části vyrobena z karbonu, má pěkné „barokní“ tvary, výrazné přední světlo a dvojici samostatných sedel pro jezdce a spolujezdce. Jen s tím úložným prostorem to asi nebude žádná sláva, protože pod sedlem (sedly) je motor a někam se taky musela vejít čtrnáctilitrová nádrž.

U takhle specifického stroje je však důležitější, že suchá hmotnost vyšla na slušných 160 kilogramů, a že je díky uspořádání rozložená mezi přední a zadní kolo v poměru 50:50. Dynamika je dost obdivuhodná – Piper uvádí zrychlení z nuly na sto za 4 sekundy, maximálku přes 190 a rozvášnit se můžete i v zatáčkách – celá stavba je navržena tak, že dovoluje úhel náklonu parádních 52 stupňů.

Zní to skvěle a jako velká spousta srandy, otázkou ovšem je, jestli to někdy uvidíme reálně jezdit. Kolem dostupnosti Piper neurčitě uvádí, že je J1 stavěn na zakázku a odladěn na přání konkrétního zákazníka. Třeba cena záměrně uvedena není, a vyvstává otázka, jestli právě tady nevězí důvod, proč si to nejen Zajoch a já asi hned tak nekoupíme.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist