globalmoto_duben_nolan




Nová Jawa 350: Indové zvětšují Kejvačku

Pět let po premiéře indické Jawy 300 přichází změna a z třístovky se stává 350. Ovšem nebude to „plnotučná“ třipade, nebude mít výkon jako Pérák a hlavně nebude mít jenom jiný motor, změny proběhly i na podvozku. Kdy dorazí do České republiky?

Kapitoly článku

Fakt už je to pět let? Sakra to to uteklo. Přitom si živě pamatuji, jak jsem o novodobé Kejvačce psal článek a jak se mě na tu motorku v následujících měsících ptala obrovská spousta lidí, kteří s motorkami nikdy neměli nic do činění. Od představení po zahájení výroby ale uteklo ještě pěkných pár měsíců, na český trh se potom Kejvačka dostala až na konci roku 2020, nicméně i tak to máme tři plné prodejní sezóny jenom u nás, a to už po nějaké té změně přeci jenom volá. Indové se zatím věnovali jiným verzím, byly doby, kdy jich společnost Classic Legends vyráběla celkem šest včetně Péráku, ale teď už přišel čas, pověnovat se tomu úplně nejvíc nejklasičtějšímu modelu, který se ve své domovině vždycky jmenoval jenom jednoduše Jawa 300 a u nás Jawa 300 CL. Prostě Kejvačka.

Už při premiéře Kejvačky byl kromě ní a sportovnější verze Forty-Two vystaven třetí stroj, prototyp Péráku, který měl všechno o rok zpožděné. Až v listopadu 2019 jsme se tak dozvěděli, že Pérák dostane větší a silnější motor: zatímco Kejvačka si musela vystačit s 295 cm3, z nichž vydolovala 17 kW a 25 Nm, Pérák dostal větší vrtání, což posunulo objem na 334 cm3 a rázem jsme byli na 22,5 kW a 33 Nm. O deset procent větší objem, ale o třetinu lepší výkon i krouťák! Takže nepřekvapí, když zjistíme, že nová generace novodobé Kejvačky ponese název Jawa 350 a bude v ní tepat právě agregát z Péráku. Co naopak překvapí a hodně, že ho Indové výrazně seškrtili. Komprese klesla z 11 na 9,5:1 a co má Pérák v kilowattech, to bude mít Kejvačka v koních, a i točivý moment uvízl někde na půl cesty. Konkrétně se bavíme o výkonu 22,57 koně, tedy 16,5 kW, a krouťáku 28,1 Nm. On teda Pérák má docela výrazný sportovní charakter a vyžaduje vytáčení do otáček, takže je možné, že Kejvačka dostane jiný charakter podobný tomu z předchozí třístovky, ale takhle na první dobrou vypadá to utlumení docela nemile.

Jenomže u téhle motorky si nikdo na nějaké velké lovení koní hrát nebude a nás jenom těší, že modelový update nezůstal jenom u motoru, ale sáhlo se i na podvozek. A ne zrovna málo. Bystrému oku neunikne, že ty zadní tlumiče jsou nějaké jiné. Jsou, a to nejen typově, ale i sklonem, protože je tady delší kyvná vidlice! Rozvor se tak zvětšil z 1370 na 1449 mm, což je teda změna jako blázen. Třeba se kromě jiné geometrie dočkáme i lepšího komfortu od nových tlumičů, a pokud ne, své by mohlo udělat jiné sedlo. Jeho výška se změnila ze 765 na 790 mm, a když si porovnáte boční profil třístovky a třipade, vidíte, že to nové sedlo je o pořádný kus více polstrované. A ještě jedna změna, vpředu i vzadu najdeme o centimetr širší pneumatiky (nově 100/90-18 a 130/80-17), přičemž tu zadní bude překrývat mohutnější blatník s níže uchycenými blinkry. Kotoučovou zadní brzdu a duální ABS už známe z třístovky modelového ročníku 2023. Nové jsou i barvy, kromě tradiční jawácké červené, kterou Indové nazývají Maroon (kaštan), bude třistapadesátka nabízena také v Mystique Orange a Black (to snad překládat ani není třeba), pokaždé s chromovanou nádrží a oranžovými linkami.

A teď konečně informace, na kterou čekáte: kdy se dočkáme třistapadesátky na našem trhu? Inu, letos to určitě nebude. Ono totiž podle všeho ještě nemají ani Indové hotovou svoji homologaci, natož abychom měli my tu naši evropskou, zejména když teď už se nedělá Euro 5, kterou má 300 CL i Pérák, nýbrž Euro 5+. Každopádně až se k nám Jawa 350 dostane, je velice pravděpodobné, že bude mít tu silnější verzi motoru, která pohání Péráka, protože právě vyšší výkon byl jednou z připomínek, které týnecká značka do Indie ohledně inovované Kývačky posílala. Ještě letošní sezónu si tak u nás budeme muset vystačit se stávající třístovkou, kterou mimochodem Jawa docela výrazně zlevnila. Nově za ni dáte 129 700 Kč, a pokud byste sáhli po některém ze zbývajících kousků sportovnější verze Forty-Two, bude to jenom za 119 700 Kč. Také Pérák šel dolů o desítky tisíc, teď je za 139 700 Kč. Úplně bez indických novinek ale tenhle rok nejspíš nebudeme, je totiž poměrně pravděpodobné, že by se k nám mohl dostat model 42 Bobber, což je takový sportovnější Pérák.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 30 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Czort přispěl 15 Kč
remus přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist