husqvarna_svartpilen_801_2




Eicma: nové prvky pasivní bezpečnosti

Ruku v ruce s vývojem motocyklů postupují vpřed technologie, zaměřené na bezpečnost jejich uživatelů a omezení následků kolizí. V oblasti ochrany končetin a hlavy se už celkem nic moc nového vymyslet nedá, a tak se žhavým tématem letošního podzimu stal airbag pro motorkáře. Pokud jde o přilby, řeší se hlavně design.

Kapitoly článku

Dainese

Nápad aplikovat vzduchový pytel na motocyklistu se v Dainese zrodil zhruba před deseti lety, kdy firma začala s vývojem systému D-air. Po profesionálních jezdcích MotoGP, kteří mohou tento způsob ochrany zdraví využívat při své nebezpečné práci už pár let, se airbagu od Dainese dočkali také řadoví motorkáři. Ti si jej budou moci koupit pod označením Street už na příští sezónu. D-air Street se dá nosit současně v kombinaci s jakýmkoli oblečením a dalšími ochrannými prvky a navíc má v sobě integrovaný chránič páteře a hrudníku. Po nafouknutí, které zabere pouhých 45 milisekund, brání hlavně zlomeninám žeber a poranění míchy, a fixuje krční páteř proti prudkému pohybu hlavy. Aktivuje se při nárazu nebo pádu, když řídící jednotka v motocyklu vyhodnotí signály senzorů jako nebezpečné a vyšle rádiový signál do přijímače jednotky  v airbagu jezdce a případně i spolujezdce.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.


Brembo

Italský výrobce brzdových systémů před časem rozšířil pole působnosti, a kromě původního sortimentu dodává pod  značkou Brembo přilby a  také alternativu airbagu s názvem  Life Jacket.. Na rozdíl od Dainese zamířila společnost Brembo do městského provozu, protože v Itálii se statisticky bourá nejčastěji ve městě a při rychlosti do 50 km/h. Systém Brebmo Life Jacket si proto může dovolit oproti konkurenci trochu pomalejší nafouknutí, ale pouhým okem rozdíl nepoznáte – mluvíme stále o milisekundách. Ani propojení s motocyklem či skútrem není u Bremba tak sofistikované jako u Dainese. Tady kontakt mezi člověkem a strojem zajišťuje pevný kabel, opatřený přezkou a samonavíjecím mechanismem. A protože jsme v Itálii, podstatnou roli hraje  také módní faktor. Na vývoji a výrobě bezpečnostního oblečení se proto podílí kromě dodavatelů bezpečnostních technologií také světově proslulý salón Cionti Group.


Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Spidi

A do třetice motoairbag, tentokrát z produkce značky Spidi. V případě jejího systému Neck DPS se jedná  víceméně o pouhou fixaci krku. Kromě toho má nafouknutý límec za úkol podpořit kutálení jezdce po zemském povrchu a ochránit tak jeho paže před vykloubením nebo zlomením. Samonafukovací nákrčník Spidi se bude prodávat od konce listopadu ve třech provedeních: integrovaný do vesty, kterou můžete přehodit přes svoje běžné motooblečení, v kordurové motobundě, vybavené standardní sadou chráničů a klimamembránou, a v závodní jednodílné kožené kombinéze s hrbem. Nafouknutí límce odstartuje kevlarová šňůra spojená s motorkou, která v případě pádu vytrhne pojistku. Systém se dá po nehodě z oblečení vyjmout a  plynovou bombičku si můžete nechat znovu naplnit.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.


Nolan

Na stánku italského výrobce přileb doznívaly oslavy titulu mistra světa třídy MotoGP, protože Jorge Lorenzo si chrání hlavu právě helmou z produkce značky Nolan, i když konkrétně jeho model nese označení X-Lite. Na poslední závod sezóny, jehož datum konání se kryl s posledním dnem milánské výstavy, nechala firma pro  světového šampiona jednu X-802 pozlatit a osázet osmnácti stovkami křišťálů Swarovski. Už na výstavě se ale přijímaly objednávky od zájemců, kteří chtějí mít stejný kousek doma na památku. Cena dvanáct tisíc za kus by určitě zajistila rychlý odbyt, ale v tomto případě je bohužel vyčíslena v Eurech, takže bude zdobit vitríny jen těch majetnějších fanoušků značky nebo Jorge Lorenza. Pro všechny ostatní Nolan rozšířil kolekci o novou integrálku N63, otevřenou N33 a univerzální N71, která se dá nosit s bradou i bez ní.

Blauer

Mezinárodní veřejnosti se na výstavě v Miláně poprvé představila firma, jejíž působnost v motocyklovém byznysu nemá příliš dlouhou historii. Ale jinak to nejsou žádní zelenáči - společnost Blauer už od roku 1935 vyrábí funkční oblečení pro americkou policii, námořníky a ochranku Bílého domu. S myšlenkou začít vyrábět motocyklové přilby přišel v roce 2001 do firmy Ital Giuseppe D´Amore, který divizi přileb dodnes vede. Helmu s nápisem Blauer jste mohli vídat při sledování posledních dvou sezón mistrovství světa třídy Supersport na hlavě Michelle Pirra. A že vypadala každou chvíli jinak? Zřejmě šlo o marketingový tah – jednotlivá grafická provedení se pak prodávala v rámci limitované edice. Do Milána Blauer přivezl na ukázku originály, které jsou mimochodem ručně malované! A na příští rok se chystá opět nová kolekce limitovaných sérií, takže kdo chce vystoupit z davu, má jedinečnou možnost.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist